لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
پروتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

پروتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی

شیمی درمانی و پرتودرمانی هر دو برای درمان سرطان و رشد و گسترش کنترل نشده سلول ها به بافت های اطراف هستند. شیمی درمانی از داروهای خاصی برای کوچک کردن یا از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می‌کند. پرتودرمانی این سلول ها را با پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس یا پروتون می‌کشد. اگرچه شیمی درمانی و پرتودرمانی هر دو به سلول های سرطانی حمله می‌کنند، اما به روش های مختلفی عمل می کنند. در این مقاله سعی شده است تا در مورد اینکه برای درمان سرطان سینه پروتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی برای شما بطور مفصل توضیح دهیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

پرتو درمانی سرطان سینه چیست؟

پرتودرمانی برای سرطان سینه از پرتوهای پرانرژی ایکس، پروتون ها یا ذرات دیگر برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می‌کند. سلول هایی که به سرعت در حال رشد هستند، مانند سلول های سرطانی، نسبت به سلول های طبیعی بیشتر مستعد تأثیرات پرتودرمانی هستند. اشعه ایکس یا ذرات بدون درد و نامرئی هستند.

برای مطالعه درمورد تشخيص سرطان سينه با ازمايش خون بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها بخوانید.

پرتو درمانی سرطان سینه

آیا پروتو درمانی سرطان سینه را از بین می برد؟

با پرتودرمانی، پرتوها بر روی ناحیه خاصی از بدن شما متمرکز می‌شوند. این تشعشعات ساختار DNA تومور را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود سلول‌ ها به جای تکثیر و احتمالاً انتشار بمیرند. رادیواکتیو ممکن است به عنوان روش اولیه درمان و از بین بردن تومور استفاده شود، اما می‌توان از آن برای این موارد نیز استفاده کرد:

  • برای کوچک کردن تومور قبل از برداشتن آن با جراحی
  • برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌ مانده پس از جراحی
  • به عنوان بخشی از رویکرد درمانی ترکیبی با شیمی‌درمانی
  • زمانی که شما یک وضعیت پزشکی دارید که ممکن است شما را از شیمی درمانی باز دارد.

پرتو درمانی چه زمانی انجام میشود؟

تیم پزشکی شما پرتودرمانی شما را از طریق یک یا چند مورد از این روش‌ ها ارائه می‌کند:

  • تابش خارجی

دستگاهی خارج از بدن پرتوهای نامرئی پرانرژی را به داخل تومور پرتاب می‌کند.

  • تابش داخلی

گاهی اوقات به این روش “براکی تراپی” نیز می‌گویند. پزشکان یک دانه رادیواکتیو را در داخل بدن شما نزدیک به تومور قرار می‌دهند. ممکن است آن را بگذارند تا کارش را انجام دهد یا ممکن است به زودی آن را خارج کنند.

  • تابش سیستمیک

اگرچه کمتر رایج است، ممکن است پزشک استفاده از پرتو را به عنوان یک درمان سیستمیک که در سراسر بدن کار می‌کند، پیشنهاد دهد. این بدان معناست که شما آن را از قرصی که می‌بلعید یا از طریق یک سوزن یا پورت وارد یکی از رگ های خود می‌کنید.

مدت زمان پرتو درمانی چقدر است؟

هر پرتودرمانی حدود 10 دقیقه طول می‌کشد.

پرتو درمانی چند جلسه است؟

پرتودرمانی برای تلاش و درمان سرطان معمولاً روزانه برای حدود 5 تا 8 هفته انجام می‌شود. تعطیلات آخر هفته به سلول های طبیعی اجازه بهبود می‌دهد. ممکن است از دوره های کوتاه تر پرتودرمانی برای تسکین علائم استفاده شود.

جلسات پرتو درمانی

برای درمان سرطان سینه پروتودرمانی بهتر است یا شیمی درمانی

هر دو نوع درمان پرتودرمانی و شیمی درمانی اهداف مشابهی دارند:

  • خلاص شدن از شر تمام سلول های سرطانی و جلوگیری از بازگشت سرطان
  • کنترل
  • کوچک کردن یا کند کردن تومورهای سرطانی یا جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن
  • تسکین
  • کوچک‌ کردن تومورها برای کاهش درد و سایر علائم دشوار

هنگامی که درمان ممکن نیست، هر دو روش درمانی می‌توانند ابزارهای قدرتمندی برای کاهش سرعت پیشرفت سرطان و تسکین درد و سایر علائم ناراحت کننده باشند.

اگر تمایل دراید درمورد شیمی درمانی سرطان سینه و تعداد جلسات شیمی درمانی سرطان سینه بدانید ما در یک مقاله جداگان در این مورد توضیح داده ایم پیشنهاد می کنم برای مطالعه بیشتر بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

داروهای شیمی درمانی در جریان خون شما گردش می‌کنند. آنها سلول های سرطانی را در هر جایی از بدن شما می‌کشند یا کوچک می‌کنند، نه فقط در محلی که اولین تومور سرطانی (اولیه) شروع می‌شود. از آنجایی که این داروها از کل سیستم شما عبور می کنند، به آنها “سیستمیک” می‌گویند. پرتودرمانی از انفجارهای نامرئی انرژی به جای دارو استفاده می‌کند. علاوه بر این، معمولاً یک درمان «محلی» است که پرتوهای انرژی را دقیقاً در ناحیه‌ ای که سلول‌ های سرطانی رشد می‌کنند هدف می‌گیرد.

نوع سرطان و مرحله و یا اینکه چقدر طول می‌کشد به پزشک شما کمک می‌کند که به کدام درمان نیاز دارید یا به هر دو نیاز دارید. در بیشتر موارد، پزشک شما می‌خواهد با چند ابزار مختلف به درمان نزدیک شود. اینها ممکن است شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی و همچنین جراحی برای برداشتن تومورها، درمان های هدفمند و گزینه های دیگر باشد. شما و پزشکانتان ممکن است چند طرح متفاوت ارائه دهید که می‌تواند کارساز باشد. از پرسیدن سوالات در مورد مزایا و معایب رویکردهای مختلف نترسید.

عوارض پرتو درمانی و شیمی درمانی

در کنار کشتن سلول های سرطانی، هم شیمی درمانی و هم پرتودرمانی می توانند به سلول های سالم آسیب برسانند. عوارض جانبی به نوع و میزان درمان بستگی دارد. آنها همچنین به شخص بستگی دارند. برخی از افراد عوارض جانبی جدی تری نسبت به دیگران دارند. همیشه در مورد هر گونه عوارض جانبی که ممکن است داشته باشید با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما توصیه ها و دستورالعمل های خاصی در مورد اینکه چه کاری می‌توانید برای کمک به تسکین علائم خود انجام دهید، ارائه دهند. ما در یک مقاله جداگانه درمورد عوارض شیمی درمانی سرطان سینه بطور مفصل تویح داده ایم پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را مطالعه نماید و در ادامه برخی از عوارض جانبی احتمالی که در پرتودرمانی و شیمی درمانی مشترک هستند عبارتند از:

  • خستگی
  • ریزش مو
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • تغییرات پوستی (لایه برداری، خشکی، تحریک)
  • کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون)

از آنجایی که تشعشع روی یک ناحیه خاص متمرکز می‌شود، ممکن است عوارض جانبی بیشتری را در آن نقطه مشاهده کنید. برای مثال، درمان روی گردن ممکن است بلع را برای شما سخت کند. تشعشع روی قفسه سینه ممکن است باعث سرفه یا تنگی نفس شما شود. از آنجایی که شیمی درمانی سیستمیک است، تمایل به ایجاد علائم عمومی تری دارد. هر گونه عوارض جانبی را که متوجه شدید به تیم پزشکی خود بگویید. آن‌ها می‌توانند درمان‌های شما را تنظیم کنند یا داروهایی اضافه کنند تا در صورت امکان به شما کمک کنند تا آنها را مدیریت کنید.

ممکن است شما از عوارض شیمی درمانی بترسید و برایتان سوال شود که اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود لذا ما به این سوال در یک مقاله جداگانه بطور مفصل توضیح داده ایم که برای مطالعه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

به طور کلی با شیمی درمانی و پرتودرمانی، احتمال بروز برخی عوارض جانبی زیاد است. اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید کاری در مورد آنها انجام دهید. در اینجا چند نکته برای مقابله با عوارض جانبی درمان های سرطان وجود دارد:

  • از پزشک خود در مورد داروهایی که می‌توانید برای درمان تهوع و استفراغ مصرف کنید، بپرسید.
  • اگر حالت تهوع دارید، یک پد الکلی روی پل بینی خود قرار دهید.
  • بستنی بخورید تا درد ناشی از زخم های دهان کاهش یابد.
  • برای تسکین حالت تهوع، دمنوش زنجبیل یا چای زنجبیل بنوشید.
  • وعده های غذایی خود را تقسیم کنید تا کوچکتر و راحت تر بخورید.
  • روی خوردن غذاهایی که دارای مواد مغذی و پروتئین بالایی هستند تمرکز کنید.
  • دست های خود را مرتب بشویید تا دچار عفونت نشوید.

جمع بندی

شیمی درمانی و پرتودرمانی دو مورد از رایج ترین انواع درمان سرطان سینه هستند. اینکه شیمی درمانی یا پرتودرمانی دریافت می‌کنید به نوع و محل سرطان و همچنین وضعیت کلی سلامت شما بستگی دارد. تفاوت عمده بین شیمی درمانی و پرتودرمانی در نحوه تحویل آنهاست. اینکه پروتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی باید گفت که شیمی درمانی از طریق انفوزیون در ورید یا درگاه دارویی انجام می‌شود یا می توان آن را به صورت خوراکی مصرف کرد. با پرتودرمانی، پرتوهای پرتو بر روی ناحیه خاصی از بدن شما متمرکز می‌شود. هدف هر دو  درمان از بین بردن سلول های سرطانی و محدود کردن اثرات آن بر بقیه بدن است.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *