لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
علت درد سينه زنان

علت درد سینه

اکثر زنان در یک زمان خاص و مشخص یا در زمان دیگری نوعی درد سینه را تجربه می کنند. درمان درد سینه معمولاً آسان است، اما در موارد نادرتر می‌تواند نشانه‌ ای از چیزی جدی‌ تر مثل سرطان سینه باشد. در این مقاله به شایع ترین علت درد سينه، درمان آن ها و زمان مراجعه به پزشک می پردازیم. ماستیت یکی از علل اصلی، شایع و خوش خیم درد سینه است

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

درد سينه نشانه چيست؟

درد سینه می تواند نشانه بسیاری از بیماری های مختلف باشد. در طول سال‌های باروری، درد سینه‌ ها می‌تواند نشانه‌ای از بارداری یا نشانه‌ای از شروع پریود باشد. به این حالت ماستالژی می گویند که به معنای درد سینه است. درد سینه می تواند دوره ای (مطابق با پریود شما) یا غیر چرخه ای (بدون ارتباط با پریود شما) باشد. چرخه ای به این معنی است که درد در یک الگوی منظم و مرتبط با دوران پریود رخ می دهد. غیر چرخه ای به این معنی است که درد ثابت است یا الگوی منظمی ندارد. هر نوع درد سینه دارای ویژگی های متمایز است که در جدول زیر به آن اشاره شده است:

دوره ای

غیر دوره ای

به وضوح با چرخه قاعدگی و تغییر سطح هورمون مرتبط است.

ارتباطی با چرخه قاعدگی ندارد.
به صورت درد سنگین و دردناک توصیف می شود.

به صورت احساس سفتی، سوزش، چاقو زدن یا درد توصیف می‌ شود.

اغلب با تورم، پری یا توده سینه همراه است.

به صورت ثابت یا متناوب است.

معمولاً هر دو سینه، به ویژه قسمت‌های فوقانی و بیرونی را درگیر می‌کند و می‌تواند به زیر بغل گسترش یابد.

معمولاً یک سینه را در یک ناحیه موضعی تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما ممکن است به‌ طور گسترده‌ تر در سراسر سینه پخش شود.

طی دو هفته منتهی به شروع دوره قاعدگی تشدید می‌شود، سپس کاهش می‌یابد.

در زنان، به احتمال زیاد پس از یائسگی رخ می‌دهد.

ما در یک مقاله جداگانه بطور مفصل در مورد اینکه آیا سرطان سینه درد دارد و اینکه آیا درد سینه نشانه سرطان است بطور مفصل پرداخته ایم پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

علت سوزش و درد سينه

نوسانات هورمونی اولین دلیل درد سینه در زنان است. تغییر سطح هورمون می تواند باعث تغییراتی در مجاری شیر یا غدد شیری شود. این تغییرات در مجاری و غدد می تواند باعث ایجاد کیست سینه دردناک شود که یکی از دلایل شایع درد سینه است. درد غیر منظم و خارج از چرخه ممکن است در اثر ضربه، جراحی قبلی پستان یا عوامل دیگر ایجاد شود. گاهی اوقات، نمی توان علت دقیق درد سینه را شناسایی کرد و نیاز به انجام آزمایشات مربوطه است.

علت سوزش و درد سينه

تير كشيدن سينه نشانه چيست؟

درد سینه (Mastalgia) را می توان به صورت حساسیت به لمس، ضربان دار، تیز، سوزش، درد سوزش یا سفتی در بافت سینه توصیف کرد. این درد ممکن است ثابت باشد یا فقط گاهی اوقات اتفاق بیفتد. درد پستان می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

آیا درد سینه از علائم بارداری است؟

حساسیت سینه یکی از اولین علائم بارداری برای بسیاری از زنان است. اگر باردار شوید، سینه های شما ممکن است در طول سه ماهه اول با افزایش تولید هورمون دردناک باقی بمانند.

همانند خود سینه ها، علت درد سینه نیز انواع مختلفی دارد و ممکن است در یک یا هر دو سینه رخ دهد. ممکن است آن را سرتا سر، در یک نقطه خاص، یا حرکت به سمت بیرون به زیر بغل خود احساس کنید. درد می تواند دائمی باشد، یا می تواند بیاید و برود. در اولین هفته ‌های بارداری، درد سینه کسل‌کننده و دردناک است. سینه های شما ممکن است سنگین و متورم شوند. سینه ها می توانند به قدری به لمس حساس باشند که ورزش و فعالیت جنسی را بسیار ناراحت کننده کنند.

اگر بر روی شکم می خوابید، درد پستان می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. برای بسیاری از زنان، نوک سینه ها به ویژه در این هفته های اولیه حساس هستند. سینه ها می توانند آنقدر در لمس حساس باشند که پوشیدن سوتین دردناک باشد (اما با اطمینان از سوتین استفاده کنید!). حساسیت شدید نوک پستان معمولا در عرض چند هفته از بین می رود. با پیشرفت سه ماهه اول، ممکن است احساس پری و سنگینی به جای حساسیت به لمس داشته باشید. برخی از زنان نیز در سه ماهه اول بارداری احساس سوزن سوزن شدن در نوک سینه ها و اطراف آن ها را تجربه می کنند. درد شدید سینه -که می تواند شبیه ضربه چاقو به ناحیه خاصی از یک سینه باشد- در دوران بارداری شایع نیست.

درد سینه در بارداری از کی شروع می شود؟

درد سینه اغلب اولین علامت بارداری است که در اوایل هفته های سوم و چهارم بارداری رخ می دهد. این احساس درد سینه در سه ماهه اول به اوج خود می رسد زیرا بدن شما مملو از هورمون است. این هورمون ها وظیفه مهمی دارند و بدن شما را برای رشد یک جنین آماده می کنند. برای تغذیه این نوزاد، هورمون ها به سرعت عمل می کنند تا سینه های شما را برای شیردهی آماده کنند. بنابراین جریان خون در ناحیه سینه ها افزایش می یابد و سینه های شما بزرگتر می شوند. این رشد همچنین می تواند دردناک باشد، حتی باعث تحریک و خارش پوست شود. علاوه بر آن مجاری شیر در سینه ها نیز رشد می کنند تا برای شیردهی آماده شوند و هورمون ها رشد غدد تولید کننده شیر را تحریک می کنند. اساساً می توان گفت سینه های شما یک جهش بزرگ را تجربه می کند.

درد سینه در بارداری

به طور کلی درد سینه در دوران بارداری بسیار شایع است و جای نگرانی ندارد. با گذشت زمان برخی از علائم مانند حالت تهوع صبحگاهی و درد سينه ها، از بین می روند. آنچه نگران کننده است احساس یک توده جدید یا در حال رشد است که می تواند در دوران بارداری ظاهر شود. از هر 1000 زن باردار حدود 1 نفر به سرطان سینه مبتلا می شود که می تواند سلامت شما و کودکتان را در معرض خطر جدی قرار دهد. بنابراین سعی کنید حتما این مسئله را با پزشکتان در میان بگذارید و علت آن را جویا شوید.

تفاوت درد سینه در بارداری و پریودی

علائم درد سينه در اوایل بارداری بسیار شبیه به علائم دوره پریود شماست. بنابراین تشخیص تفاوت آن ها همیشه امکان پذیر نیست،به ویژه اگر فردی هستید که معمولاً در طول سندروم پیش از قاعدگی (PMS) درد سینه را تجربه می کنید. بهترین راه برای تشخیص این تفاوت این است که ببینید آیا پریود می شوید یا خیر و آزمایش بارداری بدهید.

علت درد سینه زنان شیرده

گاهی اوقات شیردهی می تواند منشا درد سینه باشد. برخی از دردهایی که می توانید در حین شیردهی تجربه کنید عبارتند از:
• نوک سینه های دردناک
• احساس سوزن سوزن شدن: زمانی که نوزاد شروع به مکیدن شیر می کند.
• درد نوک پستان به دلیل گاز گرفتن یا داشتن پوست خشک، ترک خورده یا عفونت
اگر در دوران شیردهی درد دارید، بهتر است با پزشک یا مشاور شیردهی خود صحبت کنید. آنها در رفع مشکل به شما کمک می کنند و در عین حال می توانید به شیردهی خود ادامه دهید.

علت درد سينه قبل از قاعدگی

فقط چند روز در ماه، در 3-2 روز منتهی به دوره قاعدگی، سینه ها دردناک می شوند. درد سینه ها هر ماه یک هفته یا بیشتر، قبل از پریود شروع می شود و گاهی تا سیکل قاعدگی ادامه می یابد. این درد معمولی و خفیف تا متوسط هر دو سینه را تحت تاثیر قرار می دهد. درد سینه در آن مدت زمان مشخص به دلیل افزایش استروژن و پروژسترون درست قبل از پریود است. این هورمون ها باعث تورم سینه ها شده و می توانند منجر به حساس شدن سینه ها شوند. اما دردی که در طول روزهای دیگر ماه احساس می کنید، مربوط به چرخه قاعدگی نیست.

درد سينه چند روز قبل از پريود شروع می شود

چرخه قاعدگی می‌تواند علائم بسیاری از جمله درد سینه ایجاد کند. نوسانات هورمونی قبل از پریود می‌تواند منجر به حساسیت یا درد سینه شود. به طور کامل درک نمی‌کنند که چه چیزی باعث این علائم پستان می‌شود، اما می‌دانند که هورمون های خاصی در آن دخیل هستند. افراد می‌توانند اقداماتی را برای کاهش ناراحتی سینه انجام دهند. با این حال، اگر درد سینه آنها شدید شد یا علائم عفونت پستان در آنها مشاهده شد، باید به پزشک مراجعه کنند.

تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی شایع ترین علت درد سینه است. کاهش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون قبل از پریود می‌تواند باعث درد سینه شود. این تغییرات همچنین می‌تواند باعث تورم غدد لنفاوی شود که ممکن است به درد سینه نیز کمک کند. همچنین ممکن است بین درد سینه و هورمونی به نام پرولاکتین ارتباطی وجود داشته باشد. این هورمون تولید شیر مادر را در زنان پس از زایمان تحریک می‌کند. این در بدن زنان وجود دارد و حتی اگر زنی به تازگی زایمان نکرده باشد، می‌تواند سینه ها را درگیر کند.

درد سینه همچنین ممکن است در حوالی زمان تخمک گذاری رخ دهد، یعنی زمانی که تخمدان یک تخمک را برای لقاح بالقوه آزاد می‌کند. معمولا 12 تا 14 روز قبل از پریود شدن فرد اتفاق می‌افتد. با این حال، هورمون ها ممکن است تنها علت درد سینه قبل از پریود نباشند. برخی از زنان تنها در یک سینه درد را گزارش می‌کنند. اگر هورمون ها تنها علت زمینه ای باشند، برخی از پزشکان معتقدند که هر دو سینه به یک شکل پاسخ می‌دهند. بنابراین ممکن است تغییرات دیگری در بدن باعث درد سینه در حوالی زمان قاعدگی شود. توضیح دیگر این است که سلول های هر سینه به طور متفاوتی به نوسانات سطح هورمون پاسخ می‌دهند.

علت درد سينه بعد از پریودی

بدن یک زن در طول چرخه قاعدگی دستخوش تغییرات متعددی می شود. بسیاری از زنان در این دوره درد و حساسیت سینه را تجربه می کنند که به عنوان ماستالژی یا درد دوره ای سینه شناخته می شود. سطح استروژن در نیمه دوم چرخه قاعدگی افزایش می یابد. این افزایش می تواند بافت سینه را تحریک کرده و باعث ایجاد درد و تورم شود. سطح استروژن همچنین در نیمه اول چرخه قاعدگی، قبل از تخمک گذاری به اوج خود می رسد که این مسئله می تواند باعث درد سینه ها شود. معمولاً پس از اتمام دوره پریود، درد دوره ای کاهش می یابد. با این حال، برخی از زنان نیز پس از قاعدگی، سینه‌های دردناکی را تجربه می‌کنند. درد سینه بعد از پریود می تواند دلایل مختلفی مانند عدم تعادل هورمونی داشته باشد. قاعدگی، ترشح استروژن را در مراحل اولیه چرخه افزایش می دهد و باعث عدم تعادل هورمونی می شود. این امر بر مجاری شیر سینه تأثیر می گذارد و در نتیجه باعث حساسیت سینه ها پس از پریود می شود.

علت درد سينه بعد از یائسگی

وقتی وارد یائسگی می شوید، دوره های قاعدگی ماهانه شما متوقف می شود. این به این دلیل است که بدن شما دیگر هورمون های استروژن و پروژسترون را تولید نمی کند. اما یائسگی یک نقطه توقف ناگهانی نیست و یک روند تدریجی است که معمولا بین 4 تا 12 سال طول می کشد. زمان منتهی به یائسگی را Peri-Menopause می گویند که دوره های شما نامنظم تر می شود. معمولاً بعد از اینکه یک سال کامل پریود نشدید، یائسه می شوید. در این مدت، ممکن است طیف وسیعی از علائم، از گرگرفتگی گرفته تا خشکی واژن و درد سینه را تجربه کنید.

علت درد سينه بعد از یائسگی

درد سینه مربوط به دوران پیش از یائسگی احتمالاً متفاوت از دردی است که در زمان های دیگر زندگی خود احساس کرده اید. درد سینه قاعدگی معمولاً مانند یک درد مبهم در هر دو سینه است که اغلب دقیقا قبل از پریود شما اتفاق می افتد. درد سینه در دوران پیش از یائسگی بیشتر شبیه سوزش، درد تیز، کوبنده یا ضربان دار است. ممکن است آن را در یک سینه یا هر دو سینه احساس کنید. البته همه زنان ناراحتی سینه را به یک شکل تجربه نمی کنند. همان هورمون هایی که باعث درد کلی سینه در دوران پیش از یائسگی می شوند، ممکن است منجر به ایجاد نواحی حساس یا حساس در سینه شما شوند.

علت درد سينه چپ در زنان

درد سینه سمت چپ، علامتی با دلایل احتمالی متعدد است. برخی به دلیل مشکلات سینه هستند و برخی دیگر نه! زمانی که در سینه چپ درد دارید، اولین اولویت این است که مطمئن شوید که حال قلبتان خوب است. درد سینه چپ به احتمال زیاد به دلیل چیزی غیر مرتبط با قلب است. با این حال، اولین سوالی که باید پرسید این است که آیا این یک حمله قلبی است یا خیر. علائم بیماری قلبی زنان ممکن است شامل درد خفیف، سوزش یا احساس درد سینه باشد. این علائم اغلب با علائم بیماری قلبی مردانه متفاوت هستند. برخی مواقع این علائم به علت مبهم یا خفیف بودن نادیده گرفته می شوند که یک اشتباه مهلک است. بنابراین همگی باید با علائم حمله قلبی آشنا باشید:

علت درد سينه چپ در زنان

  • درد یا فشار قفسه سینه (در یک سوم افراد مبتلا به حمله قلبی وجود ندارد)
  • درد در گردن، فک یا بازوی چپ
  • تنگی نفس (به ویژه در زنان شایع است)
  • عرق کردن
  • حالت تهوع
  • سبکی سر یا از حال رفتن

علل دیگری که می توانند منجر به ایجاد درد در سینه چپ شوند عبارتند از:

  • صدمه دیدن پستان
  • جراحی پستان
  • عفونت های مجاری شیردهی
  • علل هورمونی
  • توده پستانی

علت درد سينه راست زنان

معمولا احساس درد در سینه راست، نشانه حمله قلبی نمی باشد. تغییرات سطح هورمون ها، جراحی قبلی پستان، آسیب و صدمه به پستان ها و بسیاری از عوامل دیگر می توانند علت احساس درد در سینه راست زنان باشند.

علت درد سینه و زیر بغل

همه ما هر از گاهی دچار درد می شویم. یکی از انواع دردی که ممکن است با آن مواجه شوید، درد سینه است که ممکن است به زیر بغل شما سرایت کند. گاهی اوقات تشخیص اینکه چه چیزی باعث آن می شود و اینکه آیا جدی است یا خیر، می تواند دشوار باشد. ذکر این نکته ضروری است که این نوع درد را فقط زنان تجربه نمی کنند. درد سینه و زیر بغل می تواند افراد را در هر جنسیتی تحت تاثیر قرار دهد.

علت درد سینه و زیر بغل

به طور کلی دلایل مختلفی برای درد در سینه و زیر بغل وجود دارند. برخی از شایع ترین علل عبارتند از تغییرات هورمونی، سوتین نامناسب، یا کشیدگی عضلانی. در بیشتر مواقع، درد سینه و زیر بغل جدی نیست و می توانید با مصرف داروهای مسکن، استفاده از کمپرس گرم و پوشیدن سوتین مناسب، اقدامات لازم برای درمان آن را در خانه انجام دهید. اما مواردی وجود دارد که درد سینه و زیر بغل نشانه یک بیماری جدی تر می باشد.. بنابراین اگر درد سینه و زیر بغل شما ادامه یافت یا بدتر شد، با یک برآمدگی یا توده قابل توجه همراه بود یا با علائمی مانند تب و لرز رخ داد، به پزشک مراجعه کنید.

آیا درد سینه نشانه سرطان است؟

سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است. در مراحل اولیه سرطان، درد در پستان به ندرت احساس می شود. با این حال، همانطور که تومور بزرگتر می شود و به بافت های سالم گسترش می یابد، می تواند باعث تشدید درد شود. درد سینه به طور کلی یکی از اولین علائم سرطان سینه است. اما لزوما درد سينه به طور قطعی نشان دهنده ابتلا به سرطان سینه نیست.

جمع بندی

طبق توصیه دکتر وحید حریری جراح پستان، در صورت احساس درد مداوم در پستان یا لمس توده، باید مورد ارزیابی قرار بگیرید تا اطمینان حاصل شود مشکل خاصی وجود ندارد. اگر مشکلات زیر را دارید، حائز اهمیت است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر درد پستان به طور روزانه برای بیش از دو هفته ادامه دارد.
  • اگر درد در یک ناحیه خاص از سینه شما ظاهر می شود.
  • اگر به نظر می رسد شدت درد با گذشت زمان بیشتر می شود.
  • اگر درد فعالیت های روزانه شما را مختل می کند.
  • اگر درد شما را از خواب بیدار می کند.

همچنین اقداماتی که می‌توانید برای کاهش درد سینه‌ ها انجام دهید عبارتند از:

  • حذف کافئین
  • رژیم غذایی کم‌چرب
  • کاهش مصرف نمک
  • اجتناب از سیگار کشیدن
  • مصرف دارو تحت نظر پزشک

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

1 دیدگاه دربارهٔ «علت درد سینه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *