لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
نحوه خوابيدن بعد از عمل پروتز سينه

نحوه خوابيدن بعد از عمل پروتز سينه

افراد با سرعت های مختلف بهبود می یابند و روش منحصر به فرد هر شخص طول دوره بهبودی آن را تعیین می کند. قبل و بعد از هر جراحی سینه که انجام می دهید، اقدامات مهمی برای مراقبت از سینه و کمک به روند بهبودی مورد نیاز است. علاوه بر رعایت تمام نکات مراقبت های پس از عمل، نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه امری بسیار تاثیرگذار است. بنابراین در این مقاله، موقعیت‌ های خواب مناسب برای بیماران پس از انجام عمل جراحی بزرگ کردن سینه با پروتز را شرح می‌ دهیم.

طرز صحیح خوابیدن بعد از پروتز سینه به چه شکل است؟

پس از جراحی بزرگ کردن سینه ها، یافتن موقعیت مناسب برای خوابیدن دشوار است. بیماران نگران این هستند که برای راحتی مطلوب خود را زاویه دهند، اما همچنین می دانند که باید مراقب سینه های جدید خود باشند. به هر حال، اگر به دنبال نتایج عالی هستید، طی کردن صحیح روند درمان مناسب بسیار مهم است. برای اکثر بیمارانی که پروتز سینه انجام می دهند، جراح از شما می خواهد که حداقل برای یک تا دو ماه اول به پشت بخوابید. هنگام خواب نیز باید بالاتنه خود را بالا بیاورید و شیب خواب در حدود 30 تا 45 درجه را مدنظر قرار دهید. این موقعیت روند بهبود طبیعی را برای سینه های شما تسهیل می کند و به کاهش تورم در طول دوره بعد از عمل کمک می کند.

خوابیدن بعد از پروتز سینه

از جمله اقداماتی که به نحوه خوابيدن بعد از عمل پروتز سينه کمک می کنند، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از بالش گوه ای

بسیاری از بیماران متوجه می شوند که استفاده از بالش گوه ای در رختخواب ساده ترین راه برای بالا بردن خود است. مطمئناً می‌ توانید بالش‌ های تخت معمولی خود را برای ایجاد شیب برای بالاتنه خود جمع کنید، اما این وضعیت بیشتر از اینکه مفید باشد، متزلزل است. بالش‌ های تخت معمولی که از پرهای کمتری ساخته شده‌ اند یا از پرهای دیگر ساخته شده‌ اند مناسب نیستند، چرا که در آنها فرو خواهید رفت. بالش های گوه ای (که می توانید به صورت آنلاین یا در برخی از فروشگاه های تشک خریداری کنید) سفت تر هستند. علاوه بر این، از آنجایی که فقط یک بالش است و نه پنج بالش روی هم چیده شده است، استفاده از آن راحت‌ تر می‌ شود. همچنین با توجه به آن که پس از جراحی درد و خستگی خواهید داشت، بنابراین صاف کردن مجدد بالش کاری نیست که بخواهید انجام دهید. بالش گوه ای شما به تنهایی پایه خوبی برای ایجاد شیب واضح در هنگام خواب به شما می دهد و حتی اگر به یک طرف غلت بزنید، از شما حمایت می کند.

  • جلوگیری از غلت زدن در هنگام خواب

مهم است که بعد از جراحی بزرگ کردن سینه به پهلو نغلتید. پس از بهبودی کامل، خوابیدن به پهلو خوب خواهد بود، اما مستقیماً پس از عمل، باید از این وضعیت اجتناب کنید. به همین دلیل برخی از بیماران هنگام خواب بالش هایی را در دو طرف خود قرار می دهند – معمولاً زیر هر بازو. اگر فردی هستید که در طول خواب تمایل زیادی به غلت زدن و حرکت دارید، قرار دادن یک بالش زیر هر بازو می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند. به همین ترتیب، اگر با شریک زندگی خود می خوابید، از او بخواهید که از وضعیت خواب شما نیز آگاه باشد. اگر هنگام خواب به یک طرف بغلتید، ممکن است بتوانند به آرامی شما را بیدار کنند و به شما کمک کنند دوباره به پشت خود منتقل شوید.

  • تمرین وضعیت جدید خواب خود قبل از جراحی

برای بسیاری از بیماران، خوابیدن به پشت ناخوشایند است و به آن عادت ندارند. بیشتر افراد تمایل دارند به پهلو یا شکم بخوابند یا هر دو. با این حال، داشتن خواب با کیفیت بعد از جراحی بسیار مهم است. بنابراین، اگر عادت ندارید به پشت بخوابید، بهتر است قبل از جراحی برنامه ریزی شده به آن عادت کنید. در خانه، خوابیدن روی شیب را امتحان کنید و به بالش‌ های اضافی یا ابزار خوابی که ممکن است به راحت‌ تر کردن موقعیت برای شما کمک کند توجه کنید. به عنوان مثال، برخی از افراد دوست دارند یک بالش اضافی زیر زانوهای خود قرار دهند. کمی تمرین قبل از تاریخ برنامه ریزی شده جراحی می تواند به شما کمک کند تا به این وضعیت عادت کنید و انتقال به پشت خوابیدن را کمتر آزاردهنده می کند – به خصوص اگر عادت به خوابیدن روی شکم یا پهلو دارید.

نحوه خوابیدن به پشت یا به پهلو بعد از عمل پروتز سینه

پس از خوابیدن در وضعیت مرتفع به پشت به مدت حداقل چهار تا شش هفته، معمولاً می توانید به مدت چند هفته فقط به پشت و صاف روی تخت بخوابید. با این حال، اینگونه خوابیدن نیز می تواند خسته کننده شود، بنابراین بیماران در نهایت می خواهند بدانند: “چه زمانی می توانم بعد از بزرگ کردن سینه به پهلو بخوابم؟” در نهایت، خواب به پهلو معمولاً می تواند شش تا هشت هفته (حدود دو ماه) پس از جراحی شما از سر گرفته شود. باز هم وضعیت منحصر به فرد خود را با دکتر خود در میان بگذارید، زیرا توصیه ها از بیمار به بیمار دیگر متفاوت هستند.

طریقه خوابیدن بعد از پروتز

نحوه خوابیدن به روی شکم بعد از جراحی پروتز سینه

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ما از شما می خواهیم بعد از جراحی بزرگ کردن سینه روی شکم نخوابید. مهم‌ تر از همه، سینه‌ های شما در جلوی بدن قرار دارند، بنابراین اگر روی شکم بخوابید، درد و ناراحتی بیشتری در آنجا خواهید داشت. به همین ترتیب، خوابیدن مستقیم روی سینه ها می تواند نتایج شما را به حداقل برساند. در طول این زمان سخت پس از جراحی، سینه های جدید شما در موقعیت های دائمی خود قرار می گیرند. همچنین پوست اطراف برش های شما نیز در حال بهبود است. با در نظر گرفتن این موضوع، نباید فشار شدیدی را به روی سینه‌ های خود وارد کنید، زیرا این امر می‌ تواند به ناچار باعث عدم موفقیت شما در رسیدن به ظاهر دلخواه شما شود. از طرف دیگر، خوابیدن به پشت تضمین می کند که هیچ فشار مستقیمی به سینه های شما وارد نمی شود. این وضعیت همیشه بهترین حالت برای خواب بعد از جراحی پروتز کردن سینه خواهد بود.

چه موقع از سوتین مخصوص پروتز سینه باید استفاده کنیم؟

نیاز است که پس از جراحی زیبایی سینه مثل پروتز سینه از سوتین مناسب و طبی استفاده کنید، زیرا تضمین می کند که وزن سینه به درستی پشتیبانی می شود. این پشتیبانی، به حفظ شکل ایده آل سینه در حین بهبودی کمک می کند. همچنین درد و تورم را کنترل می کند در حالی که پانسمان شما را در جای خود نگه می دارد. طبق توصیه دکتر وحید حریری جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، تا حدود 6 هفته پس از جراحی، به مدت 24 ساعت شبانه روز و حتی در هنگام خواب باید از نیم تنه ورزشی به جای سوتین های معمولی استفاده کنید. اگر برایتان مساله است که سوتين بعد از عمل پروتز چگونه باید استفاده شود برای مطالعه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

سوتین مخصوص پروتز سینه

مدت زمان رعایت نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه چند هفته است؟

در حالی که خواب هستید، مغز و بدن شما در حال انجام کارهای مهم هستند. اگر بیمار هستید یا پس از یک آسیب فیزیکی یا جراحی در حال نقاهت هستید، بدن شما فعالانه در تلاش است تا آنچه را که به درمان نیاز دارد، التیام دهد. زمان خواب، دوره تجدید قوا و ترمیم است. بقیه سیستم های شما برای شب “خاموش” هستند و این به سایر فرآیندها (درمان و بازسازی) فرصتی برای کار می دهد. همانطور که می دانید خوابیدن به پشت، سینه های شما را در وضعیت مطلوبی برای بهبودی نگه می دارد. بنابراین توصیه می شود که این وضعیت را حداقل تا 6 هفته پس از جراحی حفظ کنید.

رعایت نکات مهم برای طرز صحیح خوابیدن بعد از پروتز سینه

خوابیدن یکی از دغدغه های اصلی بیماران پروتز سینه است. در اینجا چند نکته دیگر برای کمک به خواب بهتر بعد از جراحی آورده شده است:

  • هر شب حداقل هشت ساعت بخوابید.

داشتن مقدار کافی خواب در هر شب برای بهبودی کامل سینه بسیار مهم است. ساعت های طولانی خواب آرام، اثر ترمیمی بر کل بدن شما خواهد داشت. خواب با کیفیت به خصوص پس از یک رویداد مخرب مانند جراحی، به عضله، بافت و استخوان شما زمان می‌ دهد تا رشد کنند و خود را ترمیم کنند.

  • فراموش نکنید که سوتین جراحی خود را بپوشید.

پوشیدن سوتین طبی در طول ریکاوری پروتز سینه بسیار مهم است. چرا که لباس‌ های فشرده به کاهش تورم و کبودی کمک می‌ کنند و همچنین تنش‌ هایی را که در اطراف محل‌ های برش روی سینه‌ ها احساس می‌ کنید، کاهش می‌ دهند. بیمارانی که سوتین طبی خود را به طور منظم و طبق دستورالعمل می پوشند، به طور مداوم پس از جراحی بزرگ کردن سینه به نتایج مطلوب دست می یابند. اگر می خواهید بدانید چه زمانی می توانید بدون سوتین بعد از عمل بزرگ کردن سینه بخوابید، با دکتر خود مشورت کنید. چرا که روند بهبودی هر بیمار متفاوت است و فقط جراح شما می داند که چه زمانی خوابیدن بدون سوتین مشکلی ندارد.

  • قبل از خواب خود را آرام کنید.

این نکته می تواند برای هر کسی در هر زمانی مفید باشد، اما برای بیمارانی که پس از جراحی بهبود می یابند بسیار مهم است. ریلکس کردن قبل از خواب بسیار مهم است زیرا ذهن و بدن شما را برای خواب آماده می کند. همه صفحه نمایشگرها اعم از تلویزیون و موبایل خود را خاموش کنید، چراغ‌ ها را کم نور کنید و لباس خوابتان را بپوشید. انجام همه این کارها و دیگر “آیین خواب” ذهن و بدن شما را برای یک دوره خواب آرام و باکیفیت آماده می کند. تماشای صفحه‌ نمایش تا زمان خواب و جذب مداوم رسانه‌ های اجتماعی و سایر محتواها به ذهن شما اجازه نمی‌ دهد به درستی خاموش شود.

شکل خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه

بعد از هر نوع جراحی، خوابیدن یک چالش است. پس از جراحی پروتز سینه، به دلیل موقعیت خواب منحصر به فرد که باید به آن توجه شود (به پشت و در شیب)، خوابیدن می تواند دشوار باشد. خبر خوب این است که بسیاری از تلفن های هوشمند این روزها دارای برنامه های منحصر به فردی هستند که به شما کمک می کند زمان خواب خود را بهتر برنامه ریزی کنید. برخی از آنها به طور خودکار تلفن شما را به حالت “مزاحم نشوید” در می آورند یا گوشی شما را به طور کامل در انتظار خواب خاموش می کنند.

  • فضای خواب خود را تا حد امکان راحت کنید.

چه قصد دارید بعد از جراحی در اتاق خواب خود بخوابید یا روی کاناپه در اتاق نشیمن، هر جایی که می خوابید را تا حد امکان راحت کنید. ابتدا، مطمئن شوید که پرده‌ های تیره روی پنجره‌ های خود دارید تا جلوی نور را بگیرد، به خصوص اگر قصد دارید در طول روز بخوابید یا در اوایل عصر به رختخواب بروید، در حالی که ممکن است هنوز نور خورشید از پنجره‌ ها بتابد. کم کردن نور فضای خواب می تواند کمک زیادی به خواب راحت کند. سپس فضای خواب خود را تا حد امکان دنج و راحت کنید. هنگام آماده شدن برای  رفتن رختخواب، کمی موسیقی ملایم و آرامش بخش پخش کنید و از لباس خواب راحت استفاده کنید که در آن احساس خوبی داشته باشید. انجام همه این کارها برای یک خواب آسوده به شما کمک می‌ کند تا تجربه‌ ای آرام‌ بخش و لذت‌ بخش داشته باشید.

جمع بندی

پس از انجام یک عمل سینه مانند بزرگ کردن سینه با پروتز معمولاً به انجام حرکات سبک تشویق می شوید. با این حال، هنگامی که در حال استراحت هستید، نحوه خوابيدن بعد از عمل پروتز سينه بسیار مهم است و بر بهبودی پس از عمل تاثیرگذار است. مهم است که بعد از این جراحی علاوه بر استفاده از سوتین جراحی، همواره به پشت بخوابید و از خوابیدن بر روی شکم و پهلو تا مدت زمان معین اجتناب کنید. لذا برای داشتن یک عمل خوب باید از نحوه مراقبت های بعد از پروتز سینه هم آشنا باشید پس پیشنهاد می کنم مقاله ما را در این مورد هم بخوانید.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *