لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
پروتز سینه و شیردهی

آيا پروتز سينه مانع شيردهی می شود؟

بسیاری از زنانی که قصد انجام جراحی سینه مانند پروتز سینه را دارند ممکن است از خود به پرسند که آیا بعد از پروتز سینه امکان بارداری هست یا خیر و اینکه آيا پروتز سينه مانع شيردهی می شود یا نه؟ در طی جراحی بزرگ کردن سینه، پروتز سینه بین دیواره قفسه سینه و سینه شما قرار می گیرد و از تداخل با مجاری سینه یا غدد پستانی که شیر از آنها دفع می شود، جلوگیری می شود. در حالی که برخی از بافت های غده ای در حین کوچک کردن سینه برداشته می شود، در بیشتر موارد بافت سینه کافی برای تولید شیر پس از جراحی باقی می ماند. همچنین کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به افزایش تولید شیر خود انجام دهید و به کودک کمک کنید تا تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کند که در این مقاله به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

آیا بعد از پروتز سينه می توان شير داد؟

علیرغم آنچه برخی از زنان ممکن است تصور کنند، اکثر زنان دارای پروتز سینه قادر به شیر دادن هستند. اینکه آیا قادر به شیر دادن هستید بستگی به وضعیت اصلی سینه های شما قبل از جراحی و احتمالاً نوع برش مورد استفاده دارد. بنابراین مهارت جراح در انجام جراحی پروتز سینه بسیار حائز اهمیت است. دکتر وحید حریری جراح متخصص پروتز سینه دارای تجارب بالایی در این زمینه هستند و از تکنیک های به روز استفاده می نمایند. پروتز سینه ممکن است بر مقدار شیر مادری که شما قادر به تولید آن هستید تأثیر بگذارد. اما شیردهی در برخی زنان، اصلاً تحت تأثیر قرار نمی گیرد. همچنین ممکن است نگران تأثیر شیردهی بر روی پروتز سینه خود باشید. تغییر شکل و اندازه سینه ها در دوران بارداری و پس از شیردهی طبیعی است.

شیردهی بعد از پروتز سینه

شیردهی روی پروتز شما تأثیری نمی گذارد، اما اندازه و شکل سینه ها به طور کلی ممکن است متفاوت باشد. پروتزها معمولاً در پشت غدد شیر یا زیر ماهیچه‌ های قفسه سینه قرار می‌ گیرند، که تأثیری بر شیردهی ندارند. با این حال، محل و عمق برش مورد استفاده برای جراحی شما ممکن است بر توانایی شما در شیر دادن تاثیر بگذارد. جراحی که آرئول یا همان ناحیه تیره اطراف نوک پستان را دست نخورده نگه می‌ دارد، کمتر مشکل ایجاد می‌ کند. همچنین اعصاب اطراف نوک پستان نقش مهمی در شیردهی دارند. احساس شیر خوردن نوزاد در سینه باعث افزایش سطح هورمون های پرولاکتین و اکسی توسین می شود. پرولاکتین باعث تولید شیر مادر می شود، در حالی که اکسی توسین باعث بی حالی می شود. هنگامی که این اعصاب آسیب می بینند، احساس کاهش می یابد. بنابراین برش هایی که در زیر سینه یا زیر بغل ایجاد می شوند کمتر در شیردهی اختلال ایجاد می کند.

پروتز سینه چه مشکلاتی را برای شیردهی ایجاد می کند؟

روش‌ های بزرگ کردن، لیفت سینه جراحی و کوچک کردن سینه می‌ توانند بر روی اعصاب و مجاری سینه تأثیر بگذارند و در نتیجه شیردهی را تحت تأثیر قرار دهند. کاشت پروتز سینه در زیر عضله معمولاً تولید شیر را کمتر از پروتز های روی عضله تحت تأثیر قرار می دهد. برش‌ های اطراف آرئول و تکنیک‌ های جراحی که شامل جدا کردن کامل آرئول‌ ها و نوک سینه‌ها می‌ شوند، احتمالاً باعث کاهش تولید شیر می‌ شوند. البته با گذشت زمان، مجاری که در طول جراحی قطع شده اند ممکن است دوباره رشد کنند یا مسیرهای جدیدی ایجاد کنند و اعصاب ممکن است عملکرد خود را بازیابند و مادر را قادر به تولید شیر کند. مقدار شیر ساخته شده به تعداد مجاری متصل و عملکرد اعصابی که شیردهی را امکان پذیر می کند و همچنین به عوامل دیگری جدای از عمل جراحی مانند هورمون ها و حذف شیر بستگی دارد. نوزادان مادرانی که جراحی سینه انجام داده اند باید از نظر افزایش وزن کافی به دقت تحت نظر باشند. ممکن است مادران برای افزایش تولید شیر یا مکمل، به شیر پاستوریزه یا شیر خشک نیاز داشته باشند.

نکاتی درباره شیردهی پس از پروتز سینه

تا زمانی که شیردهی را امتحان نکنید، هیچ راه واقعی برای درک آن وجود ندارد. شما ممکن است بتوانید مقداری از شیر مورد نیاز کودک خود را تامین کنید و سپس شیرخشک را به آن اضافه کنید. ایده خوبی است که به پزشک عمومی یا پزشک خود اطلاع دهید که پروتز سینه دارید، تا آنها بتوانند وزن کودک شما را زیر نظر داشته باشند و از دریافت شیر کافی اطمینان حاصل کنند.

پروتز سینه مانع شیر دهی می شود

در اینجا به چند نکته برای کمک به شما در شیر دادن با پروتز اشاره می کنیم:

  • شیردهی زیاد

شیر دادن به نوزاد 8 تا 10 بار در روز می تواند به ایجاد و حفظ تولید شیر کمک کند. احساس مکیدن سینه توسط کودک، بدن شما را تحریک می کند تا شیر تولید کند. هر چه تعداد دفعات شیردهی بیشتر باشد، بدن شما شیر بیشتری تولید می کند. حتی اگر فقط بتوانید مقدار کمی شیر تولید کنید، باز هم آنتی بادی ها و تغذیه کودکتان را در هر بار تغذیه تامین می کنید. شیر دادن از هر دو سینه نیز می تواند باعث افزایش شیر شما شود.

  • دوشیدن شیر از سینه ها

خالی کردن سینه ها نقش مهمی در تولید شیر دارد. سعی کنید از پمپ سینه یا دوشیدن دستی شیر بعد از شیردهی برای افزایش تولید شیر استفاده کنید. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که پمپاژ هر دو سینه به طور همزمان منجر به افزایش تولید شیر می شود. همچنین کالری و چربی شیر مادر را افزایش داد.

  • اطمینان از چفت شدن کودک

اطمینان حاصل کنید که کودک شما به درستی چفت می شود. یک چفت مناسب می تواند به کودک شما کمک کند تا از شیردهی حداکثر بهره را ببرد. نکته مهم این است که اطمینان حاصل کنید که کودک به اندازه کافی سینه شما را به دهان می برد. نوک پستان شما باید به اندازه کافی در دهان کودک باشد.

  • مکمل با شیر خشک

اگر مقدار کمی شیر تولید می کنید، با پزشک اطفال یا مشاور شیردهی کودک خود در مورد مکمل شیردهی خود با شیر خشک صحبت کنید. به دنبال علائمی باشید که نشان می دهد کودک شما شیر کافی دریافت می کند، مانند:

  • مکیدن آهسته و پیوسته همراه با حرکات عمیق فک
  • بیشتر از 6 پوشک خیس و بیشتر از 3 پوشک کثیف در روز
  • مدفوع نوزاد به مدفوع زرد رنگ تبدیل می شود.

وزن کودک شما یکی دیگر از شاخص های شیر کافی یا ناکافی است. بیشتر نوزادان در دو تا چهار روز اول زندگی قبل از شروع به افزایش وزن، 7 تا 10 درصد وزن خود را از دست می دهند. اگر نگران تولید شیر یا افزایش وزن کودک خود هستید، به پزشک اطفال اطلاع دهید.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم به این سوال  که آيا پروتز سينه مانع شيردهی می شود پاسخ دهیم. و عنوان کردیم که شیر دادن با پروتز برای شما امکان پذیر است، اما این بستگی به اندازه و محل قرارگیری پروتز ها و نوع جراحی شما دارد. اگر برش ها زیر چین سینه یا از زیر بغل شما باشد، نباید مشکلی در شیردهی داشته باشید. اما اگر برش در اطراف آرئول باشد، ممکن است مشکلاتی داشته باشید زیرا احتمال بریده شدن مجاری شیر وجود دارد. اکثر خانم ها با پروتز قادر به شیر دادن هستند. ‌شما می توانید در مورد نگرانی های خود با پزشک یا مشاور شیردهی خود صحبت کنید. به یاد داشته باشید که کودک شما می تواند از هر مقدار شیر مادری که شما قادر به تولید آن هستید بهره مند شود و در صورت نیاز، مکمل با شیر خشک یک راهکار است.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *