لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
سرطان سینه در بارداری

سرطان سینه در بارداری

علائم سرطان سينه در بارداری هم ممکن است رخ بدهد. مسلماَ اگر در دوران بارداری سرطان سینه برای شما تشخیص داده شود، احتمالاً با شنیدن این خبر شوکه و غافلگیر خواهید شد و نگران سلامتی خود و کودک آینده خود خواهید بود. بنابراین ما در این مقاله اطلاعات لازم درباره سرطان سینه در بارداری را به شما خواهیم داد.

آیا امکان ابتلا به سرطان سینه در بارداری وجود دارد؟

سرطان سینه تقریباً یک بار در هر 3000 بارداری و اغلب در زنان 32 تا 38 ساله رخ می‌دهد. از آنجایی که بسیاری از زنان تصمیم به تأخیر در بچه دار شدن دارند، احتمال دارد تعداد موارد جدید سرطان سینه در دوران بارداری افزایش یابد.

بارداری و سرطان سینه

دلایل ابتلا به سرطان سینه در بارداری چیست؟

باردار بودن باعث سرطان سینه نمی‌شود، اما اگر قبلاً تعدادی سلول سرطان سینه دارید، تغییرات هورمونی بارداری ممکن است باعث رشد آنها شود. اگر تمایل دراید در مورد بارداری بعد از سرطان سینه بیشتر بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

دلایل ابتلا به سرطان سینه در بارداری

نحوه تشخیص سرطان سینه در دوران بارداری

ممکن است سرطان سینه در بارداری تشخیص داده شود، اگرچه نادر است و سرطان سینه ناشی از بارداری نیست. زنانی که در دوران بارداری مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند، به دلیل نگرانی برای ایمنی جنین، فشارهای اضافی زیادی دارند. این می‌تواند یک وضعیت آسیب زا و بسیار دشوار باشد، اما به لطف گزینه های درمانی فراوان موجود، هنوز هم برای مادر و هم برای کودک امید وجود دارد.

اگر پزشک شما متوجه توده ها یا ناهنجاری های مربوطه در پستان در دوران بارداری شود، آزمایشات بیشتر برای بررسی دقیق تر را توصیه می‌کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون
  • سونوگرافی از سینه ها
  • بیوپسی

در این روش سلول های توده از طریق یک سوزن بلند برداشته می‌شود و سپس در زیر میکروسکوپ برای علائم سرطان بررسی می‌شود.

  • ماموگرافی

ماموگرافی می‌تواند به طور ایمن در دوران بارداری استفاده شود، زیرا میزان اشعه مورد نیاز کم است و روی سینه ها متمرکز است (اگرچه یک محافظ سربی روی شکم شما قرار می‌گیرد تا از رسیدن اشعه به رحم جلوگیری کند)

اگر سرطان تایید شود، پزشک و متخصص سرطان شما از این نتایج آزمایش و همچنین سایر آزمایش‌ ها (مانند آزمایش‌ هایی که میزان هورمون‌ ها، فاکتورهای رشد و ژن‌ها را در بافت‌ های سرطانی اندازه‌ گیری می‌کنند) استفاده می‌کنند تا تعیین کنند که سرطان با چه سرعتی ممکن است در بدن رشد کند یا گسترش یابد. همچنین تیم پزشکی شما در طراحی برنامه درمانی که به بهترین نحو سرطان سینه را کنترل می‌کند و در عین حال از کودک متولد نشده شما محافظت می‌کند، مراقبت بیشتری خواهد کرد.

درمان سرطان سینه در دوران بارداری

با توجه به آن که دکتر وحید حریری جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، جزو نادر جراحان پلاستیک است که در زمینه سرطان پستان نیز به کار مشغول گردیده است، تجربه و دانش بالایی در این زمینه دارد. در نتیجه در این زمینه می‌توانید به ایشان مراجعه نمایید و پس از کسب اطلاعات کافی، با اطمینان خاطر روند درمان خود را پیگیری نمایید.

درمان سرطان سینه در دوران بارداری

گزینه های درمانی شما در بارداری به مرحله سرطان و سن جنین شما بستگی دارد. شما باید خطرات و مزایای همه گزینه های درمانی خود را به طور کامل درک کنید. اکثر مادران باردار مبتلا به سرطان سینه می‌توانند تحت عمل جراحی لامپکتومی یا ماستکتومی قرار گیرند که در آن سینه (یا بخشی از آن) به همراه هر غدد لنفاوی درگیر سرطان برداشته می‌شود. اما حتی اگر پزشکان تمام سرطان را در حین جراحی بردارند، بسته به مرحله سرطان، اغلب به درمان بیشتر برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی باقی مانده نیاز است. در برخی موارد، این درمان را می توان به بعد از زایمان موکول کرد. اما اگر در دوران بارداری به درمان نیاز دارید، چندین درمان معمولی گزینه مناسبی برای شما هستند:

  • هورمون درمانی

در این درمان سرطان سینه، استفاده از داروهایی مانند تاموکسیفن، هورمون های خاصی را برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی مسدود می‌کند. زنان باردار کاندیدای درمان های هورمونی نیستند، زیرا این درمان ها با نرخ بالای نقایص مادرزادی مرتبط هستند. سایر داروهای هدفمند نیز به دلیل خطر برای جنین در زنان باردار استفاده نمی‌شود. اثرات هورمون درمانی بر روی کودکان متولد نشده کاملاً شناخته شده نیست. به همین دلیل، اگر هورمون درمانی تجویز شود، به احتمال زیاد تنها پس از تولد نوزاد از آن استفاده می‌شود. اگرچه سرطان به خودی خود نمی‌تواند به جنین سرایت کند و به جنین آسیب برساند، گاهی اوقات بهترین برنامه درمانی برای مادر ممکن است جنین را در معرض خطر قرار دهد.

  • پرتو درمانی

در پرتودرمانی از اشعه ایکس با انرژی بالا برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می‌شود. معمولا تا پس از تولد نوزاد به مادر اشعه داده نمی‌شود.

  • جراحی

برنامه درمانی شما به اندازه تومور، محل آن و مدت بارداری شما بستگی دارد. مانند زنانی که باردار نیستند، جراحی معمولا اولین قدم برای درمان سرطان پستان در مراحل اولیه است. جراحی در دوران بارداری می‌تواند بدون خطر و با خطر کمی برای فرزند متولد نشده شما انجام شود. بنابراین تیم پزشکی شما به احتمال زیاد با برداشتن توده با لامپکتومی یا ماستکتومی و احتمالاً برخی از غدد لنفاوی زیر بازو اقدام خواهند کرد. به طور کلی، جراحی در هر سه ماهه بارداری بی خطر است. اگر سرطان هنوز در مراحل اولیه خود باشد، پزشک شما به احتمال زیاد برداشتن توده مشکوک (لومپکتومی) یا کل پستان (ماستکتومی) را توصیه می‌کند. اگر در سه ماهه اول یا دوم بارداری هستید، ماستکتومی بهترین جراحی است.

  • شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهایی استفاده می‌کنند که سلول های سرطانی را از بین می‌برد یا از تقسیم آنها جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده اند که شیمی درمانی معمولاً به جنین آسیب نمی رساند اما ممکن است باعث زایمان زودرس و وزن کم  نوزاد هنگام تولد شود. بنابراین پزشکان گاهی اوقات در سه ماه اول بارداری شیمی درمانی را توصیه نمی‌کنند. بنابراین بسته به نوع سرطان و مرحله بارداری، شیمی درمانی ممکن است یک گزینه درمانی باشد. دوره های زمانی خاصی در دوران بارداری وجود دارد که برای دریافت شیمی درمانی بدون آسیب رساندن به نوزاد بی خطر است.

اگر سرطان سینه داشته باشیم می توانم بارداری خود را ادامه دهیم؟

تحقیقات نشان نداده است که سرطان سینه گذشته یک زن تأثیر مستقیمی بر جنین او داشته باشد. همچنین در کودکانی که از زنان مبتلا به سرطان سینه متولد می‌شوند، نرخ افزایش نقایص مادرزادی یا سایر نگرانی های سلامتی طولانی مدت وجود ندارد.

جمع بندی

اطلاع از ابتلا به سرطان سینه در بارداری می‌تواند برای شما و خانواده تان استرس زا باشد. مهم است که بدانید هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ابتلا به سرطان سینه در دوران بارداری بر رشد جنین در رحم تأثیر می‌گذارد وجود ندارد. شما نمی توانید سرطان را به کودک خود منتقل کنید. همچنين هیچ مدرکی مبنی بر اینکه فرزند شما در سنین بالاتر به سرطان مبتلا خواهد شد وجود ندارد زیرا شما در دوران بارداری سرطان سینه داشته اید. در نظر داشته باشید که به یک درمانگر مراجعه کنید تا به شما کمک کند تا در این زمان چالش برانگیز آرامش خود را به خوبی حفظ نمایید.

منابع:

https://www.webmd.com

https://www.whattoexpect.com

https://amp.cancer.org

https://breastcancernow.org

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *