لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
عوارض و خطرات عمل ماموپلاستی

عوارض و خطرات عمل ماموپلاستی

جراحی کوچک کردن سینه یک روش نسبتاً ایمن برای کاهش اندازه سینه یا بافت قفسه سینه فرد است که به آن عمل ماموپلاستی می گویند؛ اما مانند بسیاری از روش های پزشکی، برخی از خطرات و عوارض جانبی بالقوه وجود دارد! بطورکلی عوارض عمل ماموپلاستی شامل عفونت، خونریزی و هماتوم، عدم تقارن پستان ها، انقباض نوک سینه، نکروز، مشکلات شیردهی و … میباشد.

بطور کلی خونریزی از محل برش، داشتن علائم عفونت شامل افزایش درد، تورم، گرما و قرمز؛ داشتن کیست های خونی یا پر از مایع؛ ترشح، تب یا استفراغ همراه با لرز و علائمی از این قبیل میتواند جز موارد خطرناک یا اصطلاحا Red Flag های ماموپلاستی باشد. البته خوشبختانه عفونت بعد از جراحی Mammoplasty نادر هست و کمتر از 1% مواقع اتفاق می افتد؛ اما در هرصورت آشنایی با آنها خالی از لطف نیست.

آیا عمل ماموپلاستی عوارض دارد؟

تصمیم برای انجام جراحی کوچک کردن سینه بسیار شخصی است. شما باید تصمیم بگیرید که آیا این مزایا به اهداف شما می‌رسد و آیا خطرات جراحی کوچک کردن سینه و عوارض احتمالی قابل قبول است یا خیر. جراح پلاستیک شما خطرات مرتبط با جراحی را با جزئیات توضیح خواهند داد. از شما خواسته می شود تا فرم های رضایت نامه را امضا کنید تا اطمینان حاصل شود که روشی را که انجام خواهید داد و خطرات یا عوارض احتمالی را کاملاً درک می‌کنید.Risk Factors for Complications after Reduction Mammoplasty: A Meta-Analysis – PMC (nih.gov)

خطرات احتمالی جراحی کوچک کردن سینه عبارتند از:

تاخیر در بهبود زخم

می‌توانید انتظار داشته باشید که بهبودی حداقل چند هفته طول بکشد. به طور معمول، افراد برای چند هفته در حالی که زخم‌ ها بهبود می‌یابند، تورم و حساسیت را تجربه می‌کنند. و چند ماه طول می کشد تا تورم کاهش یابد و سینه ها به اندازه جدید خود بنشینند. با این حال، برای برخی از افراد، بهبودی زخم ها زمان زیادی طول می کشد. تأخیر در بهبود زخم معمولاً با مراقبت های استاندارد زخم و تغییر پانسمان قابل درمان است.

زخم ماموپلاستی

تغییر در حس نوک پستان یا سینه

ممکن است موقت یا دائمی باشد! حدود 10 درصد از بیماران تا حدی از دست دادن حس را تجربه می‌کنند. از دست دادن حس ممکن است بیشتر باشد اگر حجم بالایی از بافت سینه برداشته شود، قسمت بزرگتری از نوک پستان برداشته شود، سابقه سیگار کشیدن یا مصرف نیکوتین داشته باشید. همچنین اگر یک بیماری زمینه‌ای دارید که بر گردش خون، سیستم عصبی یا توانایی شما برای بهبودی تأثیر می‌گذارد بر تغییر حس پستان شما موثر است.

حساسیت و درد

مقداری حساسیت و درد در محل جراحی شایع است و باید انتظار داشت. اگر در مورد آن فکر کنید، منطقی است! اگر انگشت خود را با پوست کن سیب زمینی برش دهید، برای چند روز نرم است. اگر بعد از برخورد به یک پست روی سرتان بخیه زده شود، برای چند روز ضربان دارد. حتی یک برش کاغذ چند روز پس از تحویل خود را نشان می دهد. بین حساسیت معمولی و حساسیت که نشانه عفونت است، تفاوت وجود دارد.

عفونت بعد از عمل کوچک کردن سینه خوشبختانه بسیار نادر است و کمتر از 1 درصد موارد رخ می‌دهد. اما زمانی که حساسیت با قرمزی، ترشح، تب، استفراغ یا لرز همراه باشد، ممکن است عفونت داشته باشید و باید ناحیه مورد نظر را توسط یک متخصص بررسی کنید.

ضعف و خستگی کلی

حتی اگر جراحی از نظر پزشکی ضروری تشخیص داده شود، این روش خود نوعی تروما است. در واقع، حتی پس از جراحی های بدون عارضه، رایج است که افراد پس از عمل خستگی را تجربه کنند. خستگی به طور معمول تا یک ماه پس از جراحی ادامه دارد. اما می‌توان با افزایش مصرف آب و مصرف غذای غنی از مواد مغذی سرعت آن را افزایش داد.

  • آسیب به ساختارهای عمیق تر – مانند اعصاب، رگ های خونی، ماهیچه ها و ریه ها – ممکن است رخ دهد و ممکن است موقت یا دائمی باشد.
  • ترومبوز ورید عمقی
  • عوارض قلبی و ریوی
  • سفتی بیش از حد پستان
  • بافت چربی در عمق پوست می‌تواند بمیرد (نکروز چربی).
  • تجمع مایعات
  • عفونت
  • آلرژی به نوار، مواد بخیه و چسب‌ ها، فرآورده‌ های خونی، داروهای موضعی یا مواد تزریقی
  • خطر بیهوشی
  • خونریزی (هماتوما)
  • لخته‌ های خون
  • عدم تقارن سینه‌‌ ها
  • بی‌ نظمی شکل و شکل سینه

همچنین باید بدانید که:

  • جراحی کوچک کردن سینه می‌تواند با برخی از روش‌ های تشخیصی تداخل داشته باشد.
  • سوراخ کردن سینه و نوک سینه می‌تواند باعث عفونت شود.
  • ممکن است توانایی شما برای شیر دادن به دنبال ماموپلاستی کوچک محدود شود.
  • اگر قصد شیر دادن به نوزاد را دارید با پزشک خود صحبت کنید.
  • روش کوچک کردن سینه را می‌توان در هر سنی انجام داد، اما بهتر است زمانی انجام شود که سینه های شما کاملاً رشد کرده باشد.
  • تغییرات در سینه ها در دوران بارداری می‌تواند نتایج جراحی قبلی کوچک کردن سینه را تغییر دهد.

علت بروز عواض ماموپلاستی

عمل ماموپلاستی مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است شامل عوارض اندکی باشد. اگر دچار تنگی نفس، درد قفسه سینه یا ضربان قلب غیرعادی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز هر یک از این عوارض کوچک کردن سینه، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و درمان اضافی داشته باشید.

مطالب مرتبط: مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

عوارض نادر ماموپلاستی چه مواردی هستند؟

جراحی کوچک کردن سینه خطرات مشابهی با سایر جراحی های بزرگ از جمله خونریزی، عفونت و واکنش بد به بیهوشی دارد. جراحی ماموپلاستی که از نظر پزشکی به عنوان ماموپلاستی کاهشی شناخته می‌شود – یک روش معمولی است که برای اهداف پزشکی یا زیبایی برای کاهش اندازه سینه یا نوک سینه افراد انجام می‌شود. به طور کلی، مزایای ماموپلاستی بیشتر از خطرات است و خود خطرات حداقل و نادر هستند. با این حال، مهم است که قبل از انجام هر عمل بزرگی بدانید که چه چیزی ممکن است اتفاق بیافتد.www.drjeremyhunt.com.au

در ادامه چند نگرانی رایج پس از جراحی کوچک کردن سینه آورده شده است:

اسکارهای نامطلوب

بعد از ماموپلاستی می‌توانید انتظار کمی زخم را داشته باشید. هر روشی که شامل برش های جراحی باشد منجر به درجاتی از بافت اسکار دائمی می‌شود. محل اسکار و دید کلی بستگی به نوع عمل جراحی کوچک کردن سینه شما، ترکیب شیمیایی بدن و نحوه مراقبت از ناحیه شما دارد. شما به طور کلی می توانید انتظار زخم در اطراف مجموعه نوک پستان-آرئول و اسکار عمودی در پایین سینه خود را داشته باشید.

برای به حداقل رساندن جای زخم این موارد توصیه می‌شود:

  • کار با یک جراح متخصص در جراحی کوچک کردن سینه
  • تمیز نگه داشتن زخم برای جلوگیری از عفونت
  • یک پروتکل تهاجمی مدیریت اسکار پس از عمل

خبر خوب اینکه دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، یک روش اختصاصی دارند که خط عمودی در ماموپلاستی کاهشی ندارد و برای بسیاری به جهت مخفی شدن خط عمل در زیر سینه جذاب است. این روش فقط توسط ایشان انجام می‌شود و مزیت نسبی است.

نکروز بعد از ماموپلاستی

نکروز نوک پستان که به عنوان نکروز کمپلکس نوک سینه-آرئولار نیز شناخته می‌شود، یک عارضه بسیار نادر جراحی کوچک کردن سینه است. به زبان ساده، مرگ یک نوک پستان است. بدون اینکه خون غنی از مواد مغذی به بافت حساس پمپ شود، نمی تواند به درستی بهبود یابد و متعاقباً می میرد. اگر خون کافی از نوک پستان خارج نشود، ممکن است این اتفاق بیفتد، زیرا می‌تواند باعث گیر افتادن خون در بافت شود.

نشانه اصلی نکروز نوک پستان تغییر رنگ غیرمنتظره است. اگر نوک پستان شما رنگ پریده تر از حد انتظار است، ممکن است جریان خون کافی در نوک پستان وجود نداشته باشد. اگر نوک پستان شما بنفش یا تیره‌ تر از حد انتظار است، ممکن است جریان خون کافی از نوک پستان وجود نداشته باشد.

از بین رفتن توانایی شیردهی

این یک افسانه است که افراد پس از جراحی کوچک کردن سینه، توانایی شیردهی را از دست خواهند داد. تنها اگر نوک سینه و آرئول شما در حین جراحی برداشته شود، ممکن است توانایی شیردهی یا شیر دادن به سینه را از دست بدهید. بنابراین، اگر شیردهی برای شما مهم است، با جراح خود صحبت کنید که کدام تکنیک زیبایی شناسی را که می خواهید به شما می‌دهد و توانایی شما برای تولید شیر در آینده را حفظ می‌کند.

خونریزی

هماتوم نوعی لخته خون است که در زیر پوست ایجاد می شود. هماتوم که بسیار جدی تر از لخته شدن خون در رگ ها است، اساساً یک کبودی بد است. با این حال، هماتوم ها زمانی که رشدشان متوقف نشود، باعث نگرانی می‌شوند. مواظب هماتوم در حال گسترش باشید، یعنی زمانی که یک رگ خونی پس از جراحی شروع به خونریزی می‌کند. این می‌تواند باعث شود سینه آسیب دیده سفت، برآمده و دردناک شود. اگر هماتوم دارید یا چیزی که فکر می کنید هماتوم است، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. چراکه ممکن است نیاز به بازگشت به اتاق عمل برای تخلیه خون و توقف هرگونه خونریزی باشد، اگر به خودی خود متوقف نشده باشد.

عفونت

بروز عفونت پس از جراحی کوچک کردن سینه کم است و به طور کلی فقط در 1٪ تا 2٪ از بیماران ظاهر می‌شود. اگر عفونت رخ دهد، معمولاً در عرض 5 تا 7 روز پس از آن رخ می‌دهد. علائم شایع عفونت عبارتند از: قرمزی یا پوستی که با لمس اطراف برش احساس گرمی می‌کند، درد شدید یا ناراحتی در اطراف محل برش، ترشحات بدبو از زخم، تب، لرز و حالت تهوع.

نامتقارن شدن سینه

شما می توانید در صورت بهبودی کامل بین دو طرف تفاوت هایی را انتظار داشته باشید. سینه ها ممکن است کاملاً متقارن نباشند، همانطور که بسیاری از سینه ها قبل از جراحی کاملاً متقارن نیستند. او می‌افزاید، به خاطر داشته باشید که با ته نشین شدن بافت پس از جراحی، ماه ها طول می‌کشد تا شکل و اندازه نهایی ایجاد شود.

انقباض و سفت شدن سینه ها

به طور کلی، انتظار می‌رود که اسپاسم عضله قفسه سینه در حدود سه تا چهار هفته اول پس از بهبودی شما رخ دهد. سینه های شما ممکن است سفت تر و گردتر به نظر برسند. کوچک کردن سینه ممکن است احساس طبیعی در سینه شما را تغییر دهد. اما با گذشت زمان، برخی از احساس ها ممکن است بازگشت کنند. به خاطر داشته باشید که عادت کردن به سینه ها بعد از جراحی ممکن است زمان ببرد.

لخته شدن یا آمبولی

لخته شدن خون بعد از عمل کوچک کردن سینه نادر است. خطر لخته شدن خون در طول دوره نقاهت به دلیل آسیب قابل توجه به رگ های خونی در طول عمل و سبک زندگی بی تحرکی که به بیماران توصیه می‌شود حداقل یک یا دو هفته پس از جراحی حفظ کنند، ادامه می‌یابد.

جمع شدن نوک سینه

جراحی کوچک کردن سینه همیشه شامل تغییر موقعیت نوک سینه ها می‌شود. این باعث از دست دادن حس طبیعی در نوک پستان و هاله‌ ناحیه می‌شود که می‌تواند دائمی باشد. به ندرت، نوک سینه ها ممکن است بیش از حد حساس شوند.

پیشگیری از عوارض عمل ماموپلاستی

پیروی از دستورالعمل های پزشک کلید موفقیت جراحی شما و پیشگیری از عوارض ماموپلاستی است. مهم است که برش های جراحی در طول زمان بهبودی تحت فشار، ساییدگی یا حرکت بیش از حد قرار نگیرند. پزشک دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه مراقبت از خود و به حداقل رساندن خطرات جراحی کوچک کردن سینه به شما می‌دهد. بسیار مهم است که تمام سؤالات خود را مستقیماً با جراح پلاستیک خود مطرح کنید. طبیعی است که کمی اضطراب احساس کنید، چه هیجان برای نتیجه مورد انتظار یا استرس قبل از عمل. این احساسات را با جراح پلاستیک خود در میان بگذارید.

پیشگیری از عوارض عمل ماموپلاستی

اگرچه نتایج خوبی انتظار می‌رود، اما هیچ تضمینی وجود ندارد! در برخی شرایط ممکن است با یک روش کوچک کردن سینه نتوان به نتایج مطلوب دست یافت و ممکن است جراحی دیگری لازم باشد. اما مهم است که بدانید در صورتی که یک جراح سینه بسیار توانمند و معتبر را انتخاب نمایید احتمال بروز عوارض عمل ماموپلاستی بسیار اندک است.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *