لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
سرطان سینه خوش خیم

سرطان سینه خوش خیم

سرطان سینه خوش­ خیم  یا توده benign اختلالات غیرسرطانی پستان هستند که می توانند هم در زنان و هم در مردان رخ دهند. انواع مختلفی از بیماری های خوش خیم سینه وجود دارد که در این مقاله به نحوه تشخیص آن می پردازیم. اگر نوعی از بیماری خوش خیم پستان دارید که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد، دکتر وحید حریری فلوشیپ جراحی زیبایی و جراح پستان، با استفاده از دانش به روز و تجربه خود موثرترین درمان را انجام می دهد.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

توده خوش خیم یعنی چه؟

توده های خوش خیم سینه در زنان شایع هستند. بیش از نیمی از زنان تغییرات فیبروکیستیک را تجربه می‌ کنند که باعث ایجاد توده‌ های غیرسرطانی سینه در مقطعی از زندگی آن ها می‌ شود. توده‌ های سینه اغلب زمانی تشکیل می‌ شوند که سلول‌ های اضافی جمع می‌ شوند و به یکدیگر متصل می‌شوند. یکی از انواع شایع توده های خوش خیم پستان، فیبروآدنوم است که در صورت رشد بافت سینه روی غده تولید کننده شیر (لوبول) می تواند ایجاد شود. ما در یک مقاله جداگانه به انواع مختلف بیماری سینه زنان بطور مفصل پرداخته ایم برای مطالعه می توانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

مانند اکثر توده های سینه، فیبروآدنوم ها جدی نیستند و سرطانی نمی شوند. با این حال، ارزیابی سریع توده پستان توسط یک متخصص پزشکی، که می تواند خوش خیم یا بدخیم بودن آن را، معمولاً با انجام آزمایش های تصویربرداری و بیوپسی، تعیین کند، مهم است. تغییرات خوش خیم پستان می تواند به دلیل نوسانات هورمونی و سن رخ دهد. اگرچه بیشتر توده ها سرطانی نیستند، اما می توانند دردناک باشند و منجر به عفونت شوند. هر گونه تغییر در سینه شما باید به متخصص مربوطه گزارش شود. در گزارشات سونوگرافی تشخیصی و غربالگری، ضایعات دسته 3 BI-RADS به این معنی است که یافته ها احتمالاً خوش خیم هستند. برای مطالعه درمورد معنی اصطلاح birads 3 در سونوگرافی بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها بخوانید.

سرطان خوش خیم سینه چیست؟

بیماری‌ های خوش‌ خیم (سرطان سینه خوش­ خیم) پستان بسیار شایع هستند و اکثر خانم‌ ها به آن مبتلا هستند. در واقع، اکثر تغییرات سینه خوش خیم هستند. بر خلاف سرطان سینه بدخیم، شرایط خوش خیم پستان تهدید کننده زندگی نیست. اما برخی از آنها با خطر بالاتر ابتلا به سرطان سینه در آینده مرتبط هستند. برخی از تغییرات خوش خیم پستان ممکن است علائم یا علائمی را ایجاد کنند. در حالی که برخی دیگر ممکن است در طول ماموگرافی مشاهده شوند. در هر صورت، گاهی اوقات تشخیص آنها از سرطان سینه دشوار است، بنابراین ممکن است آزمایشات یا آزمایش‌های دیگری برای تشخیص قطعی مورد نیاز باشد.

توده خوش خیم سینه

علائم سرطان سینه خوش­خیم

انواع مختلفی از بیماری های سرطان سینه خوش­ خیم وجود دارد، اما همه آنها باعث تغییرات غیرعادی در بافت پستان می شوند. این بیماری ها گاهی بر بافت غده ای (سیستم لوبول ها و مجاری که شیر تولید می کنند و به نوک پستان می برند) اثر می گذارند. همچنین می توانند بافت حمایت کننده سینه را که بافت استرومایی نیز نامیده می شود، درگیر کنند. یک بیماری خوش خیم پستان می تواند منجر به رشد توده مشخصی شود که گاهی اوقات می تواند از طریق پوست احساس شود. علاوه بر آن ممکن است چیزی غیرعادی باشد که در ماموگرافی مشاهده شده باشد. بنابراین علائم توده خوش خیم پستان، اغلب شبیه علائم سرطان سينه زنان هستند، مانند:

  • درد، تورم یا حساسیت در سینه
  • توده‌ ای که می‌ تواند از طریق پوست یا سوزش پوست نوک پستان احساس شود.
  • قرمزی یا پوسته‌ پوسته شدن روی نوک پستان / پوست پستان
  • درد یا جمع شدن نوک پستان
  • ترشحات غیر شیری از سینه که رنگ آن می تواند از شفاف تا خونی تا زرد، سبز، قهوه ای تیره یا حتی سیاه متغیر باشد.

فرورفتگی سرطان سينه خوش خيم

برخی از افراد ممکن است متوجه فرورفتگی یا فرورفتگی در سینه ها شوند. اگر در هر دو سینه پوست فرورفته مشاهده کردید، بعید است که علت آن فرورفتگي نوك سينه سرطان باشد. به طور کلی، اگر متوجه این تغییر بافت در یک طرف یا تغییر رنگ آن شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. اغلب زنان در صورت لمس و احساس توده ها یا برآمدگی های جدید از ترس به پزشک مراجعه نمی کنند. اما هرچه زودتر توسط متخصص خود ارزیابی شوید، زودتر می توانید پاسخی برای علت تغییر سینه های خود پیدا کنید و به دنبال درمان آن باشید.

فرورفتگی توده سينه خوش خيم

درمان سرطان سينه خوش­ خيم

اکثر انواع بیماری های خوش خیم پستان نیازی به درمان ندارند. اما اگر بر اثر توده های خوش خیم در سینه ها احساس درد یا ناراحتی می کنید، این درمان ها می توانند به شما کمک کننده باشند:

  • آسپیراسیون با سوزن ظریف برای تخلیه کیست های پر از مایع
  • جراحی برای برداشتن توده ها (لومپکتومی)
  • آنتی بیوتیک های خوراکی برای عفونت هایی مانند ماستیت

سرطان سينه خوش خيم قابل درمان است؟

توده سینه خوش خیم قابل درمان است، بنابراین انجام غربالگری سرطان سینه و شرکت در پیگیری های منظم و مراجعه به متخصص الزامی است. بنابراین می توان گفت سرطان سینه خوش خیم قابل درمان است.

آیا توده خوش خیم نیاز به شیمی درمانی دارد؟

افراد مبتلا به سرطان پستان باید قبل از خارج کردن توده، تحت شیمی درمانی و یا رادیوتراپی قرار بگیرند و یا داروهای خاصی مصرف کنند. اما توده خوش خیم سینه سرطانی نیست و نیازی به شیمی درمانی و گاها حتی نیازی به درمان ندارد. اگر تمایل دارید درمورد شیمی درمانی سرطان سینه بیتشر بدانید بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

آیا توده خوش خیم خطرناک است؟

به طور کلی توده خوش خیم پستان به خودی خود خطرناک نیست. اما برخی از بیماری های خوش خیم پستان باعث ناراحتی یا درد می شوند و نیاز به درمان دارند. همچنین ممکن است برخی توده ها خطر ابتلا به سرطان را در آینده افزایش دهند و نیاز به برداشتن داشته باشند.

خطرات توده خوش خیم سینه

آیا کیست خوش خیم تبدیل به بدخیم می شود؟

در برخی موارد، ممکن است خوش خیم یا بدخیم بودن تومور نامشخص باشد که منجر به تشخیص نامشخصی می شود که نیاز به پیگیری مداوم دارد. همچنین این امکان وجود دارد که بیوپسی بتواند سلول‌ های پیش سرطانی را شناسایی کند. در این صورت می تواند توده‌ ای که در ابتدا تصور می‌ شد خوش‌ خیم است، بعد از رشد و توسعه بیشتر، به عنوان توده بدخیم شناخته شود. اینکه آیا توده خوش خیم به بدخیم تبدیل می شود در طول درمان و آزمایشات ممکن است مشخص شود. برای تشخیص تفاوت كيست و تومور سينه بر ریو متن لینک داده شده کلیک کنید.

تشخیص بدخیم یا خوش خیمی توده چگونه است؟

آزمایش‌ ها و روش‌ هایی که برای تشخیص یک بیماری خوش‌ خیم پستان استفاده می‌ شود، اغلب مشابه آزمایش‌ هایی است که برای تشخیص سرطان پستان استفاده می‌ شود. اهداف تشخیص عبارتند از:

  • اطمینان از اینکه رشد یا تغییر دیگر شناسایی شده و توده واقعاً خوش خیم است.
  • تعیین اینکه آیا این وضعیت با افزایش خطر سرطان مرتبط است یا خیر.

روش های مورد نیاز برای تشخیص خوش خیم یا بدخیم بودن توده شامل موارد زیر است:

  • معاینه فیزیکی پستان و سابقه پزشکی

پزشک سینه‌ ها را معاینه می‌ کند و به ناحیه یا مناطقی که توده یا سایر تغییرات غیرعادی وجود دارد توجه زیادی می‌کند. او همچنین یک تاریخچه پزشکی کامل، از جمله علائم فعلی و قبلی، سلامت عمومی پستان، و هر عامل خطر سرطان سینه را می گیرد.

  • تست های تصویربرداری

متداول ترین آزمایش های مورد استفاده، ماموگرافی، معاینه اشعه ایکس پستان و اولتراسوند هستند که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از بافت پستان استفاده می کند. سونوگرافی ابزار خوبی برای تشخیص تفاوت بین توده های پر از مایع (به نام کیست) و توده هایی است که جامد هستند. توده های جامد می توانند نشان دهنده سرطان یا بیماری خوش خیم پستان دیگری مانند فیبروآدنوم باشند. ام آر آی سینه یا اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی نیز ممکن است در صورت نیاز انجام شود.

توده خوش خیم و بد خیم سینه

  • بررسی ترشحات نوک پستان

اگر ترشحات نوک سینه دارید، می توان نمونه برداری کرد و زیر میکروسکوپ برای وجود خون یا سایر سلول های غیر طبیعی بررسی کرد. در برخی موارد، ممکن است آزمایش‌ های اضافی برای کشف علت آن مورد نیاز باشد.

  • بیوپسی

بیوپسی شامل برداشتن نمونه بافت و بررسی آن در زیر میکروسکوپ است. به طور معمول، شما باید یک بیوپسی سوزنی هسته ای داشته باشید، که برش هایی از بافت را برمی دارد، یا یک بیوپسی اکسیزیونی، که بافت غیر طبیعی را از ناحیه خارج می کند. بسیاری از بیماری های خوش خیم پستان علائم و نشانه های سرطان سینه را تقلید می کنند. بنابراین اگر نیاز به بیوپسی دارید، سعی کنید نگران نباشید، چرا که اکثر نتایج بیوپسی، سرطان را نشان نمی دهد.

بیوبسی سینه

به طور کلی برنامه تشخیص شما به علائم شما بستگی دارد. پزشک شما ممکن است نتواند تا زمانی که نتایج آزمایش مشخص شود، اطلاعات زیادی به شما بدهد. انتظار سخت است، اما امیدوار باشید به این که بیماری های خوش خیم سینه شایع تر از سرطان سینه هستند.

فرق توده خوش خیم و بدخیم

لازم به ذکر است که بیماری ای تحت عنوان سرطان سینه خوش خیم وجود ندارد. در واقع توده های خوش خیم سینه غیر سرطانی و توده های بدخیم سینه، سرطانی هستند که به آن سرطان سینه بدخیم می گویند.

جمع بندی

شرایط خوش خیم (غیر سرطانی) پستان رشد غیرعادی یا سایر تغییرات در بافت پستان است که سرطانی نیستند. داشتن یک بیماری سرطان سینه خوش­ خیم می تواند در ابتدا ترسناک باشد زیرا علائم اغلب شبیه علائم ناشی از سرطان سینه است. شما یا پزشکتان ممکن است بتوانید یک توده را احساس کنید یا ترشح از نوک پستان را مشاهده کنید، یا ماموگرافی شما ممکن است چیزی را تشخیص دهد که نیاز به آزمایش بیشتری دارد. هر گونه تغییر غیر طبیعی در پستان می تواند نشانه سرطان باشد و نیاز به بررسی دارد. با این حال، بسیاری از تغییرات خوش خیم هستند و جای نگرانی ندارند. در واقع، بیماری‌های خوش‌خیم پستان بسیار شایع هستند، حتی شایع‌ تر از سرطان سینه.

مطالعه بیشتر:

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/6270-benign-breast-disease

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

2 دیدگاه دربارهٔ «سرطان سینه خوش خیم»

  1. سلام لطفا نظرتون رو راجع به این سونوگرافی سینه میفرمایید ممنونم
    تصویر یک توده هیپواکو با مرکز اکوژن به ابعاد ۳×۷ میلیمتر در ساعت ۳ پستان چپ مشهود است که در درجه اول مطرح کننده لنف نود اینترماماری میباشد‌.

    تصویر چند عدد لنف نود با حدود کاملا مشخص و مرکز اکوژن و پریفال هیپواکو با axis s/l کمتر از نیم به ابعاد بزرگترین ۵×۱۳ میلیمتر در آگزیلاری سمت چپ و به ابعاد بزرگترین ۶×۱۹ میلیمتر در آگزیلاری سمت راست مشهود است که در درجه اول مطرح کننده reactive LAP میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *