لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
ورزش بعد از پروتز سینه

ورزش بعد از پروتز سینه

شما مخاطب گرامی در حال مطالعه مقاله ورزش بعد از پروتز سینه در سایت دکتر حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی هستید. کلید دانستن تمرینات مناسب بعد از جراحی سینه در زمان بندی است. این یکی از پرطرفدارترین سوالاتی است که ما در مطب جراحی پلاستیک دریافت می‌کنیم.  ما در این مقاله راهنمای کارهایی که می‌توانید در هر زمان بعد از عمل پروتز سینه انجام دهید را توضیح دادیم. هنگام ریکاوری بعد از جراحی همه می‌خواهند بدانند چه زمانی می‌توانند به پیاده‌ روی و ورزش برگردند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در مورد بازگشت به فعالیت های معمول خود پس از جراحی پروتز سینه ادامه مطلب را بخوانید.

شروع فعالیت های ورزشی بعد از جراحی سینه

چه پروتز سینه روی عضله داشته باشید و چه پروتز زیر عضله، یک راهنما برای برنامه ریزی تمرینات خود پس از جراحی سینه مفید است. قبل از انجام هر حرکت مهمی در ورزش بعد از ایمپلنت سینه حتماً با جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

هدف از انجام تمرینات ورزشی پس از جراحی بازسازی سینه کمک به بازگشت به فعالیت های طبیعی و دامنه کامل حرکت است. پشت سر گذاشتن عمل جراحی زمان می‌برد و احتمالاً در ابتدا احساس خستگی می‌کنید. این تمرینات به شما کمک می‌کنند که حرکت کنید و از سفت شدن بیش از حد شانه یا جای زخم جلوگیری کنید.

فعالیت های بعد از پروتز سینه

با انجام برخی تمرینات ملایم شروع کنید و به آرامی در طی چند هفته به حرکت کامل برسید. این به بدن شما زمان می‌دهد تا بهبود یابد. معمولاً می‌توانید از روز بعد از جراحی، از بازوی آسیب‌ دیده خود تا ارتفاع شانه برای فعالیت‌ های سبک استفاده کنید.  اگر دلیلی برای عدم انجام این کار وجود داشته باشد، پزشک یا پرستار به شما اطلاع خواهند داد.

به بدن خود گوش کنید اگر احساس خستگی و درد می‌کنید، ممکن است لازم باشد سرعت حرکات خود را کاهش دهید. شانه و سینه شما ممکن است احساس سفت شدن و ناراحتی داشته باشد، اما نباید درد غیرقابل کنترلی داشته باشید.

ما تا اینجا درمورد شروع فعالیت های ورزشی بعد از پروتز سینه گفتیم، شاید بخواهید در مورد دوره نقاهت عمل پروتز سينه هم بدانید؛ ما در یک مقاله جداگانه به این موضوع مهم پرداخته ایم پیشنهاد می کنم برای مطالعه بیشتر بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

نحوه ورزش بعد از پروتز سینه

در چند هفته اول بعد از پروتز سینه، حفظ وضعیت بدنی خوب و انجام تمرینات مناسب زیر نظر جراح متخصص به جلوگیری از سفت شدن شانه ّّو بازو کمک می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا به فعالیت های عادی بازگردید. همیشه در مورد اینکه چه زمانی می‌توانید این تمرینات را انجام دهید، با جراح خود مشورت کنید.

ایده خوبی است که فعالیت بدنی ملایمی مانند پیاده روی انجام دهید که به تقویت قدرت شما کمک می‌کند نیاز نیست بعد از جراحی زیبایی پستان که نسبتا جراحی سنگینی محسوب می شود به خودتان فشار بیاورید.

نحوه ورزش بعد از پروتز سینه

فعالیت های ورزشی بعد از پروتز سینه

مهم نیست که چه نوع جراحی دارید، مهم است که ورزش‌ هایی را بعد از آن انجام دهید تا بازو و شانه دوباره حرکت کنند.  ورزش بعد از پروتز پستان به کاهش عوارض جانبی جراحی مثل ورم بعد از پروتز سینه کمک می‌کند و به شما کمک میکند تا به فعالیت های معمول خود بازگردید.

ورزش ها در هفته اول

از روز اول تا پایان هفته اول پس از جراحی سینه، بهترین تمرینی که می‌توانید انجام دهید، تقریباً محدود به پیاده روی در اطراف خانه است. شما باید از انجام تمرینات هوازی (یعنی هر چیزی که ضربان قلب شما را بالا می‌برد) اجتناب کنید و از تمام تمرینات قدرتی خودداری کنید. برای مطالعه مراقبت های بعد از پروتز سینه از هفته اول تا ماه چهارم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

قطعا هیچ تمرین با وزنه، زومبا یا هر چیز دیگری انجام ندهید. آرام باشید، چراکه می‌توانید با زیاده‌ روی مانع از درمان شوید، یا بدتر از آن، می‌توانید به خودتان آسیب بزنید. ما نمی‌خواهیم شما در اطراف پروتز خود خونریزی داشته باشید. تا جایی که می‌توانید در این هفته روی بهبودی تمرکز کنید.

پروتز سینه و ورزش

نکات و تمرینات ذکر شده در زیر باید در 3 تا 7 روز اول پس از جراحی انجام شود. تا زمانی که پزشک خود این موارد را تایید نکرده است آنها را انجام ندهید:

  • زمانی که موهایتان را شانه می‌کنید، حمام می کنید، لباس می‌پوشید و غذا می‌خورید، از بازوی آسیب دیده (در همان سمت جراحی) استفاده کنید. حتما از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید وسایل سنگین تری را بلند کنید یا خیر.
  • بازوهای خود را تا ارتفاع شانه یا هر ارتفاعی که می‌توانید بدون کشیدن درن بالا بیاورید و دوباره چند بار پایین بیاورید. این کار را 3 یا 4 بار در روز تکرار کنید. این تمرینات به حرکت مایع لنفاوی از بازوی شما کمک می‌کند و به بازیابی حرکت کمک می‌کند.
  • می‌توانید در حالی که بازوی آسیب دیده خود را بالا آورده اید، ورزش کنید. چند راه برای انجام این کار وجود دارد. در حالی که بازوی خود را بالا آورده اید، دست خود را 15 تا 25 بار باز و بسته کنید. در مرحله بعد، آرنج خود را چندین بار خم کرده و صاف کنید. همچنین می‌توانید آرنج خود را خم کنید و شانه را از همان طرف چند بار لمس کنید، سپس شانه را در طرف مقابل چند بار لمس کنید.
  • تمرینات تنفس عمیق (با استفاده از دیافراگم) را حداقل 6 بار در روز انجام دهید. به پشت دراز بکشید و یک نفس آرام و عمیق بکشید. در حالی که سعی می‌کنید قفسه سینه و شکم خود را باز کنید، تا جایی که می‌توانید هوا را تنفس کنید. استراحت کنید و نفس خود را بیرون دهید. این کار را 4 یا 5 بار تکرار کنید. این تمرین به حفظ حرکت طبیعی قفسه سینه کمک می‌کند و کار ریه ها را آسان تر می‌کند. سعی کنید تمرینات تنفس عمیق را اغلب انجام دهید.
  • سن انجام عمل پروتز سینه نیز مهم است در انتخاب نوع ورزش به سن خود نیز دقت نمایید.

ورزش ها در هفته دوم

شما در هفته دوم بعد از عمل پروتز سینه همچنان کمی تورم دارید. اکثر بیماران دو هفته بعد از پروتز سینه برای فعالیت های سبک، از جمله بازگشت به سر کار در صورتی که شغل شما از نظر جسمی سخت نباشد آماده می‌شوند. اما همچنان باید از ورزش های قلبی فشرده، دویدن، شنا، فشار دادن یا هر گونه تمرین با شدت بالا اجتناب کنید.

فعالیت های ورزشی از هفته سوم به بعد

ورزش های بعد از جراحی سینه در هفته سوم شما رهایی بخش است! در این مرحله ما معمولاً توصیه می‌کنیم تا فقط تمرینات قدرتی پایین تنه را شروع کنید. این شامل شکم، پایین شکم و البته چهار سر، همسترینگ و ساق پا می‌شود. از تمرینات بالاتنه و بازوها خودداری کنید.

در حین انجام تکرارهای خود با وزنه، فقط وزنه بزنید بدون اینکه ضربان قلب و فشار خون خود را افزایش دهید. این به این دلیل است که وقتی شروع به پمپاژ خون بیشتر می‌کنید، این به معنای تورم بیشتر در سینه ها است و ما قبل از اینکه در روند بهبودی شما به جلو برویم، به عقب بر می‌گردیم.

ممنوعیت های ورزشی بعد عمل پروتز سینه

مواردی وجود دارد که باید در 2 هفته اول پس از جراحی پروتز پستان از انجام آنها اجتناب کنید تا از عوارض عمل پروتز سینه کاسته شود:

  • دست خود را بالاتر از ارتفاع شانه بلند نکنید.
  • چیزی سنگین تر از یک کیسه شکر بلند نکنید.

همچنین ممکن است متوجه نباشید که برخی از چیزهای روزمره می‌توانند عضلات شما را تحت فشار قرار دهند. بنابراین از انجام هر یک از کارهای زیر با بازوی خود در کنار جراحی خودداری کنید:

  • هل دادن خود از روی تخت
  • فشار دادن درها برای باز کردن
  • کشیدن اشیا به سمت خود، مانند بیرون کشیدن لباسشویی از ماشین لباسشویی

جمع بندی

ورزش بعد از پروتز سینه می تواند در تسریع بهبودی شما مناسب باشد. اگر در مورد چیزی مطمئن نیستید، حتماً از جراح متخصص پروتز سینه خود بپرسید. برای تعیین وقت مشاوره با دکتر وحید حریری همین امروز تماس بگیرید و یاد بگیرید که چه چیزی بعد از جراحی پروتز سینه برای شما بهترین است.

آدرس مطب: میدان آرژانتین خیابان الوند روبروی بیمارستان کسری بن بست آریا پلاک ۲ ساختمان پزشکان آریا طبقه اول

شماره تماس مطب: 02188732902

منابع:

https://www.cancer.org

https://www.cancerresearchuk.org

https://www.tannanplasticsurgery.com

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *