لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
تفاوت کیست و تومور سینه

تفاوت كيست و تومور سينه

پیدا کردن توده سینه می تواند ناراحت کننده باشد، اما بیشتر توده های سینه سرطانی نیستند. اغلب، این توده ها کیست های پر از مایع هستند. برخی ویژگی ها وجود دارد که می تواند به تمایز کیست از تومور کمک کند. با این وجود، مهم است که در مورد توده های سینه به پزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید تشخیص درست را دریافت کنید. لذا در این مقاله تفاوت‌ کیست‌ و تومور سینه را توضیح می‌ دهیم و اینکه چگونه سونوگرافی می‌ تواند به تعیین اینکه کدام یک کسیت سینه و کدام تومور سینه است کمک می‌ کند.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

کیست چیست؟

کیست‌ های سینه زمانی تشکیل می‌ شوند که مایعی جمع شود. ممکن است بین کیست و نوسان سطح هورمون ارتباطی وجود داشته باشد، اما علت دقیق آن مشخص نیست. این کیسه های گرد یا بیضی شکل پر از مایع نسبتاً رایج هستند. کیست ها می توانند به قدری کوچک باشند (میکروسیست ها) که بدون تصویربرداری از پستان نتوانید آنها را احساس یا مشاهده کنید. همچنین گاهی اوقات، آنها می توانند بسیار بزرگ شوند (ماکروسیست).

علت بوجود آمدن کیست سینه چیست؟

علت دقیق کیست سینه هنوز ناشناخته است. کارشناسان بر این باورند که نوسانات هورمونی ممکن است باعث ایجاد آنها شود. کیست‌ های سینه معمولاً پس از یائسگی، زمانی که سطح استروژن کاهش می‌ یابد، در زنان ایجاد نمی‌ شود.

در موارد زیر احتمال ابتلا به کیست سینه بیشتر است:

  • اگر سن شما بین 35 تا 50 سال باشد.
  • قبل از یائسگی (هنوز سیکل قاعدگی دارد).
  • بعد از یائسگی (دیگر سیکل قاعدگی ندارد) اما تحت هورمون درمانی می باشد.

علائم کیست سینه

علائم کیست سینه ممکن است در طول چرخه قاعدگی شما از نظر شدت متفاوت باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • برآمدگی
  • حساسیت
  • درد

علائم کیست سینه

انواع کیست سینه

کیست ها می توانند ساده، پیچیده و مختلط باشند:

  • کیست های ساده (Simple cysts)

این کیست ها دارای مرزهای صاف، دیواره های نازک و کاملاً پر از مایع هستند. آنها همیشه خوش خیم هستند. کیست هایی که در اثر تغییرات فیبروکیستیک ایجاد می شوند، کیست های ساده هستند.

  • کیست های پیچیده complex) cysts)

بر خلاف کیست های ساده، کیست های پیچیده دارای مرزهای نامنظم، دیواره های ضخیم و مقداری ماده جامد درون مایع هستند. اکثر آنها خوش خیم هستند.

  • کیست های مختلط (Complicated cysts)

این کیست ها جایی بین کیست های ساده و پیچیده هستند. کیست های مختلط دیواره های ضخیم ندارند، اما ممکن است مقداری ماده جامد در سیال داشته باشند و اکثر آنها خوش خیم هستند.

آیا کیست سینه درد دارد؟

برای برخی افراد، کیست ها ممکن است ناراحت کننده و حتی دردناک باشند. قبل از پریود، کیست‌ ها ممکن است بزرگ‌ تر شوند و با تغییر سطح هورمون‌ ها احساس درد و حساسیت داشته باشند. با این حال، بسیاری از زنان ممکن است کیست داشته باشند و اصلا نتوانند آن را احساس کنند.

آیا کیست سینه خطرناک است؟

در بیشتر موارد کیست های سینه اصلاً خطرناک نیستند و شما نیازی به درمان ندارید. کیست های ساده سینه هیچ آسیبی ندارند و حتی گاهی اوقات خود به خود از بین می روند. اگر کیست ناراحت کننده است، پزشک شما می تواند مایع را با بیوپسی سوزنی از آن تخلیه کند. با این حال، مایع ممکن است برگردد. اگر کیست عود کرد و همچنان دردناک بود، ممکن است برای برداشتن آن نیاز به جراحی داشته باشید. برای کیست‌ های پیچیده یا مختلط سینه، ممکن است به معاینات مکرر نیاز داشته باشید تا تغییراتی را در نظر بگیرید. کیست های پیچیده سینه نگران کننده ترین هستند. به طور کلی غیرممکن نیست که کیست پستان حاوی سلول های سرطانی باشد، اما به ندرت اتفاق می افتاد.

کیست سینه در بارداری نشانه چیست؟

توده های سینه در دوران بارداری اغلب یک مجرای شیر مسدود شده هستند. در اوایل سه ماهه دوم، سینه‌ های شما برای شیر دادن به نوزاد آماده می‌ شوند و یک مجرای شیر ممکن است در این فرآیند مسدود و بزرگ شود. گرفتگی مجاری شیر معمولاً توده‌های سفت و قرمز رنگی هستند که در لمس حساس هستند و پس از چند روز از بین می‌ روند (ممکن است در دوران شیردهی به همین ترتیب مسدود شوند). این توده‌ های تحریک‌ کننده روشی است که بدن شما برای تغذیه کودکتان آماده می‌ کند. همچنین اگر شیردهی را انتخاب کنید، مطالعات نشان داده‌ اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در آینده کاهش دهد. علاوه بر گرفتگی مجرا، چندین دلیل احتمالی دیگر برای توده یا برآمدگی سینه در دوران بارداری وجود دارد، از جمله:

  • عفونت (مانند ورم پستان)
  • ترشحات نوک پستان
  • سایر تغییرات و شرایط پوستی که در زمان انتظار شایع هستند.

کیست سینه در بارداری

خوشبختانه برای اکثر زنان، تغییرات سینه در دوران بارداری، شیردهی و تقریباً همه انواع توده‌ های سینه و تغییراتی که ممکن است تجربه کنید با خطر بالاتر سرطان سینه در آینده مرتبط نیستند.

کیست سینه در دوران شیردهی

در طول تجربه شیردهی خود، ممکن است متوجه توده‌هایی در پستان شوید که می‌تواند شیر دادن به نوزاد را چالش‌ برانگیز و حتی دردناک کند. مطمئن باشید که این توده ها معمولاً جدی نیستند و اغلب موقتی هستند. در حالی که برخی از توده ها بدون درمان از بین می روند، برخی دیگر ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند. اگر تمایل دارید درمورد بارداری بعد از سرطان سینه بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

انواع زیادی از توده ها و سایر تغییرات سینه وجود دارد که می تواند در طول شیردهی اتفاق بیافتند. بسته شدن مجاری شیر، تورم سینه ها و ورم پستان تعدادی از احتمالات هستند و همه می توانند به صورت توده سینه ظاهر شوند. خبر خوب این است که آنها به خوبی به درمان پاسخ می دهند. با این حال، سایر تغییرات در سینه‌ های شما ممکن است نشانه مشکلاتی باشد که به شیردهی مربوط نمی‌ شوند.

بنابراین در حالی که اغلب اوقات توده های سینه جای نگرانی ندارند، در موارد نادر ممکن است جدی باشند و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند. مجاری شیر بسته معمولاً ندول ها یا توده های کوچک، سخت و حساس در سینه هستند. مجاری مسدود شده اغلب به طور ناگهانی ظاهر می شوند و به درستی تخلیه نمی شوند و می توانند از جریان شیر مادر جلوگیری کنند. ممکن است با این وضعیت تورم، قرمزی و درد را تجربه کنید. اما کیست یک توده گرد یا بیضی شکل بی ضرر است که حاوی مایع است. هنگامی که کیست در بافت پستان یک فرد شیرده ایجاد می شود، اغلب آنها گالاکتوسل یا کیست های پر از شیر هستند که از مجرای شیر مسدود شده می آیند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد گالاکتوسل ها این است که اغلب درست پس از قطع شیردهی توسط فرد ایجاد می شود.

کیست سینه در دوران شیردهی

این کیست ها می توانند سخت یا نرم به نظر برسند و به راحتی در داخل سینه جابه جا شوند. آنها معمولاً بزرگتر از مجاری شیر بسته هستند و ممکن است دردناک باشند یا نباشند. همانطور که کیست ها با شیر پر می شوند، می توانند اندازه آنها تغییر کند. اگر گالاکتوسل ها باعث درد یا ناراحتی شوند، می توانند تخلیه شوند. استفاده از کمپرس سرد یا کمپرس یخ نیز می تواند تسکین دهنده باشد. گالاکتوسل ها معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند، اما همیشه باید توسط پزشک معاینه شوند تا از تشخیص دقیق اطمینان حاصل شود. اگر پزشک شما نیاز به انجام هر گونه آزمایشی برای رد سایر شرایط داشته باشد، نباید شیردهی را قطع کنید.

اگر تمایل درمورد علائم سرطان سينه در دوران شيردهی بدانید ما در یک مقاله جداگانه بطور مفصل درمورد آن توضیح داده ایم برای مطالعه بیشتر بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

کیست سینه چگونه درمان می شود؟

یک کیست ساده جای نگرانی ندارد و لزوما نیازی به درمان ندارد. پزشک شما ممکن است رویکرد «صبر کن و ببین» را پیشنهاد کند، زیرا کیست‌ ها گاهی خود به خود از بین می‌ روند. اگر کیست بزرگ باشد یا باعث ناراحتی شود، متخصص شما ممکن است مایع را با استفاده از یک سوزن ظریف و سرنگ خارج کند. گاهی اوقات این کار با استفاده از سونوگرافی برای کمک به یافتن کیست انجام می شود. رنگ مایع می تواند متفاوت باشد و از شفاف تا خیلی تیره متغیر باشد. اگر مایع آغشته به خون باشد، برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود. هنگامی که مایع تخلیه می شود، کیست معمولا ناپدید می شود. ممکن است هنگام بیرون آمدن مایع احساس ناراحتی کنید و تا چند روز، کبود و حساس شود. اگر چنین است، مصرف مسکن باید کمک کننده باشد.

كيست سينه در آقايان

اگرچه کیست پستان در زنان بسیار شایع تر است، اما مردان نیز ممکن است به کیست سینه مبتلا شوند.

تومور در سينه زنان

درک این نکته مهم است که بیشتر توده های سینه خوش خیم هستند و سرطانی (بدخیم) نیستند، اما همیشه بهتر است آنها را توسط پزشک خود بررسی کنید. تومورهای غیر سرطانی سینه، رشد غیرطبیعی دارند، اما به خارج از سینه گسترش نمی‌ یابند. آنها تهدید کننده زندگی نیستند، اما برخی از انواع توده های خوش خیم پستان می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش دهند. اما سرطان سینه یک تومور بدخیم است که در داخل یا اطراف بافت پستان، عمدتاً در مجاری شیر و غدد رشد می کند. تومور معمولاً به عنوان یک توده یا رسوب کلسیم شروع می شود که در نتیجه رشد غیرطبیعی سلول ایجاد می شود. اگر تمایل دراید درمورد سرطان بدخیم سینه بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها مطالعه نمایید.

تفاوت کیست و تومور سینه چیست؟

اگر توده سینه دارید، مهم است که پزشک را در اسرع وقت ملاقات کنید. در حالی که برخی تفاوت های آشکار بین کیست و تومور وجود دارد، تفاوت كيست و تومور سينه می توانند ظریف باشند. به علاوه، همیشه استثناهایی نیز وجود دارند.

فرق کیست و تومور سینه

ویژگی‌ های احتمالی کیست سینه

  • درد
  • احساس صاف و نرم بودن
  • می تواند به راحتی در بافت سینه حرکت کند.
  • با چرخه قاعدگی شما تغییر می کند.

ویژگی‌ های احتمالی تومور سینه

  • بدون درد
  • احساس سخت و محکم
  • نمی توان به راحتی در بافت سینه حرکت کند.
  • با چرخه قاعدگی شما تغییر نمی کند.

آیا کیست سینه باعث سرطان می شود؟

کیست های ساده خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهند، اگرچه احتمال کمی وجود دارد. همانطور که یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که 30 درصد موارد سرطان سینه در افرادی است که سابقه بیماری خوش خیم پستان داشتند. اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان پستان خود نگران هستید یا سابقه خانوادگی بیماری پستان دارید، با پزشک خود در مورد چگونگی و زمان انجام غربالگری صحبت کنید و آیا اقدامات احتیاطی دیگری وجود دارد که باید انجام دهید. برای بدانید کیست سینه بعث سرطان سینه می شود یا خیر، لازم با علائم سرطان سینه بیشتر بدانید برای مطالعه مقاله بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

تفاوت کیست و سرطان

کیست معمولاً یک بیماری خوش خیم است. اما گاهی اوقات باید تخلیه یا برداشته شوند زیرا ممکن است علائم ایجاد کنند. در مقابل، تومورهای سرطان معمولاً مجموعه های جامدتری از بافت هستند. آنها زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌ ها به‌ طور غیرقابل کنترلی رشد می‌کنند، زمانی که نباید رشد کنند، یا زمانی که سلول‌ ها در زمانی که باید نمی‌میرند. کیست ها در لمس حساس هستند و ممکن است فرد بتواند به راحتی یکی را حرکت دهد. تومورها تمایل به رشد سریع دارند و معمولاً در لمس محکم هستند.

نحوه تشخیص کیست از تومور سینه چگونه است؟

معمولا یک معاینه فیزیکی می تواند به پزشک شما یک ایده کلی در مورد اینکه آیا با کیست یا تومور سر و کار دارید، ارائه دهد. مرحله بعدی معمولاً آزمایش اولتراسوند است. اگر امواج صوتی درست از داخل توده عبور کند، به این معنی است که پر از مایع است و یک کیست ساده است. اگر امواج صوتی بازتاب پیدا کنند، به این معنی است که حداقل مقداری ماده جامد وجود دارد و برای رسیدن به تشخیص به آزمایش بیشتری نیاز است.

کیست سینه

اگر سونوگرافی یک کیست پیچیده یا مختلط را نشان دهد، مراحل بعدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ماموگرافی یا ام آر آی برای مشاهده بهتر کل پستان
  • آسپیراسیون یا تخلیه کیست با یک سوزن ظریف برای دیدن اینکه آیا مایع حاوی خون یا سلول های غیر معمول است.
  • بیوپسی برای تعیین سرطانی یا خوش خیم بودن

كيست سينه چگونه درمان می شود؟

کیست سینه در صورتی که مدام عود کند و علائم ایجاد کند ممکن است با جراحی برداشته شود. برای کاهش علائم، پزشکان ممکن است مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را توصیه کنند. برای علائم جدی تر، برخی از پزشکان ممکن است هورمون هایی از جمله داروهای ضد بارداری خوراکی، تاموکسیفن و آندروژن ها را تجویز کنند.

جمع بندی

یک توده در سینه شما می تواند کیست یا تومور باشد که ما درمورد تفاوت كيست و تومور سينه در این مقاله صحبت کردیم. برخی از ویژگی ها وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید، از جمله علائمی که در طول قاعدگی شما تغییر می کنند. کیست های سینه کیسه های پر از مایع هستند. آنها بسیار رایج هستند، به خصوص برای زنانی که در 40 سالگی خود هستند. اکثر اوقات کیست های سینه خوش خیم هستند و نیازی به درمان ندارند. تومور می تواند سرطانی یا غیرسرطانی باشد و معمولا نیاز به درمان دارد. تشخیص کیست از تومور فقط با احساس آن یا در نظر گرفتن سایر عوامل می تواند دشوار باشد. اگر توده ای از هر نوع در سینه خود احساس می کنید، مهم است که با پزشک خود برای تشخیص صحیح در اسرع وقت پیگیری کنید. دکتر وحید حریری فوق تخصص جراحی سرطان سینه، با توجه به تجربیات گذشته و مهارت در جراحی پلاستیک و ترمیمی جزو نادر جراحان پلاستیک است که در زمینه سرطان و سایر بیماری های پستان به طور تخصصی و حرفه ای به کار مشغول گردیده است.

منابع:

https://www.massgeneralbrigham.org

https://www.breastimplantcenterofhawaii.com

https://www.cancerresearchuk.org

https://www.healthline.com

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *