لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

به همان اندازه که انجام یک جراحی یا پروسیجر پزشکی اهمیت دارد، دوران نقاهت آن هم مهم و تاثیرگذار است! بنابراین اگر قصد گرفتن یک نتیجه خوب از عمل خود را دارید، رعایت مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی بسیار مهم و ضروری است. خواب کافی، مصرف مایعات، عدم بلند کردن اجسام سنگین تر از 3 تا 5 کیلو، یا وسایلی مثل کیسه های مواد غذایی سنگین، کیف یا کوله پشتی سنگین و حتی بچه تا 2 هفته؛ پوشیدن لباس های راحت، تغذیه مناسب و مراقبت از پانسمان، از جمله مهمترین مراقبت های بعد از ماموپلاستی است.

در کل، ماموپلاستی جز جراحی های زیبایی کم تهاجمی سینه به حساب می آید؛ پس بسته به جزئیات جراحی و شرایط شما، دوران بهبودی کامل شما میتواند از 2 تا 6 هفته طول بکشد! البته که این بهبود به مرور اتفاق می افتد و شما چندین مرحله را طی بهبود تجربه خواهید کرد، تا بتوانید به سطح فعالیت های عادی و روزانه خودتان برگردید.

دوره نقاهت ماموپلاستی چقدر طول می کشد؟

ممکن است به مدت ۲ تا ۳ هفته پس از ماموپلاستی احساس درد کنید. همچنین ممکن است در ناحیه سینه احساس کشیدگی یا کشش داشته باشید. برای چند هفته، ممکن است به راحتی خسته شوید یا انرژی کمتری نسبت به معمول داشته باشید. همچنین ممکن است این احساس را داشته باشید که مایع در سینه شما در حال حرکت است. این احساس طبیعی است و به مرور زمان از بین می‌رود. در هفته سوم و چهارم، تورم شما باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد و بیشتر فعالیت ها معمولاً از سر گرفته می‌شوند.

دوره نقاهت عمل ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از ماموپلاستی

پس از انجام یک عمل سینه مانند بزرگ کردن سینه، کوچک کردن سینه، لیفت سینه یا بازسازی سینه، معمولاً به انجام حرکات سبک تشویق می‌شوید. با این حال، هنگامی که در حال استراحت هستید، طرز خوابیدن بسیار مهم است و بر بهبودی پس از عمل تاثیرگذار است. هنگامی که به خواب می‌روید، بدن شما به حالت التیام می‌رود، بافت های آسیب دیده را ترمیم می‌کند و به بدن فرصت می دهد تا دوباره جوان شود.

اگر به شکم می‌خوابید یا به پهلو می‌خوابید، بهتر است یک هفته یا بیشتر قبل از جراحی «تمرین» خوابیدن به پشت را شروع کنید. به عبارت ساده، خوابیدن به پشت، سینه های شما را در وضعیت مطلوبی برای بهبودی نگه می‌دارد. همچنین برای اطمینان از راحت‌ تر به خواب رفتن، از مصرف نوشیدنی‌ ها و غذاهای کافئین‌ دار مانند قهوه، چای و نوشابه‌ های گازدار در شب قبل از خواب اجتناب کنید.

مدت زمان استفاده از سوتین ماموپلاستی

پس از جراحی، با بهبودی سینه ها به حمایت بیشتری نیاز خواهید داشت. پیدا کردن یک سوتین مناسب که این حمایت لازم را ارائه می‌دهد، سینه های شما را در حین بهبودی بالا نگه می‌دارد. شما باید سوتین مخصوص خود را به مدت 24 ساعت در روز به مدت شش هفته، بلافاصله پس از جراحی ماموپلاستی بپوشید.

مطالب مرتبط: بارداری بعد از ماموپلاستی

ورم سینه بعد از ماموپلاستی

بهبودی پس از ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه می‌تواند تا 4 هفته طول بکشد. تورم بعد از عمل کاملاً طبیعی است زیرا بافت و عضله پس از جراحی بهبود می‌یابند. اکثر خانم ها می‌گویند که 3 تا 4 ماه طول می‌کشد تا تمام تورم از بین برود و ممکن است نقاط سفت یا برآمدگی هایی وجود داشته باشد که می‌توانید احساس کنید. معمولاً این یک بخش طبیعی از درمان است. برای مطالعه بیشتر درمورد راهای کاهش ورم سينه بعد از عمل ماموپلاستی بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی سینه

پانسمان بعد از ماموپلاستی

پس از جراحی، نوارهای پانسمان روی برش های خود خواهید داشت و این نوارها باید تا دو هفته پس از جراحی در جای خود باقی بمانند. همچنین یک سوتین مخصوص بعد از جراحی به شما داده می‌شود تا بپوشید. این سوتین طبی یا نیم تنه ورزشی به گونه ای طراحی شده است که میزان حمایت مناسب را بدون اعمال فشار بر برش های شما فراهم کند.

آیا جای زخم ها بعد از عمل از بین می روند؟

روند درمان اسکارهای جراحی سینه با پیروی از دستورالعمل‌های جراح پس از جراحی با دقت بسیار آغاز می‌شود. بیشتر اسکارها معمولاً بهبود می‌یابند و یک خط قرمز و برجسته به جا می‌گذارند که به مرور زمان کم رنگ تر و صاف تر می‌شوند. دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، از تکنیک های خاص و ویژه ای در جراحی استفاده می‌کند که کمترین جای زخم را باقی می‌گذارد.

جای زخم بعد از عمل ماموپلاستی

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

به مدت 6 هفته پس از جراحی، اجسام سنگین تر از 2 تا 5 کیلوگرم را بلند نکنید یا نکشید. این مسئله را همیشه هنگام خرید مواد غذایی، بلند کردن کودکان یا شستن لباس ها در نظر داشته باشید. تا 6 هفته پس از جراحی نیز از انجام ورزش های شدید (مانند دویدن، دویدن، یا پریدن) خودداری کنید.

مراقبت های غذایی بعد از ماموپلاستی

چه انجام پروتز سینه، چه لیفت سینه یا کوچک کردن، این روش همچنان یک جراحی بزرگ است. به این ترتیب، پیروی از دستورالعمل های بعد از عمل برای بهبودی مناسب و دستیابی به نتایج مطلوب بسیار مهم است. علاوه بر استراحت طبق توصیه یا اجتناب از فعالیت‌های شدید، آنچه که فرد می‌خورد نیز می‌تواند بر تجربه بهبودی تأثیر بگذارد:

  • با مایعات شفاف شروع کنید.

بلافاصله پس از جراحی، بسیاری از جراحان اغلب توصیه می‌کنند که از غذاهای جامد برای اولین وعده‌های غذایی خودداری کنید.  انتخاب هایی مانند آب، آبگوشت و حتی چای های شیرین نشده همگی می‌توانند راه های عالی برای هیدراته شدن و مصرف برخی مواد مغذی باشند. برای بهترین نتیجه، به آرامی میل کنید تا از ایجاد حالت تهوع یا استفراغ جلوگیری کنید.

  • از غذاهای فرآوری شده صرف نظر کنید.

غذاهای ناسالم می‌توانند آرامش بخش باشند، اما دارای مواد مغذی کمی هستند که بدن در طول دوره بهبودی به شدت به آن نیاز دارد.  غذاهای فرآوری شده مانند فست فود یا نوشیدنی های ورزشی می‌توانند به دلیل نمک ها و قندهای اضافه شده، التهاب را تحریک کنند. در عین حال، این غذاها از نظر مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی سبک هستند.

  • مصرف مایعات

هیدراته ماندن پس از جراحی بسیار مهم است. بیماران تشویق می‌شوند که نوشیدنی های سالم تری مانند آب یا چای های شیرین نشده را انتخاب کنند. دریافت هیدراتاسیون کافی می‌تواند به کاهش تورم، یک عارضه جانبی رایج پس از جراحی پلاستیک یا هر عملی کمک کند. مصرف روزانه 8 تا 12 لیوان آب بهترین راه برای هیدراته ماندن پس از عمل است.

  • از شکر و نمک خودداری کنید.

مشابه غذاهای فرآوری شده، مصرف بیش از حد نمک یا شکر نیز می‌تواند برای بهبودی مضر باشد. این مواد می‌توانند منجر به کاهش هیدراتاسیون و احتباس آب یا تورم شوند. توجه داشته باشید که چه مقدار نمک یا شکر در هر وعده غذایی مصرف می‌شود.

  • روی پروتئین تمرکز کنید.

پروتئین بدون پوست، مانند سینه مرغ بدون پوست یا ماهی قزل آلا، یک گزینه عالی برای اطمینان از مصرف پروتئین کافی پس از جراحی است. گیاهخواران می‌توانند لوبیا، ماست یا کینوآ را انتخاب کنند. پروتئین ها به بدن کمک می‌کنند تا آسیب ها را ترمیم کند. ماهی های چرب مانند ماهی تن و سالمون منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند.

  • از الکل اجتناب کنید.

حتی از مقدار کمی الکل نیز باید از اقدامات بعد از جراحی خودداری شود. الکل نه تنها با داروهای ضد درد تداخل منفی دارد، بلکه الکل می‌تواند کم آبی بدن را نیز تشویق کند. برای سریع‌ترین بهبودی، از آبجو، شراب و مشروبات الکلی خودداری کنید.

  • دستورالعمل های پس از عمل را دنبال کنید.

در حالی که هر جراح ترجیحاتی برای انجام کارهای بعد از جراحی دارد، همه پزشکان در مورد دستورالعمل های اساسی مانند استراحت کافی، تغذیه مناسب و هیدراته ماندن توافق دارند. علاوه بر این، تیم جراحی معمولاً مراحلی را برای بهینه سازی بهبودی و اطمینان از نتایج مطلوب جراحی ارائه می‌دهند. هنگام بررسی انتخاب های غذایی در دوران نقاهت، صحبت با جراح یا مرکز را در نظر بگیرید. انتخاب غذاهای مناسب می‌تواند بلیطی برای بهبودی بی وقفه باشد.

مطالب مرتبط: عوارض و خطرات عمل ماموپلاستی

نکات و توصیه های مراقبتی بعد از ماموپلاستی

قبل و بعد از هر جراحی سینه که انجام می‌دهید، اقدامات مهمی برای مراقبت از سینه و کمک به روند بهبودی مورد نیاز است:

  • درن

به توصیه دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، اگر حجم سینه بزرگ باشد و بافت چربی زیادی داشته باشد از درن (Drain) استفاده می‌شود. تجربه نشان داده است که بعد از عمل در زیر پوست پستان آب تجمع می‌یابد. در نتیجه درن ها به خروج ترشحات و مایعات کمک می‌کنند و ریسک مشکلات ناشی از آن ها را کاهش می‌دهند. در اغلب موارد روز بعد از عمل و قبل از ترخیص، درن خارج می‌شود. اما برخی اوقات نیز ممکن است درن تا حدود 1 هفته در محل زخم باقی بماند.

  • لباس پوشیدن

لازم است طبق توصیه پزشک خود تا 6 هفته پس از عمل از سوتین های طبی یا نیم تنه های ورزشی استفاده کنید.

  • بخیه ها

پس از جراحی، برش های روی پستان شما با بخیه های قابل جذب یا غیر قابل جذب بسته می‌شوند. اگر برش های شما با بخیه های قابل جذب بسته شد، بخیه ها خود به خود جذب می‌شوند و نیازی به کشیدن ندارند.

  • دوش گرفتن

تا 48 ساعت اول (2 روز) پس از جراحی دوش نگیرید چرا که خطر عفونت را افزایش می‌دهد. پس از 48 ساعت اول، ممکن است بتوانید یک دوش کامل یا یک دوش فقط از کمر به پایین بگیرید.

  • فعالیت

مهمترین نکته ای که باید در نظر داشته باشید گوش دادن به بدنتان است. اگر می‌خواهید فعالیتی را انجام دهید و هر گونه ناراحتی یا درد را تجربه می‌کنید، باید آن را به عنوان نشانه ای برای توقف انجام آن فعالیت در نظر بگیرید. بدن شما به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی می‌توانید بدون ناراحتی فعالیت های خود را از سر بگیرید.

نکته نهایی در ارتباط با مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

خواب کافی پس از ماموپلاستی به بهبودی شما کمک می‌کند. برای حدود 2 تا 3 هفته پس از جراحی، یا تا زمانی که پزشکتان بگوید مشکلی نیست، از بلند کردن هر چیزی که باعث فشار روی شما می‌شود خودداری کنید. اگر پزشک برش های شما را با بخیه های غیرقابل جذب ببندد، بخیه ها طی 7 تا 14 روز کشیده می‌شود. به خاطر داشته باشید که عادت کردن به سینه ها بعد از جراحی ممکن است زمان ببرد. اما سینه ها با گذشت زمان نرم می‌شوند و شکل بهتری پیدا می کنند.

منابع:

https://johnparkmd.com

https://myhealth.alberta.ca

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *