لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
جراحی زیبایی سینه

جراحی زیبایی سینه

امروزه، بسیاری از زنان به دنبال راه‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس و رسیدن به تناسب اندام ایده‌آل خود هستند. جراحی زیبایی سینه، یکی از محبوب‌ترین روش‌هایی است که در این راستا به کار گرفته می‌شود. برخی از آنها مانند پروتز سینه، لیفت سینه و ماموپلاستی به دلایل زیبایی و برای جوان تر به نظر رسیدن انجام می‌شوود؛ اما برخی دیگر، مانند کوچک کردن سینه در مواردی که بزرگی آن منجر به کمردرد و سایر مشکلات سلامتی می شود و یا جراحی‌هایی که برای برداشتن بافت سرطانی پستان انجام می‌شوند، جنبه درمانی درمانی دارند.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی انواع جراحی زیبایی سینه بپردازیم و اطلاعات جامعی در مورد انواع آن، نکات مهم قبل و بعد عمل، در اختیار شما قرار دهیم؛ با ما همراه باشید!

عمل زیبایی پستان چیست؟

جراحی سینه، مجموعه‌ای از اقدامات پزشکی است که با اهداف مختلفی بر روی سینه زنان و مردان انجام می‌شود. این نوع جراحی‌ها را می‌توان به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد:

1.جراحی های درمانی: این نوع جراحی‌ها برای رفع مشکلات پزشکی مانند سرطان پستان، عفونت یا کیست سینه انجام می‌شوند؛ هدف از این نوع جراحی‌ها، حفظ سلامتی و جان بیمار است و عبارتند از:

  • جراحی سرطان سینه (لومپکتومی، ماستکتومی)؛ برای رهایی از سرطان، قسمتی یا تمام پستان و احتمالاً غدد لنفاوی مجاور برداشته می‌شوند.
  • جراحی پیشگیرانه (ماستکتومی)؛ گاهی برای جلوگیری از پیشرفت سرطان سینه، بافت سینه ها برداشته می‌شود.
  • از بین بردن توده های غیر سرطانی سینه؛ برخی از توده های غیر سرطانی سینه ممکن است در آینده دردسرساز شوند و نیاز به برداشتن داشته باشند.
  • کوچک کردن سینه به دلایل پزشکی؛ در برخی مواقع بزرگ بودن سینه منجر به بروز آسیب های فیزیکی دیگر، همچون کمردرد و درد گردن می‌شود، در این شرایط سایز سینه کاهش می‌یابد.

عمل زیبایی پستان

2. جراحی های زیبایی: این نوع جراحی‌ها با هدف بهبود ظاهر و افزایش اعتماد به نفس فرد انجام می‌شوند، و برخی از محبوب ترین آن ها عبارتند از:

در ادامه بیشتر درمورد جراحی های زیبایی سینه توضیح خواهیم داد.

انواع جراحی زیبایی سینه

همانطور که می‌دانید دلایل زیبایی برای نیاز به جراحی سینه مانند میل شخصی به داشتن اندازه، ظاهر یا شکل متفاوتی از سینه ها وجود دارند؛ در ادامه مقاله، با انواع عمل زیبایی پستان و چگونگی انجام آنها اشاره خواهیم کرد.

پروتز سینه

جراحی پروتز سینه، یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی است که زنان بین 20 تا 49 ساله، برای افزایش حجم و فرم‌دهی به سینه‌های خود از آن استفاده می‌کنند. این عمل می‌تواند در بیمارستان یا مراکز جراحی مجهز به دو صورت سرپایی یا بستری و بیهوشی کامل انجام شود. در روش سرپایی پروتز سینه، بیماران چند ساعت بعد مرخص می شوند؛ اما در روش بستری و بیهوشی کامل، ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان بمانند. اکثر زنان برای این جراحی بیهوشی عمومی دریافت می‌کنند. جراحی ایمپلنت سینه بسته به روش و شرایط شخصی بیمار، می‌تواند از یک تا چند ساعت طول بکشد. ۹۸ درصد از بیمارانی که تحت عمل پروتز سینه قرار می‌گیرند، از نتایج آن راضی هستند.

جراحی لیفت سینه

در برخی از زنان، پوست سینه به اندازه کافی قوی یا انعطاف پذیر نیست، که بتواند وزن سینه را تحمل کند و باعث افتادگی سینه آنها می‌شود؛ در این وضعیت که پتوز نام دارد، در مقایسه با بافت پستان پوست اضافی زیادی وجود دارد، که در طول جراحی با تکنیک های خاصی، برداشته می‌شود. لیفت سینه با جراحی شامل درجاتی از جای زخم دائمی است، اما خوشبختانه امروزه محصولات بسیاری برای به حداقل رساندن ظاهر اسکار در دسترس هستند.

بالا کشیدن سینه

ماموپلاستی سینه

ماموپلاستی به گروهی از روش‌های جراحی گفته می‌شود که هدف آن تغییر شکل ظاهری سینه است؛ به‌طورکلی دو نوع اصلی ماموپلاستی به نام های ماموپلاستی کاهش و ماموپلاستی افزایشی وجود دارد، که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت می‌کنیم.

ماموپلاستی کاهشی

جراحی کوچک کردن سینه اغلب در زنانی، با سینه‌ های بزرگ و سنگین، که ناراحتی قابل توجهی از جمله گردن درد، کمردرد و بی‌حسی یا ضعف شدید، به دلیل وزن زیاد سینه‌ های خود تجربه می‌کنند، انجام می‌شود. در طی این جراحی، پوست، چربی و بافت اضافی پستان برداشته می‌شود.

ماموپلاستی افزایشی

ماموپلاستی افزایشی، یکی دیگر از انواع جراحی‌ زیبایی سینه است، که برای افزایش حجم و فرم‌دهی به سینه‌ها به کار می‌رود. در این عمل، از روش‌های مختلفی مانند پروتز سینه یا تزریق چربی برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه بیمار استفاده می‌شود. ماموپلاستی افزایشی می‌تواند برای افرادی که به طور طبیعی سینه‌های کوچکی دارند یا به دلیل افزایش سن، بارداری یا شیردهی حجم سینه‌های آنها کاهش یافته است، مناسب باشد. این عمل می‌تواند به طور قابل توجهی بر تناسب اندام و اعتماد به نفس فرد تاثیر بگذارد و در نهایت منجر به افزایش کیفیت زندگی او شود.

به گفته سایت webmd بهترین روش برای زنانی که احساس میکنند سینه هایشان خیلی کوچک است، انجام ماموپلاستی افزایشی است. برخی زنان نیز، پس از تغییر سینه ها، بعد از بارداری و شیردهی، تمایل به بزرگ کردن آنها دارند.

یکی دیگر از کاربردهای ماموپلاستی افزایشی، رفع عدم تقارن سینه و هم اندازه کردن آنها است.

جراحی ترمیمی یا بازسازی سینه

جراحی ترمیمی سینه، مجموعه‌ای از اقدامات پزشکی است که با هدف بازسازی سینه‌ها پس از اعمال جراحی مانند ماستکتومی یا درمان سرطان سینه انجام می‌شود. این نوع جراحی‌ها نقشی حیاتی در بهبود کیفیت زندگی افراد و افزایش اعتماد به نفس آنها ایفا می‌کنند. در جراحی ترمیمی سینه، از روش‌های مختلفی مانند استفاده از پروتز، فلپ‌های پوستی یا تزریق چربی برای بازسازی حجم، شکل و ظاهر طبیعی سینه‌ها استفاده می‌شود. این عمل می‌تواند به طور قابل توجهی ظاهر سینه‌ها را بهبود بخشد و به فرد کمک کند تا حس زنانه خود را بازیابد.

جراحی ترمیمی سینه

در جراحی ترمیمی پستان، سینه ها را با ظاهر،فرم و حجم مورد نظر بازسازی می‌شود؛ علاوه براین، نوک پستان و آرئول نیز قابل بازسازی است.

پس از انجام اعمال جراحی مانند ماستکتومی یا درمان سرطان پستان، بازگشت حس و عملکرد طبیعی سینه، مانند شیردهی، در بسیاری از موارد امکان‌پذیر نیست. با این حال، با استفاده از روش‌های نوین جراحی ترمیمی سینه، می‌توان ظاهر، فرم و حجم سینه را تا حد زیادی به حالت طبیعی بازگرداند. در این روش، از ایمپلنت‌های مخصوصی استفاده می‌شود که با توجه به سایز و شکل سینه مقابل انتخاب می‌شوند. در صورت امکان، ایمپلنت زیر عضله قفسه سینه قرار داده می‌شود تا ظاهری طبیعی‌تر و حس لامسه بهتری ایجاد شود.
گاهی اوقات برای ایجاد تقارن بیشتر، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی، برروی سینه طبیعی مقابل نیز باشد. بازسازی سینه می‌تواند در هر زمانی پس از ماستکتومی انجام شود و هیچ گونه تاثیر منفی بر احتمال عود سرطان ندارد؛ همچنین، این روش بر روند نظارت و پیگیری‌های دوره‌ای بعد از درمان سرطان، تاثیری نمی‌گذارد.

عوارض جراحی زیبایی سینه

به گفته سایت clevelandclinic همه جراحی ها خطراتی دارند و در این بین، جراحی سینه متمایز نیست! خطرات احتمالی عمل زیبایی سینه شامل موارد زیر است:

  • بیهوشی
  • خونریزی
  • عفونت
  • تغییر در حس نوک سینه یا سینه
  • جای زخم
  • نشت یا پارگی پروتز
  • درد
  • نیاز به جراحی تجدید نظر

البته این نکته را در نظر داشته باشید که، در صورت انتخاب یک جراح متخصص،با تجربه و قابل اعتماد، احتمال بروز چنین عوارضی بسیار نادر خواهد بود.

هزینه جراحی زیبایی سینه

هزینه جراحی زیبایی سینه به عوامل مختلفی از جمله نوع عمل، تجربه جراح، موقعیت جغرافیایی مرکز درمانی و موارد جانبی دیگر مانند بیهوشی، امکانات، آزمایشات، لباس، داروها و دستمزد جراح بستگی دارد. طبیعتا هزینه جراحی در شهرهای بزرگ و مناطق پرجمعیت بیشتر از مناطق کوچک است. همچنین علاوه بر دستمزد جراح، باید هزینه‌های جانبی مانند بیهوشی، امکانات، آزمایشات، لباس، داروها و… را نیز در نظر بگیرید.
به طور کلی، بیمه‌های درمانی هزینه جراحی سینه و عمل‌های زیبایی مربوط به آن را پوشش نمی‌دهند؛ با این حال، در برخی موارد، مانند بازسازی سینه پس از ماستکتومی، ممکن است بخشی از هزینه‌ها توسط بیمه پوشش داده شود. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در این زمینه، می‌توانید با بیمه خود تماس بگیرید و با پزشک معالج در مورد هزینه های مرتبط صحبت کنید.

دکتر جراح زیبایی سینه

انتخاب نوع جراحی زیبایی سینه برای بسیاری از بیمارانی که به دنبال ارتقای زیبایی و تناسب اندام خود هستند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. تنوع روش‌های موجود در این زمینه، گاه تصمیم‌گیری را دشوار می‌کند؛ اما آشنایی با انواع جراحی سینه و درک مزایا و معایب هر یک، می‌تواند به شما در انتخاب روش مناسب برای رسیدن به اهداف زیبایی‌تان یاری رساند.

علاوه بر این، یک جراح سینه دارای تجربه و مهارت کافی، می‌تواند در این زمینه به شما کمک بسیاری کند. برای آشنایی با بهترین جراح‌های سینه در تهران، می‌توانید بر روی متن لینک شده کلیک کنید.

جراحی زیبایی سینه: گامی به سوی تناسب اندام ایده‌آل

جراحی زیبایی سینه، یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی در سراسر جهان است. طبق گزارشات انجمن جراحان پلاستیک ایران، در سال 1400، حدود 20 درصد از کل عمل‌های زیبایی که در ایران انجام شده، مربوط به جراحی زیبایی سینه بوده است. این آمار نشان‌ دهنده‌ی محبوبیت قابل توجه این نوع جراحی، در میان زنان ایرانی است.

دکتر سوزان بنت، جراح پلاستیک مشهور و رئیس انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، در این باره می‌گوید: “جراحی زیبایی سینه می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی زنان را بهبود بخشد. این عمل می‌تواند به زنانی که از کوچکی، بزرگی یا عدم تقارن سینه‌های خود ناراضی هستند، کمک کند تا به فرم و تناسب اندام ایده‌آل خود دست پیدا کنند.”

اگر برای تصمیم گیری در زمینه انجام جراحی زیبایی سینه تردید دارید، دکتر حریری می توانند به شما کمک کنند تا بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

آدرس مطب: میدان آرژانتین خیابان الوند روبروی بیمارستان کسری بن بست آریا پلاک ۲ ساختمان پزشکان آریا طبقه اول

شماره تماس مطب: 02188732902

منابع:

https://www.fda.gov

https://www.plasticsurgery.org

https://www.geisinger.org

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *