لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
علت کوچک شدن پروتز سینه

علت کوچک شدن پروتز سینه

بروز تغییرات در اندازه و ظاهر سینه ها پس از جراحی پروتز سینه امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ ممکن است چندین ماه طول بکشد، تا سینه ها به اندازه و شکل نهایی خود برسند. درک این موضوع قبل از انجام جراحی پروتز پستان بسیار مهم است. این امر به شما کمک می کند تا انتظارات واقع بینانه ای داشته باشید و به بافت بدن خود زمان لازم برای سازگاری با پروتزهای جدید را بدهید. از جمله دلایل احتمالی کوچک شدن پروتز سینه در طول زمان، می‌توان به وجود تورم و التهاب،حایگیری پروتز، انقباض کپسول، کاهش وزن و افزایش سن اشاره کرد.

در ادامه این دلایل را به صورت مفصل تر مورد بررسی قرار می دهیم؛ برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله، با ما همراه باشید.

مهم ترین علت کوچک شدن پروتز سینه بعد از عمل چیست؟

با گذشت زمان، تورم برطرف می‌شود، بافت‌ ها شل می‌شوند و شکل پروتز شروع به اعمال خود بر روی بافت‌ های پوشاننده می‌کند؛ در نتیجه، پروتزها در یک موقعیت پایین‌تر، روی قفسه سینه قرار می‌گیرند. در برخی موارد، ممکن است با گذشت زمان فاصله بین دو پروتز کمی کاهش پیدا کند؛ این امر می تواند باعث نزدیک تر به نظر رسیدن پروتزها به یکدیگر شود. کوچک شدن پروتز سینه

همچنین، حجم طبیعی سینه ها نیز با گذشت زمان کاهش می یابد و به طور طبیعی ممکن است پروتزها کوچکتر به نظر برسد؛ به خصوص اگر حجم پروتزها ثابت باقی بماند. بنابراین، اگر حس می‌کنید حجم پروتز شما کاهش یافته است، احتمالاً مقداری از حجم طبیعی سینه خود را، از دست داده اید و شاید به همین دلیل است که آنها کوچکتر به نظر می‌رسند.

آیا کوچک شدن پروتز سینه به نوع پروتز بستگی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، نوع پروتز می تواند تا حدی بر احتمال کوچک شدن یا تغییر شکل آن در طول زمان تأثیر بگذارد. دو نوع اصلی پروتزهای سینه عبارتند از، پروتزهای نمکی و پروتزهای سیلیکونی، که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و ممکن است در طول زمان به طور متفاوتی تحت تأثیر عوامل مختلف قرار بگیرند. اما به‌طورکلی، پروتزهای با کیفیت، از مواد بادوام تری ساخته شده اند و احتمال پارگی یا تغییر شکل آنها بسیار کمتر است.
هرچند هیچ نوع پروتزی وجود ندارد که به طور کامل در برابر کوچک شدن یا تغییر شکل در طول زمان مقاوم باشد، ولی می‌توانید در مورد تمام مزایا و معایب پروتزانتخابی، با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

پایداری حجم پروتز سینه در طول زمان

پروتزهای سینه به طور کلی حجم خود را در طول زمان حفظ می کنند. با این حال، پروتزهای سالین به مرور زمان درصد کمی از حجم خود را از دست می دهند؛ این امر به دلیل تبخیر تدریجی محلول نمکی موجود در داخل پروتز رخ می دهد.
کاهش حجم در پروتزهای سالین می تواند منجر به:

  • تغییر در پری سینه: سینه ها ممکن است کوچکتر و کم حجم تر به نظر برسند.
  • موج دار شدن پروتز: ممکن است ناصافی و ناهمواری در سطح پروتز ایجاد شود.
  • ایجاد نقص های زیبایی: ظاهر کلی سینه ها می تواند غیرطبیعی به نظر برسد.

به طور متوسط، پروتزهای سالین حدود 10 سال عمر می کنند و پس از آن نیاز به تعویض دارند؛ به همین دلیل در بسیاری از موارد، بیماران برای جلوگیری از کاهش حجم و بهبود ظاهر سینه ها، پروتزهای سالین خود را با پروتزهای سیلیکونی جایگزین می کنند.

پروتزهای سیلیکونی به دلیل عدم تبخیر محتویات، حجم خود را در طول زمان حفظ می کنند؛ این امر آنها را به انتخابی مناسب تر برای بیمارانی تبدیل می کند که، به دنبال پروتزهای دائمی تر با حجم ثابت هستند. اما در نهایت، انتخاب نوع پروتز مناسب به نظر پزشک، نیازها و ترجیحات هر فرد بستگی دارد.

سایر علت های کوچک شدن پروتز سینه

علاوه بر موارد گفته شده در پارگراف های قبل، کوچک شدن پروتز سینه، می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • پارگی پروتز سینه

ماندگاری و دوام پروتز پستان نکته مهمی است، که در یک مقاله جدا به آن پرداخته ایم؛ اما در مبحث پارگی وقتی پروتز سیلیکونی پاره شود، ژل به دلیل ضخیم بودن به آرامی بیرون می‌ریزد.  ژل سیلیکون جذب بدن نمی‌شود؛ اما  علائمی وجود دارد، که نشان می‌دهد ایمپلنت سیلیکونی شما پاره شده است. از جمله این علائم می‌توان به تغییر در شکل و اندازه سینه، افزایش درد، سفتی و تورم در طی چند هفته، اشاره کرد. برای مطالعه بیشتر در مورد علائم پارگی پروتز سینه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

کوچک شدن پروتز به علت پارگی پروتز

به گفته سایت centreforsurgery هنگامی که یک ایمپلنت سینه سالین پاره می‌شود، معمولاً اندازه آن کاهش می‌یابد. این ممکن است منجر به تغییر ناگهانی یا تدریجی در شکل و اندازه سینه آسیب دیده شود.

بسیاری بر این باورند که مواد داخل ایمپلنت می‌تواند سفت شود و سینه ها را به طور فزاینده ای گرد، محکم و مصنوعی به نظر برساند! با این حال، واقعاً اینطور نیست؛ ایمپلنت به خودی خود، سفت نمی‌شود، این واکنش بدن به پروتز است، که می‌تواند احساس سفتی را ایجاد کند.

هنگامی که یک پروتز (یا هر جسم خارجی) با جراحی در بدن قرار می‌گیرد، سیستم ایمنی با تشکیل یک لایه نازک در اطراف جسم، واکنش محافظتی نشان می‌دهد. این بیوفیلم از بافت فیبری تشکیل شده است که به طور کامل ایمپلنت را می‌پوشاند و یک کپسول تشکیل می‌دهد؛ بیوفیلم بخشی طبیعی و مورد انتظار از روند بهبودی بدن است و بیشتر اوقات بدون ایجاد تغییر ظاهری، در اطراف پروتز باقی می‌ماند.

اگر تمایل دارید درمورد برند پروتز سینه و تعویض پروتز پستان اطلاعات بیشتری کسب کنید می‌توانید برروی لینک هایی که دراختیار شما قرار داده ایم، کلیک کنید.

مدت زمان سازگاری پروتز در بدن بیمار چقدر است؟

عوامل مختلفی بر سرعت فرآیند سازگار شدن پروتز با بدن تأثیر می‌گذارد؛ جنس پروتز، سایز پروتز و سفت بودن پوست از جمله این عوامل هستند. به طور کلی، بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند، پروتز سینه ظرف 6 هفته تا 3 ماه، در جای خود ثابت شود؛ در حقیقت، سینه ها به تدریج و در طی چند ماه، طبیعی تر به نظر می‌رسند.

مدت زمان سازگاری پروتز با بدن

مهم ترین علت تغییر سایز پروتز پستان

شاید بتوان گفت مهم ترین علت کوچک شدن پروتز سینه، جنس و کیفیت آن باشد! با گذشت زمان، پروتزهای سالین به طور طبیعی درصد بسیار کمی از حجم خود را، از طریق تبخیر از دست می‌دهند؛ اما به گفته سایت های معتبری همچون realself، پروتزهای سیلیکونی معمولاً کوچک نمی‌شوند و حجم خود را از دست نمی‌دهند. آنها ممکن است در اثر ضربه مکانیکی، یکپارچگی خود را از دست دهد، اما این حجم هرگز از بین نمی‌رود. اگر احساس می‌کنید حجم سینه های خود را از دست داده‌اید، این امر می‌تواند مستقیماً به تغییرات وجود آمده در بافت سینه های شما مربوط شود و نه پروتزهای باکیفیت.

آدرس مطب: میدان آرژانتین خیابان الوند روبروی بیمارستان کسری بن بست آریا پلاک ۲ ساختمان پزشکان آریا طبقه اول

شماره تماس مطب: 02188732902

منابع:

https://plasticsurgeryvegas.com

https://www.scottsdalecenterforplasticsurgery.com

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *