لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
تزريق چربی به سينه بهتر است يا پروتز

تزريق چربی به سينه بهتر است يا پروتز

روندهای زیبایی شناسی همیشه در حال تحول هستند و همراه با آنها، تکنیک های جراحی پلاستیک نیز تکامل می یابند. در سال‌ های اخیر، ما شاهد تغییری از زیبایی‌ شناسی اغراق‌ آمیز سینه به سمت فرم های ظریف‌ تر و طبیعی‌ تر بوده‌ ایم.

بزرگ کردن سینه رایج ترین عمل جراحی در جراحی پلاستیک زیبایی است و دستیابی به سینه های بزرگ تر با ظاهر طبیعی همیشه اولویت اکثر زنان بوده است. دکتر وحید حریری جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی است که با تکنیک های به روز جراحی آشنا بوده است و دارای تجربه بالا در زمینه جراحی های پستان است. در این مقاله به تفاوت های 2 روش رایج بزرگ کردن سینه می پردازیم تا به این نتیجه برسیم که تزريق چربی به سينه بهتر است يا پروتز.

تزریق چربی به سینه چیست؟

در روش تزریق چربی به سینه ابتدا با استفاده از لیپوساکشن، چربی را از ناحیه دیگری از بدن (مثلاً باسن، شکم، ران) خارج می کنند و سپس آن را تصفیه می کنند. در نهایت با تزریق چربی به سینه موجب افزایش حجم و ایجاد تقارن در آن می شوند. ما درباره تزریق چزبی به سینه در یک مقاله جداگانه بطور مفصل توضیح داده ایم برای درک عمیق تر این موضوع بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه (Breast Prosthesis) یا ایمپلنت سینه (Breast Implant) یک فرم مصنوعی سینه است که جایگزین کل بافت سینه یا بخشی از آن می شود. پروتزها در اشکال، جنس و اندازه های بسیار متنوعی هستند و به گونه ای خاص طراحی شده اند که حرکت، احساس و وزن تا حد امکان مشابه سینه های طبیعی باشد. جراح پستان بسته به بدن شما و میزان بزرگ شدن دلخواه نوع پروتز را انتخاب می نماید. پروتز سینه گاهی اوقات برای رسیدن به اندازه بزرگتر یا بازیابی حجم پس از کاهش وزن یا زایمان کاربرد دارد. همچنین می توان از آنها برای بازسازی سینه ها پس از ماستکتومی استفاده کرد. انواع مختلف پروتز ها مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین بهتر است با جراح خود صحبت کنید که کدام یک برای شما مناسب تر است.

جراحی پروتز سینه

برای فرم دهی سینه، پروتز سينه بهتر است يا تزريق چربی

تزریق چربی به سینه می تواند نتیجه ای طبیعی و طولانی مدت با کمترین برش و جای زخم محدود ایجاد کند. همچنین برای زنانی که از فرم بالای سینه خود شکایت دارند، تزریق چربی باعث فرم دهی و پری بیشتر در آن ناحیه می شود. اما در افزایش حجم بیشتر سینه ها، عمل پروتز سینه مناسب تر می باشد.

چه کسانی مناسب پروتز سینه هستند؟

برای زنانی که می خواهند سایز سینه خود را افزایش دهند و همچنین افتادگی را اصلاح کنند، لیفت سینه با پروتز معمولا بهترین گزینه است. این روش شلی سینه یا بافت اضافی آن را برطرف می کند و همچنین حجم از دست رفته را با پروتز جبران می کند. اگر می خواهید اندازه سینه های خود را بیش از نیم تا یک فنجان افزایش دهید، احتمالاً پروتز بهترین انتخاب است.

چه کسانی مناسب تزریق چربی به سینه هستند؟

تزریق چربی به سینه برای بسیاری از افراد قابل انجام است و به ویژه می تواند برای افرادی که از سینه های خود ناراضی هستند و همچنین دارای چربی اضافی هستند مفید باشد. بنابراین انتقال چربی می تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که می خواهند هم چربی یک ناحیه را از بین ببرند و هم ناحیه دیگری را تقویت کنند. این روش اغلب برای افرادی که خواهان تغییر طبیعی یا ظریف‌ تر هستند، بهتر است زیرا برای ایجاد تغییرات کوچک‌ تر استفاده می‌ شود.

پروتز سینه یا تزریق چربی به سینه

تفاوت بین عمل پروتز سینه و تزریق چربی به سینه

اکثر اعمال‌ تزریق چربی به سینه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. در موارد جزئی تر، پزشکان می توانند از بی حسی موضعی همراه با داروهای آرامبخش استفاده کنند.

اما عمل پروتز سینه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و ایمپلنت های سینه روی یا زیر عضله سینه ای (سینه) قرار می گیرند. همچنین یک انتخاب برای محل ایجاد برش برای کاشت پروتز وجود دارد، از جمله زیر بازو، زیر چین طبیعی سینه و اطراف آرئول.

مزایا و معایب پروتز سینه و تزریق چربی به سینه

استفاده از ایمپلنت سینه (Breast implant) مزایای زیادی را برای افزایش حجم دارد. پروتز می تواند بهترین انتخاب برای کسانی باشد که می خواهند سینه های خود را بزرگ یا لیفت کنند.

مزایای پروتز سینه

 

  • اندازه و شکل

انتخاب پروتز به این معنی است که شما می توانید اندازه و شکل مناسب خود را انتخاب کنید.

  • ایمنی

هنگامی که صحبت از ایمنی پروتزها می شود، این روش چیزی است که سال ها انجام و آزمایش شده است. اگرچه نگرانی‌ های ایمنی در رابطه با پروتز وجود داشته است، اما بیشتر مربوط به پروتزهای بی کیفیت یا قرار دادن نادرست آن است. بنابراین به طور کلی پروتز های سینه بسیار ایمن، با کیفیت و قابل اطمینان هستند.

پروتز سینه بهتر است یا تزریق چربی به سینه

  • طول عمر

یکی دیگر از مزایای پروتز سینه مدت زمان ماندگاری آن است و باید بین 15 تا 20 سال طول بکشد تا نیاز به تعویض داشته باشند. تا زمانی که هیچ گونه عارضه ای را تجربه نکنید، نباید پروتز ها را زودتر از این زمان تعویض کنید.

  • هزینه

پروتز ها در مقایسه با پیوند چربی می توانند گزینه ارزان تری باشند. این به این دلیل است که انتقال چربی نیاز به دو روش دارد تا ابتدا سلول‌ های اهدا کننده خارج شوند و سپس تزریق شوند. در حالی که در قرار گیری پروتز ها تنها به یک روش نیاز دارند. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که پروتز ها در نهایت نیاز به تعویض دارند که به کل هزینه می افزاید.

معایب پروتز سینه

 

  • زمان ریکاوری

به طور کلی، قرار دادن ایمپلنت در مقایسه با انتقال چربی زمان بهبودی طولانی‌ تری دارد. با این حال، این تفاوت از نظر بازگشت به فعالیت های معمول خود تنها می تواند چند هفته باشد. احتمالاً باید حداقل دو هفته صبر کنید تا بتوانید به ورزش و فعالیت های دیگر بازگردید.

  • ظاهر

امروزه، پروتز ها را می توان بسیار طبیعی جلوه داد، به خصوص زمانی که نوع مناسب پروتز را انتخاب می کنید. با این حال، برخی از افراد احساس می کنند که نسبت به عمل بزرگ کردن سینه که با استفاده از انتقال چربی انجام می شود، طبیعی به نظر نمی رسند.

  • خطرات

تمام جراحی ها با خطراتی همراه هستند، به خصوص زمانی که تحت بیهوشی عمومی انجام شوند. اگر چه خطر پارگی ایمپلنت بسیار کم است اما باید احتمال آن نیز در نظر گرفته شود.

پروتز سینه بهتر است یا تزریق چربی به سینه؟

انتقال چربی (Fat Transfer) دارای مزایای بسیار خوبی است که ممکن است شما را وسوسه کند که آن را نسبت به روش افزایش سایز سینه با پروتز انتخاب کنید.

مزایای تزریق چربی به سینه

 

  • ظاهر طبیعی

برای بسیاری از افراد، جذابیت انتقال چربی این است که طبیعی تر است و به این معنی است که شما هیچ ماده خارجی در بدن خود نخواهید داشت.

  • دو روش در یکی

یکی دیگر از مزایای انتقال چربی این است که می تواند دو چیز را به طور همزمان انجام دهد. اگر می خواهید حجم یک ناحیه را افزایش دهید اما در ناحیه دیگری چربی را نیز کاهش دهید، این روش می تواند کمک کننده باشد. در واقع می توانید چربی را از جایی که اضافی است بردارید و آن را به سینه یا ناحیه دیگری که می خواهید سایزو حجم آن را افزایش دهید تزریق کنید.

  • تهاجم کمتر

تزریق چربی به سینه ها نسبت به پروتز دارای تهاجم کمتری است و معمولا نیازی به بیهوشی عمومی یا برش های بزرگی که برای کاشت پروتز لازم است ندارد. انتقال چربی برای اصلاح سینه های ناهموار یا بازیابی شکل سینه پس از لامپکتومی بسیار ایده آل است.

انتقال چربی دارای معایبی است که درک آنها قبل از انجام این روش مهم است.

معایب تزریق چربی به سینه

معایب تزریق چربی به سینه

 

  • محدودیت های اندازه

اگر به دنبال نتایج متوسطی هستید، انتقال چربی می تواند کارساز باشد. با این حال، اگر به افزایش اندازه سینه های خود بیش از حد متوسط فکر می کنید، احتمالاً پروتز انتخاب بهتری است. چرا که در روش تزریق چربی شما محدود به میزان چربی موجود در سایر قسمت های بدن خود هستید.

  • طول عمر

در حالی که پروتز ها می توانند سال ها دوام بیاورند، نتایج انتقال چربی ممکن است به این اندازه دوام نداشته باشد. سلول‌ های چربی پیوند شده در صورت کاهش وزن می‌ توانند جذب بدن شوند و تحت تأثیر قرار گیرند.

  • هزینه

ممکن است هزینه انتقال چربی بیشتر از ایمپلنت باشد چرا که هم شامل تکنیک های لیپوساکشن و هم تزریق سلول های چربی برداشت شده به ناحیه مورد نظر است. در حالی که این کارها را می توان با بی حسی موضعی و به عنوان یک روش سرپایی انجام داد، هنوز هم می تواند گران تر از پروتز باشد.

  • برای همه مناسب نیست

این روش برای هر کسی که مقداری چربی اضافی دارد که می تواند در ناحیه دیگری از بدن خود استفاده کند بهترین کار است. اما اگر لاغر هستید، احتمالاً متوجه خواهید شد که سلول های چربی لازم برای برداشت را ندارید. همچنین انتقال چربی برای افرادی که می خواهند بیشتر از اندازه متوسط افزایش حجم داشته باشند، مناسب نیست.

  • خطرات

انتقال چربی یک روش جدیدتر در مقایسه با ایمپلنت است و مانند هر نوع جراحی دیگری ممکن است با خطراتی همراه باشد. البته درصورت توانا بودن جراح، احتمال بروز این عوارض بسیار نادر است و جای نگرانی باقی نخواهد گذاشت.

تفاوت میزان ماندگاری پروتز سینه نسبت به تزریق چربی به سینه

توجه به این نکته مهم است که رو‌ش انتقال چربی بسته به آن که انتقال چربی دوام می آورد یا خیر، ممکن ماندگاری بیشتری داشته باشد. در روش بزرگ کردن پستان با چربی امکان پارگی وجود ندارد و هیچ چیز نیازی به چندین بار تعویض در طول عمر بیمار نخواهد داشت. اگر چه ایمپلنت ها برای مدت طولانی دوام خواهند داشت و می توانید 15 تا 20 سال صبر کنید تا نیاز به جایگزینی آن ها داشته باشید.

تفاوت تزریق چربی به سینه با پروتز

جمع بندی

هنگامی که به افزایش سایز سینه یا بزرگ کردن سایر قسمت های بدن فکر می کنید، پروتز ها دیگر تنها گزینه نیستند. چرا که امکان استفاده از تکنیک های انتقال چربی برای بزرگ کردن طبیعی سینه نیز وجود دارد. هر کسی که در نظر دارد یک روش بزرگ کردن سینه را در نظر بگیرد، باید به این فکر کند که کدام گزینه ممکن است برای نتایج مورد نظرشان مناسب تر باشد اینکه تزريق چربی به سينه بهتر است يا پروتز سینه. انتقال چربی همیشه انتخاب درستی نیست و پروتز می تواند گزینه بهتری برای برخی افراد باشد. هم پروتز و هم انتقال چربی دارای مزایا و معایبی هستند که باید قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش برای بزرگ کردن سینه شما بهترین است فکر کنید. جراح متخصص پروتز سینه قابل اعتماد و دارای رزومه عالی و معتبر، به بهترین نحو شما را برای انتخاب بین پروتز یا تزریق چربی به سینه راهنمایی می کنند. در نهایت این جراحی بدون عوارض طولانی مدت و با بهترین نتایج مورد نظر انجام خواهد شد.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *