لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم؟

از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم؟

افراد مختلف علائم متفاوتی از سرطان سینه دارند. برخی افراد اصلاً هیچ علامت یا علامتی ندارند. برخی از علائم، هشدار دهنده سرطان سینه هستند. بنابراین مهم است که اگر علائمی دارید که شما را نگران می‌کند، حتماً فوراً به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، سوابق ارزشمند و تجارب بسیاری در زمینه درمان سرطان پستان دارند. در این مقاله ما می خواهیم درمورد اینکه از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم صحبت خواهیم کرد، لذا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم؟

سرطان سینه را می‌توان از طریق آزمایش های متعدد از جمله ماموگرافی، سونوگرافی، ام آر آی و بیوپسی تشخیص داد:

  • ماموگرافی

ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی از پستان است. ماموگرافی های غربالگری به طور معمول برای تشخیص سرطان سینه در زنانی که هیچ علائم ظاهری ندارند انجام می‌شود. ماموگرافی های تشخیصی پس از نتایج مشکوک در ماموگرافی غربالگری یا پس از هشدار دادن به پزشک برای بررسی بافت توسط برخی از علائم سرطان پستان استفاده می‌شود. چنین علائمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد سینه
  • ترشحات نوک سینه
  • ضخیم شدن پوست روی سینه
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه

ماموگرافی تشخیصی می‌تواند به تعیین اینکه آیا این علائم نشان دهنده وجود سرطان هستند کمک می‌کند. در مقایسه با ماموگرافی های غربالگری، ماموگرافی های تشخیصی با استفاده از تکنیک های تخصصی عکسبرداری دقیق تری از پستان را ارائه می‌دهند. همچنین در شرایط خاص مانند بیمارانی که پروتز سینه دارند استفاده می‌شود.

  • سونوگرافی

هنگامی که یک محل مشکوک در پستان شما از طریق خودآزمایی پستان یا در ماموگرافی غربالگری تشخیص داده شود، ممکن است پزشک از بافت پستان سونوگرافی درخواست کند. سونوگرافی سینه اسکنی است که از امواج صوتی نافذی استفاده می‌کند که بر بافت تأثیر نمی‌گذارد یا به آن آسیب نمی‌رساند و برای انسان قابل شنیدن نیست. بافت پستان این امواج را منحرف می‌کند و باعث ایجاد پژواک می‌شود، که کامپیوتر از آن برای ترسیم تصویری از آنچه در داخل بافت پستان می‌گذرد استفاده می‌کند (هیچ تشعشعی در کار نیست).

 

چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم؟

یک توده پر از مایع با جرم جامد متفاوت ظاهر می‌شود. سونوگرافی زمانی مفید است که یک توده به اندازه کافی بزرگ باشد که به راحتی احساس شود. از تصاویر می‌توان برای ارزیابی بیشتر ناهنجاری استفاده کرد. سونوگرافی سینه می‌تواند شواهدی در مورد اینکه آیا توده یک توده جامد، کیست پر از مایع یا ترکیبی از این دو است ارائه دهد. در حالی که کیست ها معمولا سرطانی نیستند، یک توده جامد ممکن است یک تومور سرطانی باشد. متخصصان نیز از این روش تشخیصی برای کمک به اندازه گیری اندازه و محل دقیق توده و نگاهی دقیق تر به بافت اطراف استفاده می‌کنند. اگر مشخص شود که توده سرطانی است، اندازه گیری در تصویربرداری مرحله “بالینی” آن را مشخص می‌کند.

اگر تمایل دارید درمورد تفاوت سونوگرافی سینه با موامو گرافی سینه در تشخیص سرطان سینه بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

  • ام آر آی

در طول معاینات تشخیصی، دریافت انواع تصاویر و دیدگاه ها مفید است. اگر معاینات اولیه شما قطعی نباشد، پزشک ممکن است MRI پستان (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) را برای ارزیابی اندازه و محل خاص در سینه توصیه کند. MRI همچنین می‌تواند هرگونه یافته غیرطبیعی دیگر را در سینه شناسایی کند. در طول MRI پستان، آهنربا متصل به کامپیوتر انرژی مغناطیسی و امواج رادیویی (نه تشعشع) را از طریق بافت پستان منتقل می‌کند. بافت را اسکن می کند و تصاویر دقیقی از نواحی درون سینه می‌سازد. این تصاویر به تیم پزشکی کمک می‌کند بین بافت نرمال و بیمار تمایز قائل شود.

برای زنانی که بافت پستان بسیار متراکم دارند و سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند، انجام سالیانه ام آر آی سینه و همچنین انجام ماموگرافی سالانه با انجام این مطالعات تصویربرداری هر 6 ماه یکبار مراقبت استاندارد است. (ماموگرافی، سپس 6 ماه بعد MRI سینه، سپس 6 ماه بعد ماموگرافی و غیره)

  • نمونه برداری

بیوپسی سینه آزمایشی است که بافت یا گاهی مایعات را از ناحیه مشکوک خارج می‌کند. سلول های برداشته شده زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند و برای بررسی وجود سرطان سینه بیشتر مورد آزمایش قرار می‌گیرند. بیوپسی تنها روش تشخیصی است که به طور قطع می‌تواند سرطانی بودن ناحیه مشکوک را مشخص کند. خبر خوب این است که 80 درصد زنانی که بیوپسی سینه انجام می دهند سرطان سینه ندارند.

سه نوع بیوپسی وجود دارد:

  • آسپیراسیون با سوزن ظریف
  • بیوپسی با سوزن مرکزی
  • بیوپسی جراحی
  • تست های آزمایشگاهی

اگر سرطان سینه در شما تشخیص داده شود، پزشک ممکن است تست های آزمایشگاهی بیشتری را برای کمک به پیش‌آگهی تجویز کند. دو آزمایش رایج آزمایشگاهی، آزمایش گیرنده هورمونی و آزمایش HER2/neu است. نتایج حاصل از این آزمایش‌ها می‌توانند بینشی در مورد اینکه کدام گزینه‌های درمانی سرطان ممکن است برای شما مؤثرتر باشد، ارائه دهد.

خودآزمایی سرطان سینه

خودآزمایی پستان برای آگاهی از پستان، بازرسی سینه‌های شماست که به تنهایی انجام می‌دهید. برای کمک به افزایش آگاهی از سینه‌ها، از چشم‌ها و دست‌های خود استفاده می‌کنید تا مشخص کنید آیا تغییراتی در ظاهر و احساس سینه‌هایتان وجود دارد یا خیر. اگر متوجه تغییرات جدید پستان شدید، این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید. اگرچه اکثر تغییرات پستان که در طی خودآزمایی برای آگاهی از پستان شناسایی می‌شوند، دلایل خوش‌خیم دارند، برخی تغییرات ممکن است نشانه‌ای از موارد جدی مانند سرطان سینه باشد.

خودآزمایی سینه یا تشخيص سرطان سينه در منزل که برای آگاهی از سینه انجام می‌دهید به شما کمک می‌کند ظاهر و احساس طبیعی سینه های خود را درک کنید. اگر متوجه تغییری در سینه های خود شدید که غیرطبیعی به نظر می‌رسد یا اگر متوجه شدید که یک سینه در مقایسه با دیگری متفاوت است، می‌توانید آن را به پزشک خود گزارش دهید. شرایط زیادی وجود دارد که می تواند باعث تغییرات در سینه شما شود، از جمله سرطان سینه. اگرچه روش خودآزمایی پستان همیشه روش قابل اعتمادی برای تشخیص سرطان سینه نیست، تعداد قابل توجهی از زنان گزارش می‌دهند که اولین علامت سرطان سینه آنها یک توده جدید سینه بود که خودشان کشف کردند. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند که با قوام طبیعی سینه های خود آشنا شوید.

درد سرطان سينه چگونه است؟

سرطان سینه معمولاً دردناک نیست. یک توده بدون درد در یکی از سینه ها اولین علامت سرطان سینه است. با این حال، حدود 2 تا 7 درصد از افراد مبتلا به سرطان سینه، درد را به عنوان علامت اولیه تجربه می‌کنند. درد ناشی از سرطان سینه معمولاً تدریجی است.

درد سرطان سينه چگونه است؟

 

مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده علائم سرطان سینه، مانند یک توده غیر معمول در سینه یا هر تغییری در ظاهر، احساس یا شکل سینه‌ها، در اسرع وقت به پزشک عمومی مراجعه کنید. پزشک عمومی شما را معاینه خواهد کرد. اگر فکر کنند علائم شما نیاز به ارزیابی بیشتر دارد، شما را به یک کلینیک تخصصی سرطان پستان ارجاع می‌دهند.

مشخصات سینه سالم

هیچ سینه ای معمولی نیست. آنچه برای شما عادی است ممکن است برای زن دیگری عادی نباشد. اکثر زنان می‌گویند که سینه هایشان توده دار یا ناهموار است. ظاهر و احساس سینه های شما می‌تواند با پریود شدن، بچه دار شدن، کاهش یا افزایش وزن و مصرف برخی داروها تحت تأثیر قرار گیرد. سینه ها نیز با افزایش سن تغییر می‌کنند. بسیاری از شرایط می‌توانند باعث ایجاد توده در سینه شوند، از جمله سرطان. اما بیشتر توده های سینه به دلیل سایر شرایط پزشکی ایجاد می‌شوند. دو علت شایع توده های سینه، وضعیت فیبروکیستیک سینه و کیست است. وضعیت فیبروکیستیک باعث ایجاد تغییرات غیر سرطانی در پستان می‌شود که می‌تواند آنها را برآمده، حساس و دردناک کند. کیست ها کیسه های کوچک پر از مایع هستند که می‌توانند در سینه ایجاد شوند.

دلایل ابتلا به سرطان سینه

اگر سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا تغییرات ارثی در ژن های BRCA1 و BRCA2 خود دارید، ممکن است در معرض خطر بالایی برای ابتلا به سرطان پستان باشید. شما همچنین ممکن است در معرض خطر بالایی برای سرطان تخمدان باشید. با پزشک خود در مورد راه هایی برای کاهش خطر ابتلای خود صحبت کنید.

دلایل ابتلا به سرطان سینه

 

عمل سرطان سینه زنان

ماستکتومی یا جراحی برداشتن سینه، رایج ترین جراحی برای سرطان سینه است. به این دلیل که ماستکتومی سرطان سینه در مراحل پایانی و اولیه را درمان می‌کند. علاوه بر این، برخی از افراد با خطر بالای ابتلا به سرطان سینه در آینده، ماستکتومی پیشگیرانه را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه انتخاب می‌کنند.

جمع بندی

احساس توده جدید در سینه یا زیر بغل یا تغییر در ظاهر آن ممکن است نشانه مشکلی جدی باشد. حائز اهمیت است که هرگونه تغییر غیرعادی را به پزشک خود گزارش دهید. سپس پزشک شما آزمایشات بیشتری را درخواست می نماید تا تعیین شود آیا به سرطان پستان مبتلا هستید یا خیر. در صورت تشخیص گزینه درمانی مناسب به شما پیشنهاد خواهد شد و روند درمان را آغاز خواهید کرد. اینکه از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم را در این مقاله توضیح دادیم که تشخیص ابتدا از خودآزمایی سینه و سپس با مراجعه به دکتر تشخیص سرطان سینه شروع می شود.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *