لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
ورم بعد از پروتز سینه

ورم بعد از پروتز سینه

ورم بعد از پروتز سینه شایع است و معمولاً با گذشت زمان برطرف می شود. تیم درمان شما ممکن است این تورم را ادم بنامد. تورم ممکن است سینه، دیواره قفسه سینه، شانه و بازوی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این بخشی طبیعی از روند بهبودی است و باید شش تا هشت هفته پس از جراحی کاهش یابد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد علت ورم سینه بعد از پروتز و راهای درمان آن توضیح دهیم.

علت ورم بعد از پروتز سینه

بزرگ کردن سینه یک عمل زیبایی محبوب است که می‌تواند ظاهر شما را متحول کند و عزت نفس شما را افزایش دهد. در طول دوران نقاهت، ممکن است مقداری تورم ناراحت کننده را تجربه کنید که یک امر طبیعی است.

علت کبودی بعد از پروتز سینه

کبودی بعد از جراحی پروتز سینه شایع است اما به مرور زمان از بین می رود. ممکن است حدود 8 هفته طول بکشد تا کبودی و تورم برطرف شود. سعی کنید برای دیدن نتیجه نهایی صبور باشید. ممکن است 1 تا 2 سال طول بکشد تا بافت ها به طور کامل بهبود یابند و اسکارها محو شوند.

علت کبودی بعد از پروتز سینه

مدت زمان ورم سینه پس از پروتز سینه

زخم جراحی‌ شما باید ظرف شش تا هشت هفته خوب شود. با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا سینه یا ناحیه قفسه سینه و بازوی آسیب دیده شما دوباره احساس «طبیعی» کند، به خصوص اگر زیر بازوی خود جراحی کرده باشید. در برخی موارد، ناحیه آسیب دیده همیشه احساس متفاوتی خواهد داشت. ورم سینه تا حدود 6 هفته بعد از جراحی کاهش می‌یابد.

مدت زمان ورم سینه پس از پروتز سینه

نکاتی برای کاهش ورم سینه بعد از پروتز

چند کار وجود دارد که می توانید برای سرعت بخشیدن به بهبودی و به حداقل رساندن ورم بعد از پروتز سینه انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. رعایت این نکات برای کمک به کاهش تورم بعد از جراحی بزرگ کردن سینه توصیه می‌شود:

  • استفاده از سوتین

پس از بزرگ کردن سینه، ممکن است برای کمک به کاهش تورم در دوران نقاهت، لازم باشد حداقل یک ماه از سینه بند فشاری جراحی استفاده کنید. این سینه بند پشتی سینه را فشرده می کند و آنها را به خوبی در مقابل بدن نگه می دارد تا به شما کمک کند راحت بمانید. فشرده سازی می تواند به بهبود گردش خون و دفع سموم مضر از محل برش کمک کند. برای چند ماه آینده، ممکن است بخواهید از سوتین های نخی راحت استفاده کنید. سوتین های زیر سیم می توانند محل برش را ملتهب کرده و بافت را تحریک کنند.

  • خودداری از فعالیت های بدنی شدید

فعالیت‌های بدنی شدید می‌تواند محل برش بزرگ کردن سینه را ملتهب کرده و تورم را تشدید کند. ممکن است لازم باشد چند هفته قبل از شروع مجدد تمرینات ورزشی خود صبر کنید. از بلند کردن هر چیز سنگین خودداری کنید و بالاتنه خود را بالا نگه دارید تا به کاهش تورم کمک کنید.

  • حفظ عادات سالم

حفظ عادات سالم در طول ریکاوری پروتز سینه برای کمک به به حداقل رساندن تورم ضروری است. برای کمک به دفع سموم از یک رژیم غذایی سالم حاوی پروتئین و فیبر استفاده کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. استراحت کافی داشته باشید تا بدن شما بتواند روی درمان تمرکز کند. به پشت و در وضعیتی شیبدار بخوابید تا از کشش و جابجایی سینه‌ها توسط نیروی جاذبه جلوگیری کنید. ورزش های سبک مانند پیاده روی های کوتاه می توانند مایعات اضافی را که می تواند به تورم کمک کند، شستشو دهد.

  • استفاده از استابیالیزر

برای اکثر بیمارانی که عمل پروتز سینه‌ دارند، علاوه بر سوتین جراحی معمولی، یک نوار تثبیت‌کننده توصیه می‌شود. این یک نوار کشسان با بسته شدن نوار چسب است که برای ایجاد حمایت و ثبات پس از جراحی سینه استفاده می‌شود. تثبیت کننده تنها ابزار دیگری در کنار لباس سینه بند پس از جراحی در روند بهبودی است و برای کمک به قرار دادن ایمپلنت ها در محل مورد نظر استفاده می‌شود. این یک نیروی خارجی ملایم ایجاد می کند که ایمپلنت ها را به سمت پایین حرکت می‌دهد و پوست زیر سینه کشیده می‌شود.

درمان ورم پروتز سینه

  • استفاده از کمپرس سرد

برای کاهش درد، تورم و التهاب، یک کیسه یخ یا سرد را روی ناحیه جراحی قرار دهید. 72 ساعت اول، هر ساعت یک بار به مدت 10 دقیقه یخ. بعد از 72 ساعت سه بار در روز و بعد از فعالیت یا ورزش طولانی مدت به مدت 15 دقیقه یخ بزارید. همیشه یک حوله یا پارچه خشک بین یخ یا کیسه سرد و پوست نگه دارید.

  • عدم مصرف الکل و داروهای ضدانعقاد خون

حداقل یک هفته قبل و یک هفته بعد از عمل باید از مصرف الکل خودداری کنید.

  • ماساژ سینه

توصیه می کنیم برای کاهش ورم سینه سینه های خود را دو تا سه بار در روز برای چند ماه اول ماساژ دهید.

چه زمانی به پزشک جهت رفع ورم سینه بعد از پروتز مراجعه کنیم؟

اگر تورم ناراحت کننده است و احساس سنگینی می‌کنید، ممکن است زنان بخواهند روز و شب از یک سوتین حمایتی استفاده کنند. اگر در مورد تورم مطمئن نیستید یا نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید. ایشان ممکن است بخواهند شما را ببینند تا تورم را بررسی کنند.

جمع بندی

در حالی که تورم بخشی طبیعی از روند بهبودی پس از پروتز سینه است، می‌توانید این عوارض جانبی ناخواسته را برای بهبود سریع‌ تر به حداقل برسانید. می‌توانید انتظار داشته باشید که ورم بعد از پروتز سینه تا چند هفته پس از عمل ادامه یابد. اگر تورم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، ممکن است بخواهید فوراً با جراح خود تماس بگیرید. دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی سینه، می‌تواند مزایا و خطرات این روش را با شما در میان بگذارد و بهترین نکات را برای کاهش تورم در طول بهبودی توصیه کند.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *