لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

مراقبت های بعد از عمل کوچک کردن سینه

به همان اندازه که انجام یک جراحی، یا پروسیجر پزشکی اهمیت دارد، دوران نقاهت آن هم، مهم و تاثیرگذار است! بنابراین اگر به دنبال یک نتیجه خوب از جراحی خود هستید، رعایت مراقبت‌های بعد از عمل ماموپلاستی بسیار مهم و ضروری است؛ خواب کافی، مصرف مایعات، عدم بلند کردن اجسام سنگین تر از 3 تا 5 کیلو مانند: کیسه های مواد غذایی سنگین، کیف یا کوله پشتی سنگین و حتی بغل و بلند کردن بچه تا 2 هفته، از جمله موارد مراقبت‌های بعد عمل کوچک کردن سینه هستند. علاوه بر موارد گفته شده، پوشیدن لباس های راحت، داشتن تغذیه مناسب و مراقبت صحیح از پانسمان، می تواند به بهبود سریعتر شما کمک بسزایی کند.

در کل، ماموپلاستی جز جراحی های زیبایی کم تهاجمی سینه به حساب می آید؛ پس بسته به جزئیات جراحی و شرایط شما، دوران نقاهت بعد ماموپلاستی، ممکن است از 2 تا 6 هفته طول بکشد! البته این بهبود به مرور اتفاق می افتد، و شما چندین مرحله مختلف را طی بهبود تجربه خواهید کرد؛ تا بتوانید به سطح فعالیت های عادی و روزانه خودت برگردید.

دوره نقاهت ماموپلاستی چقدر طول می کشد؟

ممکن است به مدت ۲ تا ۳ هفته، پس از انجام ماموپلاستی، احساس درد داشته باشید؛ همچنین احساس گشیدگی یا کشش سینه در این مدت، کاملا طبیعی است. طی چند هفته اول، معمولا به راحتی خسته می‌شوید، یا انرژی کمتری نسبت به روزهای گذشته دارید؛ همچنین ممکن است احساس کنید، مایعی در سینه شما، در حال حرکت است. تمام این احساس‌ها طبیعی بوده، و به مرور زمان از بین می‌رود؛ در ‌هفته سوم و چهارم، تورم شما باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد، و بتوانید بیشتر فعالیت های معمول خود را، از سر بگیرید.

دوره نقاهت عمل ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از جراحی ماموپلاستی

پس از انجام یک جراحی زیبایی پستان، مانند بزرگ کردن سینه، کوچک کردن سینه، لیفت سینه یا بازسازی سینه، معمولاً به شما توصیه می شود حرکات سبک و آرامی داشته باشید؛ با این حال، هنگامی که در حال استراحت هستید،طرز خوابیدن و رعایت مراقبت‌های بعد ماموپلاستی، تاثیر بسزایی بر بهبودی پس از عمل دارد. هنگامی که به خواب می‌روید، بدن شما به حالت التیام می‌رود، بافت های آسیب دیده را ترمیم می‌کند، و به بدن فرصت می دهد تا دوباره بازسازی شود.

اگر عادت دارید به شکم یا به پهلو بخوابید، بهتر است یک تا دو هفته، قبل از جراحی ماموپلاستی، خوابیدن به پشت را تمرین کنید؛ به عبارت ساده، خوابیدن به پشت، یکی از مهم ترین، مراقبت‌های دوران نقاهت بعد از عمل ماموپلاستی است، که سینه های شما را در وضعیت مطلوبی برای بهبودی، نگه می‌دارد. همچنین برای اطمینان از داشتن خواب باکیفیت و راحت‌، بهتر است از مصرف نوشیدنی‌ ها و غذاهای کافئین‌ دار مانند قهوه، چای و نوشابه‌ های گازدار در شب و قبل از خواب، اجتناب کنید.

مدت زمان استفاده از سوتین ماموپلاستی

پس از جراحی ماموپلاستی، سینه ها به حمایت بیشتری نیاز خواهند داشت؛ از این رو یکی دیگر از مراقبت‌های بعد از عمل ماموپلاستی، پیدا کردن یک سوتین مناسب است، که این حمایت لازم را ارائه می‌دهد. سینه های مخصوص جراحی های سینه، به گونه ای طراحی شده‌اند که، سینه‌های شما را در حین بهبودی بالا نگه می‌دارند؛ شما باید بلافاصله بعد از جراحی ماموپلاستی، سوتین مخصوص خود را بپوشید و  به مدت شش هفته، در تمام طول روز، آن را به تن داشته باشید.

مطالب مرتبط: بارداری بعد از ماموپلاستی

ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

همانطور که گفته شد، دوران نقاهت بعد از عمل ماموپلاستی، ممکن است بین 4 تا 6 هفته طول بکشد؛ طی این مدت، تورم بعد از عمل کاملاً طبیعی بوده، زیرا بافت و عضله پس از جراحی، به مرور بهبود می‌یابند. اکثر خانم هایی که این جراحی را انجام داده‌اند، می‌گویند حداقل 3 تا 4 ماه طول می‌کشد تا تورم موجود به طورکامل از بین برود؛ همچنین ممکن است طی این مدت، نقاط سفت یا برآمدگی هایی وجود داشته باشد، که به راحتی می توانید آنها را احساس کنید؛ معمولاً این یک بخش طبیعی از درمان است. برای مطالعه بیشتر درمورد راهای کاهش ورم سينه بعد از عمل ماموپلاستی، می‌توانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

پانسمان بعد از ماموپلاستی

پس از جراحی ماموپلاستی، نوارهای پانسمانی برروی برش های جراحی خود خواهید داشت؛ این نوارها باید حداقل، تا دو هفته پس از جراحی، در جای خود باقی بمانند. همچنین، یک سوتین مخصوص بعد از جراحی، به شما داده می‌شود، که باید همواره آن را به تن داشته باشید؛ این سوتین طبی یا نیم تنه ورزشی به گونه ای طراحی شده است، که حمایت مورد نیاز را، بدون اعمال فشار بر برش های جراحی، فراهم می‌کند.

آیا جای زخم های جراحی ماموپلاستی از بین می روند؟

روند درمان اسکارهای جراحی سینه، طبق دستورالعمل‌های جراح و بلافاصله بعد از جراحی، با دقت بسیار آغاز می‌شود؛ بیشتر اسکارها معمولاً در دوران نقاهت بعد از عمل ماموپلاستی، بهبود می‌یابند و معمولا تنها یک خط قرمز و برجسته به جا می‌گذارند، که به مرور زمان کم رنگ تر و صاف تر می‌شوند. دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، از تکنیک های خاص و ویژه ای در جراحی استفاده می‌کند، که کمترین جای زخم را باقی می‌گذارد.

جای زخم بعد از عمل ماموپلاستی

ورزش بعد از عمل ماموپلاستی

همان‌طور که گفته شد، حداقل به مدت 6 هفته پس از جراحی، اجازه بلند کردن اجسام سنگین تر از 2 تا 5 کیلوگرم را ندارید؛ این مسئله را همیشه هنگام خرید مواد غذایی، بلند کردن کودکان یا شستن لباس ها در نظر داشته باشید. همچنین باید، تا 6 هفته پس از جراحی نیز، از انجام ورزش های شدید و سنگین مانند دویدن، پریدن و یا بلند کردن وزنه، خودداری کنید؛ شروع ورزش بعد از جراحی ماموپلاستی تنها با اجازه پزشک جراح، امکان پذیر است.

مراقبت های غذایی بعد از ماموپلاستی

جراحی های زیبایی سینه همچون پروتز سینه، لیفت سینه یا جراحی ماموپلاستی، در لیست جراحی های بزرگ قرار دارند؛ از این رو، پیروی از مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی و داشتن تغذیه سالم، برای بهبودی سریع و دستیابی به نتایج مطلوب، بسیار مهم است. بنابراین، علاوه بر استراحت کافی و اجتناب از فعالیت‌های شدید، آنچه فرد می‌خورد نیز، می‌تواند بر تجربه بهبودی تأثیر بگذارد. از جمله مراقبت های غذایی بعد از ماموپلاستی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به اندازه کافی مایعات مصرف کنید

بسیاری از جراحان اغلب توصیه می‌کنند، بلافاصله بعد از جراحی، و در اولین وعده، از مصرف غذاهای جامد، خودداری کنید؛  انتخاب هایی مانند آب، چای شیرین نشده، آبگوشت و… می‌توانند راه های عالی برای هیدراته شدن و مصرف برخی مواد مغذی باشند. برای جلوگیری از حالت تهوع، سعی کنید به آرامی، غذا خوردن را شروع کنید.

هیدراته ماندن پس از جراحی بسیار مهم است؛ دریافت هیدراتاسیون کافی می‌تواند به کاهش تورم، که یک عارضه جانبی رایج پس از جراحی پلاستیک یا هر عمل دیگری است، کمک کند؛ مصرف روزانه 8 تا 12 لیوان آب بهترین راه برای هیدراته ماندن، پس از جراحی ماموپلاستی است.

  • از مصرف غذاهای فرآوری شده صرف نظر کنید

غذاهای ناسالم می‌توانند برای مدت کوتاهی، احساس سرخوشی و  آرامش، به شما بدهند، اما ازآنجایی‌که دارای مواد مغذی کمی هستند، نمی‌توانند موارد مورد نیاز بدن در طول دوره بهبودی را، تامین کنند. غذاهای فرآوری شده مانند فست فود یا نوشیدنی های ورزشی، ممکن است به دلیل نمک ها و قندهای اضافه شده، التهاب را تحریک کنند؛ در عین حال، این غذاها از نظر مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی، ضعیف هستند.

  • از مصرف شکر و نمک خودداری کنید

مشابه غذاهای فرآوری شده، مصرف بیش از حد نمک یا شکر نیز، می‌تواند برای بهبودی مضر باشد؛ این مواد می‌توانند منجر به کاهش هیدراتاسیون و احتباس آب یا تورم، در بدن شوند. از این رو، به میزان مصرف نمک و شکر روزانه، در هر وعده غذایی، توجه ویژه داشته باشید؛ تا از مشکلات احتمالی همچون تورم و درد زیاد، در امان بمانید.

  • به اندازه کافی پروتئین دریافت کنید

پروتئین سالم و فاقد چربی، مانند سینه مرغ بدون پوست یا ماهی قزل آلا، یک گزینه عالی برای اطمینان از مصرف پروتئین کافی پس از جراحی است. گیاهخواران نیز می‌توانند برای مراقبت‌های بعد از عمل ماموپلاستی خود، از منابع گیاهی پروتئین همچون لوبیا، عدس، مغزیجات و یا کینوآ، استفاده کنند. مصرف پروتئین، به بدن کمک می‌کند، تا آسیب‌های ناشی از جراحی را، ترمیم کند. ماهی های چرب مانند ماهی تن و سالمون نیز، منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند؛ که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند.

  • از مصرف الکل اجتناب کنید

حتی از مصرف مقدار کمی الکل هم، بعد از جراحی ماموپلاستی، باید خودداری شود؛ الکل نه تنها با داروهای ضد درد تداخل منفی دارد، بلکه می‌تواند موجب کم آبی بدن شدید بدن شود؛ برای بهبودی سریعتر، از مصرف آبجو، شراب و مشروبات الکلی خودداری کنید.

  • دستورالعمل های پس از عمل را دنبال کنید

در حالی که هر جراح، ترجیحاتی برای مراقبت‌های بعد از جراحی ماموپلاستی دارد، همه پزشکان در مورد دستورالعمل های اساسی مانند استراحت کافی، داشتن تغذیه مناسب و هیدراته ن.گه داشتن بدن، توافق دارند؛ علاوه بر این، تیم جراحی معمولاً مراحلی را برای بهبودی سریعتر و اطمینان از نتایج مطلوب جراحی، ارائه می‌دهند. برای داشتن انتخاب های غذایی مناسب، در دوران نقاهت، همواره به توصیه های جراح خود عمل کنید؛ انتخاب غذاهای مناسب می‌تواند، بلیطی برای بهبودی بی وقفه شما  باشد.

مطالب مرتبط: عوارض و خطرات عمل ماموپلاستی

نکات و توصیه های مراقبتی بعد از ماموپلاستی

قبل و بعد از هر جراحی زیبایی پستان، باید اقدامات مهمی برای مراقبت از سینه و کمک به روند بهبودی، انجام دهید؛ از جمله مهم ترین توصیه های مراقبت‌های بعد از عمل ماموپلاستی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درن

به توصیه دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، اگر حجم سینه بزرگ باشد و بافت چربی زیادی داشته باشد، باید از درن (Drain) استفاده شود؛ تجربه نشان داده است، بعد از جراحی در زیر پوست پستان آب تجمع می‌یابد؛ در نتیجه درن ها به خروج ترشحات و مایعات کمک می‌کنند، و ریسک مشکلات ناشی از آنها را، کاهش می‌دهند. در اغلب موارد روز بعد از عمل و قبل از ترخیص، درن خارج می‌شود؛ اما برخی اوقات نیز ممکن است، بنا به شرایط بیمار، درن تا حدود 1 هفته، در محل زخم باقی بماند.

  • لباس پوشیدن

برای لباس پوشیدن، لازم است طبق توصیه پزشک خود عمل کرده، و حداقل تا 6 هفته پس از جراحی، از سوتین های طبی یا نیم تنه های ورزشی استفاده کنید.

  • بخیه ها

پس از جراحی، برش هایی برروی پستان شما ایجاد می‌شود، که با بخیه های قابل جذب یا غیر قابل جذب بسته می‌شوند؛ اگر برش های شما با بخیه های قابل جذب بسته شده باشند، خود به خود جذب می‌شوند و نیازی به کشیدن ندارند.

  • دوش گرفتن

تا 48 ساعت اول (یعنی 2 روز) پس از جراحی، نباید دوش بگیرید، چرا که خطر عفونت را افزایش می‌دهد؛ پس از 48 ساعت اول، ممکن است بتوانید با اجازه پزشک، یک دوش کامل یا یک دوش از کمر به پایین بگیرید.

  • فعالیت

مهمترین نکته ای که باید در دوران نقاهت بعد از عمل ماموپلاستی، درنظر داشته باشید، گوش دادن به بدنتان است؛ اگر می‌خواهید فعالیتی را انجام دهید و هر گونه ناراحتی یا درد را تجربه می‌کنید، باید آن را به عنوان نشانه ای برای توقف انجام آن فعالیت در نظر بگیرید. در واقع، این بدن شماست که به شما اطلاع می‌دهد، چه زمانی می‌توانید بدون ناراحتی، فعالیت های خود را از سر بگیرید.

نکته نهایی در ارتباط با مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

همان طور که در طول مطلب نیز گفته شد، داشتن خواب کافی در دوران نقاهت پس از عمل ماموپلاستی، به بهبودی شما کمک بسزایی می‌کند؛ همچنین حداقل برای حدود 2 تا 3 هفته پس از جراحی، یا تا زمانی که پزشکتان اجازه دهد، باید از بلند کردن هر چیزی که، باعث فشار برروی شما می‌شود، خودداری کنید.

اگر پزشک برش های شما را با بخیه های غیرقابل جذب ببندد، بخیه ها معمولا طی 7 تا 14 روز کشیده می‌شود؛ در طول این مدت، رعایت مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی، اهمیت بسیاری دارد. به خاطر داشته باشید که عادت کردن به سینه های جدید، بعد از جراحی ماموپلاستی ممکن است زمان بر باشد، اما با گذشت زمان و از بین رفتن التهاب‌ها، سینه‌ها نرم شده و شکل بهتری پیدا می کنند.

منابع:

https://johnparkmd.com

https://myhealth.alberta.ca

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *