لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
ورزش بعد از پروتز سینه

ورزش بعد از پروتز سینه : باید و نبایدهای شروع ورزش بعد ایمپلنت سینه

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در زمینه جراحی زیبایی سینه دریافت می‌کنیم؛ مربوط به زمان‌بندی مناسب برای ورزش بعد از پروتز سینه است. طبیعی است که بخواهید بدانید، بعد از عمل، چه زمانی می‌توانید به پیاده‌روی، ورزش و سایر فعالیت‌های روزمره خود بازگردید. جواب کوتاه به این سوال، این است که ابتدا به دستورالعمل های پزشک خود توجه کنید، سپس به بدنتان گوش دهید و در نهایت به تدریج، فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید. در ادامه، جزئیات مربوط به بازگشت به فعالیت‌های عادی بعد از جراحی پروتز سینه را شرح می‌دهیم.

شروع فعالیت های عادی بعد از جراحی سینه

چه پروتز سینه روی عضله داشته باشید و چه پروتز زیر عضله، داشتن یک راهنما برای برنامه ریزی تمرینات خود پس از جراحی سینه، می‌تواند بسیار مفید باشد؛ از این رو قبل از انجام هر حرکت خاصی در ورزش، بعد از انجام ایمپلنت سینه، حتماً باید با جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

هدف از انجام تمرینات ورزشی پس از جراحی بازسازی سینه، کمک به بازگشت شما، به فعالیت های طبیعی روزمره و دامنه کامل حرکت است. پشت سر گذاشتن دوران نقاهت عمل جراحی زمان می‌برد، و احتمالاً در ابتدا احساس خستگی می‌کنید؛ ولی داشتن برنامه تمرینی مناسب که توسط پزشک تجویز شده است، به شما کمک می‌کند حرکت داشته باشید و از سفت شدن بیش از حد شانه یا جای زخم جلوگیری کنید.

فعالیت های بعد از پروتز سینه

برای این منظور، ابتدا باید با انجام برخی تمرینات ملایم شروع کنید، و به آرامی در طی چند هفته به حرکات کامل برسید؛ این روند به بدن شما زمان می‌دهد تا به آرامی بهبود پیدا کند. معمولاً می‌توانید از روز بعد از جراحی، از بازوی آسیب‌ دیده خود برای فعالیت‌ های سبک استفاده کنید و آن را تا ارتفاع شانه بالا بیاورید؛ اگر دلیلی برای عدم انجام این کار وجود داشته باشد، پزشک یا پرستار به شما گوشزد خواهند کرد.

اما بهتر است قبل از انجام هر حرکتی، به بدن خود گوش کنید و اگر احساس خستگی و درد می‌کنید، ممکن است لازم باشد سرعت حرکات خود را کاهش دهید. شانه و سینه شما ممکن است احساس سفت شدن و ناراحتی داشته باشد، اما نباید درد غیرقابل کنترلی را احساس کنید.

اگر می‌خواهید در مورد دوره نقاهت عمل پروتز سينه هم بدانید؛ ما در یک مقاله جداگانه به این موضوع مهم پرداخته ایم؛ پیشنهاد می کنیم برای مطالعه بیشتر بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

شروع ورزش بعد از پروتز سینه

در چند هفته اول بعد از پروتز سینه، حفظ وضعیت بدنی خوب و انجام تمرینات مناسب زیر نظر جراح متخصص، به جلوگیری از سفت شدن شانه و بازو کمک می‌کند؛ این حرکات برای بازگشت به فعالیت های عادی روزمره بعد از ایمپلنت سینه، بسیار مفید هستند.

در کل، ایده خوبی است که فعالیت بدنی ملایمی مانند پیاده روی داشته باشید که به تقویت قدرت بدنی شما کمک می‌کند؛ اما نیازی نیست بعد از جراحی زیبایی پستان، که نسبتا یک جراحی سنگین محسوب می شود، به خودتان فشار بیاورید.

نحوه ورزش بعد از پروتز سینه

انواع فعالیت های ورزشی بعد از پروتز سینه

مهم نیست که چه نوع جراحی انجام داده‌اید، مهم این است که برگشت دامنه حرکتی بازو و شانه خود، ورزش‌ ها و حرکات مناسبی را  بعد از آن، انجام دهید؛  ورزش بعد از پروتز پستان، به کاهش عوارض جانبی جراحی، مانند ورم بعد از پروتز سینه بسیار کمک کننده است، و بدن شما را برای برگشت به فعالیت های معمول خود، آماده می‌کند.

ورزش بعد از پروتز پستان در هفته اول

معمولا تا پایان هفته اول پس از جراحی سینه، بهترین تمرینی که می‌توانید انجام دهید، تقریباً محدود به پیاده روی در اطراف خانه می‌ود؛ شما باید از انجام تمرینات هوازی (یعنی هر چیزی که ضربان قلب شما را بالا می‌برد) اجتناب کنید و به هیچ عنوان تمرینات قدرتی انجام ندهید. برای مطالعه مراقبت های بعد از پروتز سینه از هفته اول تا ماه چهارم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

به هیچ عنوان برای شروع تمرین با وزنه، زومبا یا هر حرکت شدید دیگری عجله نکنید؛ آرام باشید، چراکه می‌توانید با زیاده‌ روی مانع از درمان به موقع شوید و یا بدتر از آن، ممکن است به خودتان آسیب بزنید. مطمئنا نمی‌خواهید در اطراف پروتز خود خونریزی داشته باشید و مجدد راهی اتاق عمل شوید؛ تا جایی که می‌توانید در هفته اول، برروی بهبودی خود تمرکز کنید.

پروتز سینه و ورزش

به طورکلی در  تا 7 روز اول بعد از جراحی پروتز سینه می‌توانید همراه با رعایت نکات گفته شده تمرینات زیر را انجام دهید:

  • زمانی که موهایتان را شانه می‌کنید، حمام می کنید، لباس می‌پوشید و غذا می‌خورید، از دست و بازوی سمت آسیب دیده بدن خود (در همان سمت جراحی) استفاده کنید؛ حتما از پزشک خود در مورد ابنکه آیا می‌توانید وسایل سنگین تری را بلند کنید یا خیر، بپرسید.
  • بازوهای خود را تا ارتفاع شانه یا هر ارتفاعی که می‌توانید، بدون کشیدن درن بالا بیاورید، و دوباره پایین بیاورید؛ این کار را 3 یا 4 بار در روز تکرار کنید. این تمرینات به حرکت مایع لنفاوی زیر بازو و بازیابی دامنه حرکتی شانه، کمک بسیاری می‌کند.
  • می‌توانید در حالی که بازوی آسیب دیده خود را بالا آورده اید، چند حرکت ساده انجام دهید؛ به عنوان مثال، دست خود را 15 تا 25 بار باز و بسته کنید. در مرحله بعد، آرنج خود را چندین بار خم کرده و صاف کنید؛ همچنین می‌توانید آرنج خود را خم کرده و شانه همان سمت و سپس شانه مخالف را چند بار لمس کنید.
  • تمرینات تنفس عمیق (با استفاده از دیافراگم) را حداقل 6 بار در روز و هر بار به تعداد 4 یا 5 بار انجام دهید؛ برای این کار، به پشت دراز بکشید، و  در حالی که سعی می‌کنید قفسه سینه و شکم خود را باز کنید، تا جایی که می‌توانید، یک نفس آرام و عمیق بکشید؛ سپس کمی استراحت کنید و نفس خود را بیرون دهید. این تمرین به حفظ حرکت طبیعی قفسه سینه کمک کرده و کار ریه ها را آسان تر می‌کند؛ سعی کنید تمرینات تنفس عمیق را همواره و به صورت روتین، انجام دهید.

البته در شروع ورزش بعد از امپلنت سینه و انتخاب تمرینات ورزسی، توجه به این موضوع که در چه سنی جراحی را انجام داده‌ اید نیز، بسیار مهم است؛ به‌طورکلی سن انجام عمل پروتز سینه، بر مدت زمان بهبودی و برگشت به روال معمول زندگی، تاثیر بسزایی دارد. خاطرتان باشد، تمامی حرکت ها و فعالیت های گفته شده، باید تحت نظارت پزشک شما انجام شود.

ورزش بعد از پروتز سینه در هفته دوم

شما در هفته دوم بعد از عمل پروتز سینه، همچنان کمی تورم دارید؛ اکثر بیماران دو هفته بعد از پروتز سینه برای فعالیت های سبک، از جمله بازگشت به سر کار، در صورتی که شغل شما از نظر جسمی سخت نباشد آماده می‌شوند. اما همچنان باید از ورزش های هوازی شدید مانند دویدن، شنا، فشار دادن یا هر گونه تمرین با شدت بالا اجتناب کنید.

ورزش بعد از پروتز سینه در هفته سوم 

معمولا بعد از هفته سوم جراحی، در انتخاب حرکات ورزشی و فعالیت های روزمره، آزادی عمل بیشتری خواهید داشت؛ در این مرحله معمولاً توصیه می‌شود، فقط تمرینات قدرتی پایین تنه را شروع کنید. این تمرینات شامل حرکت های ملائم شکم، پایین شکم، چهار سر ران، همسترینگ و ساق پا می‌شود. فعلا باید تا بهبودی کامل و اجازه پزشک، از انجام تمرینات بالاتنه و بازو، خودداری کنید.

در حین انجام تمرینات پا با وزنه، فقط وزنه بزنید! بدون اینکه ضربان قلب و فشار خون خود را افزایش دهید؛ دلیل آن این است که، افزایش ضربان قلب به معنی شروع پمپاژ خون بیشتر بوده، این امر می‌تواند منجر به تورم بیشتر در سینه ها  و بروز اختلال در روند بهبودی شما شود.

ممنوعیت های ورزشی بعد عمل پروتز سینه

مواردی وجود دارد که باید در 2 هفته اول پس از جراحی پروتز پستان از انجام آنها اجتناب کنید، تا از عوارض عمل پروتز سینه کاسته شود:

  • دست خود بیشتر از ارتفاع شانه بالا نبرید.
  • وسایل سنگین بلند نکنید.

همچنین برخی از حرکات روزمره به ظاهر ساده، می‌تواند عضلات شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین از انجام هر یک از کارهای زیر با بازویی خود در سمت جراحی شده بدن، خودداری کنید:

  • فشار آوردن به خود برای بلند شدن از روی تخت
  • فشار دادن درهای سنگین  برای باز کردن
  • کشیدن اشیا به سمت خود، مانند بیرون کشیدن  کشوهای سنگین

ورزش پس از پروتز سینه: راهی برای تسریع بهبودی

انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب بعد از جراحی پروتز سینه، می‌تواند به تسریع روند بهبودی و بازگشت به فعالیت‌های عادی شما کمک بسیاری کند؛ با این حال، توجه به این نکته ضروری است، که هر فرد شرایط خاص خود را دارد، و باید با توجه به دستورالعمل‌های جراح متخصصص پروتز سینه، برنامه‌ی ورزشی مناسبی را دنبال کند. بنابراین، قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی، حتما با جراح خود مشورت نمایید، به بدنتان گوش کرده و به تدریج شروع کنید. از جمله مزایای ورزش بعد از پروتز سینه می توان به بهبود گردش خون، افزایش دامنه حرکتی، تقویت عضلات و کاهش استرس، اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و تعیین وقت مشاوره می‌توانید همین امروز با دکتر وحید حریری تماس بگیرید.

آدرس مطب: میدان آرژانتین خیابان الوند روبروی بیمارستان کسری بن بست آریا پلاک ۲ ساختمان پزشکان آریا طبقه اول

شماره تماس مطب: 02188732902

منابع:

https://www.cancer.org

https://www.cancerresearchuk.org

https://www.tannanplasticsurgery.com

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *