لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
تعویض پروتز سینه

آیا پروتز سینه باید تعویض شود؟

همان طور که می دانید پروتزهای سینه برای همیشه دوام نمی‌ آورند و هر چند وقت یک‌ بار باید تعویض شوند. چیزی که بیشتر مردم نمی‌ دانند، زمان دقیق تعویض پروتز سینه است. برخی افراد تصور می کنند، در صورت انجام جراحی پروتز پستان، هر چند سال یک بار باید آن را تعویض کنند! خوشبختانه این طرز فکر درست نیست؛ در ادامه به برخی از رایج ترین سوالات در این زمینه مانند بهترین زمان جراحی تعویض پروتز سینه، لزوم برداشتن لیمپلنت سینه و سایر سوالات احتمالی شما در مورد این موضوع که آيا پروتز سينه بايد تعويض شود یا خیر؟ پاسخ خواهیم داد.

آیا جراحی تعویض پروتز سینه ضروری است؟

اولین نکته ای که باید بدانید این است که هیچ تاریخ انقضای معینی، برای پروتز سینه وجود ندارد. اکثر پروتز های سیلیکونی و سالین برای 10 تا 20 سال مورد تایید هستند؛ اما این بدان معنا نیست که شما باید هر 10 یا 20 سال یکبار آنها را تعویض کنید. شما با خیال راحت می توانید از این بازه های زمانی فراتر بروید و اکثر بیماران فقط باید 1 بار جراحی تعویض پروتز سینه را در طول عمر خود داشته باشند.

جراح شما باید قبل از انجام عمل جراحی در مورد عمر پروتز با شما صحبت کند. عمر پروتز به نوع آن و شرایط فیزیولوژی بدن شما بستگی دارد. طبق گزارشات رسیده از FDA در سال 2011،  از هر 5 زن یک زن پس از 10 سال نیاز به تعویض پروتز سینه خود دارد؛ این بدان معنی است که ⅘  زنان دارای ایمپلنت قبل از نیاز به تعویض، بیش از 10 سال از پروتز خود استفاده کرده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید مقاله ماندگاری و دوام پروتز پستان را نیز مطالعه نمایید.

اگر تمایل دارید درمورد انواع مدل پروتز سينه  بیشتر بدانید، بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

دلیل تعویض پروتز سینه

این مهم است که بدانید حتی اگر ایمپلنت های شما برای مدت معینی تایید شده اند، ممکن است قبل از اتمام آن زمان، نیاز به تعویض پیدا کنند. در ادامه دلایل رایج برداشتن ایمپلنت سینه و جایگزین کردن آن را توضیح میدهیم:

  • پارگی پروتز

پارگی پروتز در هر دو ایمپلنت سالین و سیلیکون بسیار نادر است؛ با این حال، اگر اتفاق بیفتد، لازم است بلافاصله جراحی تعویض پروتز سینه انجام شود. معمولا 2 تا 12 درصد از بیمارانی که ایمپلنت سیلیکونی دارند، دچار پارگی می شوند. در حالی که ایمپلنت های سیلیکون و سالین هر دو می توانند پاره شوند؛ اما مدل سیلیکون تمایل بیشتری برای حفظ شکل و در جای خود ماندن، دارد.

ژل سیلیکون بسیار ضخیم تر از سالین است! هنگامی که ایمپلنت سیلیکونی پاره می شود، ژل آن اغلب در داخل ایمپلنت یا بافت اسکار اطراف باقی می ماند؛ به همین دلیل، ایمپلنت های سیلیکونی پاره شده اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند. از این رو، پارگی های سیلیکونی به پارگی های بی صدا نیز معروف هستند. تعداد نادری از ایمپلنت ها بلافاصله، برخی پس از چندین سال و برخی دیگر پس از 10 سال یا بیشتر پاره می شوند.

علت تعویض پروتز سینه

اگر ایمپلنت سینه نمکی به دلیل پارگی یا به وجود آمدن سوراخ در پوسته ایمپلنت پاره شود، مانند یک بالون شروع به تخلیه شدن می کند؛ نمک موجود در ایمپلنت شما نشت کرده و دوباره توسط بدن جذب می شود. از آنجایی که سالین سمی نیست و باعث احساس بیماری در شما نمی شود، ممکن است حتی متوجه پارگی ایمپلنت خود نشوید. این نشت می تواند یکباره یا به آرامی در طی چند روز اتفاق بیفتد. تا زمانی که تمام نمک نشت نکند، کاهش تورم ممکن است آشکار نشود.

در نهایت سینه آسیب دیده اندازه و شکل خود را از دست می دهد و به طور چشمگیری با پستان دیگر شما متفاوت به نظر می رسد. اگر اندازه سینه‌ های شما کاهش یافته اند، ناهموار به نظر می‌ رسند، یا شروع به احساس درد یا سوزن سوزن شدن می‌ کنید، این احتمال وجود دارد که پروتز شما پاره شده باشد. بنابراین باید حتما با جراح یا پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

  • ایجاد انقباض کپسولی

اگر بافت اسکار در اطراف سینه شما ایجاد شود، می تواند سفت شده و شکل پروتز را تغییر دهد. در این موارد، برداشتن ایمپلنت سینه قدیمی و جایگزینی آن، می تواند مشکل را حل کند.

  • موج دار شدن و لمس شدن پروتز

موج دار شدن زمانی اتفاق می افتد که پروتز دچار چین و چروک شود. تشخیص این امواج به هنگام لمس کردن سینه، می تواند نشان دهنده زمان تعویض پروتز سینه باشد. در برخی موارد، این تغییرات از روی پوست نیز قابل مشاهده است؛ اگر در ایمپلنت خود چروک می بینید یا احساس می کنید، نیاز است آن را جایگزین یا حذف کنید؛ نگران نباشید! این اتفاق ممکن است در هر شرایطی پیش بیاید؛ می توانید با برداشت ایمپلنت قدیمی و جایگزین کردن آن، این مشکل را رفع کنید.

 

چروک شدن پروتز

  • جابجایی پروتز

با افزایش سن، افزایش و کاهش وزن، بارداری و شیردهی ممکن است ایمپلنت های شما جابجا شوند؛ بنابراین اگر احساس می کنید،  ایمپلنت های شما در موقعیت درست خود قرار ندارند، بهتر است برای تعویض پروتز سینه با پزشک خود مشورت کنید.

  • تغییر سایز پروتز

اگر می خواهید پروتز های فعلی خود را با پروتز های بزرگتر یا کوچکتری جایگزین کنید؛ می توانید برای جراحی تعویض پروتز سینه اقدام نمایید. این یک دلیل کاملاً معتبر برای تعویض ایمپلنت قدیمی است!

آیا تعویض پروتز سینه عوارض دارد؟

برای تعویض پروتز تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید و جراح با ایجاد برشی در سینه، پروتز قبلی را خارج کرده و پروتز جدید را جایگزین می نماید. مانند هر جراحی دیگری، ممکن است بعد از عمل، عوارضی مانند عفونت، خونریزی و احساس درد در سینه ها را تجربه کنید.

عوارض پروتز سینه چیست؟

دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، با مهارت بالا و تکنیک های خاصی تعویض پروتز را انجام می دهد؛ بدون آن که عوارض خاصی را ایجاد کند. توجه داشته باشید که، به طور کلی عوارض تعویض پروتز بسیار نادر هستند و در صورتی که توسط یک جراح مناسب تحت این عمل جراحی قرار بگیرید؛ احتمال بروز این عوارض بسیار کم است.

چند سال بعد از پروتز سینه باید پروتز را عوض کنیم؟

 

آیا باید هر 10 سال یک بار پروتز سینه خود را عوض کنم؟

این مهم ترین سوالی است که افراد کاندیدای جراحی پروتز سینه از ما می پرسند!

پس از انجام برخی تحقیقات، بسیاری از زنانی که پروتز سینه را انتخاب می کنند، این تصور را دارند که یک دهه پس از جراحی باید ایمپلنت های خود را جایگزین کنند. این تا حد زیادی به دلیل گزارش سال 2011 سازمان غذا و دارو در مورد ایمنی ایمپلنت های سیلیکونی است که نشان می دهد از هر 5 بیمار، یک بیمار پس از 10 سال نیاز به تعویض یا برداشتن ایمپلنت سینه دارد.

با این حال، نگاهی گذرا به این اعداد به جای ایجاد نگرانی، باید ذهن شما را آرام کند. این بدان معناست که چهار نفر از هر پنج نفر هنوز 10 سال پس از دریافت پروتز، نیازی به تعویض آن ندارند. تعویض پروتز همیشه به دلیل کاهش تورم یا پارگی پروتز انجام نمی شوند؛ چرا که پارگی ایمپلنت بسیار نادر است، و تنها حدود 3 درصد از ایمپلنت‌ ها را، تحت تأثیر قرار می‌ دهد. بسیاری از اصلاحات، به انتخاب خود افراد انجام می شود؛ یعنی زمانی که زنان تصمیم می گیرند، اندازه سینه خود را تغییر دهند، یا افزایش سایز بیشتری داشته باشند!

تعویض پروتز سینه چگونه انجام می شود؟

همان طور که گفته شد، جراحی تعویض پروتز سینه نیازمند بیهوشی کامل است؛ این جراحی در اتاق عمل انجام می شود، و بخش جراحی شده دوباره شکاف داده می شود. پروتز قدیمی بیرون کشیده می شود، و مجدد پروتز جدید جایگزین می گردد. بعد از آن نیز شما دوره ی نقاهت خواهید داشت و این پروسه مجدد تکرار خواهد شد.

اما با توجه به اینکه شما برای بار دوم، عمل پروتز سینه را تجربه می کنید، به دلیل آشنایی کامل با این جراحی، چالش های کمتری با دوران نقاهت بعد از آن خواهید داشت؛  لذا عمل تعویض ایمپلنت برایتان ساده تر خواهد بود.

جمع بندی

احتمال موفقیت عمل بزرگ کردن سینه با پروتز، بسیار بالا است؛ به خصوص زمانی که توسط یک متخصص پروتز سینه دارای رزومه عالی و معتبر انجام شود.

جایگزینی ایمپلنت یا جراحی تعویض پروتز، روشی است که بنا به دلایل گفته شده در مقاله، توسط پزشک متخصص انجام می شود، و در آن پزشک با برداشتن ایمپلنت سینه شما و جایگزین کردن آن با مدل جدیدتر، مشکل به وجود آمده را رفه می کند. همچنین این روش ممکن است با جراحی لیفت سینه یا برداشتن بافت اسکار، ترکیب شود.

در این مقاله ما به این موضوع مهم، که آيا پروتز سينه بايد تعويض شود یا خیر، پرداختیم و برای شما توضیح دادیم که دلایل انجام این کار چیست. اگر در این مورد سوالی دارید، می توانید زیر همین پست برای ما بنویسید.

بخشی ازمنبع و مطالعه بیشتر:

dfineclinic.es/en

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا پروتز سینه باید تعویض شود؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *