لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
درمان قطعی سرطان سینه

درمان قطعی سرطان سینه

وقتی فردی به سرطان سینه مبتلا می شود این سوال برایش پیش می آید که آیا این نوع سرطان درمان دارد یا خیر. در پاسخ باید گفت بله سرطان سینه درمان دارد. اما احتمال بهبودی و به دست آوردن کامل سلامتی با زمان تشخیص سرطان ارتباط مستقیم دارد. لذا در این مقاله ما تلاش کرده ایم که به این سوال و نگرانی شما و درمان قطعی سرطان سینه پاسخ دهیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

سرطان سینه از چه سنی شروع می شود؟

بیشتر سرطان های سینه در زنان 50 ساله یا بیشتر دیده می شود. همچنین اکثر سرطان های سینه در مردان بین 60 تا 70 سالگی اتفاق می افتد. ابتلا به سرطان پستان در سنین پایین نادر است اما احتمال آن صفر نیست. به طور کلی خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد. برای درک عمیق این موضوع که سن سرطان سينه چقدر است بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

علایم و نشانه های سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه می تواند علائم متعددی داشته باشد، اما اولین علامت قابل توجه آن وجود توده ای در سینه یا زیر بغل است که از بین نمی رود. تغییرات در نوک سینه نیز می تواند نشانه های مهمی از انواع سرطان سینه باشد. پوست نوک پستان می تواند قرمز یا پوسته پوسته شود یا ممکن است ضخیم شود.

چگونه سرطان سینه را تشخیص دهیم؟

علاوه بر انجام تشخيص سرطان سينه در منزل، پزشکان راه های مختلفی برای تشخیص سرطان سینه توصیه می کنند که از جمله آن می توان به ماموگرافی، سونوگرافی و نمونه برداری اشاره کرد.

غربالگری سرطان سینه

غربالگری های منظم سینه در زنان بسیار حائز اهمیت است، چرا که هرچه سرطان سینه زودتر شناسایی شود درمان به موقع تر و موثرتری انجام خواهد گرفت.

تست سرطان سینه در منزل

حدود 40 درصد از سرطان‌ های تشخیص داده شده توسط زنانی شناسایی می‌ شوند که توده‌ ای را احساس می‌ کنند. بنابراین انجام یک خودآزمایی منظم پستان بسیار مهم است. یاد بگیرید که چگونه خودآزمایی پستان را انجام دهید، با بدن خود آشنا شوید و آنچه طبیعی است را احساس کنید. این به شما کمک می کند تغییرات را هرچه زودتر متوجه شوید. اگر متوجه یک توده یا ظاهر غیرعادی شدید فورا آن را با پزشک خود در میان بگذارید، اما اجازه ندهید که شما را مضطرب کند.

تست سرطان سینه در منزل

80 درصد از توده های شناسایی شده سرطانی نیستند. خودآزمایی خود را هر ماه در زمان مشخصی انجام دهید. هورمون ها در طول ماه با چرخه قاعدگی شما در نوسان هستند که باعث تغییرات طبیعی در احساس بافت سینه شما می شوند. معاینه هر ماه در همان زمان، تشخیص تغییرات طبیعی هورمونی از ناهنجاری ها را آسان تر می کند.

سرطان سینه قابل درمان است و در صورت تشخیص زودهنگام، میزان بهبودی برای بیماران بیشتر است. زنان در هر سنی باید خودآزمایی پستان را به عادت ماهانه خود تبدیل کنند و برای تشخیص ناهنجاری‌هایی که قابل احساس نیستند، مرتباً ماموگرافی انجام دهند.

چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم؟

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد. اما کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید که خطر آن را کاهش دهد. بسیاری از عوامل خطر خارج از کنترل شما هستند؛ مانند افزایش سن. اما سایر عوامل خطر را می توان تغییر داد. برای زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند، اقداماتی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

جلوگیری از سرطان سینه

هم افزایش وزن بدن و هم افزایش وزن در بزرگسالی با خطر بالاتر سرطان سینه پس از یائسگی مرتبط است. انجمن سرطان آمریکا به شما توصیه می کند که در طول زندگی خود در وزن سالم بمانید و با متعادل کردن میزان مصرف غذا و فعالیت بدنی از اضافه وزن خودداری کنید. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که فعالیت بدنی متوسط تا شدید با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، بنابراین انجام فعالیت بدنی منظم مهم است. طبق توصیه انجمن سرطان آمریکا بزرگسالان حداقل 150 تا 300 دقیقه هر هفته با شدت متوسط یا 75 تا 150 دقیقه فعالیت شدید (یا ترکیبی از اینها) ترجیحاً در طول هفته انجام دهند.

آیا سرطان سینه خطرناک است؟

سرطان سینه اغلب خیلی خفیف شروع می شود که قابل احساس نیست. اما همانطور که رشد می کند، می تواند در سراسر سینه یا سایر قسمت های بدن پخش شود و باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

آیا سرطان سینه ارثی است؟

ژن هایی که حاوی اطلاعات ارثی هستند که از والدین به فرزند منتقل می شوند، به عنوان طرح اولیه بسیاری از ویژگی ها و ویژگی های انسانی عمل می کنند. شایع ترین علت سرطان پستان ارثی، جهش ارثی در ژن های BRCA1 و BRCA2 است. در سلول‌های طبیعی، این ژن‌ ها با ساختن پروتئین‌ هایی که به رشد غیرعادی سلول‌ ها کمک می‌ کنند، از سرطان جلوگیری می‌ کنند. اگر یک نسخه جهش یافته از هر یک از ژن ها را از والدین به ارث برده اید، در طول زندگی خود در معرض خطر بالایی برای ابتلا به سرطان سینه هستید. این سرطان‌ ها معمولاً در زنان جوان‌ تر رخ می‌ دهند و اغلب دوطرفه (در هر دو پستان) بروز می‌ کنند. در زنانی که دارای این جهش‌ های ارثی هستند، خطر ابتلا به سرطان‌ های دیگر، به‌ ویژه سرطان تخمدان نیز افزایش می یابد.

آیا سرطان سینه قابل درمان است؟

سرطان سینه با روش های مختلفی درمان می شود که بستگی به نوع سرطان سینه و میزان گسترش آن دارد. درمان سرطان سینه شامل جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان بیولوژیک و پرتودرمانی است. افراد مبتلا به سرطان سینه اغلب بیش از یک مورد از درمان های ذکر شده را دریافت می کنند:

  • عمل جراحی

عمل جراحی که در آن پزشکان بافت سرطانی را برش داده و خارج می کند.

  • شیمی درمانی

استفاده از داروها یا داروهای خاص برای کوچک کردن یا از بین بردن سرطان. این داروها می‌ توانند به صورت خوراکی مصرف شوند یا داروهایی باشند که داخل وریدی (IV) داده می‌ شوند و گاهی اوقات هر دو.

  • هورمون درمانی

برخی از سرطان ها برای رشد به هورمون های خاصی نیاز دارند. درمان هورمونی برای جلوگیری از دریافت هورمون های مورد نیاز برای رشد سلول های سرطانی استفاده می شود.

درمان سرطان سینه

  • درمان بیولوژیکی

این درمان با سیستم ایمنی بدن شما برای کمک به مبارزه با سرطان یا کنترل عوارض جانبی سایر درمان‌ های سرطان کار می‌ کند. درمان بیولوژیکی با شیمی درمانی که مستقیماً به سلول های سرطانی حمله می کند متفاوت است.

  • پرتودرمانی

استفاده از پرتوهای پرانرژی (مشابه اشعه ایکس) برای از بین بردن سلول های سرطانی

مدت زمان درمان سرطان سینه چقدر است؟

هنگام تعیین مدت زمان درمان سرطان سینه باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. دکتر وحید حریری فوق تخصص جراح سرطان سینه و فلوشیپ جراحی زیبایی، می‌ تواند تخمین‌ هایی را بر اساس میزان گسترش سرطان در بافت پستان و محل متاستاز در صورت متاستاز ارائه دهد. تخمین های ایشان بر اساس دهه ها تجربه و تحقیقات پزشکی است. با در نظر گرفتن همه عوامل، میانگین طول درمان سرطان سینه را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • سرطان پستان در مراحل اولیه
  • سرطان پیشرفته پستان

درمان سرطان سینه چقدر زمان می برد

اگر خوش شانس باشید و بیماری خود را زود تشخیص دهید، درمان سرطان سینه شما به طور کلی بین 3 تا 6 ماه طول خواهد کشید. البته با این فرض تا زمانی که تحت درمان هستید، رشد بیشتری وجود نداشته باشد. در موارد پیشرفته‌ تر، معمولاً باید انتظار حداقل 6 ماه درمان را داشته باشید. اینکه چقدر فراتر از آن است بستگی به تعداد جراحی های مورد نیاز و میزان گسترش سرطان دارد.

جمع بندی

خوشبختانه سرطان سینه در صورت تشخیص زودهنگام و قبل از گسترش آن، کاملاً قابل درمان است. بنابراین تعیین درمان قطعی سرطان سینه وابسته به نظر پزشک شما و گرید سرطان دارد. هنگامی که سرطان شروع به گسترش می کند، درمان پیچیده تر می شود اما در اغلب موارد می توان بیماری را برای سال ها کنترل کرد. پس اینکه آیا سرطان سینه درمان قطعی دارد یا نه بستگی نوع سرطان و گرید و زمان اقدام برای درمان آن دارد.

منابع:

https://www.webmd.com

https://www.breastinstitutehouston.com

http://www.idph.state.il.us

https://www.sunshineclinic.org

https://stsci-opo.org

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

2 دیدگاه دربارهٔ «درمان قطعی سرطان سینه»

  1. سلام
    مادرم دو ماهه رادیوتراپیش تموم شده و سرطان سینه اش هم از نوع سه گانه هست. الان دکتر بعد از سه ماه برای مادرم سونوگرافغی نوشته به نظر شما ضرر نداره واسه ماردم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *