لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
علت سرطان سینه

علت سرطان سینه

وقتی صحبت از خطر ابتلا به سرطان سینه می شود، عواملی وجود دارد که نمی توانید آنها را تغییر دهید، مانند سن، نژاد و ژن. اما موارد دیگری نیز وجود دارند که بر روی آنها کنترل دارید، مانند سطح ورزش، مصرف الکل و سایر عادات سبک زندگی. سرطان سینه زمانی ایجاد می‌ شود که DNA سلول‌ های پستان جهش یا تغییر می‌ کند و عملکرد های خاصی را که رشد و تقسیم سلولی را کنترل می‌ کنند از کار می‌ اندازد. در بسیاری از موارد، این سلول های جهش یافته می میرند یا توسط سیستم ایمنی مورد حمله قرار می گیرند. اما برخی از سلول ها از سیستم ایمنی فرار می کنند و بدون کنترل رشد می کنند و تومور در سینه تشکیل می دهند. کلید کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه این است که بیشتر تلاش های پیشگیری خود را بر روی آن عوامل خطر قابل تعدیل متمرکز کنید و از راههای مختلف برای نظارت بر مواردی که نمی توانید تغییر دهید فعال باشید. در این مقاله به طور مفصل به علت سرطان سینه و راه های پیشگیری از سرطان سینه و علت ابتلا به آن می پردازیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

علت بوجود آمدن سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه، پس از سرطان ریه دومین سرطان شایع در زنان است که باعث مرگ می شود. سرطان سینه رشد غیرطبیعی سلول های پوشاننده لوبول ها یا مجاری پستان است. این سلول ها به طور غیرقابل کنترلی رشد می کنند و پتانسیل گسترش به سایر قسمت های بدن را دارند. هم مردان و هم زنان ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند، اگرچه در مردان غیر معمول است. برخی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌ دهند عبارتند از:

  • افزایش سابقه خانوادگی
  • سن
  • وراثت
  • جهش در ژن‌های BRCA2، BRCA1 و قرار گرفتن در معرض CHEK2
  • با هورمون‌ های زنانه (طبیعی و تجویز شده)
  • شروع قاعدگی قبل از 12 سالگی
  • تشخیص قبلی سرطان پستان
  • سابقه قبلی برخی از بیماری های غیر سرطانی پستان

علت بوجود آمدن سرطان سینه

عوامل سبک زندگی که می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را در مردان و زنان افزایش دهند عبارتند از:

  • اضافه وزن
  • نداشتن فعالیت بدنی کافی
  • مصرف الکل
  • همچنین ارتباطی با برخی بیماری های خوش خیم پستان و قرار گرفتن در معرض اشعه در گذشته وجود دارد.

علت ایجاد توده در سینه چیست؟

سینه زن از انواع مختلف بافت تشکیل شده است. دو نوع اصلی عبارتند از غدد شیر که شیر تولید می کنند و مجرای شیر یا لوله هایی برای عبور شیر و رسیدن به نوک پستان. سینه همچنین حاوی بافت همبند فیبری، بافت چربی، اعصاب، عروق خونی و غدد لنفاوی است. ترکیب بافت پستان بسته به عملکرد می تواند متفاوت باشد. مثلا در دوران شیردهی، سینه ها تغییر می کنند. آنها احساس و ظاهر متفاوتی خواهند داشت. سینه ها همچنین می توانند در طول چرخه ماهانه تغییر کنند. هر قسمت از سینه می تواند به روش های مختلفی به تغییرات شیمیایی بدن واکنش نشان دهد.

علت ایجاد توده در سینه

این تغییرات بر احساسات و بافت سینه تأثیر می گذارد و بر رشد توده های سینه تأثیر می گذارد.

توده سینه یک تورم، برآمدگی، برآمدگی یا برآمدگی موضعی در سینه است که با بافت سینه اطراف آن یا بافت سینه در همان ناحیه سینه دیگر متفاوت است. دلایل مختلفی برای ایجاد توده های سینه وجود دارد. علل آن شامل عفونت، تروما، فیبروآدنوم، کیست، نکروز چربی یا فیبروکیستیک سینه هستند. توده های سینه ممکن است هم در مردان و هم در زنان ایجاد شود، اما در زنان شایع تر است. برخی از توده ها سرطانی هستند، اما اکثر آنها سرطانی نیستند.

در این مقاله به انواع مختلف توده های سینه و نحوه ظاهر شدن آنها که ممکن است علت سرطان سینه باشند می پردازیم. در حالی که این می تواند به فرد کمک کند تا بفهمد که آیا یک توده به احتمال زیاد سرطانی است یا خیر، افراد همیشه باید برای یک توده سینه غیرقابل توضیح به دنبال مشاوره باشند. برخی از توده های غیرسرطانی نیاز به درمان دارند و سرطان سینه برای همه به یک شکل ظاهر نمی شود.

توده‌ های سینه می‌ توانند ناشی از موارد زیر باشند:

  • سرطان سینه
  • کیست‌ های سینه (کیسه‌ های پر از مایع در بافت پستان که معمولاً خوش‌ خیم هستند)
  • فیبروآدنوم (یک توده جامد و خوش‌ خیم که در زنان جوان شایع است)
  • سینه‌ های فیبروکیستیک (بافت سینه توده‌ ای یا طناب مانند)
  • گالاکتوسل (کیست پر از شیر که معمولاً بی ضرر است)
  • آسیب یا ضربه به سینه پاپیلوم داخل مجاری (یک رشد خوش خیم زگیل مانند در مجرای شیر)
  • لیپوم (یک توده خمیری با رشد کند و معمولاً بی ضرر)
  • ورم پستان (عفونت در بافت پستان که بیشتر معمولاً زنان شیرده را مبتلا می کند)

علت اصلی سرطان سینه در زنان چیست؟

درست مانند هر سرطانی، سرطان سینه نیز از جهش‌ های DNA ناشی می‌ شود که به سلول‌ های شما دستور می‌ دهد خارج از کنترل رشد کنند. در این مورد، سلول‌ های بافت سینه را هدف قرار می‌ دهد و هیچ عاملی وجود ندارد که باعث ایجاد این جهش‌ های DNA شود.

علت اصلی سرطان سینه

پزشکان می دانند که سرطان سینه زمانی رخ می دهد که برخی از سلول های سینه شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. این سلول‌ها سریع‌ تر از سلول‌ های سالم تقسیم می‌ شوند و به تجمع خود ادامه می‌ دهند و یک توده تشکیل می‌ دهند. سلول‌ ها ممکن است از طریق پستان به غدد لنفاوی یا سایر قسمت‌ های بدن پخش شوند (متاستاز). سرطان سینه اغلب با سلول های مجاری تولید کننده شیر (کارسینوم مجرای مهاجم) شروع می شود.

سرطان سینه همچنین ممکن است در بافت غده ای به نام لوبول (کارسینوم لوبولار مهاجم) یا در سلول ها یا بافت های دیگر سینه شروع شود. محققان عوامل هورمونی، سبک زندگی و محیطی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اما مشخص نیست که چرا برخی از افرادی که هیچ فاکتور خطری ندارند به سرطان مبتلا می‌ شوند، اما سایر افراد با عوامل خطر هرگز چنین نمی‌ کنند. این احتمال وجود دارد که سرطان سینه ناشی از تعامل پیچیده ترکیب ژنتیکی و محیط شما باشد.

پزشکان تخمین می‌ زنند که حدود 5 تا 10 درصد سرطان‌ های سینه با جهش‌ های ژنی مرتبط است که از نسل‌ های مختلف یک خانواده منتقل می‌شود. تعدادی از ژن های جهش یافته ارثی که می توانند احتمال سرطان سینه را افزایش دهند شناسایی شده اند. شناخته شده ترین آنها ژن سرطان سینه 1 (BRCA1) و ژن سرطان سینه 2 (BRCA2) هستند که هر دو به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می دهند.

سابقه خانوادگی سرطان سینه

 

اگر سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا سایر سرطان ها دارید، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای کمک به شناسایی جهش های خاص در BRCA یا سایر ژن هایی که از خانواده شما منتقل می شود، توصیه کند. در نظر بگیرید که از پزشک خود بخواهید که به یک مشاور ژنتیک ارجاع دهد، که می تواند سابقه سلامت خانوادگی شما را بررسی کند. یک مشاور ژنتیک همچنین می تواند در مورد مزایا، خطرات و محدودیت های آزمایش ژنتیک صحبت کند تا به شما در تصمیم گیری مشترک کمک کند.

چه کسانی در معرض ریسک مبتلا به سرطان سینه هستند؟

عامل خطر سرطان سینه هر چیزی است که احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. اما داشتن یک یا حتی چندین عامل خطر سرطان سینه لزوماً به این معنی نیست که شما به سرطان سینه مبتلا خواهید شد. بسیاری از زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای به جز زن بودن ندارند. عواملی که با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند عبارتند از:

  • زن بودن

زنان بسیار بیشتر از مردان در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

  • افزایش سن

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد.

  • سابقه شخصی شرایط سینه

اگر بیوپسی پستان انجام داده اید که در آن کارسینوم لوبولار در محل (LCIS) یا هیپرپلازی آتیپیک سینه مشاهده شده است، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می یابد.

  • سابقه شخصی سرطان سینه

اگر در یک سینه سرطان سینه داشته اید، خطر ابتلا به سرطان در سینه دیگر افزایش می یابد.

ریسک ابتلا به سرطان سینه

  • سابقه خانوادگی سرطان سینه

اگر مادر، خواهر یا دختر شما به سرطان سینه، به ویژه در سنین پایین تشخیص داده شد، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می یابد. با این حال، اکثر افراد مبتلا به سرطان سینه هیچ سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند سابقه خانوادگی هم می تواند یکی از علت سرطان سینه باشد.

  • ژن های ارثی که خطر سرطان را افزایش می دهند.

جهش های ژنی خاصی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند، می توانند از والدین به فرزندان منتقل شوند. شناخته شده ترین جهش های ژنی با نام های BRCA1 و BRCA2 نامیده می شوند. این ژن ها می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه و سایر سرطان ها را تا حد زیادی افزایش دهند، اما سرطان را اجتناب ناپذیر نمی کنند.

  • قرارگیری در معرض تشعشع

اگر در دوران کودکی یا بزرگسالی از پرتودرمانی برای قفسه سینه خود دریافت کرده اید، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می یابد.

  • چاقی

چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

  • شروع قاعدگی در سنین پایین تر

شروع قاعدگی قبل از 12 سالگی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

  • شروع یائسگی در سنین بالاتر

اگر یائسگی را در سنین بالاتر شروع کردید، احتمال ابتلا به سرطان سینه بیشتر است.

  • داشتن اولین فرزند در سنین بالاتر

زنانی که اولین فرزند خود را بعد از 30 سالگی به دنیا می آورند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه باشند.

  • هرگز باردار نشدن

زنانی که هرگز باردار نشده اند نسبت به زنانی که یک یا چند بارداری داشته اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

  • هورمون درمانی پس از یائسگی

زنانی که از داروهای هورمون درمانی که ترکیبی از استروژن و پروژسترون برای درمان علائم و نشانه های یائسگی هستند استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند. خطر ابتلا به سرطان سینه با قطع مصرف این داروها توسط زنان کاهش می یابد.

  • نوشیدن الکل

نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

علت سرطان سینه در مردان

هم مردان و هم زنان دارای بافت سینه هستند. در مردان، بیشتر بافت سینه در پشت نوک پستان قرار دارد. زنان نسبت به مردان بافت سینه بسیار بیشتری دارند و میزان سرطان سینه بسیار بالاتر است. با این حال، سرطان ها می توانند در بافت سینه مردانه نیز ایجاد شوند. با افزایش سن جمعیت ما، احتمالاً شاهد افزایش تدریجی تعداد مردان مبتلا به سرطان سینه در هر سال خواهیم بود. بنابراین، ارائه اطلاعات و حمایت از مردان آسیب دیده و خانواده های آنها به طور فزاینده ای مهم است.

 

علت سرطان سینه در مردان

مردانی که در مراحل اولیه سرطان سینه مردان تشخیص داده می شود، شانس خوبی برای درمان دارند. درمان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن بافت پستان است. درمان های دیگری مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است بر اساس وضعیت خاص شما توصیه شود.

برخی از عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را در مردان افزایش دهند عبارتند از:

  • سن بالاتر

با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد. سرطان سینه مردان اغلب در مردان 60 ساله تشخیص داده می شود.

  • سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی سرطان پستان در بستگان درجه اول (مرد یا زن) که سرطان سینه BRCA2 داشته اند یا چند تن از بستگانی که سرطان روده بزرگ، پروستات یا تخمدان داشته اند، موثر هستند.

  • قرار گرفتن در معرض استروژن

اگر از داروهای مرتبط با استروژن مانند داروهای هورمون درمانی برای سرطان پروستات استفاده می کنید، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما افزایش می یابد.

  • سندرم کلاین فلتر

این سندروم یک بیماری نادر است که در آن مردان دارای دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y یعنی XXY به جای XY هستند. این سندرم ژنتیکی زمانی رخ می دهد که پسران با بیش از یک نسخه از کروموزوم X متولد شوند. سندرم کلاین فلتر باعث رشد غیر طبیعی بیضه ها می شود. در نتیجه، مردان مبتلا به این سندرم سطوح پایین‌ تری از برخی هورمون‌ های مردانه (آندروژن) و هورمون‌ های زنانه (استروژن) بیشتری تولید می‌کنند.

  • بیماری کبد

برخی از شرایط، مانند سیروز کبدی، می تواند باعث کاهش هورمون های مردانه و افزایش هورمون های زنانه شود و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

  • چاقی

چاقی با سطوح بالاتر استروژن در بدن مرتبط است که خطر ابتلا به سرطان سینه مردان را افزایش می دهد.

  • بیماری بیضه یا جراحی

داشتن بیضه های ملتهب (اورکیت) یا جراحی برای برداشتن بیضه (ارکیکتومی) می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه مردان را افزایش دهد.

چگونه از سرطان سینه جلوگیری کنیم؟

هیچ روش اثبات شده ای برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد، اما خطر ابتلا به سرطان سینه را می توان با تغذیه سالم و حفظ وزن مناسب کاهش داد. زنانی که به دلیل سابقه خانوادگی بسیار قوی در معرض خطر هستند ممکن است از هورمون هایی مانند تاموکسیفن که معمولاً در طی پنج سال تجویز می شود، بهره مند شوند. ماستکتومی پروفیلاکتیک دو طرفه را می توان در زنانی که به دلیل جهش های ژنی در معرض خطر بالای سرطان سینه قرار دارند در نظر گرفت.

همانطور که گفته شد، ایجاد تغییرات در زندگی روزمره از جمله این موارد ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کنند:

  • از پزشک خود در مورد غربالگری سرطان سینه سوال کنید.

با پزشک خود در مورد زمان شروع معاینات و آزمایشات غربالگری سرطان پستان، مانند معاینه بالینی پستان و ماموگرافی، صحبت کنید. در مورد مزایا و خطرات غربالگری با پزشک خود صحبت کنید. با هم می توانید تصمیم بگیرید که چه استراتژی های غربالگری سرطان سینه برای شما مناسب است.

  • از طریق خودآزمایی سینه برای آگاهی از پستان با سینه های خود آشنا شوید.

زنان ممکن است تصمیم بگیرند که با بررسی گهگاهی سینه های خود در طی خودآزمایی سینه برای آگاهی از سینه، با سینه های خود آشنا شوند. اگر تغییر جدید، توده یا سایر علائم غیرعادی در سینه‌ های شما وجود دارد، فوراً با پزشک خود صحبت کنید. آگاهی از پستان نمی‌ تواند از سرطان سینه جلوگیری کند، اما ممکن است به شما کمک کند تا تغییرات طبیعی را که سینه‌ هایتان متحمل می‌ شوند درک کنید و علائم و نشانه‌ های غیرعادی را شناسایی کنید.

  • بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.

در بیشتر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. اگر اخیراً فعال نبوده اید، از پزشک خود بپرسید که آیا مشکلی ندارد و به آرامی شروع کنید.

  • هورمون درمانی پس از یائسگی را محدود کنید.

هورمون درمانی ترکیبی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات هورمون درمانی صحبت کنید. برخی از زنان علائم و نشانه‌ های آزاردهنده‌ ای را در طول یائسگی تجربه می‌ کنند و برای این زنان، افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه ممکن است برای تسکین علائم و نشانه‌ های یائسگی قابل قبول باشد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، از کمترین دوز هورمون درمانی ممکن برای کمترین زمان استفاده کنید.

  • وزن سالم را حفظ کنید.

اگر وزن شما سالم است، برای حفظ آن وزن تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، از پزشک خود در مورد استراتژی های سالم برای انجام این کار سوال کنید. تعداد کالری هایی که در روز می خورید را کاهش دهید و به آرامی میزان ورزش را افزایش دهید.

  • یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید.

زنانی که رژیم مدیترانه‌ ای همراه با روغن زیتون بکر و آجیل مصرف می کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند. رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که از رژیم مدیترانه ای پیروی می کنند، چربی های سالم مانند روغن زیتون را به جای کره و ماهی را به جای گوشت قرمز انتخاب می کنند.

پیشگیری از سرطان سینه

اگر پزشک سابقه خانوادگی شما را ارزیابی کرده باشد و تشخیص داده باشد که عوامل دیگری مانند یک بیماری پیش سرطانی پستان را دارید که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌ دهد، می توانید گزینه‌ هایی را برای کاهش این خطر مطرح کنید:

  • داروهای پیشگیرانه

داروهای مسدودکننده استروژن، مانند تعدیل‌ کننده‌ های انتخابی گیرنده استروژن و مهارکننده‌ های آروماتاز، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان با خطر بالای این بیماری کاهش می‌ دهند. این داروها دارای خطر عوارض جانبی هستند، بنابراین پزشکان این داروها را برای زنانی که خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها بسیار بالا است، رزرو می کنند.

  • جراحی پیشگیرانه زنان

با خطر بسیار بالای سرطان سینه، زنان ممکن است انتخاب کنند که سینه های سالم خود را با جراحی خارج کنند (ماستکتومی پیشگیرانه). آنها همچنین ممکن است تصمیم بگیرند که تخمدان های سالم خود را حذف کنند (اووفورکتومی پیشگیرانه) تا خطر سرطان سینه و سرطان تخمدان را کاهش دهند.

علائم سرطان پستان

برخی از افراد هیچ علامتی ندارند و سرطان در طی یک ماموگرافی غربالگری یا معاینه فیزیکی توسط پزشک پیدا می شود. اگر علائمی دارید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • توده های جدید یا ضخیم شدن در سینه، به خصوص اگر فقط در یک سینه باشد.
  • زخم نوک پستان، تغییر شکل نوک پستان
  • ترشح یا چرخش نوک پستان
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه
  • گودی پوست سینه
  • ناراحتی یا تورم در زیر بغل
  • راش یا سینه های متورم قرمز
  • درد مداوم که به چرخه قاعدگی شما مربوط نمی شود و پس از پریود باقی می ماند و فقط در یک سینه رخ می دهد.

اگر متوجه هر گونه توده، برآمدگی، تورم، کبودی آسان یا سایر علائم جدید غیرقابل توضیح روی پوست خود شدید، باید با با متخصص جراح پستان مشورت کنید. تغییرات در پوست شما بخشی از چیزی است که دکتر استپل آن را “مقوله بزرگ” برای علائم سرطان می نامد. برای مطالعه بیشتر درمود علائم اولیه سرطان سینه پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید و مقاله ما را تا انتها بخوانید.

درمان سرطان سینه

درمان بستگی به وسعت سرطان دارد. مرحله بندی شامل ارزیابی اندازه سرطان سینه و اینکه آیا به غدد لنفاوی در حال تخلیه زیر بازو گسترش یافته است یا خیر. سی تی اسکن از قفسه سینه و کبد و اسکن استخوان برای بررسی مکان هایی که سرطان سینه بیشتر به آنها گسترش می یابد، انجام می شود. همچنین پیش بینی دقیق دوره بیماری برای پزشک امکان پذیر نیست، زیرا به شرایط فردی هر فرد بستگی دارد. با این حال، پزشک ممکن است بر اساس نوع سرطان سینه، نتایج آزمایش، سرعت رشد تومور، و همچنین سن، تناسب اندام و سابقه پزشکی، پیش آگهی و نتیجه احتمالی بیماری را به شما بدهد. شایع ترین انواع سرطان سینه پیش آگهی طولانی مدت بسیار خوبی دارند، به خصوص اگر سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

با توجه به وسعت سرطان هر یک از این درمان ها ممکن است توصیه شوند:

  • جراحی

برای سرطان موضعی پستان، گسترده ترین گزینه جراحی برداشتن پستان و غدد لنفاوی زیر بازو است. هنگامی که بخشی از پستان برداشته می شود، به آن عمل جراحی حفظ پستان یا لامپکتومی گفته می شود. رادیوتراپی به طور کلی پس از جراحی حفظ پستان توصیه می شود. هنگامی که کل سینه برداشته می شود، ماستکتومی نامیده می شود. پس از این جراحی، قبل یا بعد از عمل ممکن است به این فکر کنید که چگونه شکل سینه خود را بازیابی کنید.

شما می توانید پروتز یا بازسازی سینه را در نظر بگیرید. پروتز سینه یک سینه مصنوعی یا بخشی از سینه است که در سوتین یا زیر لباس برای جایگزینی بخشی یا تمام سینه شما پوشیده می شود. بازسازی سینه عملی برای ساختن یک سینه جدید است. حتما با پزشک خود در مورد گزینه های مورد نظر صحبت کنید. دکتر وحید حریری جراح پستان و فلوشیپ جراحی با توجه به تجارب فراوان و دانش به روز، از مهارت بالایی در زمینه جراحی های پستان با تکنیک های پیشرفته برخوردار هستند.

  • شیمی درمانی

شیمی درمانی ممکن است برای کمک به کوچک کردن سرطان قبل از جراحی استفاده شود، اگر خطر بازگشت سرطان بالا باشد یا اگر سرطان پس از جراحی یا پرتو درمانی عود کند. همچنین اگر سرطان HER2 مثبت باشد یا به هورمون درمانی پاسخ ندهد، ممکن است از شیمی درمانی استفاده شود.

  • رادیوتراپی

پرتودرمانی (رادیوتراپی) پس از جراحی حفظ پستان توصیه می شود تا به از بین بردن سرطان ناشناخته کمک کند. همچنین اگر غدد لنفاوی زیر بازو برداشته شود و خطر بازگشت سرطان به این ناحیه وجود داشته باشد نیز توصیه می شود. در صورت وجود خطر بازگشت سرطان به ناحیه قفسه سینه، گاهی اوقات می توان از پرتودرمانی بعد از ماستکتومی استفاده کرد.

  • هورمون درمانی

هورمون درمانی از داروهایی برای کاهش سطح هورمون های زنانه در بدن استفاده می کند. این به متوقف کردن یا کند کردن رشد سلول های سرطانی مثبت گیرنده هورمونی کمک می کند. نوع هورمون درمانی شما به سن، نوع سرطان سینه و یائسگی شما بستگی دارد.

  • درمان هدفمند

داروهای درمان هدفمند به اهداف خاصی در داخل سلول های سرطانی حمله می کنند. داروهایی که در حال حاضر در دسترس هستند فقط برای سرطان سینه HER2 مثبت مفید هستند.

  • مراقبت تسکینی

در برخی موارد سرطان سینه، تیم پزشکی شما ممکن است در مورد مراقبت تسکینی با شما صحبت کند. هدف مراقبت تسکینی بهبود کیفیت زندگی شما با کاهش علائم سرطان است. علاوه بر کاهش سرعت گسترش سرطان سینه، درمان تسکینی می تواند درد را تسکین داده و به مدیریت سایر علائم کمک کند. درمان ممکن است شامل رادیوتراپی، شیمی درمانی یا سایر درمان های دارویی باشد.

  • مدیریت عوارض جانبی

درمان سرطان سینه و حتی خود سرطان می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. انواع و شدت عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید به نوع درمان شما بستگی دارد و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. عوارض جانبی بسته به نوع درمان شما متفاوت خواهد بود، اما بیشتر آنها موقتی هستند و راه هایی برای کاهش یا پیشگیری از آنها وجود دارد.

جمع بندی

پس از اینکه متوجه شدید سرطان سینه دارید، ممکن است احساس شوک، ناراحتی، اضطراب یا سردرگمی کنید و بگوید علت سرطان سینه چیست. اینها پاسخ های عادی هستند. در مورد گزینه های درمانی خود با پزشک، خانواده و دوستان خود صحبت کنید. به همان اندازه که نیاز دارید به دنبال اطلاعات باشید. این به شما بستگی دارد که چقدر می خواهید در تصمیم گیری در مورد درمان خود نقش داشته باشید.

عوامل خطر، ویژگی ها و شرایطی هستند که خطر ابتلا به یک بیماری را افزایش می دهند. عوامل خطر سرطان سینه، شامل مواردی است که نمی توانید آنها را تغییر دهید، مانند داشتن سابقه خانوادگی سرطان سینه، زن بودن و بالا رفتن سن. اما عوامل خطر دیگری وجود دارد که می توانید آنها را تغییر دهید تا احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید. پزشکان نمی‌ دانند که چرا برخی از زنان با عوامل خطر به سرطان سینه مبتلا نمی‌ شوند و چرا برخی دیگر که هیچ عامل خطری ندارند، به‌ جز زن بودن، به سرطان سینه مبتلا می‌ شوند. با این حال، شما می توانید انتخاب های خاصی در سبک زندگی داشته باشید تا خطر ابتلا به آن را کاهش دهید.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *