لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
چگونه از افتادگی سینه جلوگیری کنیم

چگونه از افتادگی سینه جلوگیری کنیم

در طول زندگی ما، بدن ما دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. یکی از تغییرات خاص که ممکن است در مورد آن سؤالاتی داشته باشید، افتادگی سینه ها است. افتادگی بافت سینه از نظر علمی «پتوز سینه» نامیده می‌شود. عوامل متعددی خطر افتادگی سینه‌ ها را افزایش می‌دهند. با این حال، افتادگی سینه یک پدیده طبیعی است که با افزایش سن اتفاق می افتد. با این حال، ممکن است هنوز هم شرم و خجالت زیادی در مورد این موضوع وجود داشته باشد. در اینجا آنچه که باید در مورد علل و درمان های افتادگی سینه بدانید، آورده ایم و اطلاعاتی در مورد چگونه از افتادگی سینه جلوگیری کنیم را ارائه خواهیم داد.

افتادگی سینه چیست؟

طبیعت می‌تواند ظالمانه باشد و به طرق مختلف بر بدن انسان تأثیر بگذارد. افتادگی سینه شاید یکی از ظالمانه ترین ترفندهای آن باشد و متأسفانه موضوعی است که گریبانگیر همه خانم ها می‌شود. بسیاری بر این باورند که بارداری، کاهش وزن و سن چیزی است که باعث می‌شود سینه های شما شکل خود را از دست بدهند. در حالی که همه موارد بالا نقش کلیدی دارند، اما به تنهایی نقشی در از دست دادن شکل سینه شما ندارند. در واقع مجموعه ای از عوامل تعیین کننده وجود دارد که می‌تواند بر شکل سینه یک زن تأثیر بگذارد.

کل صنعت با فروش لوسیون‌ها، کرم‌ها و سوتین‌ های مخصوصی که ظاهراً به افراد کمک می‌کند از افتادگی سینه جلوگیری کنند، از افتادگی سینه‌ها سود می‌برند. با این حال، تنها چند گزینه اصلاحی واقعی وجود دارد. برای مثال، شما می‌توانید افتادگی سینه را با لیفت سینه اصلاح کنید، که یک روش رایج است. با این حال، برخی از افراد مبتلا به افتادگی سینه ممکن است درد مربوط به سینه را تجربه کنند، که معمولاً به دلیل سایز سینه‌ هایشان است نه افتادگی. هیچ چیز قطعی برای جلوگیری از افتادگی سینه ها وجود ندارد. اما می‌توان جراحی را انتخاب کرد، به‌ خصوص اگر به دلیل بزرگ‌تر شدن سینه‌ ها درد ناتوان‌کننده‌ ای در کمر و شانه داشته باشید. برخی از افراد در حین جراحی لیفت سینه پروتز سینه نیز دریافت می‌کنند.

دلایل افتادگی سینه

افتادگی سینه ها می‌تواند ناشی از ترکیبی از موارد زیر باشد:

عوامل مختلفی از جمله این موارد می‌توانند بر علل افتادگی سینه تأثیر بگذارند:

  • سن

با افزایش سن، سینه های شما احتمالا تغییر می‌کنند. افزایش سن می‌تواند بر حجم، تراکم و ساختار کلی بافت سینه تأثیر بگذارد. پس از یائسگی – زمانی که عادت ماهانه شما متوقف می‌شود، اغلب پس از 45 سالگی – بدن شما نسبت به قبل استروژن کمتری تولید می‌کند. بافت سینه کوچک می‌شود و سینه ها کوچکتر و کمتر پر به نظر می‌رسند. با کاهش استروژن، بافت همبند که از سینه ها حمایت می‌کند، خاصیت ارتجاعی کمتری پیدا می‌کند که باعث افتادگی سینه ها می‌شود.

علل افتادگی سینه

  • اندازه سینه ها

کشش رباط کوپر در زنان با سینه های بزرگتر به دلیل کشش گرانشی بیشتر دیده می‌شود. هم اندازه سینه ها و هم ناحیه رباط هایی که آنها را به حالت تعلیق در می‌آورد بر کشش گرانشی تأثیر می‌گذارد. به طور کلی، افرادی که سینه های کوچک دارند، افتادگی قابل توجهی را تجربه نمی‌کنند.

  • سیگارکشیدن

مانند تغییرات ساختاری در پیری، عوامل محیطی مانند دود سیگار می‌توانند الاستین پوست را تجزیه کنند.

افتادگی پستان و علت آن

سیگار باعث افزایش قرار گرفتن در معرض مواد مضر به نام رادیکال های آزاد، از جمله گونه های فعال اکسیژن و نیتروژن می‌شود. رادیکال های آزاد به سلول های شما آسیب می‌رسانند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می‌دهند. همچنین، رادیکال های آزاد باعث پیری زودرس می‌شوند، مانند خطوط ریز و چین و چروک، که ممکن است بر روی پوست سینه شما تأثیر بگذارد.

درمان افتادگی سينه بدون جراحی

بدون شک بسیاری از مردم دوست دارند زمان را به عقب برگردانند و اندامی را داشته باشند که در دوران اوج خود داشتند. متأسفانه، به طور طبیعی برگرداندن هرگونه از دست دادن شکل سینه ها غیرممکن است، اما چند راه حل وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از کشیدگی رباط های سینه در طول زمان کمک کند. اولین اقدام پیشگیرانه پوشیدن یک سوتین مناسب است. سوتین از سینه‌ ها حمایت می‌کند، آن‌ها را بلند می‌کند و به جلوگیری از کشیدگی رباط‌ ها در مدت زمان طولانی کمک می‌کند. یک سوتین مناسب باید سینه ها را بدون وزن نگه دارد. در روش لیفت سینه بدون جراحی، هیچ بریدگی یا برشی ایجاد نمی شود. همچنین لازم نیست تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید. لیفت غیرجراحی سینه همان نتایج چشمگیری را که ماستوپکسی ممکن است داشته باشد، ارائه نمی‌دهد. با این حال، اگر به دنبال راهی برای تقویت سینه های خود با ریسک و هزینه کمتر هستید، هنوز ارزش بررسی دارند. در اینجا چند گزینه غیرجراحی لیفت سینه وجود دارد که می‌توانید با دکتر وحید حریری،جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، مشورت کنید تا ببینید آیا ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر:

  • لیفت سینه با نخ

روش Aptos threading برای حرکت فیزیکی پوست در اطراف سینه ها در یک حرکت رو به بالا طراحی شده است. این روش درمانی از نخ های کوچک و خاردار Aptos استفاده می‌کند. یک جراح زیبایی نخ ها را از طریق یک سوزن زیر پوستی زیر پوست شما وارد می‌کند. سپس نخ ها به هم محکم می‌شوند و به سمت بالا و به سمت استخوان ترقوه کشیده می‌شوند. با وجود استفاده از نخ های کاشته شده، روش Aptos هنوز یک لیفت سینه غیرتهاجمی است و نتایج آن تا 2 سال باقی می‌ماند. بهتر از همه این است که جای زخم ایجاد نمی‌کند و نخ ها در عرض 1 تا 2 سال حل می‌شوند.

  • درمان های لیزری

لیزر درمانی یا لیفت سینه با لیزر از پرتوهای انرژی پرقدرت برای حذف سلول های مرده پوست و همچنین افزایش تولید کلاژن استفاده می‌کند. به همین دلیل، لیزر درمانی معمولاً برای درمان پیشرفته چین و چروک، لکه های ناشی از افزایش سن و جای زخم استفاده می‌شود. افزایش تولید کلاژن می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را در ناحیه قفسه سینه افزایش دهد، اما هر گونه نتایج “لیفتینگ” در بهترین حالت موقتی و جزئی خواهد بود. بنابراین درمان های مکرر برای مشاهده نتایج قابل مشاهده ضروری است. بخشی از مشکل این است که رباط‌ های بافت سینه‌ شما مانند رباط‌ های صورت شما ساخته نمی‌شوند، بنابراین ممکن است همان نتایج سفت شدن سینه‌ ها را نداشته باشید که در پوست صورت می‌گیرد.

  • ترماژ

این روش نوع دیگری از روش های تحریک کلاژن است که از امواج رادیویی برای کمک به سفت شدن فیبرهای پروتئینی در پوست شما استفاده می‌کند. در طول این فرآیند، یک جراح زیبایی از دستگاهی به نام ThermaCool استفاده می‌کند که به رساندن امواج رادیویی به لایه های عمیق تر پوست کمک می‌کند. پس از درمان ترماژ، احتمالاً بلافاصله پوست سفت‌تری خواهید دید. الیاف کلاژن سفت شده در ناحیه قفسه سینه نیز می‌تواند خطوط طبیعی شما را بهبود بخشد. با این حال، باید درمان خود را تکرار کنید، زیرا این اثرات موقتی هستند. ترماژ در موارد افتادگی خفیف بهترین عملکرد را دارد.

  • دستگاه Renuvion/J-Plasma

دستگاه Renuvion/J-Plasma یک فناوری جدیدتر برای سفت کردن کمتر تهاجمی است. انرژی سرد پلاسمایی باعث انقباض پوست و همچنین تولید کلاژن جدید می‌شود. این دستگاه با دقت اثرات جوانسازی را به ناحیه مورد نظر ارائه می‌دهد و خطوط طبیعی بدن را با استفاده از گاز هلیوم یونیزه شده با انرژی فرکانس رادیویی (RF) مشخص می‌کند. مانند Thermage، این روش شامل این است که جراح پلاستیک یک پروب را در زیر پوست قرار می‌دهد که باید سفت شود و آن را با انرژی پلاسما درمان می‌کند. فوراً نتایج حداقلی به دست می‌آید و برای نتایج طولانی‌ تر چند ماه طول می‌کشد تا کلاژن جدید ساخته شود. معمولاً فقط یک درمان لازم است.

  • تزریق بوتاکس

تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) با شل کردن عضلات زیر پوست شما کار می‌کند. این به ایجاد یک اثر صاف کننده روی سطح پوست کمک می‌کند. بوتاکس اولین بار برای درمان خطوط ریز و چین و چروک در بازار معرفی شد. از آن زمان به بعد، برای کمک به درمان میگرن مزمن نیز تایید شده است. در حالی که برخی از پزشکان ممکن است از تزریق بوتاکس در ناحیه سینه برای جلوگیری از خمیدگی شانه ها استفاده کنند، این درمان به عنوان یک روش لیفت سینه توسط FDA تایید نشده است. نتایج جزئی هستند و تا 4 ماه ماندگاری دارند.

  • پرکننده‌ های پوستی

سایر تزریق‌ هایی که معمولاً برای صورت استفاده می‌شوند نیز برای ناحیه سینه در نظر گرفته می‌شوند. این شامل پرکننده‌های پوستی (بافت نرم) بر پایه اسید هیالورونیک (HA) مانند Juvéderm و Restylane است. رایج ترین پرکننده پوستی برای این استفاده Sculptra است که یک اسید لاکتیک پلی ال است. در صورت تزریق چندین ماه طول می‌کشد و بدن را برای تولید کلاژن جدید در ناحیه تحت درمان تحریک می‌کند. معمولاً برای مشاهده نتایج به چندین درمان نیاز دارد. فیلرهای آرایشی در حالی که تهاجمی نیستند، به دلیل فقدان مطالعات طولانی مدت در مورد اثربخشی آنها، به عنوان درمان مناسب برای ناحیه سینه در نظر گرفته نمی‌شوند.

  • ورزش های سینه

ورزش نه تنها به کوچک شدن سلول های چربی بدن کمک می‌کند، بلکه انواع خاصی از ورزش نیز می‌تواند موجب تقویت عضلات سینه شود. تمرینات بالاتنه، مانند فشار دادن و شیب عضله سه سر، به تقویت عضلات سینه کمک می‌کند.

  • سوتین جدید را امتحان کنید.

سوتین‌ها برای راحتی و پشتیبانی استفاده می‌شوند. وقتی نوبت به بلند کردن سینه‌ها می‌رسد، یک سوتین جدید می‌تواند یکی از مقرون به صرفه‌ ترین و در دسترس‌ ترین گزینه‌ های موجود باشد. پوشیدن سوتین مناسب همچنین می‌تواند در وهله اول از افتادگی سینه ها جلوگیری کند.

برطرف کردن افتادگی سینه با جراحی

هر جراحی خطراتی دارد. جراحی های زيبايي بروز كمي از عوارض قابل توجه دارند (كمتر از 1 درصد). اگر فردی احساس می‌کند که درمان جراحی کیفیت زندگی او را بهبود می بخشد یا اگر کمردرد یا شانه درد ناشی از اندازه سینه های خود را تجربه می‌کند، این یک گزینه معتبر است.

جراحی لیفت سینه

در نهایت نیروی جاذبه تاثیر خود را می گذارد و جراحی لیفت سینه را می توان برای رفع مشکل در نظر گرفت. روش لیفت سینه با جراحی که به عنوان ماستوپکسی نیز شناخته می‌شود، به تغییر شکل، بلند کردن سینه های افتاده و دادن ظاهری جوان تر به آنها کمک می‌کند. لیفت سینه (ماستوپکسی) یک روش جراحی است که با برداشتن پوست اضافی و سفت کردن بافت باقیمانده، افتادگی سینه ها را درمان می‌کند. نتیجه نهایی، افتادگی کمتر، همراه با سینه های خوش فرم است.

پروتز کردن سینه

ایمپلنت سینه پروتزی است که برای تغییر اندازه، شکل و کانتور سینه افراد استفاده می‌شود. در جراحی پلاستیک ترمیمی، پروتز سینه را می‌توان برای بازگرداندن ظاهر طبیعی سینه پس از ماستکتومی، اصلاح نقایص مادرزادی و بدشکلی های دیواره قفسه سینه یا از نظر زیبایی، بزرگ کردن ظاهر سینه از طریق جراحی بزرگ کردن سینه قرار داد.

لیفت و پروتز سینه همزمان

لیفت سینه همراه با پروتز سینه (ماستوپکسی تقویتی) شامل برداشتن پوست اضافی، قرار دادن ایمپلنت سیلیکونی، تغییر شکل بافت سینه و سفت کردن پوست باقی مانده است. آرئول های بزرگ نیز ممکن است در طول لیفت سینه کاهش یابد. اگر تمایل دراید درمورد لیفت و پروتز همزمان بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

جمع بندی

افتادگی سینه یک بخش طبیعی از زندگی است. با گذشت زمان، اثرات جاذبه زمین باعث کاهش استروژن شد و کشیدگی رباط‌ ها می‌تواند باعث افتادگی سینه‌ ها شود. اگر می‌خواهید ظاهر سینه های خود را تغییر دهید، ممکن است تحت عمل جراحی قرار بگیرید. در غیر این صورت، افتادگی سینه ها بر سلامتی شما تأثیری ندارد و بخشی طبیعی از زندگی است. که ما در این مقالاه سعی کردیم به این پرسش که چگونه از افتادگی سینه جلوگیری کنیمپاسخ در خور توجهی بدهیم. لذا جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه پستان و مشکلات و موارد مربوط به آن از سایر محتویات سایت دکتر حریری استفاده نمایید

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *