لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
عوارض پروتز سینه

عوارض پروتز سینه

انجام عمل پروتز سینه یکی از راه های بزرگ کردن سینه برای بهبود ظاهر یا بازسازی آن از طریق جایگذاری پروتز است. عمل پروتز سینه یا ایمپلنت سینه (Breast Implant) یک فرم مصنوعی سینه است که جایگزین کل بافت سینه یا بخشی از آن می شود. در جراحی پلاستیک ترمیمی می توان برای برگرداندن ظاهر طبیعی سینه، از پروتز مناسب با تیپ بدنی شخص استفاده کرد. برخی از افراد از عوارض پس از این عمل ابراز نگرانی می کنند که در این مقاله ما عوارض پروتز سینه را مورد بررسی قرار داده ایم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

پروتز سینه

پروتز ها در اشکال، جنس و اندازه های بسیار متنوعی هستند و به گونه ای خاص طراحی شده اند که حرکت، احساس و وزن تا حد امکان مشابه سینه های طبیعی باشد. استفاده از پروتز سینه ممکن است عوارضی را هم به همراه داشته باشد که در ادامه توضیح می دهیم.

آیا پروتز سینه عوارض دارد؟

عوارض جراحی پروتز سینه  مانند عوارض لیفت سینه مختلف است، از جمله:

  • بافت اسکار (کپسول) که در اطراف ایمپلنت ایجاد می‌شود و ایمپلنت را فشرده می‌کند.
  • درد سینه
  • عفونت
  • تغییر در نوک سینه و احساس سینه
  • تغییر موقعیت پروتز
  • نشت یا پارگی پروتز (علائم پاره شدن پروتز سينه)

جدول زیر لیستی از عوارض موضعی و پیامدهای نامطلوب است که در حداقل 1 درصد از بیماران ایمپلنت سینه در هر زمان رخ می دهد. ممکن است برای درمان هر یک از این موارد به درمان‌های غیرجراحی یا جراحی‌های اضافی نیاز داشته باشید و باید هر گونه عارضه و درمان لازم را با پزشک خود در میان بگذارید. این عوارض بر اساس حروف الفبا فهرست شده اند، نه به ترتیب دفعات بروز آنها:

عوارض

عنوان

از نظر اندازه، شکل یا سطح سینه از نظر ظاهری ناهموار هستند

عدم تقارن سینه ها

درد در نوک پستان یا ناحیه سینه

درد سینه

نازک شدن و کوچک شدن پوست

آتروفی بافت پستان

توده های سخت زیر پوست اطراف پروتز که ممکن است در طول ماموگرافی با سرطان اشتباه گرفته شود و در نتیجه جراحی اضافی انجام شود

کلسیفیکاسیون / رسوب کلسیم

سفت شدن کپسول بافت اطراف پروتز که منجر به سفت شدن پروتز سینه و فشردن پروتز در صورت تشدید آن می شود

انقباض کپسولی

به نظر می رسد دیواره قفسه سینه تغییر شکل داده است

تغییر شکل دیواره قفسه سینه

زمانی رخ می دهد که زخم ها به میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها یا قارچ ها آلوده شوند. بیشتر عفونت‌های ناشی از جراحی در عرض چند روز تا یک هفته ظاهر می‌شوند، اما عفونت در هر زمانی پس از جراحی امکان‌پذیر است. اگر عفونت به آنتی بیوتیک ها پاسخ ندهد، ممکن است نیاز به برداشتن ایمپلنت باشد

عفونت، از جمله سندرم شوک سمی

راش روی سینه یا اطراف آن

بثورات پوستی

زخم به طور طبیعی بهبود نمی یابد یا مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد

تاخیر در بهبود زخم

جمع شدن خون در نزدیکی محل جراحی ممکن است باعث تورم، کبودی و درد شود. هماتوم معمولاً بلافاصله پس از جراحی رخ می دهد، اما می تواند هر زمان که آسیبی به سینه وارد شود، رخ دهد. بدن ممکن است هماتوم های کوچک را جذب کند، اما هماتوم های بزرگ ممکن است به مداخله پزشکی مانند تخلیه جراحی نیاز داشته باشند

هماتوم

پاسخ بدن به عفونت یا آسیب که با قرمزی، تورم، گرما، درد و یا از دست دادن عملکرد نشان داده می شود

التهاب / تحریک

تورم یا بزرگ شدن غدد لنفاوی نامناسب

لنف ادم یا لنفادنوپاتی

ایمپلنت می تواند در حین جراحی یا پس از آن حرکت کند و از محل اصلی خود جابجا شود. جابجایی می تواند در اثر عواملی مانند گرانش، ضربه یا انقباض کپسولی ایجاد شود

جابجایی پروتز

نکروز می تواند در اثر عفونت، استفاده از استروئیدها، سیگار کشیدن، شیمی درمانی/ پرتو درمانی و گرما یا سرما درمانی بیش از حد ایجاد شود

نکروز: پوست مرده یا بافت اطراف سینه

افزایش یا کاهش احساس در پستان یا نوک آن که می تواند در درجات متفاوت باشد و ممکن است موقت یا دائمی باشد. همچنین ممکن است بر پاسخ جنسی یا شیردهی تأثیر بگذارد

تغییرات در نوک سینه / احساس سینه

پروتز را می توان از طریق پوست احساس کرد

قابلیت لمس پروتز

افتادگی سینه که معمولاً نتیجه پیری طبیعی، بارداری یا کاهش وزن است

پتوز

خونریزی در زمان جراحی می تواند باعث تغییر رنگ پوست شود. بروز این عارضه قابل پیش بینی و احتمالا موقتی است

قرمزی / کبودی

پارگی یا سوراخ در پوسته خارجی در پروتز

پارگی

جمع آوری مایع در اطراف ایمپلنت ممکن است باعث تورم، درد و کبودی شود. بدن ممکن است سروماهای کوچک را جذب کند اما موارد بزرگ نیاز به تخلیه جراحی دارند

سروما

علائم بروز عوارض جراحی پروتز سینه

علائم اولیه مبنی بر اینکه ممکن است مشکلی در جراحی ایمپلنت سینه رخ داده باشد عبارتند از:

  • قرمزی پوست اطراف سینه
  • تورم غیرعادی که کاهش نمی‌یابد.
  • احساس سوزش

اگر فردی متوجه هر یک از علائم فوق شد، باید فوراً با کلینیک محل عمل تماس بگیرد و پیگیری نماید.

عوارض پروتز کردن سینه

خطر عوارض ناشی از ایمپلنت سینه تنها حدود 1 درصد است که شایع ترین آنها درد سینه، تغییر در حس نوک سینه و بافت سینه، تشکیل بافت اسکار و پارگی و کاهش تورم است. با این حال، تعداد کمی از زنان مجموعه ای از علائم را تجربه می کنند که به عنوان بیماری ایمپلنت سینه یا BII شناخته می شود. اگرچه ما هنوز در مورد BII یاد می گیریم، و این یک تشخیص رسمی نیست، اما علائم واقعی هستند. در حالی که بیش از 100 علامت با BII همراه بوده است، برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • اضطراب یا افسردگی
  • خستگی مزمن
  • خشکی دهان و خشکی چشم
  • مشکلات گوارشی
  • ریزش مو
  • سردرد
  • درد مفاصل یا عضلانی
  • بثورات و مشکلات پوستی
  • تغییرات وزن

عوارض کوتاه مدت

عوارض پروتز کردن سینه به 2 دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی می شوند. از عوارض کوتاه مدت آن می توان به عفونت و احساس درد در سینه اشاره کرد که از بین خواهند رفت. اگر تمایل درادید درمورد علائم عفونت پروتز سینه بیشتر بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

عوارض بلند مدت

طی دو سال پس از جراحی بزرگ کردن سینه با پروتز سیلیکونی درصد بسیار کمی از زنان علائم و نشانه‌ هایی مانند افزایش ضعف عضلانی، خستگی و درد عضلانی و مفاصل را گزارش کرده اند. از عوارض بلند مدت دیگر پروتز می توان به پارگی پروتزهای سیلیکونی اشاره کرد که با وارد شدن پروتز های جدید و باکیفیت به بازار، دیگر چنین اتفاقی نمی افتد.

عوارض پروتز سینه زنان

علت درد نوك سينه بعد از پروتز

درد یا حساسیت نوک سینه پس از بزرگ کردن سینه را دیسستزی یا هیپراستزی می‌نامند. گاهی اوقات، پس پروتز کردن سینه، خانم ها می‌توانند نوک سینه هایی داشته باشند که احساس حساسیت، درد و گاهی اوقات احساس سوزش دارند. این عارضه اغلب به دلیل کشش اعصاب در زمان جراحی یا به دلیل اندازه و محل ایمپلنت سینه ایجاد می‌شود. نوک پستان کشیده یا کبود شده اغلب تکانه های عصبی نامنظم را ایجاد می‌کند که اغلب شبیه سوزن سوزن شدن، درد عمیق یا نوعی احساس سوزش است. اگر تمایل دارید درمورد حس سينه بعد از پروتز بیشتر بدانید پیشنهاد می کنم مقاله ما را تا انتها بخوانید.

حس سينه بعد از پروتز

گاهی اوقات مراجعان درد را از زیر پروتز توصیف می‌کنند. اغلب یک احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن وجود دارد که از اختلال عصب یا اعصابی که پس از جراحی دوباره در حال رشد هستند ناشی می‌شود. اغلب لباس یا سوتین می‌تواند روی آن ناحیه ساییده شود (حتی به آرامی) و باعث این ناراحتی شود. در موارد نادر حتی ممکن است اختلالاتی در خواب ایجاد شود. درمان این نوع حساسیت معمولاً ماساژ درمانی است. ماساژ ناحیه آسیب دیده با کرم مرطوب کننده می‌تواند به حساسیت زدایی ناحیه کمک کند. برخی از مراجعین دریافته اند که چند واحد بوتاکس در این ناحیه می‌تواند درد را تسکین دهد. بیشتر اوقات این حساسیت پس از آرام شدن عصب و متوقف شدن التهاب ناشی از اختلال ناشی از پروتز از بین می‌رود.

علائم چرخش پروتز سينه

طبیعی است که پروتز سینه در طول زمان در موقعیت متفاوت قرار بگیرد. حرکت پروتزها به مکان های متفاوتی روی دیواره قفسه سینه طبیعی نیست و جابجایی پروتز نامیده می‌شود. روش های مختلفی برای جابجایی پروتز وجود دارد. جابجایی جانبی پروتزها (پروتزها که خیلی از خط وسط قفسه سینه دور می‌شوند) ممکن است زمانی رخ دهد که جیب پروتز خیلی بزرگ باشد. سیماستیا یا ادغام پروتزها در وسط قفسه سینه، عارضه نادری است که با برداشتن بافت بیش از حد در نزدیکی استخوان سینه ایجاد می‌شود که به نوبه خود باعث جدا شدن عضله بین سینه ها می‌شود. یک جیب بیش از حد بزرگ پروتز نیز می‌تواند منجر به چرخش ایمپلنت شود.

در حالی که چرخش یا چرخاندن پروتز یک مشکل تهدید کننده زندگی نیست، همچنان می‌تواند بر ظاهر سینه ها تأثیر بگذارد یا بسته به شدت آن باعث ناراحتی شود. چرخش نامناسب همیشه باعث ناراحتی نمی‌شود و گاهی اوقات بسته به نوع ایمپلنت مورد استفاده می‌تواند مورد توجه قرار نگیرد. این حرکت می‌تواند باعث عدم تقارن، ناراحتی و تأثیر بر ظاهر کلی سینه ها شود. ممکن است بیماران نتوانند تشخیص دهند که پروتز گرد چرخیده است یا خیر، اما چرخش ایمپلنت های قطره اشکی ظاهری بسیار سنگین و غیرطبیعی از سینه ایجاد می‌کند. بیمارانی که چرخیدن پروتز سینه را تجربه می‌کنند ممکن است متوجه تغییر شکل سینه، احساس ناراحتی یا یک توده غیر معمول شوند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم ضروری است که فوراً به پزشک مراجعه کنید.

عوارض پروتز سینه در پرواز

دستورالعمل‌های استاندارد توصیه می‌کنند که برای پرواز تا حداقل یک هفته بعد از عمل صبر کنید. هفته اول ریکاوری پروتز سینه زمانی است که بیشترین عوارض رخ می دهد. پروتز در هواپیما بی خطر است و تغییر ارتفاع و فشار هوا بر پروتز تأثیری ندارد. اما ممکن است در مورد انفجار سینه در ارتفاعات شنیده باشید اما این فقط یک افسانه است! پرواز با هواپیما پس از جراحی بزرگ کردن سینه با پروتز سینه کاملا ایمن است.

عوارض پروتز سینه

به طور کلی جراح زیبایی، پروتز سینه را در زیر سینه یا زیر عضله قرار می دهد. در صورتی که پروتز در زیر عضله قرار بگیرد با توجه به عمیق تر بودن آن نتیجه ی آن طبیعی تر خواهد شد. همچنین عوارض جراحی پروتز سینه به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد. برای مطالعه درمورد پروتز سينه زير عضله بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

راه های پیشگیری از بروز عوارض پروتز کردن سینه

راهکارهای مختلفی برای کاهش احتمال عوارض پروتز سینه زنان توصیه می گردد که در ادامه به 2 مورد اشاره خواهیم کرد:

  • پاکسازی و بهداشت مناسب

یکی از دلایل ایجاد انقباضات، ورود باکتری های خارجی به بدن روی پروتز است. با تمیز کردن مناسب ناحیه جراحی، شانس انتقال باکتری ها کاهش می یابد. در نتیجه، خطر رد ایمپلنت نیز کاهش می یابد.

  • استفاده از پروتز با اندازه مناسب

بدیهی است که اگر پروتز برای سینه بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد، نتایج منفی خواهد داشت. اگر پروتز بیش از حد بزرگ باشد، سینه ممکن است کشیده یا سفت شود، یا اینکه اگر کوچک باشد احساس حجم کمتری خواهد داشت.

برای پیشگیری بهتر از عوارض پروتز سینه کافیست با دروان نقاهت عمل پروتز سینه و مراقبت های بعد از آن آگاه باشید، ما در یک مقاله جداگانه به این موضوع مهم پرداخته ایم، پیشنهاد می کنم برای مطالعه بیشتر بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و و از نحوه مراقبت ها و دوران نقاهت پروتز کردن سینه آگاه شوید.

عوارض جراحی پروتز سینه

درمان عوارض پروتز سینه زنان

یکی از کارآمدترین راه‌ ها برای کمک به کاهش خطر انقباض کپسولی، ماساژ روزانه سینه است. در دو ماه اول پس از جراحی باید روزی دو تا سه بار سینه های خود را به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید.

جمع بندی

بزرگ کردن سینه رایج ترین عمل جراحی در جراحی پلاستیک زیبایی است. دکتر وحید حریری جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی سینه است که با تکنیک های به روز جراحی آشنا بوده است و دارای تجربه بالا در زمینه جراحی های پستان است. جراحانی که به درستی آموزش دیده اند و دارای رزومه عالی هستند، به بهترین نحو این عمل را انجام می دهند. در نتیجه این جراحی بدون عوارض طولانی مدت یا با کمترین عوارض ممکن انجام می شود و جای نگرانی باقی نخواهد گذاشت.

منابع:

https://www.cosmeticsurgerydallas.com

http://www.plasticsurgery.org

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *