سرطان سینه | Breast Cancer

کوچک‌ترین واحد سازنده بدن سلول‌ها هستند، در بدن انسان برای سلول‌ها برنامه خاصی برای رشد، زادوولد و سپس مرگ وجود دارد، اگر در برنامه اختلالی به وجود آید که باعث رشد بیش از حد یا زادوولد بدون توقف یا تأخیر در مرگ سلول‌ها شود، سلول‌ها به شکل توده درمی‌آیند، اگر این توده تهاجمی باشد و به بافت‌ها حمله کند به آن سرطان گفته می‌شود.

اگر این توده در سینه وجود داشته باشد به آن سرطان سینه اطلاق می شود.

درخواست مشاوره تخصصی

برای درخواست مشاوره  توسط دکتر وحید حریری جراح پستان فرم زیر را پر کنید.

سرطان سینه

علائم سرطان سینه از چه سنی شروع می‌شود؟

در هر سنی سرطان سینه ممکن است بروز کند کما اینکه گاهی اوقات در خانم‌های بسیار جوان رخ می‌دهد، اما مطالعات نشان می‌دهد سرطان سینه بیشتر در خانم‌های بالای ۴۵ سال دیده می شود و احتمال بروز آن با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند و پس از ۸۰ سالگی احتمال بروز مقداری کاهش می‌یابد.

فاکتورهایی که احتمال بروز سرطان سینه را افزایش می‌دهد

هرچه فرد بیشتر در معرض هورمون‌های زنانه باشد به طور مثال زودتر به بلوغ برسد یا دیرتر یائسه شود. استفاده از داروهای هورمونی بعد از یائسگی نیز احتمال بروز سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

داروهای پیشگیری از بارداری احتمال بروز سرطان را مقداری افزایش می‌دهند.

اگر فردی از بستگان درجه یک سرطان سینه داشته باشد احتمال بروز را تا دوبرابر افزایش می‌دهد و اگر دو نفر از بستگان درجه یک سرطان سینه داشته باشند احتمال بروز تا سه برابر افزایش می‌یابد. اگر سرطان سینه در بستگان درجه یک قبل از سنین یائسگی باشد ریسک ابتلا افزایش میابد و اگر سرطان تخمدان در سنین پایین‌تر از ۵۰ سالگی در بستگان درجه یک رخ دهد بازهم ریسک بروز سرطان سینه افزایش می‌یابد.

اگر سرطان سینه در بستگان درجه یک دوطرفه باشد و یا قبل از یائسگی رخ‌داده باشد ریسک سرطان سینه برای افراد خانواده بیشتر است.

اگر مردی مبتلا به سرطان سینه در بستگان درجه ۱ یا ۲ وجود داشته باشد احتمال بروز سرطان سینه بسیار بالا می‌رود.

سرطان سینه در دوران شیردهی

احتمال بروز سرطان سینه در دوران بارداری و شیردهی بسیار کم است، تحقیقات نشان می‌دهد از هر ۳۰۰۰ حاملگی تنها ۱ مورد دچار سرطان سینه می‌شود البته در دوران بارداری و شیردهی ریسک وجود توده‌ها بیشتر است، به طور مثال ممکن است توده‌های شیری یا کیست‌ها را داشته باشیم که این موارد ممکن است تشخیص را به تأخیر بیندازند.

هورمون‌هایی که در دوران بارداری ترشح می‌شوند می‌توانند رشد سرطان سینه را افزایش دهند که ازاین‌جهت حائز اهمیت هستند.

سرطان سینه در دوران شیر دهی

از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم؟

ترشحات سینه

معمولاً ترشحات سینه یکی از علائم سرطان سینه هستند اما ترشحات سفیدرنگ معمولاً سرطان نبوده و ترشحات خونی یا آلبالویی رنگ از علائم سرطان هستند البته شایع‌ترین علت ترشحات خونی و آلبالویی رنگ سرطان سینه نبوده و ممکن است علت دیگری داشته باشد.

توده های قابل لمس

توده‌های قابل‌لمس از دیگر علائم بوده که معمولاً توسط خود فرد و یا توسط پزشک لمس می‌شوند و یا وجود آن‌ها در سونوگرافی و ماموگرافی دیده می‌شود.

اگر توده‌ای قطر بیش از ۲ سانتی‌متر داشته باشد انتظار می‌رود توسط خود فرد شناسایی شود.

توده‌های بین ۱ تا ۲ سانتی‌متر توسط پزشک کشف می شوند.

لمس و شناسایی توده‌های کوچک‌تر از ۱ سانتی‌متر معمولاً توسط پزشک نیز غیرممکن بوده و برای تشخیص نیاز به سونوگرافی و ماموگرافی است.

روش های تصویربرداری

سونوگرافی و ماموگرافی معمولاً در سنین بالای ۴۰ سال توصیه می‌شود مگر اینکه علامت هشداردهنده‌ای وجود داشته باشد.

تغییرات ظاهری

یکی دیگر از علائم فرورفتگی پوست یا نقاط ریزی است که اصطلاحاً پوست پرتقالی گفته می‌شود.

درخواست مشاوره تخصصی

برای درخواست مشاوره  توسط دکتر وحید حریری جراح پستان فرم زیر را پر کنید.

سرطان سینه چند مرحله دارد؟

مراحل سرطان سینه

درک مراحل سرطان معمولا برای افرادی دشوار است.

در سرطان پستان به چند نکته توجه می کنیم:

• سایز: معمولا در سایز های کوچکتر از 2 سانتی متر نتایج درمان بسیار خوب است، سپس گروهای 2 تا 5 سانتی متر و بعد از آن گروه های بالاتر از 5 سانتی متر می باشد.
  • آیا توده ها درگیری زیربغل پیدا کرده اند یا نه؟
  • آیا توده های سرطانی به ارگان های دورتر نظیر ریه، مغز، کبد، استخوان و … رفته اند یا خیر؟ که به این حالت متاستاز گفته میشود که این نوع پیشرفته تری از سرطان است و درمان دشوارتری دارد.

چرا سرطان سينه می گيريم؟

همانند بسیاری از سرطان ها علت دقیق سرطان سینه مشخص نیست اما یک سری از ریسک فاکتورها وجود دارد که باید به آن ها توجه نمود.

قرار گرفتن طولانی در معرض هورمون های زنانه مانند زمانی که فرد زودتر به بلوغ می رسد یا دیرتر یائسه می شود.

بارداری و شیردهی ریسک سرطان سینه را کاهش می دهد.

تغذیه در سرطان سینه

اعتقاد بر این است که رژیم های غذایی پر چرب ریسک سرطان سینه را افزایش می دهد و ورزش و کاهش وزن ریسک سرطان سینه را کاهش می دهد.

ویتامین E به منظور کاهش ریسک بروز تجویز می شود اما این موضوع به طور قطعی به اثبات نرسیده است اما به علت اینکه ضرر خاصی ندارد در بیماران تجویز می شود.

رژیم های غذایی غنی از سبزیجات تازه بسیار موثر است.

مصرف الکل ریسک بروز سرطان را به شکل قابل توجهی بالا می برد.

مصرف قهوه یا شکلات بر خلاف تصور عموم تاثیر ریسک فاکتوری برای بروز سرطان سینه محسوب نمی شود.

سرطان سينه در طب سنتی

در پزشکی مدرن شواهدی از تاثیر طب سنتی بر درمان سرطان سینه وجود ندارد و در این زمینه اطلاعاتی کاملی وجود ندارد که بتوان قضاوت نمود. اما به طور قطع در ابتلا به سرطان سینه و باقی سرطان ها نمی توان اثر مواد غذایی ناسالم مانند فست فودها را نادیده گرفت.

سرطان سینه در طب سنتی

سرطان سينه درد دارد؟

در سرطان سینه درد علامت شایعی نیست اما ممکن است توده هایی وجود داشته باشد که باعث بروز درد می شود، به طور کلی میتوان گفت وجود یا عدم وجود درد احتمال بروز سرطان را از بین نمیبرد و نباید توجه زیادی به آن نمود.

برای سرطان سينه به چه دكتریی مراجعه كنيم؟

به طور کلی بیماری های سینه و به طور خاص سرطان سینه در حوزه تخصص جراحان عمومی است البته جراحان عمومی نیز هستند که دوره هایی خاص در این خصوص دیده و فلوشیپ یا فوق تخصص بیماری های پستان هستند که به طور تخصصی تر در این زمینه فعالیت می کنند.

چه درمان هایی برای سرطان سینه وجود دارد؟

بعد از تشخیص سرطان سینه چهار نوع درمان سرطان سینه انجام می شود:

• جراحی
  • شیمی درمانی
  • اشعه درمانی یا رادیوتراپی
  • درمان های هورمونی

در افراد مختلف با توجه به شدت بیماری یک یا ترکیبی از این درمان ها ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

جراحی معمولا به عنوان درمان اصلی انجام می شود و از یک یا چند روش بالا در کنار آن استفاده می شود.

1 دیدگاه دربارهٔ «سرطان سینه»

1. بازتاب: بیماری‌های مرتبط با چاقی با جراحی چاقی قابل درمان هستند؟