لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
احتمال مرگ در سرطان سینه

احتمال مرگ در سرطان سينه

سرطان سینه عمدتاً در زنان میانسال و مسن رخ می دهد. میانگین سنی در زمان تشخیص سرطان سینه 62 سال است. این به این معنی است که نیمی از زنانی که به سرطان سینه مبتلا شده‌اند، 62 سال یا کمتر سن دارند. تعداد بسیار کمی از زنانی که مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شده اند، کمتر از 45 سال می باشد. لذا احتمال مرگ در سرطان سينه بسیار امر مهمی است برای افردی که با این نوع سرطان دسته پنجه نرم می کنند.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

آیا سرطان سینه باعث مرگ می شود؟

سرطان سینه دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است. با این وجود احتمال مرگ یک زن در اثر سرطان سینه حدود 1 در 39 (حدود 2.6٪) است. از سال 2007، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در زنان کمتر از 50 سال ثابت بوده است، اما در زنان مسن‌ تر کاهش یافته است. از سال 2013 تا 2018، میزان مرگ و میر سالانه 1 درصد کاهش یافته است. اعتقاد بر این است که این کاهش ها نتیجه یافتن زودتر سرطان سینه از طریق غربالگری و افزایش آگاهی و همچنین ارائه درمان های بهتر است.

آیا سرطان سینه کشنده است؟

خیر، ابتلا به سرطان لزوما به معنای پایان زندگی نیست و در بسیاری از موارد به خصوص در مراحل اولیه آن قابل درمان است.

طول عمر مبتلايان به سرطان سينه چقدر است؟

بقای سرطان سینه به دلیل غربالگری، تشخیص زودهنگام و بهبود درمان بسیار پیشرفت کرده است. بقا به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین هیچ کس نمی تواند به شما بگوید دقیقا چقدر زندگی خواهید کرد و طول عمر مبتلايان به سرطان سينه بدخیم بستگی به موارد زیر دارد:

  • نوع و مرحله سرطان
  • سطح تناسب اندام
  • درمان قبلی

اما به طور کلی و احتمالی میانگین بقای 5 ساله برای همه افراد مبتلا به سرطان سینه 90 درصد است. این بدان معناست که 90 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، پنج سال بعد هنوز زنده هستند. نرخ 10 ساله 83 درصد و نرخ 15 ساله 78 درصد است. اگر سرطان فقط در پستان باشد (مرحله اول)، میزان بقای 5 ساله 99٪ است. بیش از 70 درصد سرطان های سینه در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند. تمام آمار بقا در درجه اول بر اساس مرحله سرطان پستان در هنگام تشخیص است.

شانس درمان سرطان سينه چقدر است؟

چشم انداز شما به مرحله سرطان در زمان تشخیص بستگی دارد. این بدان معنی است که سرطان چقدر پیشرفت داشته است و آیا گسترش یافته است یا خیر. نوع سرطان و درجه سلول های سرطانی نیز می تواند بر بقای شما تأثیر بگذارد. سلامت عمومی و تناسب اندام شما نیز بر بقای شما تأثیر می گذارد، هرچه تناسب اندام بهتری داشته باشید، بهتر می توانید با سرطان و درمان خود کنار بیایید.

شانس درمان سرطان سینه

اصطلاح بقای 1 ساله و بقای 5 ساله به این معنی نیست که شما فقط 1 یا 5 سال زندگی خواهید کرد. این آمار صرفا بر اساس میانگینی است که از تعداد زیادی از بیماران به دست آمده است. بنابراین آمار و ارقام نمی توانند دقیقاً پیش بینی کنند که چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد. چرا که هیچ دو بیمار دقیقاً شبیه هم نیستند و پاسخ به درمان نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

آيا سرطان سينه درمان دارد؟

بله، بسته به مرحله و نوع سرطانی که دارید، انواع مختلفی از درمان برای سرطان سینه وجود دارد. انکولوژیست (متخصص سرطان سینه) با توجه به شرایط بهترین گزینه ها را مثل شیمی درمانی سرطان سینه، پرتو درمانی و… برای شروع روند درمان را پیشنهاد می دهد.

آيا سرطان سينه درمان دارد؟

سرطان سينه بدخيم قابل درمان است؟

سرطان سینه بدخیم، سرطان پیشرفته سینه است. متخصصان آن را به عنوان مرحله 4 سرطان سینه طبقه بندی می‌کنند. زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ های سرطانی که اغلب پس از درمان قبلی سرطان سینه باقی مانده‌ اند، شروع به گسترش به سایر قسمت‌ های بدن می‌کنند. در حالی که هیچ درمانی برای سرطان سینه متاستاتیک وجود ندارد، درمان می‌تواند عمر شما را طولانی کند و به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. داروهای زیادی در دسترس هستند، بنابراین اگر یکی از درمان‌ها مؤثر نبود، تیم مراقبت شما می‌تواند رویکرد متفاوتی را امتحان کند.

سرطان سينه بدخيم کشنده است؟

بدیهی است که سرطان سینه درمان نشده نسبت به افرادی که تحت درمان قرار گرفته اند، خطر مرگ بیشتری دارد. تمام آمار بقا بر اساس سرطان پستان است که تحت درمان های توصیه شده مانند جراحی، درمان غدد درون ریز، شیمی درمانی و پرتودرمانی قرار گرفته است. اگر تصمیم بگیرید که هیچ کدام از گزینه های درمانی را انجام ندهید، شانس بقای شما کمتر از آمار استاندارد خواهد بود. در نتیجه بهترین تصمیم در چنین موقعیتی شروع روند درمان زیر نظر پزشک متخصص است.

آیا سرطان سینه کشنده است؟

افراد مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه اغلب با درمان بیماری خود را با موفقیت مدیریت می کنند. در واقع، بسیاری از افرادی که به سرطان سینه دچار شده اند، زندگی طولانی و کاملی دارند. با این حال، سرطان سینه در مراحل پایانی درمان دشوارتر است و می تواند کشنده باشد.

آیا شیمی درمانی باعث مرگ می شود؟

شیمی درمانی که برای درمان بیماران سرطانی انجام می‌شود، داروی قدرتمندی است که برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می‌شود و بسیار موثر عمل می‌کند. بنابراین اجتناب از ایجاد آسیب به سایر سلول ها و بافت های بدن غیرممکن است. وقتی داروی کشتن سلول‌ های سرطانی را می‌دهیم، بیماران بیمار می‌شوند و برخی ممکن است بمیرند. ایجاد تعادل مناسب در مورد اینکه چه بیمارانی باید به شدت درمان شوند و چه مواردی نباید درمان شوند، گاهی اوقات می‌تواند سخت باشد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که پزشک باید در نظر بگیرد:

  • سرطان چقدر پیشرفته است؟
  • سود بالقوه از درمان چیست؟
  • آیا بیمار بیماری دیگری دارد؟
  • به طور کلی چقدر تناسب اندام دارد؟
  • آیا قلب، ریه ها، کبد، کلیه های بیمار خوب کار می‌کنند؟
  • آیا اضافه وزن دارند؟
  • آیا بیمار سیگاری است یا خیر؟

همه اینها عواملی هستند که می دانیم می‌توانند بر میزان توانایی فرد در تحمل عوارض جانبی جدی ناشی از این داروهای قوی تأثیر بگذارند. لذا ممکن است برای انجام روند شیمی درمانی سخت و ترسناک باشد و از انجام آن فرار کنید. بنابراین ما در یک مقاله جداگانه تلاش کرده ایم که به این سوال که اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود پاسخ دهیم؛ پس برای مطالعه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

دكتر فوق تخصص سرطان سينه

یکی از فاکتورهای اساسی در درمان سرطان پستان انتخاب یک پزشک مورد اعتماد است که در روند درمان همراه شما باشد. دکتر وحید حریری یکی از بهترین متخصص جراحی سرطان سینه است که در طول سال های فعالیت خود با بیماران متعددی روبرو شده است. در نتیجه به تجربه و مهارت بالایی در این زمینه دست یافته است و در صورت لزوم، جراحی پستان برای درمان سرطان را به بهترین نحو ممکن انجام می دهد.

جمع بندی

بسیاری از افرادی که به سرطان مبتلا شده‌ اند، نمی‌ دانند در چه موقعیتی قرار گرفته اند و شروع هرچه زودتر روند درمان چقدر اهمیت دارد. چرا که بیشتر سرطان های سینه به ویژه در مراحل اولیه خطر عود کمی دارند و پاسخ دهی به درمان آن معمولاً اطمینان بخش است. به طور کلی میزان بقای سرطان سینه افزایش یافته است و تعداد مرگ و میرهای مرتبط با این بیماری و احتمال مرگ در سرطان سینه به طور پیوسته در حال کاهش است.

منابع معتبر:

https://www.breastcancer.org/facts-statistics

https://ukhsa.blog.gov.uk

https://my.clevelandclinic.org

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

8 دیدگاه دربارهٔ «احتمال مرگ در سرطان سينه»

  1. دستتون درد نکنه من خودم این بیماری ندارم ولی مادر این بیماری رو داره و روز و شبم با گریه شروع و تمام میشه با این حرفاتون امید گرفتم
    .

  2. سلام من الان 5 روزه توی سینه م سمت چپ درد دارم. وقتی معاینه کردم با دست یه چیزی شبیه به گردو کوچکتر زیر سینه هام لمس کردم و سریع سونو انجام دادم. دکتر گفت کیست نیست و توموره باید ببرمش پیش جراح سینه نشون بدم که واسم نمونه برداری کنه. و مامانم 15 ساله سرطان سینه داره خیلی میترسم. ایا این تومور سرطانه به نظر شما؟ چکار باید بکنم؟

  3. سلام من به سرطان سینه مبتلا شدم ۴۶ ساله ام و در کشور انگلیس زندگی میکنم سرطان از سینه به لنفوم های گردن وزیر دستم و استخوان قفسه سینه و لگنم زده و اکنون تحت درمانم به نظر شما با توجه به اینکه من پروتز سینه دارم هر چه سریعتر جراحی بکنم و تومور را خارج کنم یا همین درمان را در انگلیس ادامه بدم سطح انرژی بدنم خیلی کم شده همیشه ورزش میکردم الان نمیتونم کارهای قبلم را انجام بدم ممنون میشم پاسخگو باشید

  4. سلام وقت بخیر خواهرم یه ماهه به این درد مبتلا شده سونو انجام داده میگن هشت میل شده آیا این خطرناکه باید چکار کنیم

    1. دکتر وحید حریری

      مهمتر از سایز توده ماهیت توده است که باید حتما معاینه بشن و روش های تشخیصی براشون استفاده بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *