لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
انواع مدل پروتز سينه

انواع مدل پروتز سینه

در جراحی پلاستیک ترمیمی می توان برای برگرداندن ظاهر طبیعی سینه، از پروتز مناسب با تیپ بدنی شخص استفاده کرد. همچنین افرادی که به هر علتی از سایز سینه های خود رضایت ندارند، می توانند پس از مشورت با پزشک تحت عمل پروتز سینه قرار بگیرند. نوع پروتز در ظاهر نهایی بیشترین تاثیر را خواهد داشت که در این مقاله به انواع مدل پروتز سینه می پردازیم.

انواع مدل پروتز سینه بر اساس شکل ظاهری

پروتز های سینه بر اساس شکل ظاهری به دو دسته پروتز گرد (Round) و پروتز قطره اشکی (Teardrop) تقسیم بندی می شوند.

مدل پروتز قطره اشکی

پروتز سینه اشکی (Teardrop Breast Implant) یک نوع پروتز آناتومیک است که شکل طبیعی تری به سینه ها می دهد، زیرا به آرامی از نوک سینه به سمت استخوان سینه مانند یک سینه طبیعی شیب پیدا می کند. نحوه جراحی پروتز پستان اشکی مانند انواع دیگر پروتزها است. با این تفاوت که برش جراحی برای جایگذاری این پروتز مقداری بزرگ تر است، به علت آن که قسمت پایینی آن پهن تر است. پروتز سینه مدل اشکی از جنس سیلیکون است و ظاهری مانند اشک دارد.

انواع پروتز سینه

مدل پروتز گرد یا راند

پروتز سینه گرد (Round Breast Implant) رایج ترین نوع پروتزی است که زنان برای عمل بزرگ کردن سینه انتخاب می کنند. اما پروتزهای سینه اشکی، بیشتر برای زنانی که به دنبال نتایج ظریف تر هستند، جذاب تر می باشد.

پروتز سينه مدل گرد

مدل پروتز سینه اشکی بهتر است یا گرد؟

برای انتخاب نوع پروتز مناسب برای هر شخص، لازم است که از تفاوت های آن ها آگاه باشید. از جمله تفاوت های پروتز سینه گرد با پروتز سینه قطره اشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخامت ژل سیلیکونی

ژل سیلیکون موجود در پروتز های گرد در مقایسه با ژل سیلیکون پروتز قطره اشکی ضخامت بیشتری دارد.

  • شکل و ظاهر پروتز

به طور واضح همانطور که از اسم این پروتز ها پیداست، در شکل ظاهری خود متفاوت هستند. پروتزهای سینه گرد به شکل گرد هستند و قسمت بالایی سینه را پر می کنند. همچنین پروتزهای گرد نیز نسبت به پروتزهای قطره‌ای، لیفت بیشتری می‌ دهند. پروتز سینه گرد برای خانم هایی مناسب است که می خواهند سینه هایشان برجسته تر به نظر برسد. از طرف دیگر، کسانی که خواهان بزرگ کردن سینه های نرم و خوش فرم هستند، معمولاً این پروتزهای گرد را انتخاب می کنند.

انواع پروتز سینه بر اساس جنس و شکل ظاهری

در مقایسه، پروتز های قطره اشکی بیضی شکل و در قسمت بالا نسبت به قسمت پایین کوچک تر هستند و شکل طبیعی تری را ایجاد می کنند. بنابراین بزرگ کردن سینه با پروتز قطره اشکی برای افرادی که می خواهند بزرگ کردن سینه آنها طبیعی تر به نظر برسد مفید است. علاوه بر این، برای افرادی که بافت سینه آن ها خیلی کم است یا دارای عدم تقارن در سینه‌ها یا ظاهر ناقص سینه‌ ها هستند، بهتر است از پروتز سینه قطره‌ اشکی استفاده کنند. برای مطالعه بیشتر ما در یک مقاله جداگانه در مورد اینکه پروتز اشکی بهتر است یا گرد بطور مفصل توضیح داده ایم پیشنهاد می کنم برای مطالعه بیشتر بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

انواع مدل پروتز سینه بر اساس جنس

پروتز های سینه بر اساس جنس مواد آن ها به 3 دسته ی آب نمکی، سیلیکونی و کامپوزیتی تقسیم بندی می گردند.

پروتز آب نمکی

این دسته از پروتزها، پوسته های سیلیکونی هستند که با آب نمک استریل (سالین) پر شده اند. معمولا پروتز سینه سالین به صورت خالی وارد می‌ شود و پس از قرار گرفتن در محل مناسب، با آب نمک استریل پر می‌ شود.

انواع مدل هاي پروتز سينه

پروتز سیلیکونی

این دسته از پروتزها، پوسته های سیلیکونی هستند که با ژل پلاستیکی (سیلیکون) پر شده اند. پروتزهای سیلیکونی دو نوع گرد و قطره اشکی دارند. سن مناسب استفاده از انواع پروتزهای سیلیکونی 22 سال به بالا است. پروتزهای سیلیکونی قبل از جراحی با ژل سیلیکون پر شده اند.

جنس پروتز سینه آب نمکی بهتر است یا سیلیکونی؟

در میان انواع پروتزها که شامل پروتز از جنس سالین و انواع مختلف سیلیکون است، پروتزهای سیلیکونی طبیعی‌ ترین سینه‌ها را ایجاد می کنند. پروتزهای سیلیکونی کمی گران‌ تر از سالین هستند، اما چون از ژل بسیار چسبناک ساخته شده‌ اند، بسیار نرم‌ تر هستند. در نهایت نمی توان به طور قطعی گفت کدام نوع پروتز بهتر است. بنابراین نوع آن با توجه به وضعیت شخص و نظر جراح متخصص تعیین می شود.

اگر می خواهید بدانید بهترین سایز پروتز سینه چقدر است ما این موضوع در در مقاله ای جداگانه توضیح داده ایم پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

انواع مدل پروتز سینه از لحاظ برجستگی

یکی دیگر از انواع مدل پروتز سینه، پروتز بر اساس میزان برجستگی آن است. برجستگی پروتز سینه نقش کلیدی در تعیین ظاهر نهایی دارد. بسته به نوع جراحی و نیز شرایط بیمار، پزشک جراح  پروتز سینه، از بین انواع سایز پروتز سینه یک مدل را انتخاب کند. در حال حاضر، انواع پروتز سینه را برحسب برجستگی به سه دسته تقسیم می‌ کنند که در ادامه به انواع آن اشاره می کنیم:

برجستگی پروتز سینه

 

پروتز سینه با برجستگی کم

پروتز سینه با برجستگی کم (Low profile) پایه وسیع تری دارد اما کم تر از قفسه سینه بیرون می زند.

پروتز سینه با برجستگی متوسط

پروتز سینه با برجستگی متوسط (Moderate) برای بیمارانی که خواهان ظاهر طبیعی تری هستند کاربرد دارد. اما همه بیماران کاندیدای مناسبی برای پروتزها با برجستگی متوسط نیستند.

پروتز سینه با برجستگی زیاد

پروتز سینه با برجستگی زیاد (High profile) پایه کوچک تری دارد اما برجستگی بیشتری را ایجاد می نماید.

پروتز سینه با برجستگی خیلی زیاد

پروتز سینه با برجستگی خیلی زیاد (Extra high profile) دارای پایه بسیار باریک تر اما برجستگی بسیار زیاد می باشد.

جمع بندی

پروتزها در اشکال، جنس و اندازه های بسیار متنوعی هستند و به گونه ای خاص طراحی شده اند که حرکت، احساس و وزن تا حد امکان مشابه سینه های طبیعی باشد. جراح پروتز سینه بسته به بدن شما و میزان بزرگ شدن دلخواه یکی از انواع مدل پروتز سينه را انتخاب می نماید.

منابع:

https://www.drstoker.com

https://www.grandgenesisplasticsurgery.ca

https://www.harleymedical.co.uk

https://www.genesisokc.com

https://www.northtexasplasticsurgery.com

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *