لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
علائم عفونت پروتز سینه

علائم عفونت پروتز سینه

ماموپلاستی افزایشی با کاشت پروتز سینه یک روش جراحی رایج است که برای بزرگ کردن سینه، اصلاح عدم تقارن یا بازسازی پس از ماستکتومی استفاده می شود. پروتز سینه هم برای بزرگ کردن سینه و هم در زنانی که به دلیل سرطان سینه یا کاهش خطر ماستکتومی شده اند، به عنوان بخشی از بازسازی سینه انجام می‌شود. یک عفونت باکتریایی می‌تواند در بافت اطراف ایمپلنت سینه یا گسترش دهنده بافت در طی روزها یا هفته های پس از جراحی بازسازی با پروتز سینه ایجاد شود. لذا در این مقاله سعی شده تا در مورد علائم عفونت پروتز سینه برای شما توضیح دهیم، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت عفونت بعد از پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه معمولاً در جراحی بزرگ کردن سینه استفاده می‌شود. آنها از سیلیکون یا سالین ساخته شده اند و برای تغییر شکل سینه ها به شکل پرتر، سفت تر و گردتر استفاده می‌شوند. اما با تمام زیبایی و اعتماد به نفسی که ایمپلنت می تواند به همراه داشته باشد، دانستن هرگونه عوارض و خطرات احتمالی ایمپلنت سینه همچنان بسیار مهم است. این برای ترساندن شما از کاشت سینه نیست. به عنوان یک جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، برای دکتر وحید حریری بسیار مهم است که شما را در تمام مراحل عمل راهنمایی نمایند. هدف این مقاله این است که به شما یادآوری کند که مراقبت از بدن شما هنوز هم در هنگام دستیابی به اهدافتان اولویت شماره یک است.

علت عفونت بعد از پروتز سینه

عفونت علت اصلی عوارضی است که پس از کاشت پروتز پستان رخ می‌دهد و 2.0-2.5٪ از مداخلات را در بیشتر سری موارد پیچیده می‌کند. دو سوم عفونت ها در دوره حاد بعد از عمل ایجاد می‌شوند، در حالی که برخی از عفونت ها ممکن است سال ها یا حتی دهه ها پس از جراحی ایجاد شوند. میزان عفونت بعد از بازسازی سینه و کاشت بعدی بیشتر از بزرگ کردن سینه است. عوامل خطر عفونت مرتبط با کاشت سینه در مطالعات آینده نگر با پیگیری طولانی مدت به دقت ارزیابی نشده است. تکنیک جراحی و وضعیت زمینه ای بیمار مهم ترین عوامل تعیین کننده هستند. به طور خاص، بازسازی سینه پس از ماستکتومی و رادیوتراپی برای سرطان با خطر بالاتر عفونت همراه است. تعیین منشاء عفونت در زنان با پروتز دشوار است، اما منابع بالقوه عبارتند از: ایمپلنت آلوده، سالین آلوده، خود جراحی یا محیط جراحی و پوست بیمار یا مجاری پستانی.

اگر تمایل داردید درمورد عوارض پروتز سینه بدانید بر روی متن لینک داده کلیک کنید.

یک جستجوی گوگل در مورد این موضوع احتمالا شما را برای همیشه از جراحی پلاستیک دور می‌کند. چراکه مواردی که ممکن است در اینترنت پیدا کنید می‌توانند وحشتناک باشند، اما در واقعیت، پروتزهای سینه آلوده بسیار نادر هستند. کمتر از 2 درصد از عمل های پروتز سینه منجر به عفونت می‌شود و اغلب این وضعیت با آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود.

از جمله علل اصلی عفونت پروتز پستان می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • زخم های آلوده سینه

در طول نقاهت، زخم های ناشی از جراحی بزرگ کردن سینه می‌تواند به میکروارگانیسم ها آلوده شود. این باید فوراً مورد توجه جراح پلاستیک شما قرار گیرد تا آنتی بیوتیک مناسب را به شما بدهد. سلول های باقی مانده سرطان سینه نیز می‌توانند بلافاصله پس از بازسازی مشکلاتی ایجاد کنند.

  • آلرژن ها در ابزار جراحی

ایمپلنت سینه برای بزرگ کردن سینه بی خطر است. با این حال، محلول های ید یا تالک می‌توانند حساسیت زا باشند و ممکن است در ابزارهای مورد استفاده برای جراحی مانند دستکش های جراحی یافت شوند. مطمئن باشید که در کلینیک دکتر حریری، تمام ابزارهای مورد استفاده در کل پروسه ایمن و استریل هستند.

  • عفونت در خون شما

در برخی موارد، پروتزهای شما ممکن است در سال‌های بعد از عمل دچار عفونت شوند. این ممکن است به دلیل عفونت های قارچی یا باکتریایی از سایر نواحی بدن باشد که از طریق خون پخش می‌شوند. در موارد دیگر، لنفوم سلولی (سرطان لنفوسیت‌های خون) می‌تواند به ایمپلنت‌های شما سرایت کند و بافت اسکار اطراف را آلوده کند.

  • انجام پیرسینگ یا خالکوبی در ناحیه جراحی

ابزارهای پیرسینگ یا خالکوبی غیر استریل شده می‌توانند به راحتی منجر به عفونت شوند. توصیه می‌کنیم در صورت کاشت ایمپلنت از این روش ها اجتناب کنید، اما اگر اصرار دارید، مطمئن شوید که فقط از تمیزترین ابزار استفاده شود.

علائم عفونت پروتز سینه چیست؟

علائم عفونت پروتز سینه معمولاً با تب، درد سینه، اریتم و مایع چرکی یا تخلیه همراه است. با این حال، برخی از بیماران ممکن است علائم و نشانه های سیستمیک عفونت مانند سندرم شوک سمی را داشته باشند که معمولاً توسط استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می‌شود که در طی عمل جراحی به دست می‌آید.

عفونت پروتز سینه

 

درمان عفونت بعد از پروتز سینه

گاهی اوقات یک عفونت باکتریایی می‌تواند در بافت اطراف ایمپلنت سینه یا گسترش دهنده بافت طی روزها یا هفته های پس از جراحی بازسازی ایجاد شود. علائم عفونت می‌تواند شامل تب بالا و درد سینه، قرمزی یا تورم باشد. اگر به نظر می‌رسد که آنتی بیوتیک به تنهایی عفونت را از بین نمی‌برد، ممکن است جراح شما نیاز داشته باشد که بافت عفونی را تمیز کند و پروتز یا گسترش دهنده بافت را جایگزین یا به طور کامل خارج کند. پس از این جراحی، باید مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی یا وریدی (داخل وریدی) را ادامه دهید. حدود 8 تا 12 هفته بعد، اگر عفونت به طور کامل از بین رفت، در بیشتر موارد می‌توانید جراحی را برای بازسازی مجدد سینه را با گسترش دهنده بافت، ایمپلنت یا فلپ بافت انجام دهید.

راه های پیشگیری از عفونت پروتز 

مهم است که بدانید این پروتزهای سیلیکونی برای بدن شما یک جسم خارجی هستند و این بدان معناست که با بافت های بدن شما متفاوت است. به طور طبیعی، آنتی بادی ها در سراسر بدن شما ارسال می‌شوند. با این حال، فقط به سطح ایمپلنت می‌رسد. پروتز سینه شما، بر خلاف سایر قسمت های بدن، سیستم ایمنی ندارد که بتواند به طور طبیعی با عفونت مبارزه کند. به همین دلیل است که ایمپلنت ها می‌توانند مستعد عفونت باشند.

هنگامی که متوجه علائمی در بدن خود شدید، در برنامه ریزی برای مشاوره با جراح پلاستیک خود تردید نکنید. آنتی بیوتیک ها ممکن است به عنوان درمان اولیه عفونت پروتز پستان استفاده شوند، اما به خاطر داشته باشید که عفونت می‌تواند منجر به برداشتن پروتز شما شود. هرگز اشتباه نیست که خود را در مورد خطرات و عوارض احتمالی که ممکن است از عمل بزرگ کردن سینه شما به وجود بیاید، آگاه کنید.

پیشگیری از عفونت پروتز سینه

به طور کلی مهم نیست که چه نوع جراحی پلاستیک انجام می‌شود، عفونت یکی از بزرگترین خطرات جراحی زیبایی است. اگرچه عفونت یکی از شایع ترین خطرات جراحی پلاستیک است، اما احتمال ایجاد عفونت در واقع بسیار کم است. با این حال، بیماران می‌توانند با مراقبت مناسب از بدن پس از جراحی به کاهش این خطر کمک کنند. این موارد کلیدی در زمینه‌ بهبودی پس از عمل پروتز سینه، به منظور کاهش خطر عفونت موثر هستند:

  • آنتی بیوتیک ها

احتمالاً پس از جراحی آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. با استفاده از آنتی بیوتیک ها در دوران نقاهت، بیماران می‌توانند کمترین خطر عفونت را کاهش دهند. استفاده از آنتی بیوتیک ها طبق تجویز و استفاده از تمام داروهای تجویز شده مهم است.

  • تمیز نگه داشتن محل برش

محل برش ناحیه ای است که بیشترین نگرانی را برای عفونت دارد. برای کاهش باکتری ها و در نتیجه خطر عفونت، بیماران باید محل برش را تمیز نگه دارند. رعایت دقیق دستورالعمل های پزشک شما برای تمیز کردن محل برش و تعویض باند بسیار مهم است.

  • درن های جراحی

بسیاری از روش های جراحی پلاستیک، اما نه همه آنها، شامل قرار دادن درن های جراحی می‌شوند. این درن ها به بیرون کشیدن و جمع آوری مایعات و خون از ناحیه تحت درمان کمک می‌کنند. زهکشی ها باید طبق دستور تخلیه و تمیز شوند. با خارج کردن این مایع اضافی، تخلیه جراحی به بهبودی، کاهش تورم و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

  • فعالیت بدنی محدود

برخی محدودیت‌ های فیزیکی وجود خواهد داشت که از بیماران می‌خواهیم در دوران نقاهت پس از جراحی پلاستیک رعایت کنند. با کاهش فعالیت بدنی، بیماران می‌توانند از وارد کردن فشار بی مورد بر روی محل برش جلوگیری کنند. مهم است که این محدودیت ها رعایت شود تا ناحیه برش کشیده یا پاره نشود که هر دوی این موارد احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

اگر تمایل داردی در مورد دوره نقاهت پروتز سينه بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

گذشته از این اقدامات احتیاطی، عادات سالم یکی دیگر از راه های خوب برای کاهش خطر عفونت است. بیماران باید هیدراته بمانند، رژیم غذایی مغذی داشته باشند و از عادات مضر مانند سیگار کشیدن اجتناب کنند. نشان داده شده است که استعمال دخانیات در بهبودی اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین خطر عفونت پس از جراحی را افزایش می‌دهد. به عنوان یک اقدام احتیاطی، کسانی که سیگار می‌کشند باید در هفته های قبل از جراحی و همچنین مدت زمان بهبودی از این کار خودداری کنند.

علائم پس زدن پروتز سينه

پس زدن پروتز سینه از نظر پزشکی رد شده است. پروتزهای سینه نمکی و سیلیکونی از مواد خنثی ساخته شده اند که بدن انسان آن را به خوبی تحمل می کند. در حالی که بدن می تواند یک واکنش التهابی به پروتز داشته باشد، که به معنای پس زدن پروتز سینه نیست.

پروتزهای سینه از موادی ساخته می‌ شوند که به خوبی توسط بدن تحمل می‌ شوند. با این حال، هنگامی که پروتز در قفسه سینه قرار می گیرد، واکنش طبیعی بدن شما این است که آن را با بافت اسکار احاطه کرده تا آن را از بدن جدا کند. این واکنش از غشایی به نام کپسول تشکیل شده است. این عمل مورد انتظار است و همیشه اتفاق می افتد. برای جلوگیری از تشکیل کپسول در اطراف پروتز هیچ کاری نمی توان و نباید انجام داد. مزیت بافت فیبری که در اطراف پروتز ایجاد می شود ایمن نگه داشتن آن در بدن است.

علائم پس زدن پروتز سینه

با این حال، یک مشکل رایج پس از کاشت سینه این است که بدن بافت اسکار زیادی در اطراف ایمپلنت ایجاد کند. این مشکل که  انقباض کپسولی پروتز نامیده می شود، می تواند باعث تغییر شکل پروتز سینه و حتی ایجاد درد شود. این مشکل می تواند ماه ها یا سال ها پس از جراحی سینه رخ دهد. انقباض کپسولی به این معنی نیست که بدن شما پروتز را پس زده است. در عوض، به این ترتیب بدن پروتز را به طور ایمن از بقیه بدن جدا می کند. اکثر بیماران انقباض کپسولی را تجربه نمی کنند، اما این یک خطر است. اگر نگران این هستید که سیستم ایمنی بدن شما به پروتز واکنش نشان دهد و بعث پس زدن پروتز سینه شود، این اتفاق نمی افتد. چرا که به علت ایمن بودن پروتزها، هیچگاه پس زدن یا واکنش سیستم ایمنی در هنگام قرار دادن پروتز ها در بدن وجود نخواهد داشت. همچنین پوسته پروتز سیلیکونی به خوبی توسط بدن انسان تحمل می شود. بنابراین، شما هرگز نباید نگران پس زدن پروتز سینه خود باشید.

جمع بندی

امروزه بسیاری از افراد برای بهبود ظاهر خود به جراحی پروتز سینه روی می‌آورند. یک پزشک قابل اعتماد سخت تلاش می کند تا اطمینان حاصل کند که بیماران می‌توانند به اهداف زیبایی خود در ایمن ترین شرایط ممکن دست یابند. در چنین شرایطی خطر عوارض بعد از عمل از جمله خطر عفونت پروتز سینه که یک عارضه نادر است، بسیار کاهش می‌یابد که در این مقاله ما در مورد علائم عفونت پروتز سینه توضیح دادیم. همچنین احتمالاً پس از جراحی آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. با استفاده از آنتی بیوتیک ها در دوران نقاهت، بیماران می‌توانند خطر عفونت را کاهش دهند.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *