مراقبت های بعد از عمل سرطان سينه

پس از انجام عمل سرطان سینه، مراقبت از خود مهمتر از هر امر دیگری است. تغذیه خوب و ورزش می تواند به شما کمک کند تا سلامت خود را بازیابی کنید. بسیاری از زنان از اتمام درمان سرطان سینه آسوده خاطر می شوند، اما همچنین نگران بازگشت سرطان هستند. این بیماری برای برخی از زنان مبتلا به سرطان سینه پیشرفته، ممکن است هرگز به طور کامل از بین نرود. بنابراین این زنان ممکن است به درمان هایی برای کمک به کنترل سرطان سینه و کمک به کاهش علائم آن نیاز داشته باشند. لذا مراقبت های بعد از عمل سرطان سینه بسیار مهم است که دانستن آن می تواند کمک بسیاری به شما در روند ادامه درمان آن بکند.

دوره نقاهت و بهبودی عمل سرطان سینه

بسته به نوع عمل، بسیاری از افراد در همان روز عمل یا فردای آن روز به خانه می روند. اگر بازسازی سینه انجام داده اید، احتمالاً چند روز در بیمارستان بستری خواهید بود. وقتی به خانه رسیدید، ممکن است خیلی احساس خستگی کنید. بنابراین استراحت کافی داشته باشید و سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا برخی افراد انرژی خود را بازگردانند، اما برای برخی دیگر ممکن است سریعتر باشد. تا زمانی که جای زخم‌ های شما خوب م ی‌شود، چیز سنگین را بلند یا حمل نکنید و همچنین رانندگی نکنید. بهبودی پس از جراحی حفظ پستان، حدودا 2 هفته زمان می برد. اما پس از ماستکتومی، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

بعد از عمل سرطان سینه چی بخوریم؟

حالت تهوع و استفراغ پس از جراحی شایع است و اگر شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیز داشته باشید، احتمال بروز این علائم بیشتر است. این علائم اغلب با از دست دادن اشتها، کاهش وزن و ضعف همراه است. برای کاهش علائم حالت تهوع:

• به جای سه وعده غذایی بزرگ، چندین وعده غذایی کوچکتر در طول روز بخورید.
  • به جای غذاهای جامد، شیک های پروتئینی، ماست و نوشیدنی های پروتئین مایع را امتحان کنید.
  • سوپ های ساده مانند مرغ با سبزیجات بخورید.

تغذیه بعد از عمل سرطان سينه

به طور کلی داشتن یک رژیم غذایی مناسب و با کیفیت حاوی موارد زیر برای تسریع در بهبودی توصیه می شود:

• پروتئین

بدن شما بعد از عمل برای ترمیم سلول ها، مبارزه با عفونت و التیام برش ها بیش از حد معمول به پروتئین نیاز دارد. بنابراین پودر پروتئین یا شیر خشک را به وعده های غذایی اضافه کنید. پنیر رنده شده را به سبزیجات، سیب زمینی، برنج و سالاد اضافه کنید. از میان وعده های پر پروتئین مانند بادام، بادام زمینی و پنیر استفاده کنید. بلافاصله پس از جراحی، پروتئین خود را بدون نگرانی در مورد کالری آن افزایش دهید. این به شما کمک می کند تا با سرعت بیشتری بهبود یافته و قدرت خود را بازگردانید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، می توانید بعداً روی آن تمرکز کنید.

• فیتوکمیکال ها

فیتو کمیکال ها مواد مغذی موجود در گیاهان هستند که برخی از آنها به دلیل مزایای مبارزه با سرطان و توانایی آنها در جلوگیری از عود سرطان مورد مطالعه قرار گرفته اند.

• سویا

سویا حاوی فیتواستروژن است که به عقیده برخی از محققان می‌ تواند به محافظت در برابر نوعی سرطان سینه که برای رشد به استروژن نیاز دارد کمک کند. البته حتما باید پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید چرا که ممکن است با هورمون درمانی یا برخی درمان های دیگر تداخل داشته باشد.

• آنتی اکسیدان ها

بسیاری از سبزیجات، میوه‌ ها، آجیل‌ ها و سایر غذاها مانند کلم بروکلی، جگر، هویج، زغال اخته و انبه حاوی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر آسیب محافظت می کنند. متخصصان تغذیه می گویند برای دریافت آنتی اکسیدان ها باید یک رژیم غذایی متعادل همراه با انواع غذاهای تازه داشته باشید که برای شما بهتر از مصرف مکمل است.

ورزش بعد از عمل سرطان سینه

پس از عمل جراحی سرطان پستان هر زمان که پزشک شما تشخیص دهد، پرستار یا فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا تمرینات بازو و شانه خود را شروع کنید. در صورت انجام بازسازی سینه، تمرینات دیگری نیز نیاز خواهید داشت. تمرینات به نوع بازسازی شما بستگی دارد. مهم است که وقتی به خانه می روید به این موارد ادامه دهید. این تمرینات شما را از سفت شدن به خصوص در شانه باز می دارد.

ورزش بعد از عمل سرطان سینه

ورزش و تحرک به کاهش عوارض جانبی جراحی کمک می کند و به شما کمک می کند به فعالیت های معمول خود بازگردید. اگر بعد از جراحی پرتودرمانی کرده اید، ورزش برای کمک به انعطاف پذیری بازو و شانه شما بسیار مهم تر است. چرا که پرتودرمانی ممکن است مدت طولانی پس از پایان درمان، بر بازو و شانه شما تأثیر بگذارد.

نحوه استحمام بعد از عمل سرطان سینه

در صورت صلاحدید پزشک خود حدودا بعد از 3 روز می توانید دوش گرفتن را طبق توصیه پزشک و رعایت دستورالعمل های مورد نیاز شروع کنید. حتما هنگام حمام کردن مراقب بخیه های خود باشید و از گرفتن فشار آب مستقیم بر روی سینه های خود جدا خودداری نمایید.

نگهداری درن بعد از جراحی سرطان سینه

وقتی پس از عمل جراحی بیدار می شوید، ممکن است برای خارج شدن خون و ترشحات اضافی برای شما درن کار گذاشته باشند. تجربه نشان داده است که بعد از عمل در زیر پوست پستان آب تجمع می یابد. در نتیجه درن ها به خروج ترشحات و مایعات کمک می کنند و ریسک مشکلات ناشی از آن ها را کاهش می دهند.

نگهداری درن بعد از جراحی سرطان سینه

در اغلب موارد روز بعد از عمل و قبل از ترخیص، درن خارج می شود. اما برخی اوقات نیز ممکن است درن تا حدود 1 هفته در محل زخم باقی بماند.

در نگه داری از درن رعایت نکات زیر ضروری است:

• از محکم بودن درن اطمینان حاصل کنید، جابجایی آن می تواند خطر عفونت و تحریک پوست اطراف را افزایش دهد.
  • تغییرات در حجم مایع را کنترل کنید و مقدار مایعات خارج شده را به طور دقیق اندازه گیری و ثبت کنید.
  • از اندازه گیری از دست دادن مایعات برای کمک به جایگزینی داخل وریدی مایعات استفاده کنید.
  • یک پانسمان خشک را روی محلی که درن برداشته شده است قرار دهید.

نحوه استفاده از سوتین بعد از سرطان سینه

پس از جراحی سرطان سینه، می توانید یک سوتین راحت بدون سیم یا سوتین جراحی بپوشید تا از سینه خود حمایت کنید به طوری که به زخم فشار وارد نکنید.

پاتولوژی بعد از عمل سرطان سینه

اگر برای تشخیص سرطان سینه بیوپسی انجام داده اید یا جراحی سرطان سینه انجام داده اید، بافت برداشته شده توسط پاتولوژیست زیر میکروسکوپ بررسی می شود. همچنین ممکن است برای دریافت اطلاعات بیشتر، آزمایشاتی روی بافت انجام شود. نتایج پاتولوژی، جزئیاتی در مورد سرطان سینه ارائه می دهد که به تعیین درمانی که به شما پیشنهاد می شود کمک می کند. دریافت نتایج معمولا بین 2-1 هفته طول می کشد. برخی از آزمایشات بیشتر از بقیه طول می کشد و ممکن است در بیمارستانی متفاوت از بیمارستانی که در آن تحت درمان هستید انجام شود. مدت زمانی که نیاز است منتظر بمانید بستگی به نوع بیوپسی یا جراحی شما و محل درمان شما دارد. اکثر مردم در انتظار نتایج خود احساس اضطراب می کنند و ممکن وقتی برای اولین بار نتایج خود را دریافت می کنید، به سختی آن را بپذیرید. اما مهم است که با حفظ آرامش و روحیه، به پزشک خود اعتماد کنید تا روند درمان را به خوبی طی نمایید. گزارش پاتولوژی شامل اطلاعات زیر خواهد بود:

• اطلاعات عمومی

این اطلاعات شامل نام، تاریخ تولد و شماره بیمارستان، نام متخصص و تاریخ جراحی یا بیوپسی شما خواهند بود.

• اطلاعات بالینی

شامل اطلاعاتی است که در مورد بافت برداشته شده به پاتولوژیست داده می شود؛ مانند نوع سرطان و گرید آن.

مراقبت از درد بعد از عمل سرطان سينه

داشتن درد و ناراحتی در هفته اول یا بیشتر، در اطراف محل زخم طبیعی است. اگر غدد لنفاوی خود را جراحی کرده باشید، ممکن است در زیر بغل نیز درد داشته باشید. برخی از افراد احساس گزگز یا سفتی در اطراف جای زخم دارند که به مرور زمان  بهبود می یابد، اما ممکن است چند هفته طول بکشد. برای تسکین درد، پزشک شما داروهای مسکن تجویز می کند که در صورتی بهترین اثر را دارند که آنها را به طور منظم مصرف کنید.

سرطان سینه درد دارد؟

تشخیص زودهنگام، درک بهتر بیماری و پیگیری آن بر روند درمان بسیار تاثیر گذار هستند. بسته به مرحله و نوع سرطانی که دارید، انواع مختلفی از درمان برای سرطان سینه وجود دارد. انکولوژیست (متخصص سرطان) با توجه به شرایط بهترین گزینه برای شروع روند درمان را پیشنهاد می دهد و همچنین مراقبت های بعد از عمل سرطان سينه نیز یکی از موارد مهم بعد از عمل است که باید مورد توجه قرار بگیرد. لذا در صورت هر گونه از علائم سرطان سینه حتما حتما به پزشک سرطان سینه مراجعه کنید تا در صورت تشخیص سرطان پستان، پزشک مراحل درمان را شروع کند. در صورتی که پزشک شما جراحی را توصیه کند بسیار حائز اهمیت است که توسط یک پزشک توانا و با تجربه تحت عمل جراحی قرار گیرید. دکتر وحید حریری با استفاده از تکنیک های جراحی پلاستیک در جراحی های درمانی و سرطان، نتایج بسیار خوبی به دست آورده است. ایشان جزو نادر جراحان پلاستیک است که در زمینه سرطان پستان نیز به کار مشغول گردیده است.