لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
حس سینه بعد از پروتز

حس سینه بعد از پروتز: دلایل بی حسی سینه بعد از پروتز

پروتز سینه، یک عمل جراحی زیبایی است، که برای بزرگ کردن اندازه و شکل سینه ها، استفاده می‌شود. جراحی پروتز سینه مزیت های بسیاری به همراه دارد؛ اما یکی از بزرگترین نگرانی های افراد برای انتخاب آن، عدم بازگشت حس سینه بعد از پروتز است! در پاسخ به این نگرانی باید بگوییم، برگشت حس سینه بعد از پروتز، به عوامل مختلفی  مانند نوع ایمپلنت مورد استفاده، محل قرار گیری ایمپلنت و سایر عوامل بستگی دارد که در در ادامه مقاله به صورت مفصل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد؛ برای کسب اطلاعات کامل تر تا انتها مطلب، همراه ما باشید.

علت بی حسی سینه بعد از پروتز چیست؟

به گفته سایت surgicalimages‌ اولین عامل موثر بر حس سینه بعد از عمل، نوع ایمپلنت مورد استفاده در این روش است؛  پروتزها ممکن است بر پایه نمک یا سیلیکون باشند که هر دو می‌توانند بر حساسیت سینه‌ های خانم‌ ها پس از جراحی تأثیر بگذارند. علاوه بر این، قرار دادن پروتزها – روی یا زیر ماهیچه های قفسه سینه – می‌تواند بر سطح حس لامسه نیز تأثیر بگذارد.

اما یکی دیگر از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر حس سینه بعد از پروتز، میزان بافت چربی است که در طول جراحی برداشته می‌شود. اگر مقدار زیادی از بافت برای کاشت ایمپلنت برداشته شود، ممکن است در طول زمان به دلیل آسیب عصبی ناشی از تروما در حین جراحی، درجاتی از احساس سینه، از دست برود. در بیشتر موارد، حساسیت سینه باید بلافاصله پس از جراحی، به حالت طبیعی خود برگرد؛ البته این روند ممکن است چند ماه طول بکشد، اما اکثر زنان تا 6 ماه پس از جراحی، حس طبیعی خود را باز می‌یابند. اگر نگران حس سینه خود بعد از پروتز هستید، مهم است که قبل از جراحی با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید؛ او می تواند در مورد خطرات و مزایای این روش و همچنین انتظارات واقع بینانه برای بهبودی، به شما مشاوره دهد.

از جمله عوامل موثر دیگر، بر کاهش حس سینه بعد از پروتز، می‌توان به اندازه پروتز، محل برش و محل قراردادن ایمپلنت اشاره کرد، که در ادامه به طور کامل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

عوامل موثر بر کاهش حس سینه بعد از پروتز سینه

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، نوع ایمپلنت مورد استفاده در طی پروتز سینه می‌تواند بر میزان حساسیت بیمار پس از عمل تأثیر بگذارد. به طور کلی، پروتزهای سیلیکونی نسبت به پروتزهای سالین احساس نرم‌ تر و ظاهر طبیعی‌ تری دارند، از این رو می‌توانند حس را در ناحیه نوک سینه کاهش داده و به دلیل افزایش فشار در ناحیه قفسه سینه باعث ناراحتی شوند. برای اطلاع از انواع پروتز سینه می توانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها بخوانید.

عوامل موثر بر کاهش حس سینه بعد از پروتز سینه

  • اندازه پروتز سینه و تاثیر آن بر حس سینه بعد پروتز

اندازه پروتزهایی که برای پروتز کردن سینه انتخاب می‌شوند، می‌تواند تاثیر زیادی بر میزان حس سینه بعد از پروتز داشته باشد؛ به طور کلی، پروتزهای بزرگ‌ تر، فشار بیشتری بر بافت‌ های اطراف و اعصاب وارد می‌کنند، که منجر به کاهش حس در نوک سینه‌ ها می‌شود. علاوه بر این، پروتزهای بزرگ‌ تر به برش بزرگ تر و تشریح بافت بیشتری در حین جراحی نیاز دارند، که می‌تواند منجر به افزایش درد و تورم در دوره بعد از عمل، و همچنین کاهش حس نوک پستان شود.

به این ترتیب، بیماران باید قبل از انجام جراحی، در مورد اندازه پروتز مورد نظر خود، با جراح پلاستیک مشورت کنند تا بدانند که چه نتایجی پس از عمل بدست می‌آید. ما در یک مقاله جداگانه بطور مفصل درمورد سایز های پروتز سینه توضیح داده ایم، که برای مطالعه مقاله، می‌توانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

سایزهای پروتز سینه

  • محل برش جراحی و تاثیر آن بر حس سینه بعد از پروتز

نوع ماهیچه های قفسه سینه مورد استفاده در حین جراحی نیز، می‌تواند بر سطح حساسیت نوک سینه بعد از عمل پروتز، تاثیر بگذارد! به طور کلی، اگر برای جراحی از تکنیک ساب سینه ای استفاده شود، برای جاگذاری ایمپلنت، عضله سینه ای ماژور زیرین تشریح و کشیده می‌شود؛ این کار می‌تواند باعث آسیب دیدن رگ های عصبی و درنتیجه کاهش حس در ناحیه نوک سینه شود.

اما اگر برای جایگذاری ایمپلنت از روش زیر غده ای استفاده شود؛ نیازی به تشریح عضله سینه ای نیست، و بنابراین خطر آسیب عصبی و کاهش حس در نوک سینه ها کمتر می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که در روش زیر غده ای، بافت سینه کمتر کشیده می‌شود، اغلب منجر به کاهش درد و تورم در دوره بعد از عمل نیز خواهد شد.

  • محل قراردادن پروتز و تاثیر آن بر حس سینه بعد از پروتز

موقعیت قرارگیری ایمپلنت نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر حس سینه بعد از پروتز است؛به طور کلی دو روش اصلی برای قرار دادن ایمپلنت سینه وجود دارد:
ساب فاشیال (پروتز زیر عضله): در این روش، ایمپلنت زیر عضله سینه ای قرار داده می شود. این روش شامل برش در چین پوستی زیر سینه و سپس جدا کردن عضله سینه ای از بافت زیرین آن برای ایجاد فضایی برای ایمپلنت است.
زیر غده ای: در این روش، ایمپلنت زیر بافت غده پستان و روی عضله سینه ای قرار داده می شود. این روش شامل برش در چین پوستی زیر سینه و سپس برداشتن بافت چربی اضافی برای ایجاد فضایی برای ایمپلنت است. روش زیر غده ای برای حفظ حس نوک سینه ترجیح داده می شود؛ به این دیلیل که در این روش نیازی به تشریح یا کشش عضله سینه ای نیست، در نتیجه اعصاب اطراف نوک سینه کمتر آسیب میبیند.

علاوه بر این، روش زیر غده ای معمولاً درد و تورم کمتری در دوره بعد از عمل ایجاد می کند. این به دلیل آن است که کشش کمتری به بافت ها وارد می شود. با این حال، روش ساب فاشیال ممکن است برای برخی از بیماران مناسب تر باشد؛ به عنوان مثال، زنانی که پوست کمی دارند یا می خواهند از ایمپلنت بزرگتری استفاده کنند، ممکن است نامزد خوبی برای این روش باشند؛ البته بهتر است قبل از هر تصمیمی با جراح خود در مورد بهترین روش برای شما صحبت کنید.

آیا احتمال از دست دادن حس سینه بعد از پروتز هست؟

احتمال از دست دادن کامل و دائمی حس نوک سینه، بعد از پروتز بسیار کم است؛ مطالعات نشان داده اند که این اتفاق در کمتر از 1٪ از بیماران رخ می دهد. با این حال، کاهش موقتی حس سینه بعد از پروتز، در نوک سینه و آرئول (هاله رنگی اطراف نوک سینه) رایج تر است؛ این امر به دلیل عوارض پروتز سینه مانند تورم، التهاب و کشش ناشی از جراحی در ناحیه است.
حساسیت نوک سینه معمولاً در چند هفته یا چند ماه پس از عمل به طور کامل یا تا حد زیادی به حالت عادی باز می گردد؛ به‌طورکلی عوامل متعددی مانند نوع ایمپلنت، محل قرارگیری ایمپلنت، تجربه جراح و سلامت عمومی بیمار، می توانند بر احتمال و میزان از دست دادن حس نوک سینه بعد از پروتز سینه تاثیر بگذارند.

چه مدت طول می کشد تا حس سینه بعد از پروتز برگردد؟

همانطور که گفته شد، در برخی موارد زنان ممکن است پس از انجام عمل پروتز پستان، دچار کاهش حساسیت نوک سینه شوند؛ این به دلیل کشش و برش انتهای عصبی است که در طول جراحی رخ می‌دهد. خوشبختانه این حالت موقتی است و حس سینه می‌تواند به مرور زمان  و بدون مشکل خاصی، در عرض چند ماه بعد از عمل  به حالت عادی بازگردد.

با این حال، بیماران باید بدانند که در برخی موارد از دست دادن حساسیت نوک پستان ممکن است رخ دهد و اگر نگران سطح حساسیت خود پس از جراحی هستند، حتما قبل از عمل با چند متخصص مشورت کنند.  در طول دوره بهبودی، بیماران باید سطح حس خود را کنترل کنند و در صورت کاهش یا عدم احساس در نوک سینه ها، با پزشک خود تماس بگیرند.

بازیابی عصب سینه بعد از پروتز سینه

پایانه های عصبی نقش مهمی در برگشت حس سینه بعد از پروتز  دارند؛ در طی این عمل، انتهای عصب به دلیل قرار دادن پروتز در حفره قفسه سینه ممکن است آسیب ببیند یا کشیده شود. این می‌تواند باعث بی حسی موقت یا کاهش حساسیت در ناحیه شود که ممکن است حتی تا چند ماه پس از جراحی باقی بماند؛ البته، این بدان معنا نیست که آسیب دائمی ایجاد شده است، زیرا اکثر بیماران در نهایت بعد از بهبودی کامل حس خود به دست خواهند آورد.

با این حال، همه بیماران باید قبل از انجام هر نوع عمل بزرگ کردن سینه، درباره نگرانی‌ هایی که ممکن است در زمینه سطح حس خود دارند، با پزشک معالج صحبت کنند تا نسبت به نتایج مورد انتظار، آگاه‌تر شوند.

راه های درمان کاهش بی حس نوک سینه بعد از پروتز سینه

به گفته

سایت nscsurgery  در حالی که می توان کارهای بسیاری برای برگشت حس سینه بعد از پروتز انجام داد؛ اما مهمترین کار این است که به بدن فرصت بهبودی کامل بدهید و در این زمینه عجله نداشته نکنید.

درواقع، ضروری است که بیماران به خود زمان کافی برای بهبودی بدهند و از دستورالعمل‌ های بعد از عمل جراح خود به دقت پیروی کنند؛ این دستورالعمل ها ممکن است شامل استراحت کافی، داشتن یک رژیم غذایی سالم، هیدراته ماندن، مصرف هر گونه داروی تجویز شده، پوشیدن لباس زیر حمایتی و اجتناب از برخی فعالیت های بدنی باشد. همچنین جراح شما ممکن است، از تکنیک‌ های ماساژ سبک، مکمل‌ ها یا سایر نکات را برای بهبود بازگشت حس نوک پستان پس از بزرگ کردن سینه، استفاده کند.

سخن پایانی در مورد حس سینه بعد از پروتز 

دوره نقاهت پس از پروتز سینه، با سوالات متعددی در مورد علائم و نتایج بعد از عمل همراه است. از دست دادن حس نوک سینه یا حس سینه، یکی از رایج‌ترین نگرانی‌های بیماران پس از بزرگ کردن سینه با پروتز است. اگرچه این عارضه جانبی می‌تواند کاملاً طبیعی و معمولاً موقتی باشد، اما به طور قابل درکی می‌تواند برای بیماران اضطراب‌آور باشد. در این مقاله، به بررسی دلایل، راه‌حل‌ها و انتظارات مربوط به حس سینه بعد از پروتز پرداختیم تا به شما در کاهش نگرانی‌ها و داشتن یک دوره نقاهت آرام‌تر کمک کنیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه احتیاج دارید، می توانید با دکتر حریری در تماس باشید.

آدرس مطب: میدان آرژانتین خیابان الوند روبروی بیمارستان کسری بن بست آریا پلاک ۲ ساختمان پزشکان آریا طبقه اول

شماره تماس مطب: 02188732902

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *