لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
راه های کاهش ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

راه های کاهش ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

یکی از رایج ترین عوارضی که برای افرادی که عمل کوچک کردن سینه رو انجام داده اند، اتفاق می افتد، ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی هست! تقریبا هر بیماری بعد از Mammoplasty، تورم رو تجربه میکند؛ در ابتدا، سینه های شما ممکن است بیش از حد بزرگ و تا حدودی حساس به نظر برسد. این تورم در عرض 1 الی 2 هفته پس از جراحی سینه به اوج خود می رسد و بیشتر تورم در عرض 3 تا 4 ماه محو می شود؛ البته که این عارضه خطرناک نبوده و معمولا مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

در کل در ارتباط با عوارض ماموپلاستی نیاز هست بدونید که: «در مطالعه ای که روی 749 زن ساکن Olmsted انجام شد، فقط 23.8% دچار عارضه های موضعی پس از کاشت شدند؛ که از این مقدار هم، بیشتر موارد غیرخطرناک بود، و به مرور زمان کاملا رفع شد.

با وجود این موارد، در کل بد نیست که بدانید، پس از جراحی ماموپلاستی چه چیزی در انتظار شماست؟ برای درمان تورم بعد از ماموپلاستی، برخی از جراحان ممکن است از درن استفاده کنند؛ برخی از جراحان ممکن است از بخیه هایی استفاده کنند که باید کشیده شوند، و برخی دیگر از بخیه های قابل جذب؛ برخی از جراحان ممکن است از نوار یا چسب استفاده کنند، برخی دیگر از پماد روی برش ها استفاده می‌کنند. این جزئیات از جراح به جراح دیگر متفاوت است! هدف این مقاله صحبت کلی در مورد ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی است.

علت ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی چیست؟

بهبودی پس از ماموپلاستی یا کوچک کردن سینه می‌تواند تا 4 هفته طول بکشد و تورم بعد از عمل کاملاً طبیعی است زیرا بافت و عضله پس از جراحی بهبود می‌یابند. به طور معمول، هر تورمی یک هفته پس از جراحی در بدترین حالت خود خواهد بود و پس از این مرحله شروع به کاهش می‌کند. ممکن است بین 6 تا 9 ماه طول بکشد تا نتایج کامل جراحی کوچک کردن سینه را مشاهده کنید، بنابراین ممکن است در این مدت کمی ورم داشته باشید. تورم در سایر نواحی بدن مانند قفسه سینه و حتی در پاها نیز پس از ماموپلاستی جای نگرانی ندارد، زیرا جاذبه می‌تواند باعث حرکت تورم به پایین بدن شود.

علت ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

مطالب مرتبط: عوارض و خطرات عمل ماموپلاستی

راهکارهای کاهش ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

شما می توانید با راهکارهای زیر تورم را پس از جراحی کوچک کردن سینه کاهش دهید:

  • نوشیدن مایعات زیاد؛ آبرسانی بدن به دنبال کوچک کردن سینه ضروری است. سعی کنید حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشید تا به طور کامل هیدراته بمانید. ممکن است متوجه شوید که استفاده از یک بطری اندازه‌ گیری شده می‌تواند به شما کمک کند تا میزان آبی که می‌نوشید را پیگیری کنید. ممکن است فکر کنید که نوشیدن مایعات بیشتر باعث بدتر شدن تورم بعد از عمل می‌شود، اما می‌تواند به کاهش تورم با شستشوی بدن شما کمک کند.
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم و متنوع؛ بدن شما برای بهبودی به مواد مغذی نیاز دارد. تغذیه خوب می‌تواند به کاهش تورم و کبودی بعد از عمل و افزایش ترمیم بافت پس از ماموپلاستی کمک کند. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی متعادلی دارید که سرشار از این موارد است:
  • پروتئین
  • فیبر
  • کربوهیدرات های پیچیده
  • ویتامین ها
  • مواد معدنی
  • آهن
  • فعال نگه داشتن خود؛ در حالی که باید از هر گونه فعالیت شدید پس از کوچک کردن سینه خودداری کنید، باید بدن خود را هر روز پس از جراحی حرکت دهید، زیرا این کار می‌تواند به کاهش تورم بعد از عمل و همچنین کاهش خطر لخته شدن خون کمک کند. سعی کنید هر روز یک پیاده روی ملایم داشته باشید، سپس از جراح خود بخواهید چند ورزش توصیه شده بعد از عمل شما انجام دهد. پس از کوچک کردن سینه، باید به طور کامل از بلند کردن هر چیز سنگین به بالای سر خودداری کنید.
  • کاهش نمک در رژیم غذایی؛ نمک باعث می شود بدن شما آب را حفظ کند که می‌تواند تورم را بدتر کند. سعی کنید مصرف نمک خود را با پرهیز از غذاهای از پیش آماده و فرآوری شده مانند سوپ و سس کنسرو شده، به علاوه چیپس و سایر تنقلات خوش طعم، کم نگه دارید. نمک را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف نکنید، زیرا این می تواند شما را به وضعیت خطرناکی به نام هیپوناترمی مبتلا کند.
  • مدیریت داروهای خود؛ دارو برای مدیریت هر گونه درد یا ناراحتی پس از جراحی ضروری است. قبل از اینکه بعد از کوچک کردن سینه از کلینیک خارج شوید، داروی مناسب توسط جراح شما تجویز می‌شود. هنگام مصرف داروهای ضد درد، باید از مصرف هر گونه مکملی که می‌تواند تعادل مایعات بدن شما را مختل کند، خودداری کنید، از جمله: داروهای ادرارآور، مکمل‌ های سیر و قرص‌ های کافئین. کاملاً طبیعی است که پس از کوچک کردن سینه احساس نگرانی کنید، زیرا هر تورمی ممکن است بسیار قابل مشاهده باشد.

مطالب مرتبط: مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

همچنین یکی دیگر از روش هایی که معمولا توسط پزشک جراح شما پیشنهاد میشود، پوشیدن سوتین فشرده مخصوص این جراحی در روز و شب میباشد؛ معمولا بهتر است که این سوتین را در 6 هفته اول پس از ماموپلاستی بپوشید. این کار به کاهش هر گونه تورم در ناحیه و تضمین بهبودی مناسب کمک می کند.How to Reduce Swelling After Breast Reduction | CREO (creoclinic.com)

ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی چند وقت وجود دارد؟

اکثر خانم ها می‌گویند که 3 تا 4 ماه طول می‌کشد تا تمام تورم از بین برود و ممکن است نقاط سفت یا برآمدگی هایی وجود داشته باشد که می‌توانید احساس کنید. معمولاً این یک بخش طبیعی از درمان است. در حالی که تورم ممکن است پس از چند ماه اول از بین برود، اسکارهای ناشی از جراحی تقریباً یک سال طول می‌کشد تا محو و کاملاً نرم شوند.

پیشگیری از ورم سینه بعد از ماموپلاستی

میزان بهبودی و ناپدید شدن تورم از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. اما برای همه بیماران، کارهایی وجود دارد که می‌توانند برای پیشگیری از تورم بعد از ماموپلاستی و سرعت بخشیدن به روند بهبودی انجام دهد. آنها عبارتند از:

  • پس از جراحی به خوبی هیدراته بمانند؛ روزانه 2 لیتر یا بیشتر آب بنوشید.
  • به یک رژیم غذایی سالم و متنوع پایبند باشید.

مواد مغذی حاصل از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به شما کمک می‌کند تا تورم و کبودی بعد از عمل را کاهش دهید. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات های پیچیده به بدن شما کمک می‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود سریعتر را فراهم کند.

پیشگیری از ورم سینه بعد از ماموپلاستی

  • مکمل با ویتامین ها، مواد معدنی و آهن؛ افزودن ویتامین ها، مواد معدنی و آهن از طریق مکمل ها به بهبودی بدن و کاهش سریعتر تورم کمک می‌کند. در حالی که مقداری تورم نتیجه مایعات انباشته است، التهاب نیز یک پاسخ فیزیکی طبیعی به آسیب است، زیرا رادیکال های آزاد برای خنثی کردن اجسام خارجی کار می‌کنند. این رادیکال‌ های آزاد نقش کلیدی در پاسخ اولیه بدن به تروما بازی می‌کنند، اما به مدت طولانی ادامه پیدا می‌کنند و باعث التهاب می‌شوند. مکمل ها و آنتی اکسیدان ها این واکنش بیش از حد را مهار می‌کنند.
  • آنتی اکسیدان ها را هدف بگیرید؛ غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین ها آنچه را که بدن برای بهبود سریعتر نیاز دارد به شما می دهد. اینها عبارتند از: میوه ها (توت فرنگی، زغال اخته، انگور قرمز، و خرما)؛ سبزیجات (کنگر فرنگی، کلم پیچ، کلم قرمز، چغندر، اسفناج، هویج و سیب زمینی شیرین)؛ آجیل (گردو و بادام)؛
  • با خیال راحت فعال بمانید؛ پس از جراحی، استراحت کافی ضروری و قابل قبول خواهد بود. هنگامی که با آن احساس راحتی کردید، در عرض حدود 48 ساعت پس از جراحی، هر روز جدید به طور مکرر با تمرینات سبکی که می‌توانید بدون رسیدن به بالای سر خود یا انجام هر گونه بلند کردن وزنه تحمل کنید، حرکت کنید. یک پیاده روی سبک عالی است و باید حداقل یک بار در روز انجام شود تا گردش خون سالم را تحریک کند.
  • دست خود را بالا نبرید و بلند نکنید؛ در حین انجام تمرینات ورزشی سبک و انجام کارهای روزمره، چیز سنگین بلند نکنید و دست های خود را بالای سر خود نبرید یا دراز نکنید. اینها مواردی هستند که در ابتدا باید به طور کامل از آنها اجتناب کنید و با پیشرفت بهبودی از آنها استفاده کنید.

نقطه حاد و زمان مراجعه به پزشک چه زمانی است؟

بهبودی پس از هر جراحی ماموپلاستی دو مرحله دارد، مرحله اولیه و مرحله دیررس. بهبودی کوتاه مدت از کوچک کردن سینه معمولاً حدود سه هفته طول می‌کشد. بهبودی طولانی مدت 3-6 ماه طول می‌کشد، گاهی اوقات طولانی تر. بهبودی هر مرحله منحصر به فرد است، اما برخی از مسائل ممکن است در هر زمانی رخ دهد، مهم نیست که چقدر از زمان جراحی شما گذشته است. بیایید با فاز اولیه شروع کنیم. بلافاصله پس از جراحی، از خواب بیدار می‌شوید و پانسمان هایی روی سینه شما وجود دارد.

اغلب اوقات چیزی مانند چسب روی بخیه ها را می پوشاند؛ مقداری گاز و یک سوتین برای حمایت از سینه‌ ها و ایجاد فشار کمی وجود دارد؛ جراح به شما می‌گوید که با این پانسمان ها چه کاری انجام دهید، مثلاً چه زمانی آنها را عوض کنید و چه زمانی می‌توانید دوش بگیرید.

به طور کلی، هفته اول پس از جراحی، درد متوسطی در سینه ها و اطراف سینه خواهید داشت. برخی افراد عمدتاً احساس درد می‌کنند. این درد باید به راحتی با داروهایی که پزشک تجویز کرده کنترل شود و هر روز کمی بهتر شود. یک هفته پیاده روی کوتاه داشته باشید، آهسته حرکت کنید، مراقب خود باشید، غذاهای سالم بخورید و آب فراوان بنوشید. سعی نکنید ورزش کنید، رژیم بگیرید یا کاری بیشتر از استراحت و ریکاوری انجام دهید.

شما باید حداقل 3-2 هفته به پشت بخوابید. اگر به شکم می‌خوابید یا به پهلو می‌خوابید، این می‌تواند سخت‌ ترین بخش بهبودی شما باشد، بنابراین به خرید یک بالش بدن یا خوابیدن در یک تکیه‌ گاه فکر کنید. اگر مشکل خواب دارید، اگر فکر می‌کنید خواب خفیف ممکن است کمک کند، با پزشک خود صحبت کنید.

بسیاری از زنان احساس آرامش می‌کنند که عمل جراحی به پایان رسیده است و حتی بیشتر از این احساس آرامش می‌کنند که وزن به معنای واقعی کلمه از روی شانه هایشان کم شده است! با این حال، غیر معمول نیست که پس از جراحی نیز احساس انرژی کم و کم آبی داشته باشید. به خود فرصت دهید تا احساساتی را که پس از چنین لحظه بزرگی در زندگی شما به وجود می‌آید پردازش کنید. در حدود سه هفته متوجه خواهید شد که تقریباً تمام کبودی ها از بین رفته اند و بسیاری از ورم ها فروکش کرده است.

مدت زمان درمان ورم سینه بعد عمل ماموپلاستی

برش‌ های شما ممکن است صورتی یا قهوه‌ ای به نظر برسند و ممکن است همچنان در لمس حساس و محکم باشند. با تأیید پزشک، می توانید فعالیت های بیشتری را در این مرحله شروع کنید. ممکن است پزشک به شما اجازه دهد قبل از این فعالیت‌ های خود را افزایش دهید، اما هنگام برنامه‌ ریزی برای بهبودی، برنامه‌ ریزی کنید که سه هفته به خود استراحت دهید.

در مرحله بعدی بهبودی، می‌توانید شروع به بازگشت به حالت عادی کنید. با شروع مجدد فعالیت ها، به خود زمان بدهید تا استقامت خود را افزایش دهید. با پیاده روی شیب دار یا دوچرخه سواری کم ضربه شروع کنید زیرا چیزهایی که شامل دویدن یا پریدن می‌شوند ممکن است روی سینه جدید شما بسیار ناراحت کننده باشند. به بدن خود گوش دهید و به آرامی رشد کنید.

همچنین، هنگام تمرین برای اولین بار، حتما از یک سینه بند حمایتی استفاده کنید. فعالیت جنسی معمولاً سه هفته پس از جراحی از سر گرفته می‌شود. در این مدت ممکن است متوجه بی حسی در کناره های سینه یا نوک سینه های خود شوید. این می‌تواند طبیعی باشد و به احتمال زیاد طی چند ماه آینده بهتر می‌شود. اینها مربوط به درمان اعصاب است و باید به ندرت اتفاق بیفتد و پس از چند ماه کاملاً از بین برود.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *