لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
سوزش سینه زنان

سوزش سینه زنان

نوک سینه ها بسیار حساس هستند، بنابراین غیرعادی نیست که آنها احساس تحریک کنند. در حالی که این می تواند دردناک و خسته کننده باشد، معمولاً جای نگرانی نیست. بسیاری از زنان درد و سوزش نوک سینه را درست قبل از دوره قاعدگی خود گزارش می کنند. اما چنین دردی منظم و قابل پیش بینی است. قبل از قاعدگی شروع می شود و مدت کوتاهی پس از آن به پایان می رسد و ماه بعد دوباره باز می گردد. سوزش نوک پستان که تصادفی است و نه معمولی چیست؟ چندین علت وجود دارد که می تواند باعث سوزش سینه زنان شود و درمان اکثر آنها در خانه آسان است. اما گاهی اوقات می تواند نشانه عفونتی باشد که نیاز به درمان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل احساس سوزش در نوک پستان و نحوه درمان آنها، ادامه مطلب را بخوانید.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

علت سوزش نوک سینه زنان

از جمله علت درد و سوزش پستانها در زنان می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تحریک پوست

پوست نوک پستان شما به راحتی آسیب می بیند و منجر به التهاب و درد می شود. اصطکاک ناشی از لباس یا مواد دیگر می تواند باعث ایجاد نوعی درد سوزش شود که شبیه به سوختگی فرش است. درد ممکن است دائمی باشد یا بیاید و برود. سایر علل بالقوه تحریک نوک پستان عبارتند از:

  • واکنش آلرژیک به لباس‌ های جدید، مواد شوینده یا محصولات زیبایی
  • سوتین نامناسب
  • بریدگی‌ها، گزش‌ها یا کبودی‌ های ناشی از فعالیت جنسی
  • نیش حشرات
  • آفتاب‌ سوختگی

علت سوزش پستانها

اگر نوک سینه‌ های شما بر اثر تحریک پوست می‌ سوزند و شیر نمی‌ دهید، از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید که به تسکین التهاب کمک کند. همچنین می توانید از ژل آلوئه ورا برای کاهش احساس سوزش استفاده کنید.

  • عفونت

دلایل دیگری که ممکن است نوک پستان شما احساس درد یا داغی کند عبارتند از عفونت در مراحل اولیه، مانند ورم پستان یا مسدود شدن مجرای شیر زیر نوک پستان. با این حال، این نوع درد به طور کلی با تورم و قرمزی همراه است. بنابراین اگر فقط سوزش نوک پستان را تجربه می‌ کنید، بدون علائم دیگر، بعید است که عفونت یا مجرای مسدود شده دلیل آن باشد. عفونت پستان در بین زنان شیرده رایج است، اما می تواند زنان غیر شیرده و مردان را نیز تحت تأثیر قرار دهد.اگر تمایل دارید درمورد عفونت قارچی سینه بیشتر بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

ماستیت به عفونت در بافت سینه شما اشاره دارد که می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • تورم و قرمزی سینه
  • درد سینه
  • حساسیت به لمس
  • احساس سوزش در سینه که در لمس گرم می شود.
  • تب و لرز
  • علائم شبیه آنفولانزا

درمان ورم پستان معمولاً شامل آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت است. همچنین می توانید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن برای کاهش درد و التهاب استفاده کنید. همچنین در حین بهبودی، مطمئن شوید که مقدار زیادی استراحت کرده و مایعات فراوان بنوشید.

علت سوزش نوک سینه در شیردهی

  • آسیب عصبی

اگر برای سرطان تحت درمان قرار گرفته اید و پرتودرمانی یا شیمی درمانی دریافت کرده اید، ممکن است آسیب عصبی در سینه خود داشته باشید. این آسیب ممکن است به صورت سوزش یا درد در نوک پستان ظاهر شود. از انکولوژیست خود بپرسید که آیا ممکن است نوروپاتی که اصطلاح بالینی برای این نوع آسیب می باشد، داشته باشید یا خیر.

  • بارداری و شیردهی

سینه ها در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می شوند. با نزدیک به پایان بارداری، سینه ها شروع به بزرگ شدن می کنند. همچنین با کشیده شدن پوست سینه، نوک سینه ها احساس تحریک شدن یا سوزش می کنند.

  • تغییرات هورمونی

درد سینه اغلب با تغییرات هورمونی همراه است. درد سینه چرخه ای به دردی اطلاق می شود که هر ماه حوالی شروع پریود شما اتفاق می افتد. در حالی که معمولاً باعث درد مبهم و دردناک می شود، برخی افراد آن را به عنوان یک احساس سوزش تجربه می کنند. حتی اگر سوزش نوک پستان به روشی نامنظم احساس شود (یعنی نه مربوط به پریود)، باز هم ممکن است هورمون ها مقصر باشند. اگر به یائسگی نزدیک می شوید، سطوح هورمونی می تواند به شدت در نوسان باشد. این نوسان می‌ تواند باعث همان درد سوزشی نوک پستان شود که ممکن است در گذشته در حول و حوش قاعدگی خود تجربه کرده باشید، اما اکنون بسیار تصادفی‌ تر است. در صورت مصرف هورمون، ممکن است درد سینه مرتبط با هورمون را نیز تجربه کنید. بنابراین در مورد تنظیم دوز داروی خود با پزشک خود صحبت کنید. درد پستان مربوط به تغییرات هورمونی معمولاً زمانی برطرف می شود که هورمون های شما به سطح معمول خود بازگردند.

  • سرطان سینه

اول، درک کنید که تنها حدود 10-5 درصد از تشخیص های سرطان سینه احساس درد یا سوزش در سینه ها داشته اند. در بین این دسته از زنان در اکثر موارد بیماری تشخیصی، بیماری پاژه پستان است. این بیماری یک سرطان نادر که علامت اصلی آن راش پوسته پوسته است. بنابراین از نظر آماری، احساس سوزش در نوک پستان بدون هیچ گونه تغییر پوستی یا توده زیرین تقریباً به طور قطع به سرطان سینه مرتبط نیست. با این حال نباید آن را ساده تلقی کرد. چرا که درد نشانه ای است که بدن شما در پریشانی است، بنابراین باید علت اصلی آن شناسایی شود.

علت سوزش سینه چپ در زنان

اگر فقط در یک نوک پستان سوزش وجود داشته باشد، نه هر دو، این امر دلایل محیطی را رد نمی کند. همه سینه ها یکسان آفریده نشده اند و ممکن است یکی از دیگری حساس تر باشد.

اما درد یا سوزش غیرمنتظره در زیر سینه چپ می تواند به دلایلی از مشکلات گوارشی گرفته تا مشکلات قلبی ایجاد شود. برخی از آنها را می توان در خانه درمان کرد، اما برخی می توانند از نظر پزشکی جدی تر باشند. برخی از اندام ها در ناحیه سمت چپ بالای بدن وجود دارند که می توانند منبع درد باشند. اینها عبارتند از معده، قلب، ریه ها، دنده ها، روده بزرگ، پانکراس و طحال. پزشکان اغلب شایع ترین علل درد زیر سینه چپ را به دو دسته اصلی تقسیم می کنند: گوارشی و مربوط به قلب.

از آنجایی که قلب کمی در سمت چپ خط میانی در قسمت بالایی بدن قرار دارد، درد یا سوزش زیر سینه چپ گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد. با توجه به منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا، زمانی که درد در طول حمله قلبی رخ می دهد، معمولا در مرکز قفسه سینه اتفاق می افتد، بیش از چند دقیقه طول می کشد، و می تواند پس از محو شدن دوباره عود کند. درد حمله قلبی می تواند باعث ایجاد فشار بسیار قوی، ناراحت کننده، له کننده یا احساس فشردن شود، یا ممکن است احساس سوزش سر دل بسیار بدی داشته باشد. برخی از افراد ممکن است هیچ یا فقط درد خفیف قفسه سینه را تجربه نکنند. این در زنان، افراد مسن و افراد مبتلا به دیابت شایع تر است.

سوزش نوك سينه در بارداری

شما ممکن است قبلاً متوجه تأثیر هورمون ها بر بدن و خلق و خوی خود شده باشید. از لحظه‌ ای که سلول تخمک بارور می‌ شود، بدن شما شروع به کار می‌ کند و مکانی امن در رحم برای رشد کودک ایجاد می‌ کند. در واقع بدن شما بلافاصله پس از لقاح، شروع به تولید هورمون HCG می کند. این هورمون مسئول ایجاد مکانی امن برای رشد کودک شما است. با توجه به تمام هورمون های جدید، سینه های شما به طور قابل توجهی بزرگ می شوند. غدد پستانی در حال آماده شدن برای تامین شیر مغذی کودک شما در چند ماه آینده هستند و شما این را احساس می کنید! بنابراین ممکن است در سینه های خود احساس خارش و یا حتی احساس درد و سوزش داشته باشید که اینها معمولاً دوره های کوتاه درد هستند.

سوزش نوك سينه در بارداری

سوزش نوك سينه نشانه بارداری است؟

از آنجایی که هورمون های بارداری خون رسانی به سینه ها را افزایش می دهند، ممکن است در اطراف نوک سینه ها احساس سوزن سوزن شدن کنید. این می تواند یکی از اولین علائم بارداری باشد و گاهی تا هفته سوم قابل توجه است.

علت سوزش نوک سینه در شیردهی

سوزش نوک سینه در دوران شیردهی می تواند ناشی از علل زیر باشد:

  • مشکلات چفت کردن پس از بارداری

بسیاری از زنان در صورت شیردهی، درد بیشتری در نوک پستان تجربه می کنند. این اغلب به دلیل قفل کردن ضعیف است. برای یافتن بهترین موقعیت و تکنیک برای چفت کردن خوب، می‌ توان تلاش‌ های زیادی را انجام داد. سعی کنید مطمئن شوید که کودک شما بیشتر ناحیه هاله سینه را با دهان خود می پوشاند تا فشار اضافی روی نوک پستان شما کاهش یابد. نوک سینه باید خیلی عقب در دهان کودک باشد. با هر جلسه شیردهی یک چفت عمیق تر تمرین کنید. اگر نوک سینه های شما بدتر می شود، ممکن است وقت آن رسیده باشد که برای کمک با یک درمانگر مشورت کنید.

علت سوزش نوک پستان

  • برفک

زنان شیرده نیز ممکن است به برفک پستانک مبتلا شوند که یک نوع عفونت قارچی است. نوزادان ممکن است برفک دهان خود را بگیرند و آن را به مادر خود منتقل کنند یا برعکس. برفک اغلب از یک سینه شروع می شود و می تواند به سینه دیگر سرایت کند. علائم برفک در نوک پستان عبارتند از:

  • درد سوزش در نوک سینه
  • درد شدید پستان که ثابت است یا فقط در هنگام شیردهی وجود دارد
  • درد تیز، کوبنده و داغ بلافاصله پس از شیردهی
  • پوست براق و پوسته پوسته شده روی نوک پستان
  • درد خنجر مانند آرئول در پشت نوک پستان‌ ها

سعی کنید بین شیردهی نوک سینه های خود را خشک نگه دارید و در صورت استفاده از پدهای نوک پستان را مرتباً تعویض کنید. همچنین بهتر است در مورد استفاده از کرم ضد قارچ با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که استفاده از اکثر آنها در دوران شیردهی بی خطر است، همیشه خوب است ابتدا با پزشک مشورت کنید.

شیردهی همچنین می تواند نوک سینه ها را خشک، ترک خورده و دردناک کند. برای تسکین آن ، کمی شیر مادر را به نوک سینه های خود بمالید. سایر عوارض شیردهی که می توانند باعث درد و سوزش شوند عبارتند از:

  • گرفتگی

این اغلب در هفته اول پس از زایمان با ورود شیر اتفاق می‌ افتد. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که کودک شما یک یا دو وعده شیر را از دست داده باشد. سینه ها پر از شیر، گرم و دردناک می شوند. احتقان ممکن است باعث شود نوک پستان به راحتی در دهان کودک قالب نگیرد. این وضعیت معمولاً در عرض 48 ساعت برطرف می شود و سینه ها نرم می شوند.

  • مجرای شیر بسته شده

گاهی اوقات، مجاری شیر به درستی تخلیه نمی شود. این معمولا در یک سینه در یک زمان اتفاق می افتد. شیر غلیظ می شود و باعث ایجاد پلاک می شود. یک توده حساس در پشت نوک پستان تشکیل می شود. این توده را در دوران شیردهی ماساژ دهید تا رها شود. همچنین وضعیت شیردهی را تغییر دهید.

در صورت عدم درمان، هر دوی این شرایط می توانند به ورم پستان تبدیل شوند. می توانید با استفاده از کمپرس گرم چند دقیقه قبل از شیردهی، تورم را کاهش دهید و جریان شیر را بهبود بخشید. درمان های دیگر عبارتند از:

  • شیر دهی یا پمپاژ بیشتر
  • استفاده از حوله داغ روی سینه‌ ها یا دوش آب گرم قبل از شیر دادن
  • استفاده از کیسه‌ های سرد بعد از شیردهی
  • سینه‌ ها را ماساژ دهید تا شیر اضافی را به‌ صورت دستی آزاد کنید.

سوزش سینه نشانه چیست؟

احساس سوزش سینه می تواند نتیجه آسیب پوست به سینه و بافت های اطراف آن باشد. به عنوان مثال، سوختگی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا مواد شیمیایی سمی می تواند به اعصاب پوست آسیب برساند و منجر به احساس سوزش سینه شود. یکی دیگر از دلایل احتمالی احساس سوزش سینه، نوروپاتی یا آسیب به اعصابی است که سیگنال‌ های پستان را به مغز و نخاع منتقل می‌کنند.

نوروپاتی محیطی ممکن است به دلیل بیماری ها یا شرایط خاصی مانند دیابت یا اعتیاد به الکل باشد که می تواند بر سلامت اعصاب تأثیر بگذارد یا ممکن است علت شناخته شده ای نداشته باشد. بسته به علت احساس سوزش سینه، ممکن است فقط در سینه یا در سایر نواحی بدن نیز رخ دهد. احساس سوزش ممکن است تنها علامت تجربه شده باشد یا ممکن است با گزگز (پارستزی) و بی حسی همراه باشد.

مدت و دوره احساس سوزش سینه بسته به شرایط زمینه ای، بسیار متفاوت است. علائم ناشی از سوختگی اغلب یک شروع ناگهانی دارند، در حالی که احساس سوزش سینه ناشی از نوروپاتی محیطی به کندی ایجاد می شود و با گذشت زمان ادامه می یابد یا بدتر می شود. درصد کمی از زنان مبتلا به ناراحتی سینه جدید، مبتلا به سرطان سینه هستند.

درمان سوزش نوک سینه زنان و مردان

بیشتر موارد درد سوزشی در نوک پستان نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. اما اگر علائم ذکر شده در بالا یا علائم عفونت مانند ورم پستان را دارید، یک قرار ملاقات با پزشک بگیرید. اگر شیر می دهید، می توانید با پزشک خود نیز تماس بگیرید. ایشان می تواند به شما در ایجاد تکنیک های جدید شیردهی کمک کند تا کار را برای شما و کودکتان آسان تر کنند. در نهایت مهم است که در مورد هرگونه احساس سوزشی که پس از چند هفته از بین نمی رود، با پزشک متخصص پستان مشورت کنید. دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران، با کسب دانش به روز و اخذ تجربه به درمان موثر مشغول گردیده است.

درمان سوزش سینه زنان

درمان سوزش پستانها در طب سنتی

قبل از درمان های سنتی همیشه خوب است ابتدا با پزشک مشورت کنید. برای مثال شما می توانید برای رفع سوزش نوک پستان در اثر برفک در دوران شیردهی، ماست حاوی کشت های زنده فعال را روی نوک پستان خود بمالید. حتماً ماست را قبل از شیر دادن کودک بشویید تا احتمال قرار گرفتن در معرض شیر گاو قبل از یک سالگی کاهش یابد.

آیا سوزش نوک سینه زنان خطرناک است؟

اول، ثابت کنید که سوزش نوک سینه شما چه علتی دارد. اگر پزشکتان گفت: «فکر نمی‌ کنم جدی باشد»، دلیل آن را بپرسید. آیا او بیماری و عفونت پاژه را رد کرده است؟ آیا او می تواند مشخص کند که چه چیزی ممکن است باعث سوزش شود؟ بهترین راه برای دستیابی به راه حل عاطفی در مورد این موضوع این است که بفهمید چه چیزی باعث درد می شود. تسکین فیزیکی ممکن است سخت تر باشد، اما در اینجا چند چیز وجود دارد که باید امتحان کنید:

  • علل خارجی مانند سفت شدن سوتین یا مواد شوینده خشن را حذف کنید.
  • تعیین کنید که آیا عفونت دارید یا خیر. اگر چنین است، داروها کمک خواهند کرد.
  • اگر در دوران پیش از یائسگی هستید (در حال نزدیک شدن به یائسگی)، از پزشک خود در مورد داروهایی برای رفع مشکلات هورمونی بپرسید.

بیماری نوک سینه در زنان

بیماری پاژه نوک پستان شکل نادری از سرطان سینه است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی در نوک پستان یا اطراف آن رشد کنند. سرطان معمولاً از مجاری شیر شروع می شود و به سطح نوک پستان و آرئول گسترش می یابد. علائم بیماری پاژه ممکن است در ابتدا بیایند و از بین بروند و تشخیص زودهنگام را دشوار کند. علائم مربوط به نوک پستان عبارتند از:

  • لکه های پوسته پوسته و قرمز
  • احساس سوزش
  • خارش یا سوزن سوزن شدن
  • درد و حساسیت
  • صاف شدن نوک پستان
  • ترشحات به رنگ زرد یا ترشح خونی از نوک پستان

اگر هر یک از این علائم را دارید، به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند به رد علل دیگر مانند پسوریازیس، درماتیت، اگزما و سرطان پوست کمک کنند. همچنین آنها به شما کمک می کنند تا یک برنامه درمانی مناسب داشته باشید.

جمع بندی

احساس سوزش سینه زنان ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که بسته به بیماری زمینه‌ ای، اختلال یا شرایط متفاوت است. علت احساس سوزش سینه ممکن است بر سایر سیستم های بدن نیز تأثیر بگذارد. اگر احساس سوزش ناگهانی سینه با درد یا فشار قفسه سینه، دشواری در تنفس؛ سرگیجه؛ یا احساس یک نوار سفت در اطراف قفسه سینه همراه باشد، اینها می توانند علائم حمله قلبی باشند. در نهایت اگر احساس سوزش سینه شما مداوم است یا باعث نگرانی شما می شود، به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

2 دیدگاه دربارهٔ «سوزش سینه زنان»

  1. سلام ممنون از مطالب مفیدتون، یک انتقاد هم دارم لزومی نداره از عکس زنان برهنه استفاده کنید.
    موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *