عوارض ماستکتومی

احتمال بروز مشکلات یا عوارض بعد از هر عمل وجود دارد. اکثر مشکلات جزئی هستند اما برخی از آنها می‌توانند جدی باشند. درمان آنها در اسرع وقت مهم است. اگر پزشک شما ماستکتومی را توصیه کرده است، یا در حال بررسی این عمل جراحی هستید، ممکن است سوالات یا نگرانی هایی در مورد عوارض احتمالی داشته باشید. یا ممکن است قبلاً ماستکتومی کرده باشید و متعجب باشید که یک مشکل خاص تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. درمان پزشکی می‌تواند برخی از عوارض را بهبود بخشد. تیم مراقبت های بهداشتی به شما کمک می کند تا خطر عوارض خود را قبل از جراحی درک کنید. این مقاله به بررسی عوارض ماستکتومی (کوتاه مدت و بلند مدت) می‌پردازد.

عمل ماستکتومی چیست؟

ماستکتومی، نوعی جراحی برای برداشتن تمام بافت پستان از پستان به عنوان راهی برای درمان یا پیشگیری از سرطان سینه است. جراحی حفظ پستان (لومپکتومی)، که در آن فقط تومور از پستان برداشته می‌شود، ممکن است گزینه دیگری باشد. اگر تمایل دارید درمورد عمل ماستکتومی بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

ماستکتومی

عمل ماستکتومی چه عوارضی دارد؟

ممکن است پس از جراحی ماستکتومی مقدار کمی خون روی پانسمان زخم خود داشته باشید که طبیعی است. پس از عمل، پرستار شما به طور مرتب پانسمان شما را بررسی می‌کند. در صورت خونریزی بیشتر فوراً به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. همچنین در ادامه به سایر عوارض نادر عمل ماستکتومی اشاره خواهیم کرد.

آمبولی یا لخته شدن خون

پس از جراحی، شما در معرض خطر ایجاد لخته خون در پاهای خود هستید. همچنین خطر کوچکی برای لخته شدن خون در ریه ها وجود دارد. برای جلوگیری از لخته شدن خون، پرستاران شما را در اسرع وقت بعد از عمل بیدار می‌کنند. آنها شما را تشویق می‌کنند که در اطراف حرکت کنید یا تمرینات پای خود را انجام دهید. همچنین، در حین و بعد از عمل، از جوراب‌ های مخصوص (به نام جوراب ضد آمبولی یا TEDS) استفاده می‌کنید. بعد از عمل ممکن است برای مدتی تزریقاتی برای رقیق شدن خون خود داشته باشید.

عفونت زخم

اگر زخم شما قرمز یا متورم به نظر می‌رسد، دردناک است یا مایعات نشت می کند (ترشح) اینها علائم عفونت هستند. همچنین ممکن است احساس ناخوشایند یا درجه حرارت بالا داشته باشید. اگر عفونت دارید، پزشک به شما آنتی بیوتیک می‌دهد. در صورت نیاز به آنتی بیوتیک از طریق قطره، ممکن است لازم باشد مدت بیشتری در بیمارستان بمانید یا به بیمارستان برگردید.

سرما یا جمع آوری مایع در محل عمل

گاهی مایع در نزدیکی زخم و اطراف زیر بغل جمع می‌شود که می‌تواند باعث چنین مواردی گردد:

• افزایش خطر عفونت

مایع معمولاً ظرف چند هفته خود به خود از بین می‌رود. اگر سروما دردناک باشد، پرستار یا پزشک شما می‌تواند مایع را با سوزن و سرنگ تخلیه کند. گاهی اوقات ممکن است مایع پس از تخلیه دوباره جمع شود. اگر فکر می‌کنید سروما در حال توسعه است به پزشک خود اطلاع دهید.

هماتوم یا جمع آوری خون در اطراف عمل

گاهی اوقات خون در بافت های اطراف زخم جمع می‌شود که می‌تواند باعث درد و تورم شود و این ناحیه ممکن است سفت شود. هماتوم به طور معمول خود به خود از بین می‌رود، اما ممکن است چند ماه طول بکشد. در صورت نیاز، پزشک یا پرستار شما می‌تواند تورم را تخلیه کند. بنابراین در صورت وجود تورم در اطراف زخم به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید.

درد یا بی حسی عصبی

ممکن است در زیر بغل، بالای بازو، شانه یا دیواره قفسه سینه بی حسی، گزگز یا درد تیرکشیدن داشته باشید. این به دلیل آسیب به اعصاب در حین جراحی است. اعصاب معمولاً خود را ترمیم می‌کنند، اما ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد. پزشک یا پرستار شما می‌تواند داروهایی برای کمک به درد عصبی به شما بدهد.

درد یا بی حسی عصبی در ماستکتومی

محدودیت حرکتی در شانه

شانه شما ممکن است پس از جراحی سینه یا برداشتن غدد لنفاوی سفت و دردناک شود. پرستار یا فیزیوتراپیست تمریناتی را به شما نشان می‌دهد که باید بعد از عمل انجام دهید تا به بهبود حرکت شانه کمک کند.

لنف ادم یا متورم شدن دست و بازو

ممکن است بعد از عمل کمی ورم در بازو یا دست خود داشته باشید. این باید به زودی پس از جراحی شما برطرف شود. اگر تورم برطرف نشد یا اگر درد یا حساسیت در بازو یا دست خود دارید، در اسرع وقت به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. پس از جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی، در معرض خطر تورم طولانی مدت (ادم لنفاوی) در دست و بازوی خود هستید. این تورم ناشی از مایع لنفاوی است که نمی‌تواند تخلیه شود و هر زمان بعد از جراحی ممکن است رخ دهد. پزشک شما در مورد راه های پیشگیری از لنف ادم با شما صحبت خواهد کرد.

اسکار

در برخی از زنان پس از برداشتن غدد لنفاوی بافت اسکار در زیر بغل ایجاد می‌شود. بافت های همبند در زیر بغل ملتهب می‌شوند که یک یا چند نوار محکم را تشکیل می‌دهند. این معمولا در چند هفته یا چند ماه اول پس از عمل اتفاق می‌افتد. بافت اسکار را سندرم بند ناف یا باندینگ یا وب زیر بغل می نامند که می‌تواند چیزی شبیه سیم گیتار احساس شود. این می‌تواند بازو را از آرنج، احتمالا تا مچ دست یا شست امتداد دهد. بند ناف بی ضرر است اما می‌تواند دردناک باشد و حرکت بازو را محدود کند. ماساژ دادن منظم این ناحیه می‌تواند کمک کننده باشد. در صورت ایجاد بند ناف به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می‌توانند شما را به فیزیوتراپیست معرفی کنند. آنها می‌توانند به شما نشان دهند که چگونه ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید و تمرینات کششی را به شما آموزش دهند. معمولا در عرض چند ماه بهتر می‌شود. مصرف مسکن های ضد التهابی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

احساس خستگی و ضعف

اکثر مردم پس از مدتی احساس ضعف و کمبود قدرت می‌کنند. مدت زمانی که این مدت طول می‌کشد بین افراد متفاوت است. اگر ضعف بیش از چند هفته ادامه داشت به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. آنها می‌توانند مواردی را برای کمک به شما پیشنهاد دهند، مانند فیزیوتراپی.

احساس خستگی و ضعف ماستکتومی

بی حسی محل عمل یا یا سفت شدن پوست

پس از عمل ماستکتومی احساس سینه در یک لحظه برنمی‌گردد. حتی پس از بازسازی عصب حسی، اعصاب باید بهبود یافته و رشد کنند. بنابراین به احتمال زیاد احساسی در پوست اطراف جایی که جراح برش داده است ندارید. همچنین ممکن است پوست شما احساس سفت شدن داشته باشد. بیماران ممکن است احساس بازگشت زودتر را تجربه کنند و این باید با گذشت زمان بهبود یابد.

عدم تعادل وزن بعد از ماستکتومی

افزایش وزن قابل توجهی در زنانی که تحت ماستکتومی با بازسازی قرار گرفته بودند مشاهده نشده است.

راه های پیشگیری از عوارض ماستکتومی

پوشیدن سوتین فشاری یا باند کشی ممکن است به حرکت مایع کمک کند و از تجمع مایع جلوگیری کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و کنترل وزن بدن بخش مهمی از درمان و پیشگیری از بروز عوارض عمل ماستکتومی است.

در موارد نادر ممکن است پس از عمل ماستکتومی دچار عوارض شوید. اما در صورت حاذق بودن و ماهر بودن جراح احتمال بروز چنین عوارضی بسیار نادر است. دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، انتظارات و نگرانی های بیمار را به خوبی درک می‌نمایند تا بهترین نتیجه بعد از عمل حاصل گردد و عوارض ماستکتومی را به حداقل برساند.