لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
سرطان سینه از کجا شروع می شود

سرطان سینه از کجا شروع می شود

سینه (که از نظر پزشکی به عنوان غده پستانی شناخته می‌شود) بخش بسیار پیچیده ای از بدن انسان است. سینه زن در طول زندگی تغییرات زیادی را تجربه می‌کند – از تولد، بلوغ، بارداری و شیردهی تا یائسگی. اگر سرطان سینه برای شما تشخیص داده شده است، درک اینکه سرطان سینه از کجا شروع می شود می‌تواند برای درک تشخیص شما مفید باشد. همچنین می‌تواند به شما کمک کند با پزشک خود در مورد جراحی و سایر گزینه های درمانی صحبت کنید.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

سرطان سینه چه علائمی دارد؟

برای درک اینکه سرطان چگونه می‌تواند منشأ پیدا کند، درک چگونگی عملکرد و رشد سلول ها و بافت های منظم می‌تواند مفید باشد. سلول‌های سالم بلوک‌ های اساسی ساختمان همه بافت‌ ها و اندام‌ های بدن هستند. بدن به طور مداوم در حال ساخت سلول های جدید برای جایگزینی بافت فرسوده یا التیام جراحات است. سلول های نرمال طوری برنامه ریزی شده اند که به طور منظم و کنترل شده رشد و تقسیم شوند، به طوری که هر سلول جدید جایگزین سلول های از دست رفته می‌شود.

گاهی اوقات سلول ها غیر طبیعی می‌شوند و به رشد خود ادامه می‌دهند. با رشد آنها می توانند توده یا توده ای به نام تومور تشکیل دهند. با این حال، همه تومورها سرطانی نیستند. برخی از تومورها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند، به این معنی که تمایل به رشد آهسته دارند و معمولاً به بافت اطراف یا سایر قسمت های بدن حمله نمی‌کنند. تومورهایی که بدخیم (سرطانی) هستند پتانسیل حمله و انتشار به سایر قسمت های بدن را دارند. سرطان سینه زمانی شروع می‌شود که سلول های سینه (مانند سلول های پوشاننده مجاری و لوبول ها) شروع به رشد غیر طبیعی می‌کنند. این سلول ها پتانسیل رشد خارج از کنترل و حمله به بافت اطراف را دارند. اگر تمایل دارید درمورد علائم سرطان سینه بیشتر بدانید ما در یک مقاله جداگانه بطور مفصل درمورد آن توضیح داده ایم برای مطالعه بیشتر بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، به آن سرطان سینه مهاجم می‌گویند. اگر سلول‌ های سرطانی به رشد خود ادامه دهند، ممکن است فراتر از پستان به سایر قسمت‌ های بدن گسترش یابند که می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. انواع مختلفی از بیماری های سینه وجود دارد که نام آنها بر اساس نواحی سینه که از آنجا شروع می‌شود، می‌باشد. سرطان سینه می تواند از طریق بافت مجاور حمله کند یا از طریق سیستم لنفاوی و خون در بدن پخش شود.

علائم سرطان سینه

اگرچه وجود توده در سینه یکی از علائم شایع سرطان سینه است، اما همه سرطان‌های سینه علائم واضحی ندارند. به عنوان مثال، برخی از توده ها ممکن است آنقدر کوچک باشند که قابل احساس نباشند، اما می‌توانند با ماموگرافی غربالگری یا آزمایش های دیگر تشخیص داده شوند. برخی شرایط خوش خیم (غیر سرطانی) نیز وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد توده در پستان شود، مانند کیست (کیسه پر از مایع در پستان) و فیبروآدنوم (یک توده سینه ساخته شده از بافت فیبری و غده ای). بیشتر تغییرات سینه ناشی از سرطان نیست. با این حال، مهم است که در صورت مشاهده هر گونه توده جدید یا سایر تغییرات غیرعادی سینه در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت تشخیص زودهنگام بهترین درمان سرطان سینه را برای امکانپذیر خواهد کرد.

درد سرطان سینه چگونه است؟

سرطان سینه معمولاً دردناک نیست، اما اگر فردی درد سینه بدون دلیل یا تغییرات غیرعادی سینه را تجربه کرد، باید با پزشک مشورت کند. درد سینه یا ماستالژی معمولاً نتیجه سرطان سینه نیست. لذا اگر می خواهید بدانید سرطان سینه از کجا شروع می شود ، درد در این ناحیه از بدن تقریباً 70 درصد از زنان را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ این نشان ای برای شوع سرطان سینه نیست.

درد سرطان سینه

علت سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه زمانی ایجاد می‌شود که DNA سلول‌های پستان جهش یا تغییر می‌کند و عملکردهای خاصی را که رشد و تقسیم سلولی را کنترل می‌کنند از کار می‌اندازد. در بسیاری از موارد، این سلول های جهش یافته می‌میرند یا توسط سیستم ایمنی مورد حمله قرار می‌گیرند. اما برخی از سلول ها از سیستم ایمنی فرار می‌کنند و بدون کنترل رشد می‌کنند و تومور در سینه تشکیل می‌دهند. کلید کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه این است که بیشتر تلاش های پیشگیری خود را بر روی آن عوامل خطر قابل اصلاح متمرکز کنید و به روش های مختلف برای نظارت بر مواردی که نمی توانید تغییر دهید فعال باشید.

پعوامل خطر ویژگی ها و شرایطی هستند که خطر ابتلا به یک بیماری را افزایش می‌دهند. عوامل خطر سرطان سینه شامل مواردی است که نمی‌توانید آنها را تغییر دهید، مانند داشتن سابقه خانوادگی سرطان سینه، زن بودن و بالا رفتن سن. اما عوامل خطر دیگری وجود دارد که می‌توانید آنها را تغییر دهید تا احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید. پزشکان نمی‌دانند که چرا برخی از زنان با عوامل خطر به سرطان سینه مبتلا نمی‌شوند و چرا برخی دیگر که هیچ عامل خطری ندارند، به‌جز زن بودن، به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. با این حال، شما می‌توانید انتخاب های خاصی در سبک زندگی داشته باشید تا خطر ابتلا به آن را کاهش دهید.

چگونه سرطان سینه را تشخیص دهیم؟

اگر سرطان در سینه شما یافت شود، پزشک مرحله یا وسعت بیماری را ارزیابی می‌کند. مرحله بندی تلاشی است برای تعیین اینکه آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر و اگر چنین است، به چه قسمت هایی از بدن گسترش یافته است. پزشک شما ممکن است از آزمایش خون و تصویربرداری برای اطلاع از مرحله بیماری سرطان سینه استفاده کند. تصمیمات درمانی به این یافته ها بستگی دارد. اولین مرحله معمولاً معاینه فیزیکی توسط پزشک یا پرستار است. ماموگرافی و سونوگرافی ممکن است بخشی از معاینه باشد. بر اساس این ارزیابی ها، ممکن است تصمیم به انجام بیوپسی بافت گرفته شود.

خودازمایی سرطان سینه

خودآزمایی پستان چک آپی است که زن در خانه انجام می‌دهد تا تغییرات یا مشکلاتی در بافت سینه پیدا کند. بسیاری از زنان احساس می‌کنند که انجام این کار برای سلامتی آنها مهم است. اگر شما یک زن هستید، ممکن است پزشک یا متخصص زنان توصیه کرده باشد که سینه های خود را هر ماه برای بررسی وجود توده ها معاینه کنید.برای نحوه معاینه سینه در خانه بر روی متن لینک دادذه شده کلیک کنید.

شاید از خود بپرسید که چرا باید خودآزمایی پستان انجام دهم؟ یا ممکن است بپرسید چگونه سینه هایم را معاینه کنم و دقیقاً به دنبال چه چیزی هستم؟ خوب، بیایید در مورد چرایی و نحوه معاینه سینه صحبت کنیم.

تست سرطان سینه در منزل

چرا سینه های خود را معاینه کنید؟ خوب، برای یک چیز، این به شما کمک می کند تا تصوری از احساس عادی آنها داشته باشید. سپس اگر مشکلی وجود داشت، به اندازه کافی با سینه های خود آشنا خواهید شد تا آن را تشخیص دهید. به عنوان مثال، یک توده روی سینه شما می تواند نشانه سرطان سینه باشد. انجام خودآزمایی پستان و پیدا کردن آن توده می‌تواند به شما این امکان را بدهد که زودتر از زمانی که اگر خودآزمایی پستان را انجام نمی‌دادید با ماموگرافی معاینه شوید.

آزمایشات بالینی

برخی از این آزمایشات بالینی با توجه به نظر پزشک ممکن است برای تشخیص سرطان سینه انجام شوند:

  • تصویربرداری

تصویربرداری برای تشخیص سرطان سینه و ارزیابی مرحله و وسعت بیماری استفاده می‌شود. به طور کلی سه نوع تصویربرداری ماموگرافی، سونوگرافی و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی پستان (MRI) استفاده می‌شود. بر اساس این معاینات، پزشک ممکن است آزمایشات یا درمان بیشتری را توصیه کند یا تشخیص دهد که درمان لازم نیست.

  • بیوپسی

یکی از راه‌های تشخیص سرطان سینه یا بافت غیرطبیعی، انجام بیوپسی است. در طول بیوپسی، جراح، آسیب شناس یا رادیولوژیست قسمتی یا تمام بافت مشکوک را برمی‌دارد. بافت مشکوک زیر میکروسکوپ توسط پاتولوژیست بررسی می‌شود که سلول های سرطانی را بررسی‌ می‌کند و تشخیص می‌دهد.

راه درمان سرطان سینه

اگر سرطان سینه در شما تشخیص داده شد دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی می تواند به شما کمک کند تا به طور موثر درمان خود را آغاز کنید. درمان شما بستگی به این دارد که سرطان شما کجاست، چقدر بزرگ است، اینکه آیا در جای دیگری از بدن شما پخش شده است یا خیر.

جمع بندی

سعی شد در این مقاله سعی شد تا به این پرسش که سرطان سینه از کجا شروع می شود پاسخ دقیقی داده شود. لذا بیشتر سرطان‌ های سینه از مجاری یا لوبول‌ها شروع می‌شوند. سرطان سینه می‌تواند از طریق رگ های خونی و رگ های لنفاوی به خارج از سینه گسترش یابد. زمانی که سرطان سینه به سایر قسمت های بدن گسترش می‌یابد، گفته می‌شود که متاستاز داده است. اگر تمایل دارید درمورد متاستاز سرطان سینه بیشتر بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *