لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
ترکیب رادیوم 223 با سایر داروها برای درمان سرطان پستان ثانویه در استخوان

ترکیب رادیوم 223 با سایر داروها برای درمان سرطان پستان ثانویه در استخوان

هنگامی که سرطان سینه به سایر قسمت های بدن گسترش می‌یابد، اغلب می توان آن را برای مدتی تحت کنترل نگه داشت. اما در حال حاضر، نمی‌توان آن را درمان کرد.

استخوان یکی از رایج‌ ترین مکان‌هایی است که سرطان سینه به آن سرایت می‌کند. ما باید راه هایی برای جلوگیری از گسترش سرطان سینه به استخوان و سایر قسمت های بدن پیدا کنیم و اگر شیوع پیدا کرد، باید از مرگ آن جلوگیری کنیم.

علم پشت پروژه

پروفسور پنلوپه اوتول، از دانشگاه شفیلد، در حال آزمایش ترکیبی جدید از داروها برای درمان سرطان پستان ثانویه است که به استخوان گسترش می‌یابد. این می‌تواند به پیشگیری از سرطان ثانویه سینه در استخوان کمک کند.

رادیوم 223 یک داروی رادیواکتیو است که در صورت تزریق به سرعت در استخوان ها ته نشین می‌شود. رادیوم دوز کمی از تشعشعات را آزاد می‌کند که فقط سلول های چند میلی متری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین حداقل عوارض جانبی دارد.

سرطان پستان ثانویه

رادیوم 223 در حال حاضر برای درمان سرطان پروستات که به استخوان گسترش می‌یابد استفاده می‌شود. اما در آزمایش‌ های بالینی، در از بین بردن سلول‌ های سرطان سینه در استخوان موفق نبوده است.  دانشمندان فکر می‌کنند به این دلیل است که سلول های سرطانی سینه در ترمیم DNA خود زمانی که آسیب می‌بیند بسیار خوب هستند.

بنابراین، پنه‌لوپه و دانشجوی دکترای او در حال آزمایش هستند که آیا رادیوم 223 را می‌توان با داروهای دیگری که توانایی سلول‌ های سرطانی برای ترمیم DNA را هدف قرار می‌دهند، ترکیب کرد. آنها امیدوارند ترکیبی از درمان ها رادیوم 223 را موثرتر کند.

ابتدا، محققان در حال آزمایش 8 دارو در آزمایشگاه هستند. برخی از این داروها در حال حاضر برای درمان سرطان استفاده می‌شوند و برخی هنوز در حال توسعه هستند. آن‌ها می‌خواهند دریابند که کدام یک در از بین بردن سلول‌ های سرطان سینه در ترکیب با رادیوم ۲۲۳ مؤثرتر هستند.

سپس روی موش‌ها آزمایش خواهند کرد که آیا این ترکیب می‌تواند از شر سلول‌ های غیرفعال سرطان سینه روی استخوان خلاص شود و از سرطان ثانویه سینه جلوگیری کند. همچنین آیا درمان‌ ها می‌توانند تومورهای سرطان سینه را در استخوان کوچک از بین ببرند، اگر بیماری از قبل وجود داشته باشد یا خیر.

این پروژه چه تفاوتی ایجاد خواهد کرد؟

ما برای پیشگیری و درمان موثر سرطان ثانویه پستان نیاز فوری به راه‌ های جدید داریم. این پروژه بینش و شواهدی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به آزمایشات بالینی آینده منجر شود. اگر‌ آزمایشات موفقیت آمیز باشد، می‌تواند به گزینه های درمانی جدیدی برای سرطان سینه ثانویه در استخوان منجر شود.  همچنین ممکن است به درمان هایی که می توانند در وهله اول رشد سرطان ثانویه سینه را در استخوان متوقف کنند، منجر شود.

درمان موثر سرطان ثانویه پستان

این پروژه می تواند به چند نفر کمک کند؟

هزاران نفر. ما تخمین می‌زنیم که بیش از 61000 نفر با سرطان سینه ثانویه در بریتانیا زندگی می‌کنند. در 70 تا 80 درصد زنان مبتلا به سرطان پستان ثانویه، این بیماری به استخوان گسترش یافته است. این بدان معناست که بین 42700 تا 48800 نفر در بریتانیا به سرطان سینه مبتلا هستند که به استخوان گسترش می‌یابد.

منبع:

https://breastcancernow.org/breast-cancer-research/our-research-projects/combining-radium-223-other-drugs-treat-secondary-breast-cancer-in-bone

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *