لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
شیمی درمانی سرطان سینه

اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود

شما مخاطب عزیز در حال مطالعه مقاله اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود در سایت دکتر حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی سینه هستید. اگر مانند بسیاری از بیماران سرطانی هستید، بلافاصله با فکر شیمی درمانی تجربه ناخوشایندی را تصور می‌کنید. بنابراین توصیه ما به شما این است که اگر در مورد شیمی درمانی و عوارض احتمالی آن سوالی دارید در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

شیمی درمانی چه زمانی انجام می شود؟

نحوه استفاده از شیمی درمانی در درمان، به نوع و مرحله سرطان و میزان تهاجمی بودن آن بستگی دارد. برخی از سرطان‌ ها، مانند لنفوم بی‌حال یا سرطان پروستات، ممکن است نیاز به درمان فوری نداشته باشند، اما در صورت پیشرفت سرطان ممکن است در نهایت شیمی‌ درمانی توصیه شود. سایر سرطان ها نیاز به درمان فوری دارند.

زمان شیمی درمانی سرطان سینه

 شیمی درمانی سرطان سینه

به گفته سایت cancercenter شیمی درمانی ممکن است به تنهایی به عنوان درمان اولیه سرطان استفاده شود، یا ممکن است در ترکیب با سایر درمان‌ ها، مانند جراحی، پرتودرمانی، درمان هدفمند یا ایمونوتراپی استفاده شود.

انکولوژیست ممکن است شیمی درمانی را قبل یا بعد از درمان دیگری توصیه کند. به عنوان مثال، در بیمار مبتلا به سرطان سینه، ممکن است از شیمی درمانی قبل از عمل جراحی برای کوچک کردن تومور استفاده شود. ممکن است همان بیمار پس از جراحی از شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده بهره مند شود.

همچنین ممکن است از شیمی درمانی برای تسکین علائم ناشی از سرطان پیشرفته استفاده شود که کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد.  برخی از این بیماران ممکن است بتوانند گهگاهی از درمان استراحت کنند. برای مطالعه بیشتر درمورد شیمی درمانی سرطان سینه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

تعداد جلسات در درمان سرطان سینه چقدر است؟

یک دوره شیمی درمانی معمولاً 3 تا 6 ماه طول می کشد، اگرچه ممکن است متفاوت باشد.

زمان بندی به عوامل مختلفی از جمله نوع و مرحله سرطان، سلامت کلی فرد و نوع داروی شیمی درمانی که پزشک استفاده می‌کند بستگی دارد.

پزشکان آزمایشاتی را در فواصل زمانی انجام می دهند تا اثربخشی شیمی درمانی را ارزیابی کنند.

تعداد جلسات شیمی درمانی سرطان سینه

عوارض شیمی درمانی سرطان سینه از جلسه چندم شروع می شود؟

بسیاری از بیماران سرطانی برخی از عوارض جانبی شیمی درمانی را – اعم از کوتاه مدت و بلندمدت – تجربه می‌کنند، اما برخی دیگر بسیار اندک آن را تجربه می‌کنند. درمان سرطان به سرعت در حال بهبود و تغییر است. ما گزینه های دارویی شیمی درمانی بسیار بیشتری نسبت به قبل داریم. این داروها ممکن است در ترکیب با یکدیگر یا با سایر درمان‌ های نوآورانه استفاده شوند، بنابراین ممکن است تنها بخشی از مراقبت از سرطان شما باشند.  اگر تمایل دارید بیشتر درمورد عوارض شیمی درمانی سرطان سینه بدانید پیشنهاد میکنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها بخوانید.

داروهای شیمی درمانی همگی خطر عوارض جانبی یکسانی ندارند. داروها و درمان های حمایتی بیشتر و بهتر برای کمک به بیماران در پیشگیری و مدیریت عوارض جانبی احتمالی در دسترس هستند.  بسیاری از بیماران از اینکه متوجه می‌شوند همه افراد ریزش مو را تجربه نمی‌کنند شگفت‌ زده می‌شوند. برخی از بیماران نیز پس از شروع شیمی‌ درمانی که باعث پسرفت بیماری می‌شود، احساس بهتری دارند.

برای مطالعه درمورد تشخيص سرطان سينه با ازمايش خون بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها مطالعه کنید.

برای درمان سرطان سینه اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود؟

اگر سرطان سینه درمان نشود، به طور کلی به یک بیماری کشنده تبدیل می‌شود. این می‌تواند در مدت زمان طولانی اتفاق بیافتد، اما اگر جراحی نکنید و درمان های دیگر نداشته باشید، به خودی خود از بین نمی‌رود.  به همین دلیل است که ما به مردم توصیه می‌کنیم که تحت درمان پزشکی مناسب قرار گیرند.

به گفته سایت medicalnewstoday اگر شیمی درمانی بی اثر باشد، ممکن است فرد نیاز به بررسی گزینه های دیگر داشته باشد. گزینه های جایگزین بسته به نوع و مرحله سرطان متفاوت است.

علائمی که نشان می‌دهد سرطان فرد به شیمی درمانی پاسخ نمی‌دهد عبارتند از:

  • تومور در حال رشد یا کوچک نشدن است.
  • گسترش سرطان به سایر نواحی بدن، فرآیندی به نام متاستاز
  • بازگشت علائم سرطان
  • علائم اضافی ظاهر می‌شود.

آیا شیمی درمانی باعث مرگ می شود؟

در حالی که شیمی درمانی ممکن است سلول های سرطانی در حال رشد سریع را از بین ببرد، اما نکته منفی این است که ممکن است در این فرآیند به سلول های سالم نیز آسیب برساند. این اغلب علت برخی از عوارض جانبی رایج شیمی درمانی است. به عنوان مثال، شیمی درمانی ممکن است به طور موقت تولید گلبول های قرمز و سفید خون را در مغز استخوان کاهش دهد که ممکن است منجر به کم خونی، خستگی و سرکوب سیستم ایمنی شود. بنابراین بسیاری از مردم ممکن است در مورد عوارض جانبی شیمی درمانی نگران باشند. در واقع، شیمی درمانی باعث مرگ نمی‌شود، اما به دلیل سطح پایین تعداد گلبول های سفید، عوارض جانبی بر روی بیمارانی که دچار عفونت شده اند، ایجاد می‌کند.

شیمی درمانی و مرگ

برخی داروها – نه همه – به سلول‌ هایی که به رشد مو کمک می‌کنند آسیب می‌رسانند، که ممکن است منجر به ریزش موقت مو شود. آسیب به سلول‌ های دستگاه گوارش ممکن است باعث استفراغ، اسهال یا یبوست شود.

همه افراد عوارض جانبی مشابهی را به یک میزان تجربه نمی‌کنند. عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید به نوع شیمی درمانی که دریافت می‌کنید، ترکیب داروهایی که با آنها درمان می‌شوید، اینکه آیا بیماری مزمن دیگری دارید و میزان فعالیت یا تناسب اندام شما بستگی دارد. انکولوژیست شما این مسائل را هنگام تعیین اینکه کدام گزینه های درمانی ممکن است برای شما مفید باشد و اینکه آیا می‌توانید درمان را تحمل کنید، در نظر می‌گیرد. اگر تمایل داردید بدانید که برای درمان سرطان سینه شیمی درمانی بهتر است یا پرتو درمانی پیشنهاد می کنم  بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها بخوانید.

درمان‌ های مراقبت حمایتی برای پیشگیری و مدیریت عوارض جانبی که ممکن است بیمار در طول درمان مرسوم سرطان تجربه کند، طراحی شده‌ اند. دسترسی زودهنگام به این نوع درمان ها ممکن است به پیشگیری، مدیریت یا کاهش شدت عوارض جانبی رایج کمک کند، که همچنین ممکن است از اختلالات درمان جلوگیری کند و کیفیت زندگی بیماران را در طول درمان و پس از آن بهبود بخشد.

از کجا بفهمیم شیمی درمانی جواب داده؟

شیمی درمانی با از بین بردن سلول های سرطانی در بدن شما عمل می‌کند. بسته به نوع و مرحله سرطان، شیمی درمانی ممکن است تومورهای اولیه یا سلول هایی را که به سایر قسمت های بدن شما گسترش یافته اند را هدف قرار دهد.

شیمی درمانی ممکن است به درمان دردهای مرتبط با سرطان نیز کمک کند.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در برنامه درمانی شیمی درمانی هستید، ممکن است تعجب کنید که چگونه می‌توانید بفهمید شیمی‌درمانی موثر است یا خیر.

تنها راه اطمینان از اثرگذاری شیمی درمانی از طریق آزمایش های بعدی با پزشک است که در فواصل منظم در هر دوره شیمی درمانی انجام می‌شوند.

هنگام تعیین اثربخشی شیمی درمانی، پزشک تعیین می‌کند که بدن شما چگونه به این روش درمانی پاسخ می دهد. آنها ممکن است اعلام کنند که شما یکی از پاسخ‌ های زیر را دارید:

  • پاسخ کامل

این بدان معناست که هیچ سرطان قابل تشخیصی در بدن شما باقی نمانده است.

  • پاسخ نسبی

این بدان معناست که شیمی درمانی به کوچک کردن تومورهای سرطانی و جلوگیری از گسترش این بیماری کمک کرده است، اما سلول های سرطانی هنوز در بدن شما وجود دارند.

  • بیماری پایدار

این بدان معناست که شیمی درمانی میزان سرطان را در بدن شما تغییر نداده است و هیچ توموری که قبلاً داشتید کوچک نشده یا رشد نکرده است.

  • پیشرفت بیماری

در چنین مواردی، سرطان رشد کرده است و شواهدی از بیماری بیشتر از قبل از شروع درمان شیمی درمانی شما وجود دارد. آزمایش همچنین ممکن است نشان دهد که سرطان به مناطق جدید گسترش یافته است.

جمع بندی

امید برای زنان مبتلا به سرطان پستان در مراحل اولیه این است که با استفاده از جراحی و پرتودرمانی و در صورت لزوم، شیمی درمانی و درمان های هورمونی، بتوانیم از عود سرطان (علائم عود سرطان سينه) جلوگیری کنیم. هر یک از این درمان ها در مطالعات بالینی بسیار کنترل شده مورد مطالعه قرار گرفته و برای بسیاری از زنان ارزشمند است. پزشکان از شیمی درمانی به عنوان درمان خط اول یا در ترکیب با سایر موارد مانند جراحی استفاده می‌کنند که بسیار موثر عمل می‌کند. اما در این مقاله تلاش کردیم که به این سوال که اگر شیمی درمانی نکنیم چه می شود و چه عوارضی ممکن است برای ما داشته باشد بطور مفصل مورد بررسی قرار دادیم.

آدرس مطب میدان آرژانتین خیابان الوند روبروی بیمارستان کسری بن بست آریا پلاک ۲ ساختمان پزشکان آریا طبقه اول
شماره تماس 02188732902

منابع:

https://abcnews.go.com

https://www.vejthani.com

https://www.healthline.com

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *