لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی

ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی

پاسخ این است…

… بستگی دارد.

تفاوت‌های بسیار زیادی در بین زنان وجود دارد که نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم که کدام یک از دیگری بهتر است. مسئله کدام یک بهتر است نیست. مسئله این است که نوع مراقبت مناسب برای شما چیست.

سونوگرافی معمولاً به عنوان ابزار غربالگری اولیه برای سرطان سینه استفاده نمی شود. با این حال، هنگامی که همراه با ماموگرافی استفاده می شود، می تواند مکمل سایر ابزارهای غربالگری سرطان سینه باشد. اغلب، زمانی که یک ناهنجاری در ماموگرافی تشخیص داده شود، سونوگرافی تجویز می شود.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

سونوگرافی سینه چیست؟

تصویربرداری اولتراسوند از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از داخل بدن استفاده می‌کند. در طول سونوگرافی سینه، یک تکنسین تصاویری از بافت پستان می‌گیرد. آنها در طول آزمایشات تصویربرداری، یک گرز به نام مبدل را روی سینه ها نگه می‌دارند. مبدل امواج صوتی را می‌فرستد که از بافت سینه منعکس می‌شود و به سمت مبدل حرکت می‌کند و یک تصویر ایجاد می‌کند. سونوگرافی سینه معمولاً یک ابزار غربالگری برای تشخیص سرطان سینه است.

برای درک مفهوم 3 birads در سونوگرافی پیشنهاد می کنم مقاله ما را بخوانید.

اگر ماموگرافی غربالگری نتایج غیرعادی داشته باشد، ممکن است پزشک سونوگرافی سینه‌ها را که سونوگرافی نیز نامیده می‌شود، درخواست کند. یک پزشک همچنین ممکن است از سونوگرافی پستان به عنوان راهنمای بصری در حین انجام بیوپسی از سینه ها استفاده کند. از آنجایی که سونوگرافی پستان از اشعه استفاده نمی‌کند، عموماً برای افرادی که نیاز به پرهیز از اشعه ایکس یا سایر تصویربرداری های مبتنی بر اشعه دارند، از جمله زنان باردار، بی خطر است.

سونوگرافی ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد اگر:

  • شما مشکلات/علائم پستان دارید و زیر 30 سال سن دارید.
  • مشکلات/علائم پستان در دوران بارداری دارید (این به این دلیل است که در سونوگرافی از اشعه استفاده نمی‌شود، در حالی که ماموگرافی استفاده می‌کند.)
  • شما کیست دارید که باید تخلیه شود.

توجه داشته باشید که این یک لیست جامع نیست و ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که پزشک شما بخواهد سونوگرافی سینه انجام دهید.

سونوگرافی سینه

ماموگرافی سینه چیست؟

ماموگرافی تصویری از سینه ها است که با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس گرفته می‌شود. این یکی از رایج ترین ابزارهای تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان سینه است. در برخی موارد، ماموگرافی  سینه به پزشک اجازه می دهد تا سه سال قبل از اینکه تومور قابل لمس باشد، سرطان سینه را تشخیص دهد. مزایای ماموگرافی بسته به سن زن و خطر ابتلا به سرطان سینه متفاوت است. زنان با خطر متوسط سرطان سینه ممکن است از ماموگرافی سالانه از سن 40 سالگی بهره مند شوند. در نهایت، این به یک زن و پزشک او بستگی دارد که مزایا و خطرات غربالگری را بسنجید و تعیین کند که چند وقت یکبار معاینه شود. زنانی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند ممکن است نسبت به زنانی که در معرض خطر متوسط یا کم قرار دارند به ماموگرافی مکرر بیشتری نیاز داشته باشند.

ماموگرافی سینه

در طول ماموگرافی، پستان روی صفحه ای قرار می‌گیرد که در سطح قفسه سینه قرار دارد. صفحه دوم در بالای سینه پایین می‌آید، آن را صاف می‌کند و در حالی که دستگاه اشعه ایکس تصویری می‌گیرد، ثابت نگه می‌دارد. تکنسینی که اشعه ایکس را انجام می‌دهد، تصاویری از جلو و پهلو می‌گیرد و در مجموع چهار عکس می‌گیرد، دو عکس از هر سینه.

نتایج ماموگرافی غربالگری می‌تواند طبیعی باشد، به این معنی که هیچ توده یا نشانه‌ای از تومور وجود ندارد، یا غیرطبیعی باشد، به این معنی که رادیولوژیست متوجه چیزی شده است که اشتباه به نظر می‌رسد. ماموگرافی غربالگری غیرطبیعی لزوماً به معنای ابتلای یک زن به سرطان سینه نیست. بعد از یک نتیجه غیرطبیعی، گام بعدی اغلب پیگیری با ماموگرافی تشخیصی است، بنابراین تکنسین می‌تواند تصاویر بیشتری بگیرد.

بنابراین رادیولوژیست که ماموگرافی شما را بررسی کرده است، معمولاً توصیه خاصی در مورد معاینات اضافی می‌دهد. این ممکن است شامل معاینات اضافی مانند ماموگرافی تشخیصی، سونوگرافی، MRI یا بیوپسی باشد.

تفاوت های ماموگرافی و سونوگرافی سینه

از جمله تفاوت های کلیدی سونوگرافی در مقابل ماموگرافی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

ماموگرافی از دوز کم اشعه برای گرفتن تصویر از پستان استفاده می‌کند. بافت بین دو صفحه فشرده می‌شود تا بهترین تصویر گرفته شود. سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند و آنها را به تصویر تبدیل می‌کند. هیچ تشعشعی در کار نیست. امواج صوتی از طریق گره ای به نام مبدل ارسال می‌شوند. هیچ پلاکی درگیر نیست و سینه ها صاف نیستند. تصاویر نیز متفاوت هستند – به خصوص اگر ماموگرافی سه بعدی داشته باشید.

تفاوت های ماموگرافی و سونوگرافی سینه

یک ماموگرافی سه بعدی تصویری دقیق از سینه را با گرفتن تصاویر “برش” در حین حرکت دستگاه در اطراف سینه نشان می‌دهد. نتیجه تقریباً 300 تصویر دقیق است که به رادیولوژیست‌های ما کمک می‌کند تا ناهنجاری‌ها را تشخیص دهند، و به‌ ویژه برای زنان با سینه‌ های متراکم مفید است.

 

مزیت اصلی سونوگرافی این است که ابزار دیگری است که ما برای کمک به تشخیص سرطان سینه از آن استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، اگر زنی توده ای را احساس کند یا تغییری در سینه خود احساس کند، سونوگرافی برای به دست آوردن ویژگی های اضافی ناحیه مورد نظر مفید خواهد بود تا مشخص شود آیا توده/تغییر چیزی خوش خیم است (کیست، غدد لنفاوی، توده خوش خیم) یا چیزی مشکوک به سرطان است.

نقش سونوگرافی و ماموگرافی در تشخیص سرطان سینه

اگرچه ممکن است پزشک هر دو را به عنوان پیگیری پس از ماموگرافی غربالگری غیرطبیعی تجویز کند، اما چندین تفاوت قابل توجه در روش ها وجود دارد. برخی از تمایزات بین سونوگرافی و ماموگرافی به شرح زیر است:

  • روش تصویربرداری

مدالیته نوعی تصویربرداری است که در طول یک آزمایش تشخیصی استفاده می‌شود. اولتراسوند از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کند، در حالی که اشعه ایکس از تابش امواج الکترومغناطیسی برای گرفتن تصویر استفاده می‌کند.

  • کیفیت تصاویر تولید شده

سونوگرافی و اشعه ایکس انواع مختلفی از تصاویر را تولید می‌کند. به طور کلی، تصاویر اولتراسوند نمی‌توانند میکروکلسیفیکاسیون ها را ثبت کنند. این رسوبات ریز کلسیم اغلب می‌توانند از اولین نشانه های سرطان سینه باشند. با این حال، ماموگرافی می‌تواند آنها را تشخیص دهد.

  • دلایل تصویربرداری

ممکن است پزشک برای پیگیری یک ماموگرافی غربالگری غیرطبیعی، سونوگرافی یا ماموگرافی تشخیصی را تجویز کند. سونوگرافی سینه کاربردهایی فراتر از یک ابزار پیگیری دارد. در برخی موارد، پزشک بیوپسی پستان را انجام می‌دهد، نمونه ای از بافت پستان را جمع آوری می‌کند و آن را برای سرطان آزمایش می‌کند. آنها ممکن است از تصویربرداری اولتراسوند برای هدایت سوزن به ناحیه صحیح سینه استفاده کنند.

برای تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی

تفاوت‌ های بسیار زیادی در بین زنان وجود دارد که نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم که یکی از دیگری بهتر است. مسئله سونوگرافی در مقابل ماموگرافی نیست. مسئله این است که نوع مراقبت مناسب برای شما چیست. سونوگرافی معمولاً به عنوان ابزار غربالگری اولیه برای سرطان سینه استفاده نمی‌شود. با این حال، هنگامی که همراه با ماموگرافی استفاده می‌شود، می‌تواند مکمل سایر ابزارهای غربالگری سرطان سینه باشد. اینکه از کجا بفهمیم سرطان سینه داریم پیشنهاد می کنم برای مطالعه بیشتر بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی سینه

بنابراین توصیه می کنیم برنامه درمانی پزشک خود را دنبال کنید. اغلب، این شامل انجام منظم ماموگرافی و سپس در صورت نیاز، تکمیل آن با سونوگرافی در صورت داشتن علائم است. اغلب، زمانی که یک ناهنجاری در ماموگرافی تشخیص داده شود، سونوگرافی تجویز می‌شود. سونوگرافی پستان در حال حاضر یک ابزار غربالگری توصیه شده برای سرطان سینه نیست، زیرا می‌تواند بسیاری از علائم اولیه تومور را از دست بدهد.

اگر تمایل دارید درمورد اینکه آیا سرطان سینه با آزمایش خون مشخص می شود بدانید بر رویمتن لینک داده شده کلیک کنید.

برخی از بیماران ممکن است کاندیدهای بهتری برای سونوگرافی در مقایسه با ماموگرافی باشند. زنان باردار معمولاً باید از انجام عکسبرداری با اشعه ایکس اجتناب کنند، مگر اینکه تصویربرداری ضروری باشد. سونوگرافی سینه ممکن است جایگزین مناسبی برای ماموگرافی در دوران بارداری باشد. سونوگرافی سینه نیز ممکن است گزینه بهتری برای زنان جوان تر، به ویژه آنهایی که در دهه 20 زندگی خود هستند، باشد.

چه زمانی از سونو گرافی و چه زمانی از ماموگرافی استفاده می شود؟

مراقبت و درمان پزشکی که برای یک فرد مناسب است ممکن است برای دیگری ایده آل نباشد. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا ماموگرافی تشخیصی یا سونوگرافی سینه بهترین انتخاب برای شما است. برخی از عوامل وجود دارند که ممکن است بر انتخاب بین سونوگرافی و ماموگرافی تأثیر بگذارند:

  • سن شما

اگر زیر 30 سال سن دارید، ممکن است پزشک به جای ماموگرافی، سونوگرافی از سینه ها را تجویز کند. پزشکان معمولا ماموگرافی را برای زنان جوان تر توصیه نمی‌کنند، مگر اینکه سابقه خانوادگی قابل توجهی از سرطان سینه وجود داشته باشد. همچنین ممکن اگر زنی ملاحظات دیگری داشته باشد که او را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد، ماموگرافی توصیه شود. اگر تمایل دارید درمرود سن سرطان سینه بدانید، پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها بخوانید

  • وزن شما

وزن و اندازه سینه های شما می‌تواند بر کیفیت تصویربرداری گرفته شده تأثیر بگذارد. برای مثال، تشخیص سرطان سینه در زنان با بافت سینه متراکم برای ماموگرافی دشوار است. به همین دلیل، پزشک شما ممکن است علاوه بر ماموگرافی، سونوگرافی نیز درخواست کند. زنانی که سینه های بزرگ دارند یا چاق هستند ممکن است تصاویر دقیقی از سونوگرافی سینه دریافت نکنند.

  • دلیل تصویربرداری

اگر پزشک شما در حال انجام بیوپسی است یا می‌خواهد تشخیص دهد که آیا کیستی دارید که نیاز به تخلیه دارد، سونوگرافی پستان بهترین گزینه است.

  • عوامل خطر شما

اگر نمی‌توانید اشعه ایکس انجام دهید، سونوگرافی ممکن است بهترین گزینه شما باشد.

جمع بندی

سونوگرافی سینه مشابه ماموگرافی نیست. هر دو تست تصویربرداری هستند که می‌توانند برای بررسی سرطان سینه استفاده شوند. ماموگرافی، استاندارد طلایی برای تشخیص سرطان سینه است، اما سونوگرافی پستان می‌تواند تغییرات خاص در پستان را نیز شناسایی کند. از آنجایی که هر آزمایش مکمل دیگری است، پزشک شما ممکن است هم از سونوگرافی پستان و هم از ماموگرافی برای غربالگری و تشخیص سرطان سینه استفاده کنند. دکتر وحید حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، از جمله پزشکان معتبری هستند که سوابق ارزشمندی در زمینه تشخیص و درمان سرطان سینه را دارند.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *