لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
پاتولوژی بعد از عمل سرطان سينه

پاتولوژی بعد از عمل سرطان سينه

هنگامی که پستان شما بیوپسی شد، نمونه های گرفته شده توسط یک پزشک متخصص با سال ها آموزش به نام پاتولوژیست زیر میکروسکوپ مورد مطالعه قرار می‌گیرد. پاتولوژیست گزارشی را به پزشک شما می‌فرستد که برای هر نمونه گرفته شده یک تشخیص را ارائه می‌دهد. اطلاعات این گزارش برای کمک به مدیریت مراقبت شما استفاده خواهد شد. پرسش‌ها و پاسخ‌هایی که در ادامه می‌آیند به شما کمک می‌کنند تا زبان پزشکی را که ممکن است در گزارش آسیب‌شناسی بیوپسی پستان، مانند نمونه‌ برداری سوزنی یا بیوپسی برش، بیابید، درک کنید. در بیوپسی سوزنی، از سوزن برای برداشتن نمونه ای از ناحیه غیر طبیعی استفاده می‌شود. بیوپسی اکسیزیون، کل ناحیه غیرطبیعی را، اغلب با برخی از بافت های طبیعی اطراف، برمی‌دارد. بیوپسی اکسیزیون بسیار شبیه یک نوع جراحی حفظ پستان به نام لامپکتومی است.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

آیا پاتولوژی بعد از عمل سرطان سينه الزامی است؟

پس از جراحی، مرحله سرطان سینه شما با استفاده از اطلاعات پاتولوژی بافت برداشته شده در طول جراحی تعیین می‌شود. مرحله پاتولوژیک پس از درمان نئوادجوانت بیشترین اطلاعات را در مورد پیش آگهی شما می‌دهد. (شانس بقا). دکتر وحید حریری از جمله برترین جراحان پستان هستند که در زمینه جراحی سرطان سینه نتایج بسیار خوبی را به دست آورده اند.

پاتولوژی سرطان سینه

چه زمانی نیاز به انجام پاتولوژی بعد از عمل سرطان سينه است؟

این گزارش اطلاعات زیادی در مورد سرطان سینه شما ارائه می‌دهد. گزارش پاتولوژی نشان می‌دهد که چه نوع سرطانی است، سرطان چقدر بزرگ است، سلول ها با چه سرعتی در حال رشد هستند، آیا سرطان در غدد لنفاوی شما در زیر بغل وجود دارد و آیا گیرنده های هورمونی روی سرطان وجود دارد یا خیر.

تفسیر جواب آزمایش پاتولوژی سینه

  • کارسینوما یا آدنوکارسینوما چیست؟

کارسینوم اصطلاحی است که برای توصیف سرطانی استفاده می‌شود که از لایه پوششی (سلول‌های اپیتلیال) اندام‌هایی مانند پستان شروع می‌شود. تقریباً تمام سرطان های سینه کارسینوم هستند. بیشتر آنها نوعی سرطان هستند که در بافت غدد شروع می‌شود که به آنها آدنوکارسینوم می‌گویند.

  • اگر کارسینوم نفوذی یا تهاجمی باشد به چه معناست؟

این کلمات به این معنی به کار می‌روند که سرطان یک پیش سرطانی (کارسینوم درجا) نیست، بلکه یک سرطان واقعی است. سینه طبیعی از لوله های کوچک (مجرای) ساخته شده است که به گروهی از کیسه ها (لوبول ها) ختم می‌شود. سرطان در سلول های پوشاننده مجاری یا لوبول ها شروع می‌شود، زمانی که یک سلول طبیعی به سلول سرطانی تبدیل می‌شود. تا زمانی که سلول‌های کارسینوما هنوز به مجاری یا لوبول‌های پستان محدود می‌شوند، بدون شکستن و رشد در بافت‌های اطراف، کارسینوم درجا (یا کارسینوم درجا) در نظر گرفته می‌شود. هنگامی که سلول های سرطانی رشد کرده و از مجاری یا لوبول ها خارج شدند، به آن کارسینوم مهاجم یا نفوذی می‌گویند. در یک کارسینوم مهاجم، سلول های تومور می‌توانند به سایر قسمت های بدن شما گسترش یابند (متاستاز).

کارسینوما

  • اگر کارسینوم من به عنوان کارسینوم مجرای مهاجم، کارسینوم لوبولار مهاجم یا کارسینوم با ویژگی های مجرای و لوبولار نامیده شود، به چه معناست؟

کارسینوم‌ های پستان اغلب به 2 نوع اصلی تقسیم می‌شوند: کارسینوم مجرای مهاجم و کارسینوم لوبولار مهاجم، بر اساس اینکه چگونه زیر میکروسکوپ به نظر می‌رسند. در برخی موارد، تومور می‌تواند ویژگی های هر دو را داشته باشد و سرطان مختلط مجرای و لوبولار نامیده می‌شود. اصطلاح دیگر کارسینوم مجرای مهاجم، کارسینوم پستان مهاجم بدون نوع خاصی است، زیرا شایع ترین نوع کارسینوم پستان است. هر دو کارسینوم مجرای مهاجم و کارسینوم لوبولار مهاجم از سلول‌های پوشاننده مجاری و لوبول‌های سینه به وجود می‌آیند. به طور کلی، کارسینوم های مهاجم لوبولار و مجرای مهاجم پستان به طور متفاوتی درمان نمی‌شوند.

  • اگر در گزارش من E-cadherin ذکر شده باشد به چه معناست؟

E-cadherin آزمایشی است که پاتولوژیست ممکن است از آن برای کمک به تشخیص مجرای یا لوبولار بودن تومور استفاده کند. (سلول‌های کارسینوم لوبولار مهاجم اغلب برای E-cadherin منفی هستند.) اگر در گزارش شما اشاره ای به E-cadherin نشده است، به این معنی است که این آزمایش برای تشخیص نوع سرطان شما لازم نبوده است.

  • اگر کارسینوم من به خوبی تمایز یافته باشد، تمایز متوسطی داشته باشد، یا تمایز ضعیفی داشته باشد، به چه معناست؟

هنگامی که به سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ نگاه می‌کند، آسیب شناس به دنبال ویژگی های خاصی است که می‌تواند به پیش بینی میزان احتمال رشد و گسترش سرطان کمک کند. این ویژگی ها شامل آرایش سلول ها نسبت به یکدیگر، تشکیل لوله ها (تشکیل غدد)، شباهت آنها به سلول های طبیعی پستان (درجه هسته ای) و تعداد سلول های سرطانی در فرآیند تقسیم است. این ویژگی ها در کنار هم تعیین می‌کنند که سرطان چقدر متمایز است.

  • درجه بافت شناسی یا درجه ناتینگهام یا درجه الستون چیست؟

این اعداد به ویژگی‌های مختلف (تشکیل غدد، درجه هسته و تعداد میتوز) که در زیر میکروسکوپ دیده می‌شوند اختصاص داده می‌شوند و سپس برای تعیین درجه جمع می‌شوند.

  • اگر Ki-67 در گزارش من ذکر شده باشد به چه معناست؟

Ki-67 راهی برای اندازه گیری سرعت رشد و تقسیم سلول های سرطانی است. مقادیر بالا (بیش از 30٪) برای Ki-67 به این معنی است که بسیاری از سلول ها در حال تقسیم هستند، بنابراین سرطان احتمالاً با سرعت بیشتری رشد کرده و گسترش می‌یابد.

  • اگر کارسینوم من دارای ویژگی های لوله ای، موسینوسی، کریبریفرم یا میکروپاپیلاری باشد، به چه معناست؟

اینها انواع مختلفی از کارسینوم مجرای مهاجم هستند که در زیر میکروسکوپ قابل شناسایی هستند.

  • تهاجم عروقی، لنفاوی عروقی یا آنژیولنفاتیک چیست؟ اگر گزارش من D2-40 یا CD34 را ذکر کند چه می شود؟

اگر سلول های سرطانی در رگ های خونی کوچک یا رگ های لنفاوی (لنفاوی) زیر میکروسکوپ دیده شوند، به آن تهاجم عروقی، آنژیولنفاتیک یا لنفواسکولار می‌گویند. هنگامی که سرطان در این رگ ها رشد می‌کند، خطر گسترش آن به خارج از سینه افزایش می‌یابد. اگر گزارش شما به این نوع تهاجم اشاره نکرده باشد، به این معنی است که وجود ندارد. حتی اگر وجود داشته باشد، همیشه به این معنی نیست که سرطان شما گسترش یافته است. اینکه چگونه این یافته بر درمان شما تأثیر می‌گذارد بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. D2-40 و CD34 تست های خاصی هستند که آسیب شناس ممکن است برای شناسایی این نوع تهاجم عروقی استفاده کند. این آزمایشات در هر موردی لازم نیست.

  • اهمیت اندازه گزارش شده تومور چیست؟

اگر کل تومور یا ناحیه سرطان برداشته شود، پاتولوژیست با اندازه‌ گیری طول آن (در بزرگ‌ ترین بعد)، یا با نگاه کردن به زیر میکروسکوپ یا با معاینه کامل (فقط) می‌گوید که ناحیه سرطان چقدر بزرگ است. اندازه تومور در پستان بخشی از چیزی است که مرحله (وسعت) سرطان را تعیین می‌کند که بر درمان و پیش آگهی تأثیر می‌گذارد. بیوپسی سوزنی فقط از بخشی از تومور نمونه برداری می‌کند، بنابراین اندازه گیری اندازه سرطان اغلب انجام نمی شود. بعداً، هنگامی که تومور برداشته می‌شود (با ماستکتومی یا جراحی حفظ پستان)، اندازه گیری دقیق تری به دست می‌آید.

  • اهمیت مرحله تومور چیست؟

مرحله سرطان اندازه گیری وسعت تومور و گسترش آن است. سیستم مرحله بندی استاندارد برای سرطان سینه از سیستمی به نام TNM استفاده می‌کند که در آن:

  • T مخفف تومور اصلی (اولیه) است.
  • N مخفف گسترش به غدد لنفاوی مجاور است.
  • M مخفف متاستاز (گسترش به نقاط دوردست بدن) است.
  • اگر گزارش من به غدد لنفاوی اشاره کند چه؟

اگر سرطان سینه گسترش یابد، اغلب ابتدا به غدد لنفاوی مجاور زیر بازو (به نام غدد لنفاوی زیر بغل) می‌رود. اگر هر یک از غدد لنفاوی زیر بغل شما بزرگ شده باشد ممکن است همزمان با تومور سینه شما بیوپسی شود. یکی از راه‌های انجام این کار استفاده از سوزن برای گرفتن نمونه‌ای از سلول‌ها از غدد لنفاوی است.

  • اگر گزارش من به غدد لنفاوی نگهبان اشاره کند چه؟

در بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان، جراح اولین گره های لنفاوی را که تومور به آن تخلیه می‌شود، پیدا کرده و خارج می‌کند. این غدد لنفاوی، که به عنوان غده نگهبان شناخته می‌شود، در صورتی که سلول های سرطانی شروع به گسترش کرده باشند، احتمالاً حاوی سلول های سرطانی است. این روش ممکن است در حین جراحی برای برداشتن سرطان سینه انجام شود. این روشی برای بررسی گسترش سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل بدون برداشتن تعداد زیادی از آنهاست.

  • اگر گزارش من سلول های تومور جدا شده در یک غدد لنفاوی را ذکر کند چه؟

این بدان معناست که سلول‌های سرطانی پراکنده در غدد لنفاوی وجود دارد که یا با معاینه معمول میکروسکوپی یا با آزمایش‌های ویژه دیده می‌شوند.

نحوه انجام پاتولوژی بعد از عمل سرطان سينه

اگر برای تشخیص سرطان سینه بیوپسی انجام داده اید یا جراحی سرطان سینه انجام داده اید، بافت برداشته شده توسط دکتری به نام پاتولوژیست زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود. همچنین ممکن است برای دریافت اطلاعات بیشتر، آزمایشاتی روی بافت انجام شود. نتایج  پاتولوژی جزئیاتی در مورد سرطان سینه ارائه می‌دهد که به تعیین درمانی که به شما پیشنهاد می‌شود کمک می‌کند.

نحوه انجام پاتولوژی سرطان سینه

پاتولوژی از کجا انجام می شود؟

در بیوپسی، پزشک مقدار کمی از بافت را از ناحیه ای از بدن که ممکن است سرطان وجود داشته باشد، می‌گیرد. این بافت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و توسط متخصصی به نام پاتولوژیست زیر میکروسکوپ از نظر سلول های سرطانی بررسی می‌شود. اگر تمایل دارید درمورد تشخیص سرطان سینه با آزمایش خون بیشتر بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

جمع بندی

گزارش های پاتولوژی (پاتولوژی بعد از عمل سرطان سينه) به زبان پزشکی نوشته می‌شود زیرا برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تهیه شده است. این می‌تواند درک برخی از جمله ها را سخت کند. با این حال، درک بخش های اساسی گزارش می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد تشخیص خود بهتر مطلع شوید.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *