آیا عمل ماموپلاستی درد دارد؟ | نحوه کاهش درد بعد از ماموپلاستی

یکی از عوارض رایج ماموپلاستی، احساس درد در ناحیه جراحی است. ماموپلاستی افزایشی، کاهشی و ماستوپکسی یا لیفت سینه، هر یک به نوبه خود، احساس درد برای بیمار در پی دارند؛ با این حال، شدت درد بعد از ماموپلاستی، برای هر جراحی و در هر فرد، متفاوت خواهد بود.

از آنجا که جراحی Mammoplasty یک عمل تهاجمی به حساب می‌آید، بنابراین پزشک باید دستکاری‌هایی در ناحیه سینه و قفسه سینه انجام دهد. همین تخریب‌های بافتی، که ممکن است در محل جراحی به وجود آیند، عامل درد ماموپلاستی هستند. به این ترتیب، هر چه تبحر پزشک جراح در انجام عمل زیبایی پستان بیشتر باشد، درد ناشی از آن کمتر خواهد بود ضمن اینکه رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، تاثیر مستقیمی بر کاهش درد ناشی از ماموپلاستی خواهد داشت. البته مواردی مانند انتخاب ایمپلنت با اندازه مناسب برای جراحی بزرگ کردن پستان نیز بر این موضوع تاثیرگذار هستند.

آیا جراحی ماموپلاستی درد دارد؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که اغلب داوطلبان عمل زیبایی پستان می‌پرسند، این است که آیا جراحی ماموپلاستی درد دارد؟ و این که عمل ماموپلاستی چقدر دردناک است؟ در پاسخ باید گفت که جراحی زیبایی پستان، تحت بیهوشی عمومی انجام می‌گیرد؛ بنابراین، بیمار در حین جراحی، احساس درد نخواهد داشت و اگر دردی هم باشد، بعد از جراحی بروز می‌کند!

در انواع عمل Mammoplasty، باید در محل جراحی یک برش ایجاد شود، تا تغییرات لازم در بافت پستان انجام گیرد. برای مثال، در جراحی بزرگ کردن سینه با ایمپلنت، ابتدا باید یک محفظه جیب مانند در زیر سینه یا قفسه سینه ایجاد گردد، تا ایمپلنت سیلیکونی در آن جای گیرد. ایجاد همین جیب یا فضای خالی، نیاز به دستکاری‌هایی در داخل سینه و زیر یا روی ماهیچه دارد. این برش‌ها و تخریب‌های بافتی که در این محل انجام می‌گیرند، عامل درد بعد از ماموپلاستی هستند!

البته پزشک جراح پستان، برای کنترل درد ناحیه جراحی، از داروهای بی‌حسی موضعی و مسکن‌های مناسب استفاده می‌کند. این درد با گذشت زمان کمتر شده و بیمار احساس راحتی بیشتری خواهد داشت.

درد عمل ماموپلاستی چند روز طول می‌کشد؟

بسته به میزان تغییراتی که در بافت پستان ایجاد شده‌اند، درد عمل ماموپلاستی طولانی می‌گردد. اغلب افراد، ۲ تا ۴ روز بعد از جراحی، بیشترین درد را خواهند داشت! هر چند این درد به تدریج کاهش پیدا می‌کند؛ به طوری که معمولا در هفته اول بعد از Mammoplasty، تقریبا بخش عمده‌ای از احساس درد و ناراحتی برطرف می‌شود!

در اکثر موارد، بیماران بعد از گذشت ۱۰ روز از جراحی، می‌توانند به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهند؛ البته با رعایت مراقبت‌هایی که پزشک جراح به آن‌ها توصیه کرده است.

روند کاهش درد در دوران نقاهت ماموپلاستی

طی چند هفته اول، احساس ناراحتی و درد در ناحیه جراحی، به تدریج فروکش کرده و بیمار وضعیت بهتری پیدا می‌کند. در افرادی که عمل بزرگ کردن سینه با Mammoplasty را انجام می‌دهند، چند ماه بعد از جراحی، ممکن است این درد شدیدتر شود! زیرا در این زمان، اعصاب دوباره به یکدیگر پیوند خورده و درد شدیدتری را انتقال می‌دهند. در عوض محل برش جراحی به تدریج بهبود یافته و تنها یک درد مبهم ایجاد می‌کند. در هر حال، با گذشت چند هفته از جراحی، احساس درد به مراتب کمتر خواهد بود.

در اغلب بیماران، درد عمل ماموپلاستی بعد از ۶ ماه، به طور کامل برطرف می‌شود. اگر بیمار با گذشت این بازه زمانی، همچنان احساس درد داشته باشد، بهتر است این مساله را با پزشک خود در میان بگذارد.

دلایل افزایش درد بعد از ماموپلاستی

دلایل متعددی می‌توانند باعث افزایش درد بعد از ماموپلاستی شوند، که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشکیل هماتوم

هنگامی که در زیر پوست لخته خون ایجاد شود، به آن هماتوم می‌گویند. میزان خطر تشکیل هماتوم بسیار جدی‌تر از لخته خون در عروق و وریدها است؛ به طوری که این عارضه، همواره با کبودی پوست همراه می‌شود. اگر هماتوم رشد کرده و بزرگتر شود، این مساله حتما باید توسط پزشک متخصص بررسی گردد. بزرگ شدن هماتوم و گسترش آن، یکی از عوامل تشدید درد بعد از عمل ماموپلاستی است.

ایجاد عفونت در ناحیه جراحی

عفونت در محل جراحی، فاکتور دیگری است که باعث درد بعد از عمل ماموپلاستی می‌شود. هر چند احتمال بروز عفونت تنها ۱ تا ۲ درصد است؛ ضمن اینکه اگر جراح ماهری داشته باشید، این احتمال به کمتر از این مقدار نیز می‌رسد. با این حال، ایجاد عفونت در بازه زمانی ۵ تا ۷ روز بعد از جراحی پستان، دور از انتظار نیست! در صورت بروز علائم زیر، حتما باید مساله را با پزشک جراح خود در میان بگذارید، تا وجود عفونت در ناحیه جراحی بررسی گردد:

• لرز
  • ترشحات بدبو از زخم جراحی
  • احساس درد یا ناراحتی شدید در اطراف برش
  • قرمزی یا داغ شدن پوست در محل جراحی؛ به طوری که با لمس اطراف برش، گرما را احساس کنید!

کشیدگی پوست و بافت ناشی از ایمپلنت

چنانچه هدف از انجام جراحی Mammoplasty، افزایش سایز سینه با ایمپلنت بوده است، جایگذاری ایمپلنت‌ها در ناحیه پستان می‌تواند با درد و ناراحتی همراه باشد! البته معمولا بیمار، آن را تحت عنوان سفتی، کشیدگی و احساس سنگینی روی قفسه سینه بیان می‌دارد؛ با این حال، این احساسات عمدتا با درد همراه هستند که در طول زمان و با ایجاد عادت، بهبود می‌یابند.

همچنین، چند ماه بعد از عمل جراحی ایمپلنت سینه، عصب‌ها ترمیم شده و حس درد شدیدتری را ایجاد می‌کنند، که با مراجعه به پزشک می‌توانید آن را با راهکارهای صحیح، مدیریت کنید.

چگونه درد ناشی از ماموپلاستی را کاهش دهیم؟

برای کاهش درد بعد از عمل ماموپلاستی و بهبودی سریع‌تر، پس از بازگشت به خانه باید مراقبت‌های بعد از عمل را جدی بگیرید. مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد دردی که پزشک معالج شما تجویز کرده است، ضروری است. این کار علاوه بر احساس راحتی بیشتر شما، از بروز عفونت جلوگیری می‌کند.

مصرف داروی ضددرد

دقت داشته باشید که داروهای ضد درد را دقیقا مطابق با دوز توصیه‌ای پزشک، مصرف کنید و نباید مقدار آن زیاد باشد. مصرف بیش از حد داروی ضد درد قوی، می‌تواند با یبوست همراه گردد که این مساله، احساس بیماری و حالت تهوع را در شما افزایش می‌دهد. بنابراین، تنها در صورتی از مسکن قوی استفاده کنید، که پزشک آن‌ها را تجویز کرده باشد. اغلب افراد، تنها در ۵ روز اول، به مسکن‌های قوی برای کاهش درد بعد از ماموپلاستی نیاز دارند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که عدم مصرف داروهای ضد درد، باعث درد شدید و فشار اضافی بر بدن می‌شود، که در نهایت درمان را به تاخیر می‌اندازد! بنابراین دارو مصرف کنید؛ اما به اندازه!

داشتن استراحت کافی

لازم است به بدن خود توجه داشته باشید و برای بهبودی سریع‌تر، تا حد امکان استراحت کنید. استراحت کردن باعث می‌شود تا بدن، قدرت بیشتری پیدا کرده و ریکاوری را سریع‌تر پیش ببرد. ضمن اینکه خود شما، احساس بهتری خواهید داشت.

نیازی نیست که بعد از Mammoplasty، برای راه رفتن یا انجام فعالیت، به بدن خود فشار بیاورید. به هیچ عنوان، فعالیت‌های غیر مجازی که پزشک شما را از آن‌ها منع کرده است، انجام ندهید. پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین، یکی از این مراقبت‌ها به حساب می‌آید.

استفاده از کمپرس سرد

اعمال کمپرس سرد در محل جراحی، باعث کاهش درد بعد از ماموپلاستی می‌شود. همچنین، عوارض جراحی زیبایی پستان، از جمله تورم و کبودی را به حداقل می‌رساند. بهتر است قبل از اعمال کمپرس سرد بر محل جراحی، درباره نحوه انجام و مدت زمان بین مراحل آن، با جراح خود مشورت نمایید.

انتخاب جراح ماهر؛ راهکار اصلی برای کاهش درد ماموپلاستی!

صرف نظر از اینکه برای چه نوع عمل Mammoplasty حاضر می‌شوید، باید برای انتخاب پزشک جراح خود، تحقیقات کافی داشته باشید. دقت کنید که عمل ماموپلاستی، یک جراحی تهاجمی است که ناحیه پستان و قفسه سینه را تغییر می‌دهد. در واقع، برای شکل دادن، لیفت کردن، بزرگ یا کوچک کردن سینه، باید بافت‌هایی اضافه یا کم شوند.

تبحر پزشک، بر میزان آسیب‌های بافتی حین جراحی تاثیرگذار است. به این معنا که هر چه مهارت پزشک جراح در ایجاد تغییرات بیشتر باشد، امکان آسیب‌های بافتی به حداقل می‌رسد؛ و در نهایت، درد بعد از ماموپلاستی، زودتر بهبود پیدا می‌کند.

به این ترتیب، همواره به دنبال جراح ماموپلاستی ماهر باشید، تا علاوه بر دریافت بهترین نتیجه از عمل، میزان عوارض ناشی از آن را نیز کاهش دهید. مسلما هر چه عوارض بعد از عمل کمتر باشند، دوران بهبودی کوتاه‌تر شده و فرد زودتر به زندگی عادی باز می‌گردد.

دکتر وحید حریری، یکی از بهترین جراحان در حوزه عمل ماموپلاستی هستند، که شما می‌توانید به ایشان مراجعه کنید. تجربه فراوان و مهارت بالای دکتر حریری، تاثیر مثبتی در کاهش عوارض عمل داشته و به بهبود سریع درد عمل ماموپلاستی کمک می‌کند. چنانچه سوالی درباره مراقبت‌های بعد از عمل برای کاهش درد دارید، می‌توانید از ایشان بپرسید.

درد بعد از ماموپلاستی، به عنوان یک جراحی تهاجمی، انکارناپذیر است؛ اما مصرف داروهای مسکنی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، به مدیریت آن کمک می‌کند. همچنین، رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، برای پیشگیری از هماتوم و عفونت در محل جراحی، ‌می‌تواند بهبود سریع‌تر درد عمل ماموپلاستی را در پی داشته باشد. انتخاب پزشک جراح ماهر نیز مهم‌ترین اصل برای رسیدن به نتیجه دلخواه، با کمترین عوارض، خواهد بود.