لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
ماندگاری پروتز سینه

ماندگاری پروتز سینه: عوامل موثر بر طول عمر پروتز پستان

جراحی کاشت پروتز سینه، که در اکثر مواقع، یک سرمایه گذاری بلند مدت، برای رسیدن به فرم مورد نظر بدن، و  تقویت اعتماد به نفس افراد است؛ در سراسر جهان از محبوبیت بسیاری برخوارد است. اما قبل از تصمیم گیری برای کاشت پروتز، باید اطلاعات کاملی، در مورد نحوه مراقبت از آن و عواملی که باعث افزایش طول عمر پروتز سینه می شود را، از یک جراح پلاستیک باتجربه، کسب کنید. به طور معمول پروتزهای سینه می توانند بین 10 تا 20 سال دوام داشته باشند؛ این مدت زمان ممکن است باتوجه به عوامل مختلفی همچون، کیفیت پروتز، برند سازنده، تکنیک جراحی و مراقبت های بعد از عمل، متفاوت باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماندگاری پروتز سینه و عوامل موثر بر آن، پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را با دقت مطالعه کنید.

پروتز سینه دائمی است یا موقت؟

بزرگ کردن سینه یک روش موثر، برای بهبود ظاهر سینه ها است. در حالی که پروتز سینه به طور کلی ایمن بوده  و برای استفاده در طولانی مدت، طراحی شده است؛ اما به هرحال، پروتزها به عنوان “وسایل مادام العمر” در نظر گرفته نمی‌شوند.

به طور متوسط ایمپلنت های امروزی به گونه ای طراحی شده اند که می توانند بیش از یک دهه دوام بیاورند، و احتمال پارگی آنها، هر سال تنها یک درصد افزایش پیدا  می کند؛ بنابراین، هر چه ایمپلنت شما قدیمی تر باشد، خطر پارگی یا سایر عوارض آن بیشتر است.

در بسیاری از موارد، ایمپلنت های سینه می‌توانند 20 سال یا بیشتر نیز، دوام بیاورد. عمر پروتز سینه، در هر بیمار متفاوت بوده و به بدن او و نحوه مراقبت از ایمپلنت بستگی دارد.

طول عمر پروتز سینه چقدر است؟

طول عمر پروتز سینه به عوامل زیادی بستگی دارد، اما این نکته را به خاطر داشته باشید که قرار نیست آنها برای تمام عمر و بدون نگهداری خاصی، دوام داشته باشند. اکثر جراحان توصیه می‌کنند افرادی که ایمپلنت های سیلیکونی را برای افزایش حجم سینه های خود انتخاب می کنند، اسکن MRI را به طور منظم انجام دهند، تا همواره از سلامت  ایمپلنت های خود مطمئن شوند. اما به طور کلی نیازی نیست هر ساله آن ها را تعویض کنید.

عمر پروتز سینه

در صورت پارگی پروتز یا سلیقه شخصی، چند گزینه برای تعویض ایمپلنت سینه وجود دارد؛ که شما و جراح پلاستیکتان می‌توانید در مورد برداشتن ایمپلنت‌ ها، تعویض آنها، انجام لیفت سینه، برداشتن بافت اسکار سفت شده و یا جایگزینی پروتز سینه، تصمیم بگیرید. جراح پلاستیک گزینه‌های موردنظر شما را بر اساس اهداف، آناتومی و پروتزهای موجود سینه، مورد بررسی قرار می‌دهد تا به شما در انتخاب بهترین گزینه، برای رسیدن به نتایج دلخواه، کمک کند.

عوامل موثر بر ماندگاری پروتز سینه

عوامل مختلفی می‌تواند بر مدت زمان ماندگاری ایمپلنت سینه و زمان نیاز به تعویض پروتز، تأثیر بگذارد. در برخی موارد، ایمپلنت ها می‌توانند چین و چروک یا موج ایجاد کنند، که موجب کاهش ماندگاری آنها می‌شود؛ ممکن است بتوانید این امواج را احساس کنید و در موارد شدید، این امواج از روی پوست هم، قابل مشاهده هستند.

همچنین بنابه سلیقه شخصی، برخی از زنان ترجیح ‌‌می‌دهند ظاهر سینه های خود را، پس از جراحی اولیه نیز، تغییر دهند؛ این ممکن است به معنای جراحی تجدید نظر با ایمپلنت های بزرگتر یا کوچکتر یا حتی برداشتن کامل ایمپلنت ها باشد.

عوامل موثر بر ماندگاری پروتز سینه

چه زمانی تعویض پروتز سینه نیاز است؟

بسیاری از زنان می توانند، برای مدت زمان بسیار طولانی، ایمپلنت های سینه خود را داشته باشند؛ بسیاری از بیماران آنها را برای چندین دهه با خود داشته اند. این خبر بسیار خوبی برای افرادی است که قصد انجام این جراحی را دارند؛اما همان‌طور که گفته شد، یکی از مهمترین مواردی که باید درک کنید، این است که ایمپلنت ها برای همیشه دوام نمی‌آورد. آنها تاریخ انقضا مشخصی ندارند؛ ولی در عین حال، محصولات مادام العمری نیز محسوب نمی‌شوند.

به‌طورکلی، هیچ چارچوب زمانی دقیقی برای طول عمر پروتز سینه وجود ندارد؛ با این حال، درک این نکته مهم است که یک زن به احتمال زیاد در نهایت باید آنها را حذف یا جایگزین کند. طبق توصیه  FDA، ایمپلنت های سینه هر 10 یا 20 سال نیاز به تعویض و جایگزینی دارند.

این مقاله هم شاید برای شما مفید باشد: تعویض پروتز سینه

همانطور که در بالا توضیح داده شد، این بازه زمانی می‌تواند بسیار طولانی باشد. همانطور که یک ماشین کاملاً جدید، بعد از گذشت چند سال، مشکل دار و در نهایت قدیمی می‌شود، و باید آن را با یک ماشین جدید عوض کنید؛ پروتز سینه نیز باید جایگزین شود. از جمله دلایل عوامل کاهش ماندگاری پروتز سینه و لزوم تعویض آن می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

پارگی پروتز

یکی از دلایل تعویض پروتزهای سینه می‌تواند پارگی آنها باشد؛ در مواردی که شاهد کوچک شدن پروتز و یا نامتقارن شدن آن از روی پوست هستید، باید به پارگی پروتز شک کنیم. البته در بسیاری از موارد پارگی بدون علائم است و در چکاپ های دوره ای مشخص می شود. به طور کلی پراگی پروتز به دو صورت زیر است:

  • پارگی پروتز سالین

هنگامی که پروتز سالین پاره می‌شود، مانند یک بالون به سرعت باد کم می‌کند. به دلیل سوراخ یا پارگی در ایمپلنت، نمک موجد در آن، نشت می‌کند و به طور بی ضرری توسط بافت اطراف جذب می‌شود. با نشت نمک پروتز سالین، سینه اندازه و شکل خود را از دست می‌دهد، و در نهایت به طور چشمگیری متفاوت از سینه دیگر به نظر می‌رسد. خطر نشت نمک در چند سال اول نادر است، اما این خطر هر سال یک درصد افزایش می‌یابد.

پارگی پروتز سینه

  • پارگی پروتز سیلیکونی

پارگی پروتز سینه سیلیکونی کاملا متفاوت است و اغلب به عنوان “پارگی خاموش” شناخته می‌شود. ایمپلنت های سیلیکونی حاوی ژل های سیلیکونی ضخیمی هستند، که اغلب مواقع حتی در صورت پارگی، در داخل ایمپلنت یا بافت اطراف آن، باقی می‌ماند؛ به همین دلیل، تشخیص زمان پاره شدن ایمپلنت سیلیکونی اغلب دشوار است.

در این شرایط ممکن است متوجه کاهش اندازه سینه، ظاهر ناهموار، یا تغییراتی در احساس سینه مانند سوزن سوزن شدن، تورم، سوزش یا بی حسی شوید. البته جدیدترین ایمپلنت های سیلیکونی به طور شگفت انگیزی در برابر باد کردن، پارگی و نشت، مقاوم و انعطاف پذیر هستند.

انقباض کپسولی یا سفت شدن پروتز

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بافت اسکار، در اطراف یک یا هر دو پروتز، سخت شود. این بافت اسکار می‌تواند باعث سفتی در سینه ها، احساس درد، حساسیت و تغییرات دیگر شود. اگر تمایل دارید درمورد علت سفت شدن پروتز سينه بیشتر بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

جا به جا شدن پروتز

هرچند ایمپلنت سینه می‌تواند ظاهر شما را تغییر دهد، اما نمی‌تواند روند پیری را متوقف کند؛ بنابراین با افزایش سن، نیروی جاذبه همچنان تاثیر خود را خواهد داشت و ممکن است دچار افتادگی سینه شوید. تغییرات شدید وزن نیز می‌تواند، موجب جابه‌جا شدن پرئتز سینه شده و در تغییر وضعیت آن تاثیر گذار باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما می توانید با انجام یک لیفت سینه یا جایگزینی ایمپلنت، سینه های خود را به ظاهر دلخواه بازگردانید.

نکات مهم برای افزایش طول عمر پروتز سینه

به‌طورکلی مراقبت درست از پروتز سینه، می‌تواند به بهبود طول عمر آن کمک کند، و این مراقبت از همان ابتدا و در طول ریکاوری پروتز سینه شما شروع می‌شود. به عنوان مثال، جراح پلاستیک به شما توصیه می‌کند که در طول دوران نقاهت، از لباس یا سوتین جراحی مخصوص استفاده کنید؛ اگر این دستورالعمل ها را رعایت نکنید، عدم حمایت و مراقبت صحیح، می‌تواند به مرور زمان منجر به کاهش ماندگاری پروتز سینه و افتادگی آن شود.

طول عمر پروتز سینه

خاطرتان باشد که، همیشه باید طبق دستورالعمل های جراح پلاستیک خود، برای معاینات سالانه و انجام خودآزمایی های منظم، اقدام کنید. مراقبت مناسب از ایمپلنت می‌تواند به شما کمک کند تا ماندگاری پروتز سینه خود را افزایش دهید.

طبق توصیه FDA، بیمارانی که ایمپلنت های سیلیکونی دارند؛ باید غربالگری های منظم، برای پارگی های خاموش را انجام دهند.

The FDA recommends that patients with silicone implants get regular screenings to detect silent ruptures.

جراحی بزرگ کردن سینه

نه تنها به شما کمک می کند، اندام زیبایی داشته باشید؛ بلکه می تواند، موجب افزایش اعتماد به نفس شود. به طور کلی، ماندگاری پروتز سینه، بسیار زیاد است؛ اکثریت قریب به اتفاق پروتزهای سینه، حتی پس از گذشت مدت زمان طولانی نیز، پاره نمی‌شوند؛ اما با این وجود، ممکن است دچار نشت یا چین و چروک شوند. لذا طول عمر پروتز سینه می تواند به دلایل مختلف همچون نشت ناشی از ماموگرافی، ضربه، جراحی، انقباض کپسولی و بالا رفتن سن، کم شود. در این شرایط، لازم است به یک جراح پلاستیک واجد شرایط مانند دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ پستان، مراجعه کنید تا بهترین نوع پروتز سینه با ماندگاری بیشتر را برای شما انتخاب نماید.

مقاله جامع بررسی پروتز پستان جهت مطالعه بیشتر:

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/breast-prostheses

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *