لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
دوره نقاهت پروتز سینه

دوره نقاهت پروتز سینه

مراقبت های بعد از پروتز سینه شامل دوران نقاهت پروتز سینه، نحوه خوابیدن، نحوه انجام فعالیت های روزمره و مراقبت از درد بعد از پروتز، ورم سینه و… می باشد که بعد از جراحی باید رعایت کنید. مانند هر عمل جراحی دیگری، نکات مراقبتی و گوش دادن به توصیه های جراح پستان برای داشتن یک نتیجه موفقیت آمیز بسیار مهم است. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد دوره نقاهت پروتز سینه و مراقبتهای بعد از آن صحبت کنیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

دوران نقاهت بعد از عمل پروتز سینه چند روز است؟

بدن هر زن منحصر به فرد خودش است و زمان بهبودی ایشان می تواند متفاوت باشد. عوامل مختلفی مانند اندازه و نوع پروتز، محل قرارگیری و حتی مهارت جراحی پزشک وجود دارند که می تواند بر زمان بهبودی پروتز سینه تأثیرگذار باشند. به طور متوسط، یک دوره بهبودی کامل معمولاً حدود 4 تا 6 هفته طول می کشد. مهم است که در این دوران حساس از فعالیت بدنی، بلند کردن اجسام سنگین و کار بیش از حد خودداری کنید.

  • مراقبت های هفته اول

بلافاصله پس از بیدار شدن از بیهوشی، احتمالاً احساس گرفتگی و درد خواهید کرد. ممکن است کمی احساس شبیه خماری داشته باشید، اما این اثرات باید در عرض چند ساعت از بین بروند.

به طور معمول، سه تا پنج روز اول ناراحت کننده ترین هستند که پزشک شما احتمالاً داروهای ضد درد تجویز می‌کند. نکته دیگر این است که خانه و کمد لباس خود را قبل از عمل آماده کنید. هفته اول بعد از جراحی سخت ترین هفته خواهد بود، بنابراین عاقلانه است که تمام کارهای خانه، خرید لباس و آماده سازی غذا را از قبل انجام دهید تا بتوانید به طور کامل استراحت کنید.

اگر تمایل دارید درمورد ورزش بعد از پروتز سینه (انجام حرکات ورزشی مناسب، زمان شرع ورزش بعد از پروتز و غیره) بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

پس از چند روز اول، بیشتر زنان می توانند ناراحتی بعد از عمل را با مسکن های بدون نسخه کنترل کنند. تا یک هفته پس از جراحی باید از رانندگی اجتناب شود زیرا تحرک و زمان واکنش شما تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر از داروهای مسکن قوی استفاده می کنید، باید در چند هفته اول از رانندگی در مسافت های طولانی خودداری کنید. این داروها می توانند شما را خواب آلود کنند و ممکن است رفلکس شما را مختل نمایند. پس از هفته اول، بیماران تشویق می شوند که به آرامی به ورزش سبک و یک روال عادی روزانه برگردند.

علاوه بر این، اکثر زنان حدود یک هفته پس از جراحی می توانند به مشاغل پشت میز بازگردند. با این حال، باید از انجام فعالیت‌ های سنگین مانند بلند کردن دست‌ها از بالای سر خودداری کنید که می‌تواند منجر به تحریک و خونریزی شود. همچنین از انجام فعالیت‌ های شدید یا سخت مانند دویدن، اسب‌سواری، بلند کردن اجسام سنگین یا تمرین‌ های سخت تا زمان بهبودی کامل خودداری کنید. طبق توصیه پزشکان بیمارانی که مشاغل پر مشغله دارند باید تا زمان بهبودی استراحت کنند. در این زمان، پروتز های سینه شما شروع به نشستن در جای خود می کنند.

  • مراقبت های هفته دوم

ممکن است ناحیه بالای شکم شما متورم شود. تورم بالای شکم پس از بزرگ کردن سینه طبیعی است زیرا تورم به سمت پایین بدن حرکت می کند. کبودی ثابت می ماند و درد بین ساعت 3 تا 6 صبح در بدترین حالت خود است اما درد در طول روز کمتر دیده می شود.

  • مراقبتها هفته سوم و چهارم

در این مرحله، شما باید احساس درد یا ناراحتی کم تری داشته باشید. تورم و کبودی در سینه ها باید کاهش یافته و محو شده باشد. البته باز هم کبودی بسته به روش جراحی و در صورت وجود عوارض طبیعی است. ادامه استفاده از سوتین مخصوص پس از جراحی  همچنان می‌ تواند باعث بهبودی در این زمان شود.

  • مراقبتها هفته پنجم و ششم

معمولاً در این مرحله، اکثر بیماران به طور کامل بهبود یافته اند و می توانند فعالیت منظم خود را از سر بگیرند. سینه های شما باید طبیعی تر به نظر برسند. به بیماران توصیه می شود برای ارزیابی کامل پروتز سینه با جراح خود قرار ملاقات بگذارند.

مراقبت های بعد از پروتز سینه

مراقبت های بعد از پروتز سینه شامل تعویض پانسمان، نحوه خوابیدن و استراحت، تاریج مراجعه به پزشک، استحمام و اطلاع درمورد درد بعد از پروتز و ورم سینه است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

1. تعویض پانسمان

پس از عمل، جای زخم با یک پانسمان پوشانده می شود. عاقلانه است که پانسمان را در 48 ساعت اول خشک نگه دارید و جای زخم خود را برای 7 تا 10 روز پوشانده باشید.

2. استحمام بعد از پروتز سینه

شما می توانید 24 ساعت پس از جراحی دوش بگیرید، چرا که زخم عمل با چسب های مخصوص ضدآب پوشانده می شود. به طور کلی پس از عمل جراحی، توصیه می کنیم تا حد امکان کمتر از شستن موهای خود استفاده کنید، زیرا ممکن است بالا بردن بیش از حد بازوها دشوار و ناراحت کننده باشد.

3. نحوه استراحت و خوابیدن

پس از چند روز، تورم و کبودی شروع به از بین رفتن می کند، اما برای 4 تا 6 هفته اول پس از جراحی، باید به پشت بخوابید. خوابیدن به پشت و بالا نگه داشتن پشت، شانه ها و سر پس از عمل پروتز سینه، فشار را از روی ایمپلنت ها و برش ها در حین بهبودی کم می کند. اکیداً از خوابیدن بر روی شکم و پهلوی خود خودداری نمایید. حتی اگر هشت ساعت بخوابید، اگر کیفیت آن پایین باشد، می تواند بر عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد. کم‌ خوابی تأثیر متفاوتی بر روی افراد می‌گذارد، اما می‌تواند سرعت روند بهبودی شما را کاهش دهد.

رعایت نکات زیر بر افزایش کیفیت خواب شما موثر هستند:

  • از کافئین یا سایر مواد مختل کننده خواب قبل از خواب، مانند تلویزیون یا تماشای صفحه نمایش خودداری کنید.
  • هنگام خواب از یک سوتین طبی استفاده کنید، که هر گونه تنش بر روی برش ها را کاهش می دهد و سینه های شما را در جای خود نگه می دارد و در عین حال بهبودی کلی شما را افزایش می دهد.
  • پیاده روی سبک در طول روز برای تقویت بهبودی و خواب راحت در شب بسیار توصیه می شود. قدم زدن گردش خون را افزایش می دهد که می تواند خطر لخته شدن خون یا سایر عوارض بعد از عمل را نیز کاهش دهد.

4. مراجعه به پزشک

طبق توصیه پزشک خود در مواقع لزوم به ایشان مراجعه کنید و روند بهبودی را پیگیری نمایید. همچنین باید سه سال پس از جراحی و هر دو سال یکبار، برای چک کردن وضعیت پروتز های سینه خود به دنبال اسکن MRI باشید.

مراجعه به پزشک

5. کشیدن بخیه بعد از عمل پروتز سینه

پس از شروع روند بهبودی، بخیه های شما کشیده می شوند. اما اکثر جراحان در عمل بزرگ کردن سینه با پروتز از نخ های بخیه قابل جذب استفاده می کنند که نیازی به کشیدن ندارند.

6. ورم بعد از پروتز سینه

برای اکثر بیماران، هر تورمی پس از رسیدن به سه هفته بعد از عمل کاهش می یابد. با این حال، تجربه کمی تورم تا سه ماه اول طبیعی است. اقدامات زیر جهت کاهش تورم پس از عمل موثر واقع می گردند:

  • پیروی از توصیه های بعد از عمل مانند ماساژ بافت سینه برای کمک به شل شدن عضلات و کاهش تورم بسیار مهم است.
  • کمپرس سرد را در ناحیه سینه قرار دهید.
  • برای جلوگیری از تجمع مایعات در ناحیه سینه در وضعیت عمودی بخوابید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای مغذی بخورید تا بدن شما سریعتر بهبود یابد.
  • برای کمک به کاهش تورم و تسریع بهبودی باید از سوتین طبی جراحی استفاده نمایید.

ما در یک مقاله جداگانه درمورد عوارض جراحی پروتز سینه بطور مفصل توضیح داده ایم، لذا اگر تمایل دارید درمود عوارض بعد از پروتز سینه بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

7. درد بعد از پروتز سینه

در روزهای اول بعد از عمل مقداری درد احساس می کنید که کاملاً طبیعی است و به مرور زمان کاهش می یابد و نهایتاً از بین می رود. استفاده از سوتین های جراحی یا نیم تنه های ورزشی نیز در کاهش درد سینه ها بسیار کمک کننده و موثر هستند.

اقدامات لازم بعد از پروتز سینه

ورزش های شدید و کشش باید حداقل تا شش هفته پس از عمل به حداقل برسد، زیرا حرکت شدید می تواند باعث باز شدن بخیه ها شود. پس از ماه اول، می‌توانید فعالیت های ورزشی را شروع کنید، به شرطی که بر روند بهبودی شما تأثیری نداشته باشند. اگر پروتز سینه شما زیر عضله قرار داده شده است، ممکن است لازم باشد در 12 هفته اول از انجام تمرینات سینه خودداری کنید. هر گونه اسکار سینه باید حدود یک سال از نور مستقیم خورشید و اشعه ماوراء بنفش مصنوعی دور نگه داشته شود، زیرا پوست این ناحیه بسیار نازک‌ تر و مستعد سوزش است. پزشکان توصیه می کنند در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب حتما از کرم ضد آفتاب با SPF 25 یا بیشتر استفاده شود.

جمع بندی

پروتز کردن سینه یکی از پرطرفدارترینجراحی های زیبایی سینه است. چرا که بسیاری از زنان پس از عمل های بزرگ کردن سینه، سطح بسیار بالاتری از اعتماد به نفس و شادی را گزارش می کنند و گزارش می دهند که از نتایج جراحی خود بسیار راضی هستند. با این حال، قبل از عمل جراحی، یادگیری اینکه چه چیزی پس از جراحی باید انتظار داشت و چقدر طول می‌کشد تا بیمار احساس بهبودی کامل کند و مراقبت های بعد از آن چه مواردی هستند و دوره نقاهت پروتز سینه چند روز است، می‌تواند به بیماران کمک کند تا برای تجربه‌ ای که می‌ تواند زندگی را متحول کند، آماده شوند. اگر فکر می کنید که عمل پروتز سینه برای شما مناسب است می توانید با دکتر وحید حریری جراح پستان وویزیت شوید و در مورد اهداف خود در مورد این عمل با ایشان مشورت نمایید.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

2 دیدگاه دربارهٔ «دوره نقاهت پروتز سینه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *