لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
شيمی درمانی سرطان سينه

شيمی درمانی سرطان سينه

شیمی درمانی برای سرطان سینه از داروهایی برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطان سینه استفاده می‌کند. این داروها معمولاً مستقیماً از طریق سوزن به داخل سیاهرگ تزریق می‌شوند یا به صورت قرص از راه دهان مصرف می‌شوند. شیمی درمانی برای سرطان سینه اغلب علاوه بر درمان های دیگر مانند جراحی، پرتودرمانی یا هورمون درمانی استفاده می شود. شیمی درمانی برای سرطان سینه می‌تواند دشوار باشد. بنابراین ما در این مقاله توضیح می‌دهیم که نحوه انجام شیمی درمانی سرطان سینه چگونه است.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

شیمی درمانی سرطان سینه چگونه است؟

شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان (سیتوتوکسیک) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می‌کند. این داروها در سراسر بدن در جریان خون گردش می‌کنند. داروهای شیمی درمانی با اختلال در رشد سلول های سرطانی عمل می‌کنند.

برای مطالعه درمورد آزمایش خون برای تشخیص سرطان سينه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

کدام مبتلایان به سرطان سینه باید شیمی درمانی شوند؟

اگر تومور بزرگی دارید یا اگر به بافت اطراف گسترش یافته باشد، احتمالاً قبل از جراحی شیمی درمانی خواهید کرد. همچنین اگر نوعی سرطان سینه به نام سرطان سینه بدخیم دارید، ممکن است به آن مبتلا شوید. شیمی درمانی قبل از جراحی، درمان کمکی نئو نامیده می‌شود. اهداف آن عبارتند از:

  • کوچک کردن تومور – این می‌تواند به معنای انجام عمل جراحی کمتر باشد، به عنوان مثال ممکن است بتوانید به جای کل سینه (ماستکتومی) فقط تومور را حذف کنید (جراحی حفظ سینه یا لامپکتومی)
  • خطر بازگشت سرطان را کاهش دهید.

شیمی درمانی پس از جراحی، درمان کمکی نامیده می‌شود. پزشکان پس از جراحی زمانی از شیمی درمانی استفاده می‌کنند که خطر گسترش سلول های سرطانی به قسمت دیگری از بدن وجود دارد. هدف کاهش خطر عود سرطان در آینده است.

جلسات شیمی درمانی

متخصص شما ممکن است به شما توصیه کند که به یک یا چند دلیل زیر شیمی درمانی کنید:

  • غدد لنفاوی زیر بازو حاوی سلول های سرطان سینه هستند.
  • شما یک تومور بزرگ در سینه خود دارید.
  • سلول های سرطانی پستان درجه بالا (درجه 3) بودند.
  • سلول های سرطانی گیرنده های هورمونی ندارند و بنابراین احتمالاً هورمون درمانی به خوبی جواب نمی‌دهد.

آیا شیمی درمانی سرطان را از بین می برد ؟

مهم است که بدانید داروهای شیمی درمانی در جریان خون در سراسر بدن گردش می‌کنند. آنها می‌توانند به درمان سلول های سرطانی که از سرطان سینه جدا شده و به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند (سرطان ثانویه) کمک کنند. انجام شیمی درمانی می‌تواند به کنترل یا کوچک شدن سرطان و تسکین علائم کمک کند.

ما در یک مقاله جداگانه درمورد پروتو درمانی بهتر است یا شیمی درمانی بطور مفصل توضیح داده ایم، برای مطالعه این مقاله پیشنهاد میکنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

مراحل شیمی درمانی سرطان سینه

برنامه درمانی شما ممکن است شامل سایر درمان های سرطان و همچنین شیمی درمانی باشد. به عنوان مثال، شما ممکن است این موارد را داشته باشید:

  • یک داروی هدفمند مانند تراستوزوماب (Herceptin) در کنار شیمی درمانی، یا قبل یا بعد از شیمی درمانی
  • رادیوتراپی – معمولاً بعد از شیمی درمانی این کار را انجام می‌دهید.
  • هورمون درمانی – ممکن است پس از پایان شیمی درمانی، این کار را انجام دهید.

نحوه شیمی درمانی سرطان سینه

برای اطمینان از بی خطر بودن شروع درمان، قبل از هر دور یا سیکل درمان آزمایش خون می‌دهید. داروسازان شیمی درمانی را برای هر فرد جداگانه انجام می‌دهند. آنها این کار را زمانی انجام می‌دهند که نتایج آزمایش خون شما مشخص شود. این بر اساس وزن، قد و سلامت عمومی شما انجام می‌شود.

شما معمولاً درمان را وارد جریان خون خود می‌کنید (داخل وریدی). در واقع ممکن است از طریق یک لوله پلاستیکی بلند که به ورید بزرگ قفسه سینه شما می‌رود، درمان را انجام دهید. لوله در طول دوره درمان در جای خود باقی می‌ماند. این می‌تواند عبارت باشد از:

  • خط مرکزی
  • خط PICC
  • پورت کت

اگر خط مرکزی ندارید، ممکن است درمان را از طریق یک لوله کوتاه نازک (کانولا) انجام دهید. هر بار که درمان می‌کنید، کانولا وارد ورید بازوی شما می‌شود‌.

عوارض شیمی درمانی سرطان سینه

انجام شیمی درمانی قطعاً با عوارضی همراه است و اطلاع از عوارض شیمی درمانی سرطان سینه بسیار مهم است اما عوارض جانبی رایج شیمی درمانی عبارتند از:

  • احساس بیماری
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • احساس خستگی بسیار
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت
  • خونریزی و کبودی
  • اسهال یا یبوست
  • ریزش مو

عوارض شیمی درمانی از جلسه چندم شروع می شود؟

عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به این موارد دارد:

  • چه داروهایی را دارید.
  • چه مقدار از هر دارویی دارید.
  • چگونه واکنش نشان می‌دهید.

به تیم درمان خود در مورد عوارض جانبی که دارید بگویید. بیشتر عوارض جانبی فقط برای چند روز یا بیشتر باقی می‌مانند. تیم درمانی شما می تواند به مدیریت هر گونه عوارض جانبی که دارید کمک کند.

اگر هنوز پریود می‌شوید (قبل از یائسگی)، شیمی درمانی می‌تواند مانع از تولید هورمون استروژن توسط تخمدان های شما شود. این بدان معناست که ممکن است یائسگی زودرس داشته باشید و نابارور شوید. اگر بخواهید در آینده صاحب فرزند شوید، کنار آمدن با این امر بسیار دشوار است. برای برخی از زنان، تخمدان ها پس از درمان دوباره شروع به کار می‌کنند. این به سن شما در زمان درمان و انواع داروهای شیمی درمانی که دارید بستگی دارد. اگر یک سال پس از درمان پریود نشده اید، متأسفانه احتمال بهبودی تخمدان ها وجود ندارد. پزشک قبل از شروع درمان در مورد راه های احتمالی حفظ باروری با شما صحبت خواهد کرد.

داروی شیمی درمانی سرطان سینه

تعدادی از داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه استفاده می‌شود. شما معمولاً ترکیبی از 2 یا 3 دارو را با هم مصرف می‌کنید، اما ممکن است فقط یک دارو مصرف کنید. نوع داروهایی که مصرف می‌کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل خطر عود سرطان و اینکه آیا شما شرایط پزشکی دیگری مانند مشکلات قلبی دارید یا خیر هستند. نمونه‌ هایی از شیمی‌ درمانی عبارتند از:

  • دوستاکسل – سیکلوفسفامید
  • اپیری‌بیسین – سیکلوفسفامید (همچنین به عنوان EC شناخته می‌شود)
  • دوستاکسل
  • اریبولین
  • پاکلیتاکسل
  • دوکسوروبیسین – سیکلوفسفامید (همچنین به عنوان AC شناخته می‌شود)
  • سیکلوفسفامید – متوترکسات – فلوئورواوراسیل (5FU) (همچنین به عنوان CMF شناخته می‌شود)

حالت تهوع بعد از شیمی درمانی چند روز طول میکشد؟

ممکن است پس از آخرین درمان شیمی درمانی، احساس تهوع و استفراغ را تجربه کنید که باید طی 2 تا 3 هفته از بین برود. اشتهای شما ممکن است به دلیل تغییرات طعمی که ممکن است در طول درمان تجربه کرده باشید، تحت تأثیر قرار گیرد.

برای درمان سرطان سینه اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود و چه اتفاقی می افتد برای مطالعه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

تعداد جلسات شیمی درمانی در سرطان سینه

شما معمولاً شیمی درمانی را به عنوان چرخه درمان انجام می‌دهید. این بدان معناست که شما یک داروی شیمی درمانی یا ترکیبی از داروها دارید و سپس استراحت می‌کنید تا به بدن خود اجازه بهبودی بدهید. هر چرخه شیمی درمانی بسته به آنچه که دارید متفاوت است. اما معمولاً هر 2 یا 4 هفته یکبار است. شما معمولاً در کلینیک روزانه سرطان درمان را وارد جریان خون خود می‌کنید. ممکن است چند ساعت روی یک صندلی بنشینید، بنابراین بهتر است کارهایی را که دوست دارید، انجام دهید.

به عنوان مثال، روزنامه ها، کتاب ها یا وسایل الکترونیکی همگی می‌توانند به گذراندن زمان کمک کنند. معمولاً می‌توانید یکی از دوستان یا اعضای خانواده را با خود بیاورید. شما برخی از انواع شیمی درمانی را طی چند روز انجام می‌دهید. ممکن است بتوانید از طریق یک پمپ کوچک قابل حمل که به خانه می‌برید، مقداری دارو مصرف کنید. برای برخی از انواع شیمی درمانی باید در بخش بیمارستان بمانید. این می‌تواند یک شبه یا برای چند روز باشد. برخی از بیمارستان ها ممکن است درمان های شیمی درمانی خاصی را در خانه به شما ارائه دهند. پزشک یا پرستار شما می‌تواند در این مورد بیشتر به شما بگوید.

هر جلسه شیمی درمانی چقدر زمان می برد؟

مدت زمان جلسات شیمی درمانی سرطان سینه می‌تواند از 5 دقیقه تا 8 ساعت یا بیشتر باشد. همه چیز به شیمی درمانی بستگی دارد. در طول شیمی درمانی، پرستار شما می آید و وضعیت حیاتی شما را بررسی می‌کند و مطمئن می‌شود که به داروها واکنشی نشان نمی‌دهید.

تعداد جلسات شیمی درمانی چقدر است؟

چند جلسه شیمی درمانی لازم است؟

در طول یک دوره درمان، شما معمولاً حدود 4 تا 8 سیکل درمان دارید. سیکل زمان بین یک دور درمان تا شروع دور بعدی است. پس از هر دور درمان، استراحتی دارید تا به بدن خود اجازه بهبودی بدهید.

تغذیه در دوران شیمی درمانی سرطان سینه

به پزشکان خود اطلاع دهید اگر:

  • هر مکملی مصرف می‌کنید.
  • هر چیزی که توسط پزشکان درمان جایگزین یا مکمل تجویز شده است.

مشخص نیست که چگونه برخی از مکمل های غذایی یا گیاهی ممکن است با شیمی درمانی تداخل داشته باشند، اما برخی می‌توانند مضر باشند.

نتیجه شیمی درمانی در سرطان سینه

چشم انداز شیمی درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نرخ بقای واحدی وجود ندارد که برای همه سرطان ها اعمال شود. به طور کلی، برای سرطانی که به خارج از سینه گسترش نیافته است، درمان آسان‌ تر است. سرطانی که به هیچ وجه گسترش نیافته است، 99 درصد بقای 5 ساله دارد. لذا اگر می خواهید درمورد احتمال مرگ در سرطان سینه بدانید پیشنهاد می کنم مقاله ما را که به ن لینک داده شده است را بخوانید.

شیمی درمانی در سرطان پستان

جمع بندی

شیمی درمانی سرطان سینه می‌تواند برای افزایش شانس درمان سرطان سینه، کاهش خطر بازگشت سرطان، کاهش علائم سرطان یا کمک به افراد مبتلا به سرطان برای زندگی طولانی تر با کیفیت زندگی بهتر استفاده شود. اگر سرطان عود کرده یا گسترش یافته باشد، شیمی درمانی ممکن است سرطان سینه را کنترل کند تا به شما کمک کند بیشتر عمر کنید. یا می تواند به کاهش علائمی که سرطان ایجاد می کند کمک کند. دکتر وحید حریری، جراح ماهر پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا شیمی درمانی سرطان سینه انتخاب خوبی برای شما است یا خیر.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *