لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه

مدت زمان عمل ماموپلاستی چقدر است؟

ماموپلاستی می‌تواند با هدف کوچک کردن، بزرگ کردن یا قرینه کردن سینه‌ها انجام گیرد؛ بر همین اساس، مدت زمان عمل ماموپلاستی متفاوت خواهد بود. برای مثال، جراحی زیبایی پستان با ایمپلنت، حدود ۴۰ دقیقه به ازای هر سینه زمان لازم دارد؛ در حالی که جراحی‌های ترمیمی، یک و نیم تا ۳ ساعت طول می‌کشد. در صورتی که بیمار به مداخلات ترمیمی میکروسرجری پیچیده نیاز داشته باشد، جراحی ممکن است تا ۸ ساعت نیز زمان نیاز داشته باشد.
تخمین مدت زمان مورد نیاز برای عمل زیبایی سینه، به فاکتورهای متعدد از جمله وضعیت سینه‌ها، شرایط بیمار و میزان مهارت پزشک بستگی دارد. بنابراین می‌توانید درباره زمان و نحوه انجام عمل ماموپلاستی خود، از قبل با پزشک جراحتان صحبت کنید.

در این مقاله، نحوه انجام جراحی ماموپلاستی، زمان لازم برای آن و مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی را بر اساس نظر دکتر وحید حریری شرح خواهیم داد.

عمل ماموپلاستی چند ساعت طول می‌کشد؟

هدف هر فرد از انجام عمل زیبایی سینه، متفاوت است. برنامه جراحی و مدت زمانی که لازم است پزشک جراح برای هر فرد صرف کند نیز، با توجه به هدف جراحی فرق دارد! برای مثال، مدت زمان عمل ماموپلاستی کاهشی از ۲ تا ۴ ساعت متغیر است؛ زیرا مهارت پزشک و شرایط بیمار، بر این بازه زمانی تاثیرگذار خواهد بود.

  • مدت زمان عمل بزرگ کردن سینه

در مورد جراحی بزرگ کردن سینه، با توجه به میزان پیچیدگی جراحی، حدودا ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت زمان لازم است. فاکتورهای متعددی می‌توانند مدت زمان عمل ماموپلاستی افزایشی را تغییر دهند، که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع ایمپلنت اشاره کرد. همچنین، اگر پزشک جراح در حین جراحی، ناچار به لیفت سینه و دستکاری‌های شدید بافتی باشد، مطمئنا زمان بیشتری برای اصلاح فرم سینه لازم خواهد بود.

  • زمان لازم برای عمل بازسازی پستان

در مورد جراحی بازسازی پستان نیز بسته به اینکه در حین جراحی، از عضلات بدن خود بیمار استفاده شود یا پزشک ایمپلنت به کار ببرد، بازه زمانی متفاوت خواهد بود؛ ضمن اینکه گاهی ماستکتومی و عمل بازسازی، به صورت همزمان انجام می‌گیرند، که در این صورت نیز به زمانی طولانی برای جراحی نیاز است!
معمولا جراحی‌های ترمیمی برای هر دو سینه به حدود ۷ ساعت زمان نیاز دارند که اگر پزشک، تنها بازسازی یک سینه را انجام دهد، حدود ۳ ساعت زمان کافی خواهد بود!

فرایند انجام عمل ماموپلاستی چگونه است؟

عمل ماموپلاستی با سه هدف اصلی انجام می‌گیرد؛ بزرگ کردن سینه، کوچک کردن سینه و بازسازی سینه. در هر یک از این جراحی‌ها، فرایند عمل ممکن است متفاوت باشد، که در ادامه، فرایند انجام عمل ماموپلاستی برای هر یک از موارد یاد شده را توضیح می‌دهیم.

عمل بزرگ کردن سینه یا ماموپلاستی افزایشی

اغلب بانوان، بعد از دوران بارداری، برای انجام عمل بزرگ کردن سینه یا ماموپلاستی افزایشی اقدام می‌کنند؛ از طرفی، عدم تقارن سینه‌ها، یکی از رایج‌ترین دلایل جراحی ماموپلاستی افزایشی همراه با لیفت سینه به حساب می‌آید. در هر حال، استفاده از ایمپلنت سینه با اندازه مناسب، بهترین روش برای بزرگ کردن سایز سینه است.
عمل بزرگ کردن سینه در حالت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. پزشک جراح باید یک برش در زیر پستان، زیر بغل یا اطراف نوک سینه ایجاد کند، تا بتواند از طریق آن ایمپلنت را در جای صحیح خود قرار دهد. پس از ایجاد برش، بافت همبند و ماهیچه‌های قفسه سینه از بافت پستان جدا می‌شوند؛ به طوری که یک فضای خالی جیب مانند، در پشت یا جلوی خارجی‌ترین عضله دیواره قفسه سینه ایجاد می‌گردد!
حال باید ایمپلنت سیلیکونی در این جیب قرار گرفته و ناحیه پشت نوک پستان را به طور کامل در بر بگیرد. پس از جاسازی دقیق ایمپلنت، برش جراحی با بخیه بسته شده و محل جراحی پانسمان می‌شود. مدت زمان عمل ماموپلاستی افزایشی حدود ۴۵ تا 1 ساعت به ازای هر سینه خواهد بود.

عمل ماموپلاستی کاهشی

در صورتی که فردی در اثر بزرگی و سنگینی سینه‌ها، دچار گردن درد و کمر درد شود، معمولا پزشک متخصص، انجام جراحی کوچک کردن سینه را توصیه می‌کند؛ در طی این جراحی، مقداری از چربی‌ها، پوست و بافت اضافی سینه برداشته می‌شوند. عمل ماموپلاستی کاهشی، با چند نوع برش قابل انجام است که پزشک جراح، متناسب با وضعیت سینه‌ها، بهترین روش را انتخاب می‌کند.
پس از ایجاد برش، بافت‌های اضافی پستان خارج شده و پوست‌های اضافی آن نیز برداشته می‌شوند. در صورتی که سینه‌ها، تقارن مناسبی نداشته باشند، پزشک جراح عمل لیفت سینه را نیز به صورت همزمان انجام می‌دهد، تا تقارن و اندازه سینه‌ها به صورت همزمان، اصلاح گردد؛ در نهایت، محل جراحی با بخیه بسته می‌شود! مدت زمان عمل ماموپلاستی کاهشی، بسته به میزان پیچیدگی جراحی، از 2 تا 4 ساعت متغیر است.

عمل بازسازی پستان

عمل لامپکتومی، بخشی از بافت پستان را حذف می‌کند؛ در حالی که در جراحی ماستکتومی، بافت پستان به طور کامل برداشته می‌شود. این دو عمل، معمولا برای درمان سرطان پستان انجام می‌گیرند! در هر حال، هر دو جراحی باعث بر هم خوردن تقارن سینه‌ها شده و ظاهری ناخوشایند برای بیمار در پی دارند؛ در چنین مواردی، جراحی بازسازی پستان انجام می‌گیرد.
در اکثر موارد، عمل بازسازی پستان به طور همزمان با جراحی لامپکتومی یا ماستکتومی، خواهد بود. طی عمل بازسازی سینه، پزشک جراح پس از برداشتن بافت‌های آلوده به سلول‌های سرطانی، فرم دو سینه را متقارن کرده و اندازه آن‌ها را اصلاح می‌کند. البته در مورد جراحی ماستکتومی، باید از یک ایمپلنت با اندازه مناسب در جای پستان حذف شده، استفاده شود. مدت زمان عمل ماموپلاستی برای بازسازی سینه، از 3 (برای یک سینه) تا 7 ساعت (برای هر دو سینه) متغیر است.

درد عمل ماموپلاستی چقدر است؟

جراحی ماموپلاستی آنقدرها هم که فکر می‌کنید، دردناک نیست؛ مخصوصا اگر پزشک جراح شما، مهارت کافی در انجام جراحی داشته باشد و میزان تخریب بافتی را به حداقل برساند! معمولا درد عمل ماموپلاستی از هر نوعی، نسبتا کم است؛ به طوری که پزشک جراح، از طریق تجویز داروهای مسکن بدون نسخه مانند ادویل و تیلنول، به بیمار کمک می‌کند تا درد خود را کاهش دهد.
نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید، این است که در طول دوران نقاهت، باید درد و تورم ناحیه جراحی به تدریج کاهش پیدا کنند. در واقع، درد بعد از عمل ماموپلاستی، در ساعت‌های اولیه بعد از جراحی، بیشترین مقدار را داشته و چند هفته پس از عمل، به طور کامل برطرف می‌شود. در صورتی که درد شما تا هفته سوم بعد از عمل برطرف نشده و یا افزایش پیدا کند، حتما باید این مساله را به پزشک خود گزارش دهید!

دوران نقاهت عمل ماموپلاستی چقدر است؟

در ساعت‌های اولیه بعد از جراحی، به دلیل عوارض بیهوشی عمومی، احساس گیجی و بی‌حسی خواهید داشت. همچنین به دلیل دستکاری‌هایی که در سینه‌ها انجام شده‌اند، کمی درد و تورم کاملا طبیعی است؛ احساس ناراحتی و التهاب در اطراف ایمپلنت‌ها و برش جراحی نیز به مدت ۳ تا ۵ روز به حداکثر می‌رسد!
با گذشت ۲ تا ۳ هفته بعد از جراحی، میزان حساسیت در ناحیه عمل، خفیف شده و احساس درد به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. معمولا یک ماه پس از جراحی، احساس درد به طور کامل برطرف می‌شود! دوران نقاهت انواع جراحی ماموپلاستی، حدود ۶ تا ۸ هفته به طول می‌انجامد؛ هر چند رعایت مراقبت‌های بعد از عمل ماموپلاستی، می‌تواند سرعت بهبودی فرد را افزایش دهد.
مراقبت‌های بعد از عمل ماموپلاستی چیست؟
جراحی زیبایی پستان، یک عمل نسبتا تهاجمی به حساب می‌آید که رعایت برخی مراقبت‌ها، برای تسریع روند بهبود آن لازم است. معمولا پزشک جراح، مراقبت‌های بعد از عمل ماموپلاستی را به بیمار آموزش می‌دهد، که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  استراحت کافی
  •  پرهیز از فعالیت شدید
  •  انجام ورزش تنها در حد پیاده‌روی سبک
  •  خوابیدن به پشت
  •  پرهیز از گرمای بیش از حد مانند سونا و جکوزی
  •  پوشیدن لباس‌های گشاد و نخی جلو باز
  •  استفاده مداوم از سوتین‌های مخصوص

معمولا پزشک جراح، داروهایی را برای جلوگیری از عفونت و کاهش درد، برای بیمار تجویز می‌کند که باید در زمان مشخص مصرف شوند. سوتین‌های ریکاوری نیز حدود ۶ تا ۸ هفته بعد از عمل، باید به صورت ۲۴ ساعته استفاده شوند.
مراقبت از برش جراحی، برای پیشگیری از بروز عفونت و همچنین، کاهش اندازه اسکار ضرورت دارد. معمولا برای تمیز کردن محل جراحی، پزشک متخصص راهنمایی‌هایی را درباره نوع شوینده و دمای آب به شما ارائه خواهد داد.

نکات پایانی مدت زمان عمل ماموپلاستی 

در این مقاله، بر آن شدیم تا اطلاعاتی را درباره مدت زمان عمل ماموپلاستی ارائه دهیم. مشخص شد که زمان لازم برای انجام جراحی، به نوع عمل زیبایی مربوط بوده و فاکتورهایی مانند وضعیت سینه‌ها و مهارت پزشک، بر مدت زمان عمل زیبایی پستان تاثیرگذار خواهند بود. برای بررسی این مساله، می‌توانید با دکتر وحید حریری مشورت نمایید.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *