علائم پارگی پروتز سینه

هر ساله صدها زن را می بینیم که علاقه مند به اصلاح پروتز سینه هستند. تغییرات در سینه ها در طول زمان توسط اکثر زنان به دلیل از دست دادن طبیعی کشش در طول فرآیند پیری، استعداد ژنتیکی و تغییرات وزن تجربه می شود. زنان ممکن است به دلایل دیگری مانند شیردهی یا کاهش وزن نیز «پتوز» یا افتادگی سینه را تجربه کنند. همچنین در طول مشاوره های اصلاحی پروتز سینه با بیماران، متوجه شدیم که بسیاری از آنها می خواهند درباره احتمال پارگی پروتز سینه بیشتر بدانند. اگرچه پارگی های پروتز در کوتاه مدت نادر است، اما پروتزها برای مادام العمر نیستند و پارگی ممکن است رخ دهد و اتفاق می افتد. بنابراین حائز اهمیت است که درباره علائم پارگی پروتز سینه و تشخیص آن بیشتر بدانید.

كپسوله شدن پروتز سينه چیست؟

انقباض کپسولی که به عنوان کپسولاسیون نیز شناخته می شود، یکی از عوارض پروتز سینه است که در طی آن بافت اسکار یک کپسول محکم و منقبض کننده در اطراف پروتز سینه تشکیل می دهد.

آیا پروتز سینه دچار پارگی خواهد شد؟

همه انواع پروتز سینه دارای یک پوسته خارجی و سیلیکونی هستند که به طور بالقوه می تواند سوراخی به نام پارگی ایجاد کند. پارگی ایمپلنت سینه سیلیکونی می تواند باعث درد سینه یا تغییر در فرم و شکل سینه شود. اگر تمایل دارید درمورد بهترین برند پروتز سینه بیشتر بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

پارگی پروتز سینه

علت پارگی پروتز سینه چیست؟

پارگی پروتز سینه ممکن است به دلیل پیری طبیعی پروتز، ضربه ناشی از تصادف رانندگی، قرار دادن سوزن در طول بیوپسی یا عوامل دیگر اتفاق بیفتد. در مطالعه‌ ای در سال 2013، محققان داده‌ های بازیابی دستگاه‌ های تولیدکنندگان پروتز Mentor و Allergan را بررسی کردند و دریافتند که 51 تا 64 درصد از پارگی‌ های پروتز سیلیکونی ناشی از آسیب ابزارهای جراحی در طول جراحی اولیه پروتز است.

علائم پارگی پروتز سینه

پروتز های سالین دارای یک پوسته بیرونی سیلیکونی هستند که می تواند سوراخ شود و یک دریچه ای که ممکن است از کار بیفتد یا باعث نشتی شود. معمولاً زمانی که یک پروتز سینه نمکی پاره می شود، آشکار می شود زیرا بدن به سرعت آب نمک را جذب می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سینه به سرعت تخلیه می شود و به طور قابل توجهی کوچکتر می شود. تشخیص پارگی پروتز سینه سیلیکونی اغلب دشوارتر است. پروتز های سیلیکونی مدرن بسیار منسجم هستند و به ندرت کپسول اسکار اطراف ایمپلنت را شکسته اند. علائم پارگی پروتز سیلیکونی به تدریج در طول زمان ایجاد می شود.  ژل سیلیکون جذب بدن نمی شود. نمونه هایی از عوارض جانبی رایج شامل درد، تورم یا تغییر در شکل سینه است که ممکن است نشان دهنده انقباض کپسولی باشد.

با این حال، برخی از پارگی‌ های سیلیکونی به‌ عنوان «بی‌ صدا» شناخته می‌ شوند، زیرا هیچ علامتی ندارند. به همین دلیل، سازمان داروی فدرال (FDA) توصیه می‌ کند که افرادی که پروتزهای سیلیکونی دارند، به‌ طور منظم توسط MRI آزمایش شوند تا از نظر پارگی پنهان پروتز غربالگری کنند.

نحوه تشخیص پارگی پروتز سینه

پزشکان توصیه می کنند که افراد دارای پروتز سینه سیلیکونی 3 سال پس از جراحی اولیه پروتز و هر 2 سال پس از آن غربالگری MRI را برای “پارگی خاموش” دریافت کنند. اگر هر زمانی فکر می کنید که پروتز شما ممکن است پاره شده باشد، از جراح پلاستیک خود بخواهید آن را بررسی کند. آزمایش تصویربرداری، مانند سونوگرافی یا ام آر آی، می تواند به تعیین نشتی پروتز کمک کند. MRI (با تجهیزاتی که به طور خاص برای تصویربرداری از پستان طراحی شده است) به طور گسترده ای دقیق ترین آزمایش تصویربرداری برای این منظور در نظر گرفته می شود. با این حال، مانند هر آزمایش تصویربرداری، این خطر وجود دارد که نتایج دقیق نباشند – ممکن است پارگی نشان داده نشود یا پروتز دست نخورده ممکن است در MRI پاره شده باشد.

نحوه تشخیص پارگی پروتز سینه

عوارض پارگی پروتز سینه

تصور نمی شود که پروتزهای سینه سیلیکونی پاره شده باعث سرطان سینه، مشکلات تولید مثل یا بیماری بافت همبند مانند آرتریت روماتوئید شوند. هنگامی که یک پروتز سینه سیلیکونی پاره می شود، ممکن است مورد توجه قرار نگیرد زیرا سیلیکون تمایل دارد در بافت اطراف به دام افتاده باشد که به عنوان پارگی خاموش شناخته می شود. با این حال، ممکن است بافت سینه تحریک شده و متورم شود. همچنین ممکن است بافت اسکار اضافی تشکیل شود. این می تواند باعث مشکلاتی از جمله: درد یا تورم، تغییر در اندازه یا شکل توده ها و سفت شدن در پستان شود. اگر پروتز سینه سیلیکونی دارید و مشکوک هستید که پروتز ممکن است پاره شده باشد، با جراح پستان خود صحبت کنید. یک آزمایش تصویربرداری، مانند MRI یا سونوگرافی، می تواند نشان دهد که آیا پروتز پاره شده است یا خیر.

آیا پارگی پروتز سینه خطرناک است؟

هیچ خطر سیستمیک با پارگی پروتز سینه وجود ندارد. با پارگی پروتز سالین، بدن به سادگی نمک را جذب می کند و پوسته سیلیکونی داخل کپسول اسکار که به طور طبیعی در اطراف هر وسیله خارجی ایجاد می شود، باقی می ماند. با پارگی ایمپلنت سیلیکونی، سیلیکون بسیار منسجم تقریباً همیشه در داخل کپسول باقی می ماند. این ممکن است باعث سفت شدن کپسول اسکار شود که به عنوان انقباض کپسولی شناخته می شود.

خطرات پارگی پروتز سینه

علائم معمولی شامل درد، قرارگیری نامناسب ایمپلنت، سفتی سینه و تغییر شکل سینه است. در حالی که نادر است، انتشار خارج کپسولی سیلیکون به بافت پستان ممکن است باعث ایجاد گره‌ های قابل لمس در پستان با احتمال تورم غدد لنفاوی در زیر بغل/ چاله بازو شود. در این هنگام معمولا برداشتن پروتز و کپسول اسکار (از طریق کپسولکتومی) با امکان قرار دادن پروتز جدید توصیه می شود.

درمان پارگی پروتز سینه

اگر یک پروتز سیلیکونی پاره شده دارید که باعث علائم می شود، جراح شما احتمالاً برداشتن آن را با جراحی توصیه می کند. در صورت تمایل، معمولاً یک پروتز جدید را می توان همزمان گذاشت. اگر دیگر تمایلی به پروتر سینه ندارید، ممکن است لیفت سینه یا سایر جراحی های اصلاحی بخواهید. به خاطر داشته باشید که پروتز سینه تضمینی برای ماندگاری مادام العمر نیست. به انجام معاینات بالینی پستان توسط پزشک خود ادامه دهید. اگر تغییرات جدیدی وجود دارد، برای نظارت و بررسی گزینه های درمانی به جراح پلاستیک مراجعه کنید.

راه های پیشگیری از پارگی پروتز سینه

تمام پروتزهای سینه در مقطعی عمرشان به پایان می رسد. اگرچه پیشرفت‌ های فناوری در پروتز سینه همچنان در حال ظهور است، پروتزها محصولات مادام العمر نیستند. مدت زمان ماندگاری پروتز شما بستگی زیادی به نوع پروتز، جایی که در آن ساخته شده‌ اند، و اینکه آیا تحت هر گونه ضربه قرار گرفته‌ اند، دارد. علل پارگی پروتز سینه عبارتند از:

• پیری معمولی (پوسته های پروتز با گذشت زمان ضعیف تر می شوند)
  • تروما ناشی از تصادف رانندگی یا فشار ضربه
  • انقباض کپسول (سفت شدن کپسول)
  • خطای جراحی
  • فشرده سازی بیش از حد در طول ماموگرافی
  • پر شدن بیش از حد یا کم پر شدن پروتز

پیشگیری از پارگی پروتز سینه

بنابراین حائز اهمیت است که جهت پیشگیری از پارگی پروتز پستان از آن به خوبی مراقبت کنید و دستورالعمل های پزشک خود را رعایت کنید.

کاشت سینه یکی از رایج ترین جراحی های زیبایی است که خطراتی را به همراه دارد و هر کسی که علاقه مند است باید زمان بگذارد تا عواقب احتمالی آن را در نظر بگیرد. علائم پارگی‌ پروتز سینه جدی هستند، اما خبر خوب این است که معمولاً می‌ توان آن‌ ها را قبل از ایجاد هر گونه عارضه جدی شناسایی و برطرف کرد. اگر در مورد اینکه چه اتفاقی در هنگام پاره شدن ایمپلنت سینه می افتد، سؤالی دارید، یک جراح متخصص مانند دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، می تواند به شما در انتخاب گزینه هایتان کمک کند.