فیبروکیستیک پستان

اکثر زنان در برخی مواقع تغییرات سینه را تجربه می کنند. برای زنان مهم است که از ظاهر و احساس سینه های خود آگاه باشند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر به پزشک مراجعه کنند. مشکلات جزئی و جدی پستان علائم مشابهی دارند. اگرچه بسیاری از زنان از سرطان می ترسند، اما اکثر بیماری های سینه زنان سرطان سینه نیستند. یکی از این موارد تغییرات فیبروکیستیک پستان هستند که اغلب در سنین یائسگی رخ می دهند. برای یافتن اطلاعات کافی در مورد فیبروکیستیک سینه، در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

بیماری فیبروکیستیک پستانی چیست؟

سینه‌ های فیبروکیستیک از بافتی تشکیل شده‌ اند که بافت آن برآمده یا طناب‌ وار است. پزشکان به این بافت سینه گره‌ دار یا غده‌ ای می‌ گویند. داشتن سینه های فیبروکیستیک یا تجربه تغییرات فیبروکیستیک سینه اصلاً غیر معمول نیست. در واقع، متخصصان پزشکی استفاده از اصطلاح “بیماری سینه فیبروکیستیک” را متوقف کرده اند و اکنون به سادگی به “سینه های فیبروکیستیک” یا “تغییرات فیبروکیستیک پستان” اشاره می کنند زیرا داشتن سینه های فیبروکیستیک یک بیماری نیست. تغییرات سینه ای که با چرخه قاعدگی در نوسان است و بافت طناب مانندی دارد طبیعی تلقی می شود. برای مطالعه درمورد بیماری های سینه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

هنگامی که بافت سینه فیبروکیستیک در زیر میکروسکوپ بررسی می‌ شود، شامل اجزای متمایزی مانند این موارد هستند:

• کیسه‌ های گرد یا بیضی شکل پر از مایع (کیست)
  • برجسته شدن بافت فیبری اسکار مانند (فیبروز)
  • رشد بیش از حد سلول‌ ها (هیپرپلازی)
  • پوشاننده مجاری شیر یا تولید شیر بافت‌ ها (لوبول‌ های) پستان
  • بزرگ شدن لوبول‌ های سینه (آدنوز)

فیبروکیستیک بدخیم چیست؟

تغییرات فیبروکیستیک سینه خوش خیم بوده و برای بیمار مضر نیست. با این حال، بسیار مهم است که هر گونه رشد در سینه ها بلافاصله ارزیابی شود.

فیبروکیستیک بدخیم

علت ایجاد فیبروکیستیک سینه چیست؟

علت دقیق تغییرات فیبروکیستیک سینه مشخص نیست، اما متخصصان گمان می‌کنند که هورمون‌ های تولیدمثلی – به‌ ویژه استروژن – در آن نقش دارند. نوسانات سطح هورمون در طول چرخه قاعدگی می تواند باعث ناراحتی سینه و نواحی از بافت توده سینه شود که حساس، دردناک و متورم می شود. تغییرات فیبروکیستیک سینه قبل از قاعدگی آزاردهنده تر است و بعد از شروع قاعدگی کاهش می یابد. برای مطالعه بیشتر درمورد درد سینه در پریودی پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را مطالعه نمایید.

آیا فیبروکیستیک تبدیل به سرطان می شود؟

تغییرات فیبروکیستیک سینه خوش خیم بوده و برای بیمار مضر نیست. با این حال، بسیار مهم است که هر گونه رشد در سینه ها بلافاصله ارزیابی شود تا سرطانی بودن آن مشخص شود. داشتن سینه های فیبروکیستیک خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را افزایش نمی‌دهد.

چه کسانی در معرض ابتلا به فیبروکیستیک هستند؟

تغییرات فیبروکیستیک سینه اغلب بین 30 تا 50 سالگی رخ می دهد. این تغییرات به ندرت پس از یائسگی اتفاق می‌ افتد، مگر اینکه از داروهای جایگزین هورمونی مانند استروژن یا پروژسترون استفاده کنید.

علائم فیبروکیستیک سینه

تغییرات فیبروکیستیک پستان همیشه باعث علائم نمی شوند. برخی از افراد درد، حساسیت و برآمدگی سینه را تجربه می کنند – به خصوص در قسمت فوقانی و بیرونی سینه ها. علائم پستان درست قبل از قاعدگی بیشتر آزاردهنده است و بعد از آن بهتر می شود. اقدامات ساده خودمراقبتی معمولاً می تواند ناراحتی مرتبط با سینه های فیبروکیستیک را تسکین دهد.

علائم فیبروکیستیک سینه

علائم و نشانه‌ های سینه‌ های فیبروکیستیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• توده‌ های سینه یا نواحی ضخیم‌ شده که تمایل به ترکیب شدن با بافت سینه اطراف دارند.
  • درد یا حساسیت یا ناراحتی عمومی پستان که قسمت بیرونی بالایی سینه را درگیر می‌ کند.
  • اندازه ندول های سینه یا بافت توده ای با چرخه قاعدگی تغییر می کند.
  • ترشحات سبز یا قهوه ای تیره غیر خونی از نوک پستان که تمایل به نشت بدون فشار یا فشار دارد. (ترشح از سينه نشانه چيست)
  • تغییرات سینه که در هر دو سینه مشابه است.
  • افزایش ماهیانه درد یا توده سینه از اواسط سیکل (تخمک‌ گذاری) تا قبل از پریود و سپس با شروع پریود بهتر می‌ شود.

آیا فیبروکیستیک درد دارد؟

بله برخی از افراد که دچار تغییرات فیبروکیستیک پستان هستند ممکن است احساس درد را تجربه کنند. نمونه‌ هایی از گزینه‌ های درمانی برای درد سینه عبارتند از:

• مسکن‌ های بدون نسخه، مانند استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن یا داروهای تجویزی خوراکی.
  • داروهای ضد بارداری، که سطح هورمون های مرتبط با چرخه مرتبط با تغییرات فیبروکیستیک سینه را کاهش می دهند.

همچنین ویتامین ها و مکمل های غذایی ممکن است علائم و شدت درد سینه را برای برخی افراد کاهش دهد. از پزشک خود بپرسید که آیا یکی از این موارد ممکن است به شما کمک کند یا خیر:

• روغن گل مغربی

این مکمل ممکن است تعادل اسیدهای چرب را در سلول های شما تغییر دهد و درد سینه را کاهش دهد.

• ویتامین E

مطالعات اولیه، یک اثر مفید احتمالی ویتامین E را بر درد سینه در افرادی که درد سینه‌ ای را تجربه می‌ کنند که در طول چرخه قاعدگی در نوسان است، نشان داد.

روش های تشخیص بیماری فیبروکیستیک

اکثر تغییرات فیبروکیستیک سینه طبیعی است. با این حال، در موارد زیر با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید:

• اگر یک توده پستان جدید یا پایدار یا ناحیه ای با ضخیم شدن یا سفت شدن بافت سینه پیدا کردید.
  • مناطق خاصی از درد سینه مداوم یا بدتر شده است.
  • تغییرات پستان بعد از پریود ادامه پیدا می کند.
  • به نظر می رسد توده بزرگتر شده یا تغییر کرده است.

آزمایش‌ هایی برای تشخیص فیبروکیستیک سینه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• معاینه بالینی پستان

پزشک شما سینه ها و غدد لنفاوی واقع در ناحیه پایین گردن و زیر بغل شما را در حال بررسی بافت غیر معمول سینه احساس می کند (لمس می کند). اگر معاینه پستان – همراه با سابقه پزشکی شما – نشان می دهد که تغییرات طبیعی پستان دارید، ممکن است نیازی به آزمایشات اضافی نداشته باشید. اما اگر پزشک یک توده جدید یا بافت مشکوک سینه پیدا کند، ممکن است لازم باشد چند هفته بعد، پس از پریود، برای معاینه بالینی پستان دوباره مراجعه کنید. اگر تغییرات ادامه داشته باشد یا معاینه پستان نگران کننده باشد، ممکن است به آزمایشات اضافی مانند ماموگرافی تشخیصی یا سونوگرافی نیاز داشته باشید.

روش های تشخیص فیبروکیستیک سینه

• ماموگرافی

اگر پزشک شما یک توده سینه یا ضخیم شدن برجسته در بافت سینه شما را تشخیص دهد، به یک ماموگرافی تشخیصی نیاز دارید. ماموگرافی یک معاینه اشعه ایکس است که بر روی ناحیه خاصی از نگرانی در پستان شما تمرکز دارد. رادیولوژیست هنگام تفسیر ماموگرافی ناحیه مورد نظر را از نزدیک بررسی می کند.

• سونوگرافی

سونوگرافی از امواج صوتی برای تولید تصاویری از سینه ها استفاده می کند و اغلب همراه با ماموگرافی انجام می شود. اگر کمتر از 30 سال سن دارید، ممکن است به جای ماموگرافی سونوگرافی انجام دهید. سونوگرافی برای ارزیابی بافت متراکم سینه یک زن جوان بهتر است – بافتی که با لوبول ها، مجاری و بافت همبند (استروما) بسته شده است. سونوگرافی همچنین می تواند به پزشک کمک کند تا کیست های پر از مایع و توده های جامد را تشخیص دهد.

سونوگرافی برای فیبروکیستیک سینه

• آسپیراسیون با سوزن ظریف

برای یک توده سینه که بسیار شبیه کیست است، پزشک ممکن است آسپیراسیون با سوزن ظریف را امتحان کند تا ببیند آیا می توان مایع را از توده خارج کرد یا خیر. این روش مفید را می توان در مطب انجام داد. آسپیراسیون با سوزن ظریف ممکن است کیست را تخلیه کند و ناراحتی را برطرف کند.

• بیوپسی سینه

اگر ماموگرافی تشخیصی و سونوگرافی طبیعی است، اما پزشک شما همچنان در مورد توده پستان نگرانی دارد، ممکن است برای تعیین اینکه آیا نیاز به بیوپسی سینه جراحی دارید یا خیر، به جراح سینه ارجاع داده شوید. دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، دارای دانش به روز و سوابق ارزشمندی در درمان بیماری های پستان هستند. بیوپسی سینه روشی برای برداشتن نمونه کوچکی از بافت پستان برای تجزیه و تحلیل میکروسکوپی است. اگر ناحیه مشکوکی در طول معاینه تصویربرداری تشخیص داده شود، رادیولوژیست شما ممکن است بیوپسی پستان با هدایت اولتراسوند یا بیوپسی استروتاکتیک را توصیه کند که از ماموگرافی برای تعیین محل دقیق بیوپسی استفاده می کند.

مهم است که هرگونه تغییر جدید یا مداوم پستان را به پزشک خود گزارش دهید، حتی اگر در سال گذشته یک ماموگرافی طبیعی انجام داده باشید. ممکن است برای ارزیابی تغییرات به ماموگرافی یا سونوگرافی تشخیصی نیاز داشته باشید.