مراقبت های بعد از عمل ليفت سينه

دلایل زیادی وجود دارد که یک زن به لیفت سینه با جراحی علاقه مند شود. برخی از زنان که از شکل و فرم سینه های خود که به علت افتادگی سینه راضی نیستند یا دارای سایز سینه های بزرگی هستند و باعث فشار برگردن و عرق سوزی آنها می شود به فکر جراحی لیفت سینه می افتند.  برخی از مادران نیز ممکن است پس از بارداری یا شیردهی به دنبال بازیابی فرم یا استحکام پستان خود باشند. بسیاری دیگر در حال مبارزه با تغییرات طبیعی در سینه ها هستند که ناشی از سن، وراثت و نوسانات وزن است. بعد از انجام آن  رعایت مراقبت های بعد از عمل لیفت سینه امری ضروری است تا بهبودی بعد از آن زودتر حاصل شود و در آینده نیاز به ترمیم نداشته باشند. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مراقبت بعد از عمل ليفت سينه

بایدها و نبایدهای ریکاوری بعد از ماستوپکسی و تجربه بهبودی برای هر بیمار  بسته به وضعیت جسمی فرد، سن، تکنیک جراحی و سایر عوامل منحصر به فرد خودش تعیین می گردد. با وجود این تفاوت ها، مجموعه ای جهانی از بایدها و نبایدها وجود دارد که هر بیمار باید پس از لیفت سینه از آنها پیروی کند. رعایت این دستورالعمل ها (مراقبت های بعد از عمل لیفت سینه) برای بهبودی سریع تر و راحتی خود بیمار ضروری هستند.

هنگامی که عمل لیفت سینه انجام شد، پزشک شما مراقبت های لازم را به توضیح می دهدکه باید با تا زمان بهبودی کامل با دقت انجام دهید. این دستورالعمل‌ ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• نحوه مراقبت از سینه‌ ها
  • داروهایی که باید برای کمک به روند بهبودی و کاهش خطر ابتلا به عفونت به صورت خوراکی مصرف شوند.
  • استفاده از سوتین جراحی
  • رعایت رژیم غذایی مناسب
  • تحرک و ورزش پس از عمل

حتماً از جراح پلاستیک خود سؤالات مدنظر خود را درباره طول دوره بهبودی جراحی لیفت پستان بپرسید:

• پس از اتمام جراحی به کجا منتقل خواهم شد؟
  • بعد از جراحی چه دارویی به من داده می شود یا تجویز خواهد شد؟
  • آیا بعد از جراحی پانسمان/بانداژ خواهم داشت؟ چه زمانی پانسمان برداشته می شود؟
  • آیا بخیه ها کشیده می شوند یا جذبی هستند؟ چه زمانی برای کشیدن بخیه ها مراجعه کنم؟
  • چه زمانی می توانم فعالیت و ورزش عادی را از سر بگیرم؟
  • چه زمانی مجددا به پزشک مراجعه کنم؟

دوره نقاهت بعد از عمل لیفت سینه

اولاً، درک این نکته مهم است که همه افراد با سرعت متفاوتی بهبود می یابند. اگر سیگار می کشید و مراقبت های بعد از عمل لیفت سینه را رعایت نمی کنید ممکن است بهبودی شما ماه ها طول بکشد. خواب خوب و با کیفیت نیز یکی از مهم ترین جنبه های روند درمان است و به تسریع روند بهبودی کمک می کند.

دوره نقاهت بعد از عمل بالا کشیدن سینه

به طور معمول روند بهبودی و دوره نقاهت عمل لیفت سینه در اکثر بیماران به صورت زیر می باشد:

• روز عمل:

اکثر بیماران می توانند پس از 1 روز از بیمارستان مرخص شوند و به خانه بروند. اما به یک فرد مسئول نیاز دارید که شما را به خانه برساند زیرا ممکن است هنوز هم اثرات پس از بیهوشی را احساس کنید. در روز اول، سینه های شما با پانسمان پس از عمل و یک سوتین جراحی پوشانده می شود. در برخی موارد، یک درن نیز در نزدیکی برش ها برای خروج مایعات اضافی قرار می دهند که معمولا قبل از مرخص شدن خارج می شود. تنها کاری که باید در روز اول انجام دهید استراحت است.

• 3 روز بعد از عمل:

ممکن است در سه روز اول جراحی، ناراحتی خفیف تا متوسط را تجربه کنید و کمی حالت تهوع داشته باشید. نگران نباشید زیرا این یک عارضه جانبی رایج بیهوشی است. به پوشیدن سوتین طبی خود ادامه دهید و در سه روز اول دوش نگیرید. پس از آن تنها طبق توصیه پزشک خود و با رعایت موارد خاص می توانید استحمام کنید.

دوره نقاهت بعد از عمل بالا کشیدن سینه

• 1 هفته بعد از عمل:

به محض اینکه به پایان هفته اول رسیدید، احساس ناراحتی باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد. شما می توانید به آرامی در اطراف خانه قدم بزنید. اما از خم شدن، بلند کردن وزنه های سنگین و بالا بردن بازوی خود در بالای سر خودداری کنید. به طور کلی توصیه می شود که حدود 1 هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید، اما اگر کار شما از نظر فیزیکی فشرده نیست، می توانید پس از مشورت با پزشک به کار خود ادامه دهید.

• 2 هفته بعد از عمل:

ناراحتی شما باید تا هفته دوم از بین برود و برش جراحی شروع به بهبود کند. اما فعالیت های شدید همچنان ممنوع است.

• 1 ماه بعد از عمل

شما می توانید بیشتر فعالیت های خود را از سر بگیرید. اما همچنان از بلند کردن وزنه و انجام ورزش های بسیار فشرده که به ناحیه سینه فشار وارد می کند خودداری کنید. در این مرحله می توانید حمام کردن عادی خود را از سر بگیرید زیرا محل برش شما باید به طور کامل بهبود یابد. بیشتر تورم در سینه ها تا حدود یک ماه از بین خواهد رفت.

• 6 هفته بعد از عمل:

بالاخره می توانید از پوشیدن سوتین جراحی خود دست بکشید و از رسیدن به نتیجه دلخواه و ظاهر زیبای خود نهایت لذت را ببرید. شما می توانید به فعالیت های عادی خود بازگردید و در صورت تمایل به پهلو بخوابید. حتنا با توصیه پزشک خود از انواع کرم و پمادهای مناسب برای از بین بردن جای بخیه ها استفاده کنید. همچنین همیشه هنگام قرار گرفتن سینه های خود در معرض تابش آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا می تواند از تیره شدن جای زخم های شما جلوگیری کند.

جلوگیری از عفونت و تورم بعد از عمل

سوتین های طبی که شبیه سوتین های ورزشی است، فشار ملایمی بر سینه های در حال بهبودی وارد می کند تا تورم را به حداقل برساند. به محض اینکه احساس آمادگی کردید، پیاده روی کوتاه و آهسته انجام دهید. پیاده روی خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد و می تواند به از بین بردن تورم در طی 2 هفته کمک کند. همچنین برای اکثر افراد، کبودی بین 2 تا 3 هفته کاهش می یابد. برای به حداقل رساندن تورم، مصرف نمک خود را محدود کنید و به اندازه کافی آب بنوشید. عفونت و تورم از عوارض بعد از لیفت سینه هستند که برای اطلاع از سایر عوارض آن بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

درد و عفونت بعد از لیفت سینه

جلوگیری از کم آبی بدن، برای سطوح انرژی شما و جلوگیری از یبوست بعد از جراحی نیز مفید است. همچنین ممکن است پس از عمل یک درن برای خروج ترشحات و مایعات اضافی قرار داده شود که ریسک عفونت را کاهش می دهد.

علت درد بعد از لیفت سینه

اکثر بیماران درد بعد از لیفت سینه بصورت خفیف تا متوسط را در سه روز اول بهبودی گزارش می کنند. اما پس از آن، احساس درد ناچیز است. مطمئن شوید که داروهای مسکن خود را به موقع مصرف می کنید. همچنین به شکم یا پهلو نخوابید، زیرا در این حالت فشار زیادی به سینه های خود وارد می کنید.

به طور معمول روند کاهش درد و بهبودی پس از جراحی به این صورت خواهد بود:

• 2-3 روز پس از جراحی: درد خفیف تا متوسط را تجربه خواهید کرد.
  • 1 هفته پس از جراحی: درد کاهش می یابد در حالی که تورم/کبودی ادامه دارد.
  • 4 هفته پس از جراحی: شما دوباره احساس نسبتاً طبیعی خواهید داشت.
  • 6 هفته پس از جراحی: می توانید به تمرینات ورزشی خود ادامه دهید و به بسیاری از کارهای معمول بازگردید.

داروهای بعد از عمل لیفت سینه

پس از ماستوپکسی، ممکن است مشکلات مربوط به بیهوشی مانند حالت تهوع را تجربه کنید که پزشک متخصص ممکن است تصمیم بگیرد برای کاهش این علامت، دارویی برای شما تجویز کند. همچنین برای شما داروهای مسکن و همچنین آنتی بیوتیک برای کاهش درد و عفونت های ناخواسته تجویز می شود. به هیچ عنوان از مصرف داروهای خود غافل نشوید و آنها را به طور منظم و طبق دستور، مصرف کنید.

داروهای بعد از عمل لیفت سینه

ورزش بعد از عمل ليفت سينه

بیمار می‌تواند حدود یک هفته پس از جراحی به محل کار خود بازگردد. اما حداقل 3-2 هفته پس از جراحی از انجام فعالیت های سنگین، خودداری کنید. برای مثال، از کشیدن، هل دادن، بلند کردن اجسام سنگین یا هر تمرین دیگری که نیاز به نیرو دارد، اجتناب کنید. سعی کنید به آرامی شروع به حرکت کنید و به پیاده روی کوتاه در اطراف خانه خود بپردازید. چرا که تحرک بسیار مهم است و به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند. همچنین حداقل تا 10 روز پس از جراحی لیفت سینه از بالا بردن بازوها خودداری کنید.

نحوه دوش گرفتن

یک روز بعد عمل  می توانید دوش گرفتن را طبق توصیه پزشک و رعایت دستورالعمل های مورد نیاز شروع کنید. هنگام حمام کردن مراقب بخیه های خود باشید و از گرفتن فشار آب مستقیم بر روی سینه های خود خودداری نمایید.

رژیم غذایی

اول از همه، شما باید یک رژیم غذایی سالم قبل و بعد از جراحی داشته باشید. از خوردن غذاهای غنی از سدیم خودداری کنید زیرا می توانند تورم را بدتر کنند. غذاهای غنی از فیبر بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید. برای یک یا دو هفته آماده سازی غذا را انجام دهید تا بعد از جراحی نگران آشپزی نباشید، چرا که تغذیه خوب به روند بهبود زخم کمک می کند.

سیگار کشیدن می تواند به طور قابل توجهی در روند بهبودی شما اختلال ایجاد کند و باعث کبودی شود. از این رو، از شما خواسته می شود که سیگار را قبل و بعد از عمل تا زمانی که ممکن است ترک کنید. سیگار خون رسانی به زخم های شما را کاهش می دهد و بهبودی را به تاخیر می اندازد. در نتیجه می تواند منجر به عوارضی مانند مرگ بافت، انقباض و بدشکل شدن جای زخم شود.

نحوه استفاده از سوتین بعد از عمل جراحی

در اکثر موارد، پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که در چند هفته اول پس از جراحی از یک سوتین ورزشی یا سوتین جراحی استفاده کنند. این کار از سینه‌ های در حال درمان شما حمایت می‌کند و به سینه ها اجازه می‌دهد تا به روشی طبیعی بهبود یابد. حدود 2 هفته پس از جراحی می توانید بدون سوتین جراحی بخوابید. با این حال، توصیه می شود، به پوشیدن آن برای 6-4 هفته ادامه دهید.

نحوه مراقبت از جای بخیه ها

محل برش های خود را طبق دستور جراح پلاستیک خود تمیز، خشک و به درستی پانسمان کنید. جراح پلاستیک شما ممکن است پماد یا کرم مخصوصی را برای کمک به تسریع بهبودی جای زخم توصیه کند. در صورت استفاده از نخ های بخیه غیرقابل جذب، لازم است که پس از بسته شدن زخم ها بخیه ها را بکشند.

سوتین بعد از عمل لیفت سینه

اما دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، با توجه به اهمیت زیبایی پستان ها و راحتی بیمار از نخ های بخیه قابل جذب استفاده می نماید که نیازی به کشیدن ندارند. برای جلوگیری از تیره شدن جای زخم ها از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید خودداری نمایید.

مراجعه به پزشک بعد از عمل

یکی از موارد مراقبت بعد از عمل ليفت سينه چکاپ و مراجعه به پزشک است. شما باید تغییرات غیرعادی را پیگیری کنید و در صورتی که هر گونه ترشح، خونریزی، یا افزایش کبودی یا تورم را تجربه کردید، با دکتر خود تماس بگیرید.

اگر در طول بهبودی خود طیف وسیعی از احساسات را تجربه کردید، اگر مراقبت های بعد از عمل لیفت سینه را به درستی انجام بدهید دیگر نگران نباشید. بسیاری از بیماران “فراز و نشیب” را در طول بهبودی اولیه احساس می کنند که ممکن است به دلیل از بین رفتن اثر داروهای بیهوشی، کمبود خواب، محدودیت های فعالیت یا احساس ناراحتی باشد. اگر احساس ناراحتی کردید، فکر خود را بر رعایت صحیح مراقبت های بعد از عمل لیفت سینه و در نهایت رسیدن به ظاهر رضایت بخش و نتیجه دلخواه متمرکز کنید. مراقبت های بعد از عمل ليفت سينه برای دریافت نتیجه بهتر و اصولی بسیار مهم و ضروری است.