درد بعد از پروتز سینه

اغلب بیماران بلافاصله پس از جراحی پروتز سینه، درد سینه را تجربه می کنند. درک اینکه آیا دردی که تجربه می‌ کنید طبیعی است یا غیرطبیعی است امری است که پزشک باید به آن رسیدگی کند. بنابراین مهم است که در صورت تجربه درد بعد از پروتز سینه خارج از محدوده طبیعی جراحی، با پزشک خود مشورت کنید. اگر درد پروتز سینه شما برگشت یا سال‌ ها از زمان جراحی شما گذشته است و به‌ طور ناگهانی درد پروتز پستان را تجربه می‌ کنید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا منبع درد خود را پیدا کنید و راه‌ حلی پیدا کنید. پس تا انتهای این مقاله با ما همره باشید تا درمورد علت آن، نحوه کاهش درد و علائم اولیه آن بطور مفصل برای شما توضیح دهیم.

علت درد بعد از پروتز سینه

علت درد مزمن پس از عمل پروتز سینه، بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ یکی از این فاکتورها قرار دادن محل برش در حین عمل است، چرا که عصب های قسمت سینه و اعصاب بین دنده ای درگیر شده اند و باعث ایجاد درد می شود. درد بعد از عمل پروتز سینه شباهتی به سندرم درد پس از ماستکتومی دارد.

نشانه های درد بعد از عمل پروتز سینه در خانم ها بدین شکل است که: درد پس از جراحی پستان ماهیت نوروپاتیک دارد. حداقل میزان شدت این درد در حد متوسط بوده و مدت زمانی که این درد به طول می کشد به مدت حداقل یک هفته تا 10 روز بعد از پروتز گذاری سینه اعلام شده است.

علت درد پروتز سینه

بر اساس تجربه بیماران درد بعد از پروتز در نقاط مختلف بدن خود را نشان می دهد، به این صورت است که درد حداقل در یکی از نقاط مثل: درد در خود سینه، دیواره قفسه سینه، زیر بغل، یا بازو اعلام کرده اند.

شایع ترین علل درد بعد از پروتز سینه

از عوامل شایع علل درد پروتز سینه، می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

• درد برش

محل برش شما ممکن است بعد از عمل دردناک باشد. در حالی که جراحی پروتز سینه کم تهاجمی است، پزشک همچنان باید برشی ایجاد کند تا پروتز به بدن شما وارد شود. مسکن‌ های بدون نسخه می‌ توانند تسکین دهند، اما ممکن است یک داروی تجویزی برای کمک به بهبودی دریافت کنید. اگر درد پروتز سینه به طور غیرعادی شدید می شود، بیش از چند هفته طول می کشد یا اگر علائم عفونت مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

• انقباض کپسولی

برخی از افراد انقباض کپسولی را تجربه می کنند، که وضعیتی است که در اثر سفت شدن بافت سینه در اطراف پروتز ایجاد می شود. این ممکن است در هر نقطه پس از جراحی شما اتفاق بیفتد. به محض بروز هر گونه تغییر به جراح خود اطلاع دهید تا بتواند اقدامات لازم را برای کاهش درد شما انجام دهد.

• غدد لنفاوی بزرگ شده

غدد لنفاوی زیر بغل شما ممکن است به دلایل مختلفی متورم یا دردناک شود. ممکن است در محل برش یا در بافت سینه خود عفونت داشته باشید که باعث این واکنش می شود. یک غدد لنفاوی ممکن است در طول عمل کاشت سینه آسیب ببیند و به دلیل عفونت بالقوه یا در حین بهبودی، بزرگ شود. در هر صورت، مشاوره با جراح بهترین راه برای رد هر گونه مشکل جدی و بازگشت به مسیر بهبودی است.

• سروما

یک مایع بدن به نام سرم می تواند در نزدیکی محل برش جمع شود. اگر بیش از حد ایجاد شود، توده ای ایجاد می کند که به آن سروما می گویند. هنگامی که ناحیه مورد نظر را لمس می کنید، ممکن است احساس سوزش یا درد کلی در پروتز سینه کنید. هنگامی که مشکوک به جمع شدن مایع در بافت پستان هستید به زخم در حال بهبودی خود توجه زیادی داشته باشید، باید سرم شفافی را مشاهده کنید که از برش خارج می شود. در بیشتر موارد، جمع آوری مایع چند هفته طول می کشد. برای از بین بردن این درد به جراح خود مراجعه کنید و سروما را تخلیه کنید.

• پارگی پروتز

احساس سوزش، درد یا تغییر در ظاهر سینه ممکن است علائم پاره شدن پروتز سينه شما باشد. احساسات دردناک معمولاً با پروتزهای سیلیکونی همراه است، در حالی که تغییرات سایز ناگهانی با سالین شایع تر است. ممکن است بلافاصله پس از عمل یا سالها بعد با این مشکل مواجه شوید. آزمایش‌ های پزشکی مربوط به سینه‌ ها، مانند ماموگرافی، می‌ توانند پارگی یا سوراخ‌ هایی در مواد بیرونی ایجاد کنند. همچنین در برخی موارد، پروتز قدیمی تر است و به سادگی با گذشت زمان از کار می افتد.

• نکروز

بافت سینه اگر نتواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند، می تواند بمیرد. در طی جراحی، خون رسانی در برخی از نواحی ممکن است تغییر کند یا آسیب ببیند. پوست از طیف آبی، بنفش و در نهایت سیاه عبور می کند و زخم شروع به باز شدن مجدد می کند. نکروز یک عارضه دردناک و جدی پروتز سینه است. مراجعه به پزشک در سریع ترین زمان ممکن می تواند آسیب و خطرات سلامتی را محدود کند. استعمال دخانیات احتمال نکروز را به شدت افزایش می دهد، زیرا در حال حاضر اکسیژن کمتری در جریان خون شما جریان دارد. بیشترین خطر ابتلا به این عارضه درست بعد از عمل در زمانی است که برش در حال بهبود است.

برای برای جلوگیری از درد بعد از پروتز کردن سینه لازم است با مراقبت های بعد از پروتز سینه بطور کامل آشنا باشید لذا پیشنهاد می کنم برای مطالعه بر رویمتن لینک داده شده کلیک کنید.

علائم اولیه درد بعد از پروتز سینه

میزان شدت درد بعد از عمل پروتز سینه در افراد مختلف متفاوت است. این تفاوت تا حد زیادی به محل قرار گرفتن پروتز بستگی دارد. بطور مثال اگر پروتز در پشت ماهیچه سینه ای که همان پروتز سينه زير عضله هست قرار بگیرد درد آن به مراتب بیشتر از پروتز روی عضله هست است؛ چرا که برای قرار دادن پروتز در این ناحیه مقداری از ماهیچه بریده می شود.

علائم اولیه درد بعد از پروتز سینه

علائم اولیه دیگری که بعد از عمل پروتز سینه اتفاق میافتد تغییر احساس در آن نواحی است که در ناحیه نوک سینه و بطور کلی در تمامی نواحی سینه بی حسی دیده می شود. فرد هیچ حسی ار ناحیه سینه ندارد. گاه نیز برعکس این موضوع برخی از افراد بشدت افزایش حس در سینه دارند. تمامی این موارد به مرور زمان تغییر کرده و بعد از مدتی حواس عصب های سینه به حالت طبیعی و اولیه خود بر می گردد.

عفونت و درد بعد از پروتز سینه

از جمله عوارض ناشی از درد بعد از عمل پروتز سینه عفونت سینه است که معمولاً امری شایع بعد از پروتز است. باید بپذیریم که ورود هر گونه جسم خارجی به بدن ممکن است باعث عفونت شود و یک امر طبیعی است. اما نکته مهم اینجاست که درد بعد از عمل پروتز سینه تا زمانی عادی و قابل تحمل است که منجر به عفونت نشود. اگر میزان درد و عفونت پروتز سینه زیاد باشد و به درمان دارویی پاسخ مثبت ندهد لازم است که حتماً پروتز ها از سینه سریعاً خارج شود چرا که قطعا سلامت بدن بسیار مهم تر از هر مسئله دیگری است. برای پروتز گذاری مجدد حداقل 6 ماه باید از زمان برداشتن پروتز اول بگذرد تا بهبودی او کامل شود سپس اقدام به پروتز گذاری کند.

درد نوک سینه بعد از پروتز

برای برخی از بیماران، در روزها یا هفته های بلافاصله پس از جراحی، ممکن است حساسیت بیشتری در ناحیه نوک پستان مشاهده شود. این طبیعی است و به دلیل کشش ناحیه نزدیک اعصاب شما در طول جراحی است. خوشبختانه، با ادامه بهبود بافت ها، این حساسیت اضافی از بین می‌رود. خطر حساسیت اضافی نوک پستان کم است و معمولاً دائمی نیست. سوال دیگری که ممکن است برخی از بیماران بپرسند این است که آیا احساس نوک پستان را از دست می‌دهند یا در آن ناحیه بی حس می‌شوند.

درد نوک سینه بعد از پروتز

خوشبختانه، این عارضه جانبی با تکنیک‌ های بزرگ کردن سینه امروزی که توسط دکتر وحید حریری انجام می‌شود، بسیار نادر است. در واقع، کمتر از یک درصد از بیمارانی که پروتز سینه انجام می‌دهند، بی حسی طولانی مدت یا از دست دادن حس در نوک سینه ها را تجربه می‌کنند.

درد بعد از پروتز سینه باعث ایجاد تورم و کبودی نیز می شود. همچنین در اثر جراحی زخم هایی نیز در ناحیه سینه ایجاد می شود که قطعاً سلول های بافت بدن پس از مدتی آن را ترمیم می­نماید. همه این موارد به اضافه عوامل دیگر از عوارض پروتز سینه هستند که در یک مقاله جداگانه آن را توضیح داده ایم. در پایان باید گفت که هر مقدار درد و التهاب چه مقدار خیلی کم و چه به میزان زیاد، بعد از پروتز کردن سینه نیاز است که حتما با جراح سینه خود در میان بگذارید. باید در نظر داشت که همه دردها نگران کننده نیستند و تا حدی نیز طبیعی است اما لازم است که حتماً به پزشک جراح پستان اطلاع داده شود.

منابع: