لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
بیماری سینه زنان

بیماری سینه زنان

انواع مختلفی از بیماری سینه زنان وجود دارد. آنها شامل بیماری عفون مثل عفونت قارچی سینه، کیست و رشد، با یا بدون درد هستند. برخی از توده ها خوش خیم هستند، یعنی سرطانی نیستند، و برخی بدخیم هستند، به این معنی که می توانند گسترش یابند. شایع ترین شرایط سینه، سینه های دردناک، ورم پستان (التهاب سینه)، کیست، توده های خوش خیم و سرطان است. برای زنان مهم است که از ظاهر و احساس سینه های خود آگاه باشند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر به پزشک مراجعه کنند. به زنان 50 تا 74 ساله توصیه می شود که هر دو سال یک بار ماموگرافی انجام دهند. اگر مورد مشکوکی یافت شود، معمولاً به زنان ترکیبی از سونوگرافی و بیوپسی سوزنی پیشنهاد می شود تا علت آن مشخص شود. مردان نیز به بیماری‌ های پستان مبتلا می‌ شوند، البته نه به این میزان. برای یافتن اطلاعات قابل اعتماد در مورد بیماری های پستان، در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

 

انواع بیماری سینه زنان

اکثر زنان در برخی مواقع تغییرات سینه را تجربه می کنند. سن، سطح هورمون ها و داروهایی که مصرف می کنید ممکن است باعث ایجاد توده، برآمدگی و ترشح (مایعاتی که شیر مادر نیستند) شوند. اگر توده سینه، درد، ترشح یا تحریک پوست دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. مشکلات جزئی و جدی پستان علائم مشابهی دارند. اگرچه بسیاری از زنان از سرطان می ترسند، اما اکثر بیماری سینه زنان سرطان نیستند.

برخی از تغییرات رایج پستان عبارتند از:

  • تغییرات فیبروکیستیک سینه
  • برآمدگی، ضخیم شدن و تورم، اغلب درست قبل از پریود زنان
  • کیست (فرق توده با کیست)
  • توده‌ های پر از مایع فیبروآدنوم
  • توده‌ های جامد، گرد و لاستیکی که به راحتی حرکت می‌ کنند، بیشتر در زنان جوان‌ تر
  • پاپیلوم‌ های داخل مجاری و رشدی شبیه زگیل در نزدیکی نوک سینه
  • مسدود شدن مجاری شیر
  • تولید شیر در زمانی که خانمی شیر نمی دهد.

انواع بیماری سینه زنان

فیبروآدنوما

فیبروآدنوم ها توده خوش خیم سینه (غیرسرطانی) و متشکل از بافت غده ای و بافت استرومایی (همبند) هستند. فیبروآدنوما بیشتر در زنان 30-20 ساله دیده می شود، اما در زنان در هر سن دیگری ممکن است دیده شود. این تومورها پس از یائسگی زن، تمایل به کوچک شدن دارند. برخی از فیبروآدنوماها خیلی کوچک هستند که نمی‌ توان آن ها را احساس کرد، اما برخی از آنها می توانند تا چندین سانت نیز قطر داشته باشند.

همچنین یک زن ممکن است یک یا چند فیبروآدنوم داشته باشد. فیبروآدنوم اغلب می تواند مانند یک سنگ مرمر در سینه احساس شود. آنها به شکل گرد یا بیضی شکل و دارای حاشیه های واضح هستند. می توانید آنها را زیر پوست حرکت دهید، و معمولاً سفت یا لاستیکی هستند، اما نرم نیستند. برخی از فیبروآدنوم ها فقط با آزمایش تصویربرداری (مانند ماموگرافی یا سونوگرافی) پیدا می شوند. بیوپسی پستان (برداشتن مقداری از بافت پستان برای بررسی آن در آزمایشگاه) ممکن است برای اطمینان از اینکه آیا توده پستان فیبروآدنوم (یا شرایط دیگر) است، لازم باشد.

اکثر فیبروآدنوم ها وقتی زیر میکروسکوپ دیده می شوند، در سرتاسر یکسان به نظر می رسند. به این موارد فیبروآدنوم ساده می گویند. اما برخی از فیبروآدنوم ها تغییرات دیگری نیز دارند و به آنها فیبروآدنوم پیچیده می گویند. (فیبروآدنوم های پیچیده بزرگتر هستند و در بیماران مسن تر رخ می دهند.)

فیبروآدنوما

به نظر نمی رسد که فیبروآدنومای ساده خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حد زیادی افزایش دهد. به نظر می رسد فیبروآدنوم پیچیده خطر را کمی بیشتر از فیبروآدنوم ساده افزایش می دهد.

اکثر فیبروآدنوماها نیازی به درمان ندارند. اما پزشکان ممکن است برداشتن آنها را در برخی موارد توصیه کنند، به خصوص اگر به رشد ادامه دهند یا شکل سینه را تغییر دهند.

گاهی اوقات رشد فیبروآدنوما متوقف می شود یا حتی به خودی خود کوچک می شود، بدون هیچ درمانی. تا زمانی که پزشک مطمئن شود توده ها فیبروآدنوم هستند و سرطان سینه نیستند، اغلب می توان آنها را در جای خود رها کرد و تحت نظر قرار داد تا مطمئن شود که رشد نمی کنند. این رویکرد برای زنان مبتلا به فیبروآدنوما که در حال رشد نیست مفید است. در چنین مواردی، برداشتن آنها ممکن است به معنای برداشتن تعداد زیادی از بافت های طبیعی سینه باشد که باعث ایجاد اسکار و تغییر در شکل و بافت سینه می شود.

بنابراین مهم است که زنان مبتلا به فیبروآدنوم معاینه سینه یا آزمایشات تصویربرداری منظم داشته باشند تا مطمئن شوند که فیبروآدنوم رشد نمی کند. گاهی اوقات یک یا چند فیبروآدنوم جدید ممکن است پس از برداشتن یکی ظاهر شود. این معمولاً به این معنی است که فیبروآدنوم دیگری تشکیل شده است – به این معنی نیست که فیبروآدنوم قبلی برگشته است.

ترشحات نوک سینه

ترشحات نوک پستان بخشی از عملکرد سینه در دوران بارداری یا شیردهی است. همچنین ممکن است با تغییرات هورمونی قاعدگی و تغییرات فیبروکیستیک همراه باشد. ترشحات شیری رنگ پس از شیردهی معمولاً بر هر دو سینه تأثیر می گذارد و می تواند تا دو یا سه سال پس از قطع شیردهی ادامه یابد. بیشتر ترشحات نوک سینه یا طبیعی است یا ناشی از یک بیماری خوش خیم است. با این حال، مواردی وجود دارد که ترشحات از پستان ممکن است نشانه برخی از انواع سرطان سینه باشد. اگر ترشحات نوک سینه شما همراه با توده در سینه باشد یا اگر ماموگرافی غیرطبیعی داشته باشید، این احتمال بیشتر است. یکی از انواع سرطان سینه که ممکن است باعث ترشح سینه شود، کارسینوم داخل مجاری است.

ماستیت گرانولوماتوز

ماستیت گرانولوماتوز یک اختلال نادر و غیر سرطانی (خوش خیم) پستان است که علل آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است. نادر بودن بیماری ماستیت گرانولوماتوز باعث فقدان اطلاعات معتبر در مورد آن شده است.

ماستیت گرانولوماتوز (Granulomatous Mastitis) یک بیماری نادر و ناشناخته و جزو بیماری های التهابی پستان است.

درمان قطعی ماستیت

علامت اصلی GM احساس توده یا سفتی در پستان به همراه درد است. تا 50 درصد بیماران دچار تورم و التهاب در سینه می شوند. علائم دیگر احتقان خون در پستان، التهاب و قرمزی وسیع در پوست پستان، فیستول و زخم است. حدود 37 درصد بیماران نیز با علائم آبسه مراجعه می کنند. همچنین اکثر ضایعات به صورت یک طرفه ایجاد می شوند.

علائم غیر اختصاصی این بیماری اغلب در فرآیند تشخیصی گمراه کننده هستند. اگر چه ماستیت گرانولوماتوز به راحتی با سرطان اشتباه گرفته می شود، اما یک وضعیت کاملاً خوش خیم (غیر سرطانی) است. به طور دقیق، GM یک بیماری غیر عفونی است. با توجه به آن که جزو بیماری های خود ایمنی محسوب می شود، سیستم ایمنی به خود بافت های پستان به عنوان یک جسم خارجی حمله می کند و این وضعیت را ایجاد می کند. برای تشخیص این بیماری در قدم اول، بررسی های استاندارد برای رد کردن سرطان پستان انجام می شود که اطمینان حاصل شود بیمار مبتلا به سرطان نیست. بنابراین با توجه به سن بیمار باید آزمایشات سونوگرافی، ماموگرافی، ام آر آی و نمونه برداری از پستان انجام شود.

استاندارد طلایی برای تشخيص قطعی ماستیت گرانولوماتوز تنها از طریق نمونه برداری از پستان امکان پذیر است. نمونه برداری از طریق سوزن یا برداشت بافت از طریق ایجاد برش در بافت پستان انجام می شود.

فیبروکیستیک پستان

سینه‌ های فیبروکیستیک از بافتی تشکیل شده‌ اند که بافت آن برآمده یا طناب‌ وار است. پزشکان به این بافت سینه گره‌ دار یا غده‌ ای می‌گویند. داشتن سینه های فیبروکیستیک یا تجربه تغییرات فیبروکیستیک سینه اصلا غیر معمول نیست. در واقع، متخصصان پزشکی استفاده از اصطلاح “بیماری سینه فیبروکیستیک” را متوقف کرده اند و اکنون به سادگی به “سینه های فیبروکیستیک” یا “تغییرات فیبروکیستیک پستان” اشاره می کنند زیرا داشتن سینه های فیبروکیستیک یک بیماری نیست.

فیبروکیستیک پستان چیست

تغییرات سینه ای که با چرخه قاعدگی در نوسان است و بافت طناب مانندی دارد طبیعی تلقی می شد. تغییرات فیبروکیستیک پستان همیشه باعث علائم نمی شود. برخی از افراد درد، حساسیت و برآمدگی سینه را تجربه می کنند – به خصوص در قسمت فوقانی و بیرونی سینه ها. علائم پستان درست قبل از قاعدگی بیشتر آزاردهنده است و بعد از آن بهتر می شود. اقدامات ساده خودمراقبتی معمولاً می تواند ناراحتی مرتبط با سینه های فیبروکیستیک را تسکین دهد.

علت دقیق تغییرات فیبروکیستیک سینه مشخص نیست، اما متخصصان گمان می‌ کنند که هورمون‌ های تولیدمثلی – به‌ ویژه استروژن – در آن نقش دارند. نوسانات سطح هورمون در طول چرخه قاعدگی می تواند باعث ناراحتی سینه و نواحی از بافت توده سینه شود که حساس، دردناک و متورم می شود. تغییرات فیبروکیستیک سینه قبل از دوره قاعدگی آزاردهنده‌ تر است و پس از شروع قاعدگی کاهش می‌ یابد.

نکروز چربی

نکروز چربی یکی دیگر از بیماری سینه زنان است که به صورت یک وضعیت خوش خیم (غیرسرطانی) است و معمولاً پس از آسیب یا ضربه به بافت پستان ایجاد می شود. اگر ناحیه ای از بافت چربی پستان آسیب دیده باشد، مثلاً در طول بیوپسی یا جراحی، ممکن است توده ایجاد شود. نکروز یک اصطلاح پزشکی است که بافت آسیب دیده یا مرده را توصیف می کند.

زنان در هر سنی ممکن است در هر ناحیه ای از سینه دچار نکروز چربی سینه شوند، اما زنان میانسال با سینه های بزرگتر ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند. نکروز چربی پستان بی ضرر است، اما باید با پزشک خود مشورت کنید تا احتمال ابتلا به سرطان سینه را رد کنید.

نکروز چربی

سینه از غدد و مجاری تولید کننده شیر تشکیل شده است که توسط بافت چربی احاطه شده اند. هنگامی که سینه آسیب دیده یا زخمی می شود، توده ها می توانند در این بافت ایجاد شوند. هر روشی که بافت چربی سینه را مختل کند می تواند منجر به نکروز چربی پستان شود، از جمله:

در حالی که بدن شما به طور معمول بافت آسیب دیده سینه را با بافت اسکار جایگزین می کند، گاهی اوقات سلول های چربی در نهایت می میرند. اگر این کار را انجام دهند، یک مایع چرب آزاد می شود و در یک کیست روغنی جمع می شود که مانند یک توده در سینه احساس می شود. زنانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند می‌توانند تا ۱۰ سال پس از انجام عمل، دچار نکروز چربی سینه شوند. توجه به این نکته مهم است که اگر تشخیص داده شد که نکروز چربی پستان دارید، به این معنی نیست که شما در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه هستید.

نکروز چربی پستان معمولاً در لمس مانند یک توده گرد و سفت است. برخی از زنان در ناحیه ای که نکروز چربی سینه ظاهر می شود، حساسیت، کبودی یا فرورفتگی را تجربه می کنند. هنگامی که شما تحت بازسازی سینه قرار می گیرید که شامل بازسازی اتولوگ است (با استفاده از فلپ بافت از قسمت دیگری از بدن شما)، چربی موجود در آن قسمت از بافت ممکن است جریان خون کافی نداشته باشد و در نهایت از بین برود. نکروز چربی سینه در اثر این روش ممکن است تا ماه‌ ها بعد قابل توجه نباشد.

تشکیلات نکروز چربی پستان کوچکتر می توانند بدون درمان بیشتر حل شوند یا از بین بروند. با این حال، برخی از آنها می توانند به اندازه کافی بزرگ و دردناک شوند که ظاهر و احساس سینه را مخدوش کنند.

ممکن است هنگام انجام معاینه پستان در خانه متوجه این توده ها شوید یا در طی یک بازرسی کلی از بدن خود با آنها روبرو شوید. ممکن است پوست اطراف توده قرمزتر یا ضخیم تر به نظر برسد. اگرچه معمولاً دردناک نیست، اما بهتر است در مورد هرگونه توده غیرعادی در سینه خود به پزشک مراجعه کنید. برای مطالعه بیشتر درمورد علت درد سينه ها در خانم ها بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

با معاینه فیزیکی، پزشک شما ممکن است نتواند علائم نکروز چربی پستان را از سرطان تشخیص دهد. اگر اینطور باشد، ممکن است توصیه کنند که تصویربرداری تشخیصی (مانند MRI) انجام دهید تا بتوانند شکل و بافت توده را بهتر ببینند. آنها همچنین ممکن است بیوپسی را برای نمونه برداری از بافت پستان برای تأیید وجود سلول های سرطانی در آن ناحیه پیشنهاد کنند.

اگر پزشک تشخیص نکروز چربی پستان را تأیید کند، ممکن است توصیه کند منتظر بمانید تا ببینید آیا بدون درمان برطرف می‌شود، به خصوص اگر کوچک باشد و باعث ناراحتی شما نشود. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نکروز چربی پستان از بین برود.

نکروز چربی سینه زنان

پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که برای برداشتن توده عمل جراحی انجام دهید اگر:

  • بیوپسی نمی تواند روشن کند که آیا نکروز چربی پستان دارید یا خیر.
  • به دلیل نکروز چربی سینه درد را تجربه می کنید.
  • نکروز چربی پستان از بین نمی رود یا بزرگتر می شود.

پاپیلوما سینه

پاپیلوم داخل مجاری یک توده زگیل مانند است که در یک یا چند مجرای شیر در پستان ایجاد می شود. معمولاً نزدیک نوک پستان است، اما گاهی اوقات می‌ تواند در جای دیگری در سینه دیده شود. پاپیلوم داخل مجاری یک وضعیت خوش خیم (نه سرطانی) پستان است. این بیماری در زنان بالای 40 سال شایع‌ تر است و معمولاً با افزایش سن و تغییر سینه به طور طبیعی ایجاد می‌شود. مردان نیز ممکن است به پاپیلوم های داخل مجاری مبتلا شوند اما این بسیار نادر است. پاپیلوم داخل مجاری مشابه سرطان پستان پاپیلاری نیست، اگرچه برخی افراد این دو بیماری را به دلیل نام‌ های مشابه اشتباه می‌ گیرند. داخل مجاری معمولاً دردناک نیست، اما برخی از زنان ناراحتی یا درد در اطراف آن ناحیه دارند.

علائم پاپیلوم داخل مجاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک توده‌ کوچک
  • ترشح مایع شفاف یا آغشته به خون از نوک پستان

پاپیلوما سینه

پاپیلوم های داخل مجاری معمولاً خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهند. برخی از پاپیلوم های داخل مجاری حاوی سلول هایی هستند که غیرطبیعی هستند اما سرطانی نیستند (سلول های غیر معمول). نشان داده شده است که این امر خطر ابتلا به سرطان سینه در آینده را کمی افزایش می دهد. برخی از افرادی که دارای پاپیلومای داخل مجاری متعدد هستند نیز ممکن است کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه باشند.

پاپیلوم های داخل مجاری را می توان پیدا کرد:

  • به طور تصادفی در طول غربالگری معمول پستان پس از جراحی پستان
  • اگر با علائم به پزشک عمومی مراجعه کنید، به کلینیک پستان ارجاع داده می شوید که در آنجا به پزشکان متخصص مراجعه خواهید کرد.

در کلینیک پستان شما طیف وسیعی از آزمایشات را برای کمک به تشخیص دارید. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • معاینه پستان
  • ماموگرافی (اشعه ایکس سینه)
  • اسکن اولتراسوند (با استفاده از امواج صوتی برای تولید تصویر)
  • بیوپسی هسته (با استفاده از یک سوزن توخالی برای نمونه برداری از بافت پستان برای بررسی زیر میکروسکوپ)
  • آسپیراسیون با سوزن ظریف یا FNA (با استفاده از یک سوزن و سرنگ ظریف برای نمونه برداری از سلول ها برای بررسی زیر میکروسکوپ)

درمان پاپیلوما

زنان زیر 40 سال بیشتر از ماموگرافی سونوگرافی انجام می دهند. بافت سینه زنان جوان تر می تواند متراکم باشد که می تواند تصویر اشعه ایکس در ماموگرافی را کمتر واضح کند. با این حال، برخی از زنان زیر 40 سال ممکن است هنوز ماموگرافی انجام دهند. اگر بیوپسی نتیجه مشخصی نداشته باشد و بافت پستان بیشتری برای تشخیص مورد نیاز باشد، یا اگر ناحیه مورد نظر هدف گیری دشوار باشد، ممکن است به شما بیوپسی با کمک خلاء پیشنهاد شود. این روش کمی بیشتر از بیوپسی هسته طول می کشد. بیوپسی به کمک خلاء از یک سوزن متصل به خلاء برای نمونه برداری از بافت پستان برای معاینه استفاده می کند. با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود.

سرطان سینه

اختلالات پستان ممکن است غیر سرطانی (خوش خیم) یا سرطانی (سرطان سینه بدخیم) باشد. بیشتر آنها غیر سرطانی هستند و تهدید کننده زندگی نیستند. همچنین اغلب، آنها نیازی به درمان ندارند. در مقابل، سرطان سینه می تواند به معنای از دست دادن سینه یا زندگی باشد. بنابراین، برای بسیاری از زنان، سرطان سینه بدترین ترس آنهاست. تشخیص زودهنگام سرطان سینه می تواند برای درمان موفقیت آمیز ضروری باشد. بنابراین، وقتی زنان کارهای زیر را انجام می دهند، اغلب می توان مشکلات احتمالی را زود تشخیص داد:

  • به طور منظم توسط پزشک معاینه می شوند.
  • طبق توصیه ها ماموگرافی انجام دهید.
  • معاينه سينه برای سرطان در خانه انجام دهید (تشخیص سرطان سینه در خانه)

برای درمان بیمار سینه به چه پزشکی مراجعه بکنیم؟

زنان باید با ظاهر و احساس طبیعی سینه ها و نوک سینه های خود آشنا باشند و مردان نیز باید از تغییرات داخل یا اطراف نوک سینه های خود آگاه باشند. اگر زنی متوجه تغییری شود، ممکن است بخواهد خود معاینه سینه انجام دهد. زنان باید هر گونه تغییر را فوراً به متخصص جراح سینه گزارش دهند.

پزشکان از زنان در مورد علائمی که دارد و سایر اطلاعات مربوط به علل احتمالی، می پرسند:

  • علائم او چه هستند؟
  • چه مدت علائم را داشته است؟
  • آیا علائم در زمان های خاصی از ماه رخ می دهد؟ (مربوط به چرخه قاعدگی)
  • ترشح از نوک پستان دارد و اگر چنین است، چگونه به نظر می رسد؟
  • آیا باردار است؟
  • چه داروهایی مصرف می کند؟
  • آیا او یا یکی از اعضای خانواده او سرطان سینه داشته است؟
  • آخرین ماموگرافی چه زمانی بود و چه نتایجی داشت؟

پس از پرسیدن سوالات مورد نظر معاینه پستان انجام می شود. در حالی که زن نشسته یا دراز کشیده است، پزشک سینه‌ ها را برای بی‌ نظمی شکل، نوک سینه‌ ای که به سمت داخل می‌ چرخد (نوک پستان معکوس) و توده‌ ها را بررسی می‌کند. پزشک همچنین فرورفتگی، ضخیم شدن، قرمزی یا سفت شدن پوست سینه را بررسی می کند.

پزشک برای بررسی ترشحات به اطراف نوک سینه ها فشار وارد می کند. ترشحات برای تعیین اینکه آیا حاوی خون هستند بررسی می شود. زیر بغل از نظر غدد لنفاوی بزرگ بررسی می شود. پزشک ممکن است سینه و زیر بغل را با زن در موقعیت های مختلف معاینه کند. به عنوان مثال، در حالت نشسته، ممکن است از او خواسته شود که کف دست هایش را جلوی پیشانی به هم فشار دهد. این وضعیت ماهیچه های سینه را منقبض می کند و تغییرات ظریف در سینه را بیشتر محسوس می کند.

جمع بندی

به طور کلی انواع مختلفی از اختلالات سینه یا بیماری سینه زنان یافت می شوند که اکثر این شرایط خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. اولین قدم در تشخیص هر نوع اختلال پستان، معاینه فیزیکی است. بسته به یافته ها، پزشک ممکن است آزمایش هایی را برای کمک به تشخیص تجویز کند. گزینه های درمانی موجود به نوع اختلال سینه شما بستگی دارد. بسیاری از انواع اختلالات سینه نیازی به درمان ندارند. برخی از توده ها ممکن است با جراحی برداشته شوند. کیست ها ممکن است با استفاده از یک سوزن بسیار ظریف تخلیه شوند. حائز اهمیت است که برای درمان هرگونه از بیماری های پستان که به آن مبتلا شده اید به یک پزشک قابل اعتماد مراجعه نمایید. دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، جزو نادر جراحان پلاستیک است که در زمینه سرطان پستان نیز به کار مشغول گردیده است، تجربه و دانش بالایی در زمینه بیماری های پستان دارد.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *