فرورفتگی نوک سینه

فرورفتگی نوک سینه به نوک سینه ای گفته می شود که به جای بیرون آمدن به سمت داخل می چرخد، مگر زمانی که تحریک شود. این نوع نوک پستان گاهی اوقات به عنوان نوک پستان معکوس شناخته می شود. برخی از متخصصان بین نوک سینه‌ های جمع‌ شده و معکوس تمایز قائل می‌ شوند و به نوک سینه‌ های جمع‌ شده اشاره می‌ کنند که به‌ جای فرورفتگی روی سینه، به‌ طور صاف روی سینه قرار می‌ گیرد. شما می‌ توانید یک یا دو نوک سینه جمع‌ شده داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فرورفتگی نوک سینه ادامه مقاله با ما همراه باشید.

فرورفتگی نوک سینه چیست؟

نوک سینه های معکوس به جای اینکه به سمت بیرون بروند به سمت داخل سینه شما قرار می گیرند که به این حالت فرورفتگی نوک سینه می گویند. گاهی اوقات، مردم از کلمه “معکوس” برای اشاره به نوک سینه هایی استفاده می کنند که “پس زده شده اند”. نوک سینه های جمع شده روی دایره پوست رنگدانه ای که نوک سینه شما را احاطه کرده است، قرار گرفته اند. ممکن است در یک سینه یا هر دو، نوک سینه های معکوس داشته باشید. نوک سینه های شما ممکن است صاف باشند، کمی به سمت داخل بچرخند، یا ممکن است آنقدر عمیق در سینه شما کشیده شوند که بدون جراحی نتوان آنها را بیرون کشید. یک سیستم درجه بندی برای طبقه بندی میزان وارونگی نوک پستان استفاده می شود:

• درجه 1

می توانید نوک پستان خود را با انگشتان خود بیرون بیاورید و قبل از اینکه به داخل برگردد یا دوباره صاف شود، چند دقیقه به سمت بیرون می ماند.

• درجه 2

می توانید نوک پستان خود را با انگشتان خود بیرون بیاورید، اما به محض اینکه نوک پستان خود را رها کنید، به سمت داخل برمی گردد. اکثر افرادی که نوک سینه های معکوس دارند، وارونگی درجه 2 در نظر گرفته می شوند.

• درجه 3

نوک پستان را نمی توان با انگشتان بیرون کشید.

علت فرورفتگی نوك سينه زنان

هر کسی می تواند با نوک سینه های معکوس متولد شود. اما احتمال ابتلا به آنها بیشتر است اگر:

• یک زن هستید که به یائسگی نزدیک می شود.

از اواسط دهه 30 زندگی خود و منتهی به یائسگی و بعد از آن، زنان ممکن است با کوتاه شدن و گشاد شدن مجاری شیر، نوک سینه هایشان معکوس شود. تقریباً 3 تا 10 درصد از زنان با نوک سینه های معکوس متولد می شوند، اما هر کسی می تواند آن را داشته باشد. حدود 87 درصد از زنان که با نوک سینه های معکوس متولد می شوند، این نوک سینه ها را در هر دو سینه دارند.

• در دوران شیردهی هستید.

افرادی که در دوران شیردهی هستند، بیشتر در معرض آسیب مجاری پستانی قرار می گیرند که می تواند باعث وارونه شدن نوک سینه آنها شود.

• محصولات تنباکو مصرف می کنید.

افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض عفونت هایی در سینه های خود هستند که باعث وارونه شدن نوک سینه ها می شود.

علت فرورفتگی نوک سینه زنان

نوک پستان معکوس دلایل زیادی دارد. فهمیدن اینکه چه چیزی باعث وارونگی می شود مهم است زیرا برخی از این تغییرات بی ضرر هستند و برخی دیگر نیاز به مراقبت پزشکی دارند:

• صدمات سینه

ضربه به سینه ناشی از جراحی یا حتی شیردهی می تواند بافت مجاری شیر را تغییر دهد به طوری که نوک پستان شما به سمت داخل کشیده شود. جای زخم از مجاری شیر شما می تواند در نتیجه شیردهی زخم ایجاد کند و باعث وارونه شدن نوک سینه ها شود. عارضه به دنبال کوچک کردن سینه مجاری شیر در زیر نوک پستان شما نیز ممکن است پس از جراحی ملتهب شود و باعث وارونگی نوک پستان شود.

• عفونت و التهاب مجاری پستانی

مجاری پستانی شما ممکن است مسدود شده و عفونی شود و این تغییرات می تواند باعث وارونه شدن نوک پستان شود. هر کسی که سینه دارد می‌ تواند این تغییرات را تجربه کند، اما اگر در دوران یائسگی هستید، خطرات آن افزایش می‌ یابد. ممکن است این تغییرات را بعد از یائسگی نیز تجربه کنید. اگر تمایل دارید درمورد عفونت قارچی پستان بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

• اکستازی مجرای پستانی

یک یا چند مجرای شیر در زیر نوک پستان شما مسدود می شود و احتمالاً عفونی می شود و باعث می شود نوک پستان شما به سمت داخل کشیده شود.

• باکتری

باکتری ها از طریق مجرای شیر یا شکافی در نوک سینه وارد سینه شما می شوند و باعث عفونت می شوند که باعث وارونه شدن نوک پستان می شود.

• آبسه زیر هاله سینه

چرک در زیر هاله شما جمع می شود و باعث عفونت می شود که نوک سینه شما را وارونه می کند.

• سرطان سینه

نوک پستان معکوس می تواند نشانه سرطان سینه باشد. یک تومور به مجرای شیر در پشت نوک پستان شما حمله می کند و باعث وارونه شدن آن می شود. در بیماری پاژه، سلول های سرطانی به یکی از نوک سینه های شما حمله می کنند و باعث وارونه شدن آن می شوند.

نحوه تشخیص فرورفتگی نوک سینه

پزشک شما یک معاینه پستان انجام می دهد و هاله و نوک سینه شما را از نزدیک می ببیند. روش‌ ها و آزمایش‌ هایی که دنبال می‌ شوند به این بستگی دارد که پزشک شما چه شرایطی را بر اساس معاینه پستان و علائم شما رد می‌ کند. روش‌های رایجی که برای تشخیص علت ایجاد نوک پستان معکوس استفاده می‌ شوند عبارتند از:

تشخیص فرورفتگی نوک سینه

درمان فرورفتگی نوک سینه

پزشک شما می‌تواند درمان‌ هایی را بر اساس علت ایجاد نوک پستان‌ های معکوس توصیه کند که می توانند هر گونه نگرانی زیبایی شناختی را نیز برطرف کنند:

• پزشک شما برای درمان عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر آبسه دارید، پزشک می تواند آن را تخلیه کرده یا با جراحی آن را خارج کند.
  • درمان شما به پیشرفت سرطان بستگی دارد. ارائه دهنده شما ممکن است هورمون درمانی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی را توصیه کند. یا ممکن است جراحی را پیشنهاد کنند که شامل برداشتن توده یا سینه با نوک پستان آسیب دیده است.
  • نگرانی های زیبایی. اگر از ظاهر نوک پستان خود ناراضی هستید، پزشک می تواند جراحی را توصیه کند. نوک سینه های سالم انواع مختلفی دارند، از جمله وارونه. اما، اگر نوک سینه‌ های شما باعث می‌ شود شما احساس ناراحتی کنید، پزشک شما می‌تواند روش‌ های زیبایی را توصیه کند که اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، از جمله پزشکان ماهری هستند که نتایج عمل ایشان بهترین نتایج ممکن را به همراه داشته اند.

درمان فرورفتگی نوك سينه در مردان

اصلاح جراحی برای نوک پستان معکوس در مردان اساساً همان روشی است که برای زنان استفاده می شود. در هر دو مورد، مجاری شیری کشیده شده آزاد یا تقسیم می‌ شوند، بنابراین کشیده شدن نوک پستان به داخل کاهش می‌ یابد.

درمان فرورفتگی نوک سینه در مردان

درمان فرورفتگی نوك سينه در زنان

فرورفتگی نوک سینه معمولاً خود به خود از بین نمی روند. اگر در مورد ظاهر آنها نگران هستید، با پزشک خود در مورد گزینه های جراحی صحبت کنید. همچنین می توانید از پزشک متخصص، در مورد گزینه هایی برای آموزش برجسته کردن نوک پستان به سمت بیرون، مانند تکنیک هافمن، سوال کنید. پزشک شما می‌ تواند راه‌ حل‌ های کوتاه‌ مدت و بلند مدت را بر اساس اینکه چه چیزی باعث وارونه شدن نوک پستان‌ ها می‌ شود و درجه وارونگی آن‌ ها مورد بحث قرار دهد.

علت فرورفتگی نوك سينه سرطان

بیماری پاژه پستان نوع نادر از سرطان است که در نوک پستان و آرئول شما اتفاق می افتد. اکثر زنانی که به آن مبتلا می شوند، در مجرای شیر در همان سینه نیز سرطان دارند. بیماری پاژه علاوه بر صاف کردن نوک پستان، می تواند باعث درد، خارش، پوسته پوسته شدن پوست و ترشح از نوک پستان شود.

بازسازی نوک سینه بعد از سرطان

بازسازی نوک پستان با استفاده از بافت باقیمانده نوک پستان، در صورت داشتن آن، یا با بافت کاشت یا فلپ جدید انجام می شود. پس از بازسازی شما یک نوک پستان جدید خواهید داشت.

روش های بازسازی نوک پستان

اگر یک سینه طبیعی باقی مانده است، نوک پستان جدید را می توان تاتو کرد تا با رنگ نوک پستان دیگر مطابقت داشته باشد. اکثر جراحان ترمیمی می توانند خالکوبی را انجام دهند یا شما می توانید آن را توسط یک متخصص زیبایی آموزش دیده انجام دهید. در ابتدا، خالکوبی تیره‌ تر از نوک پستان باقی مانده به نظر می‌ رسد، اما با گذشت زمان محو می‌ شود تا با رنگ طبیعی مطابقت داشته باشد.

بازسازی نوک سینه

همچنین یک عمل جراحی کوچک می تواند نوک سینه و هاله را بازسازی کند. این عمل معمولاً چند ماه پس از بازسازی انجام می شود تا به بدن شما فرصت داده شود تا از عمل اولیه بهبود یابد و به این دلیل که سینه بازسازی شده ممکن است پس از جراحی کمی آویزان شود.

پیوند نوک سینه در ماموپلاستی

بازسازی نوک پستان با استفاده از بافت باقیمانده نوک پستان شما، در صورت داشتن آن، یا با بافتی از ایمپلنت یا فلپ جدید انجام می شود. برای مطالعه بیشتر درمورد عمل ماموپلاستی سینه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

چگونه نوك سينه را برجسته كنيم؟

اگر در چرخاندن نوک سینه های خود به سمت بیرون مشکل دارید، تکنیک هایی برای بیرون کشیدن آن وجود دارند:

• تکنیک هافمن

این شامل یک تمرین دستی در خانه برای بیرون کشیدن نوک پستان است. انگشتان شست را در دو طرف نوک پستان در پایه آن قرار دهید. انگشتان شست را محکم به بافت سینه فشار دهید و به آرامی آنها را از هم جدا کنید. این باید باعث شود که نوک پستان به سمت بیرون باشد. مدت زمانی که بیرون می ماند از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

• ابزارهای بیرون کشیدن نوک سینه

پزشک ممکن است کشیدن نوک پستان را با یک سرنگ یا دستگاه ساکشن به بیرون توصیه کند.

• عمل جراحی

درمان اکثر نوک سینه های معکوس جراحی است. اگر قصد دارید در آینده شیر دهید، با جراح خود در مورد خطر آسیب رساندن به مجاری شیر خود صحبت کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که برخی از نوک سینه ها حتی پس از انجام عمل به حالت وارونگی برمی گردند.

نوک سینه‌ هایی که معکوس یا جمع شده‌ اند به‌ جای اینکه به سمت بیرون باشند به سمت داخل سینه می‌ روند یا صاف می مانند. اکثر افرادی که فرورفتگی نوک سینه دارند با آن متولد می شوند و معمولاً بی ضرر هستند. با این حال، اگر یک یا هر دو نوک پستان شما به طور ناگهانی معکوس شود، این می تواند نشانه مشکلی باشد که باید برای معاینه، قرار ملاقاتی با پزشک خود تعیین کنید. داشتن نوک پستان معکوس ممکن است کاملاً بی ضرر باشد، یا ممکن است نشانه یک مشکل اساسی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. اکثر افرادی که نوک سینه های معکوس دارند با آن متولد می شوند یا به تدریج به آن مبتلا می شوند. این معمولاً نشانه مشکل نیست. تنها زمانی که باید نگران باشید این است که نوک پستان‌هایتان ناگهان معکوس شوند. معکوس شدن نوک پستان می تواند نشانه عفونت، آسیب یا مشکل دیگری باشد.