لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
سرطان سینه در زنان

سرطان سینه در زنان

سرطان سینه در زنان به عنوان رایج ترین نوع سرطان شناخته شده است. علل و دلایل مختلفی برای ابتلا به سرطان سینه در زنان وجود دارد. در این مقاله ما تلاش کرده ایم تا به علت سرطان سینه، نشانه ها و علائم اصلی آن و همچنین راه های جلوگیری از آن و درمان سرطان سینه بپردازیم. شما مخاطب عزیز در حال مطالعه مقاله سرطان سینه در زنان در سایت دکتر حریری، جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی هستید. سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در زنان است. اکثر زنانی که به آن مبتلا می‌شوند (8 از 10) بالای 50 سال دارند، اما زنان جوانتر و در موارد نادر مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. اگر سرطان سینه به اندازه کافی زود درمان شود، می‌توان از گسترش سرطان سینه به سایر قسمت های بدن جلوگیری کرد. ما در این مقاله به طور مفصل به شناخت سرطان سینه در زنان و علت ابتلا به آن می‌پردازیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

 

علت سرطان سینه در زنان

علل سرطان سینه به طور کامل شناخته نشده است، بنابراین نمی توان گفت که چرا یک زن ممکن است به سرطان سینه مبتلا شود و دیگری ممکن است نه. با این حال، عوامل خطر شناخته شده ای وجود دارد که بر احتمال ابتلا به سرطان سینه تأثیر می‌گذارد. برای برخی از موارد شما نمی‌توانید کاری انجام دهید، اما برخی از آنها را می‌توانید تغییر دهید.

علت سرطان سینه در زنان

عوامل سرطان سینه در زنان چیست؟

این عوامل خطر بر احتمال ابتلای زنان به سرطان سینه تاثیرگذار هستند:

  • سن

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می‌یابد. این عارضه در زنان بالای 50 سال که در دوران یائسگی بوده اند، شایع تر است. حدود 8 مورد از هر 10 مورد سرطان سینه در زنان بالای 50 سال اتفاق می‌افتد. همه زنان 50 تا 70 ساله باید هر 3 سال یکبار به عنوان بخشی از برنامه غربالگری پستان  غربالگری شوند.

  • سابقه خانوادگی

اگر بستگان نزدیکی دارید که سرطان سینه یا سرطان تخمدان داشته اند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه در شما بیشتر باشد. با این حال، از آنجایی که سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان است، ممکن است به طور تصادفی در بیش از یک عضو خانواده رخ دهد. اکثر موارد سرطان سینه در خانواده‌ ها دیده نمی‌شود، اما ژن‌های BRCA1 و BRCA2 می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش دهند. این امکان وجود دارد که این ژن ها از والدین به فرزندشان منتقل شود. ژن های TP53 و CHEK2 نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط هستند.

  • سرطان سینه یا توده قبلی

اگر قبلاً سرطان سینه یا تغییرات سلولی سرطانی غیرتهاجمی اولیه در مجاری پستان داشته اید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلای مجدد به آن، چه در سینه دیگر خود یا در همان سینه هستید. توده خوش خیم سینه به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست، اما انواع خاصی از توده های سینه ممکن است کمی خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. برخی تغییرات خوش خیم در بافت سینه شما، مانند رشد غیرطبیعی سلول ها در مجاری (هیپرپلازی مجرای آتیپیک)، یا سلول های غیرطبیعی در داخل لوب سینه (کارسینوم لوبولار در محل)، می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

  • بافت متراکم سینه

سینه های شما از هزاران غده ریز (لوبول) تشکیل شده است که شیر تولید می کنند. این بافت غده ای حاوی غلظت بالاتری از سلول های سینه نسبت به سایر بافت های سینه است که آن را متراکم تر می‌کند. زنانی که بافت سینه متراکم دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه باشند زیرا سلول‌های بیشتری وجود دارد که می‌توانند سرطانی شوند. بافت متراکم سینه همچنین می‌تواند خواندن اسکن سینه (ماموگرام) را دشوار کند، زیرا هر توده یا ناحیه‌ ای از بافت غیرطبیعی به سختی دیده می‌شود. زنان جوان معمولا سینه های متراکم تری دارند. با افزایش سن، میزان بافت غدد سینه کاهش می‌یابد و با چربی جایگزین می‌شود، بنابراین سینه‌ ها متراکم می‌شوند.

  • هورمون ها و داروهای هورمونی

هورمون زنانه استروژن گاهی اوقات می‌تواند سلول های سرطان سینه را تحریک کرده و باعث رشد آنها شود. تخمدان‌ها، جایی که تخمک‌ های شما در آن ذخیره می‌شوند، با شروع بلوغ شروع به تولید استروژن می‌کنند تا دوره‌ های شما را تنظیم کنند. خطر ابتلا به سرطان سینه ممکن است با میزان استروژنی که بدن در معرض آن قرار می گیرد، کمی افزایش یابد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند زنانی که از قرص‌ های ضد بارداری استفاده می‌کنند، کمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. با این حال، پس از قطع مصرف قرص، خطر شروع به کاهش می‌کند و خطر ابتلا به سرطان سینه 10 سال پس از قطع به حالت عادی برمی‌گردد.

  • عوامل سبک زندگی

اگر یائسگی را تجربه کرده اید و اضافه وزن دارید یا چاق هستید، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه باشید. تصور می‌شود که این به میزان استروژن در بدن شما مرتبط است، زیرا اضافه وزن یا چاقی بعد از یائسگی باعث تولید بیشتر استروژن می‌شود. همچنین نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

  • تشعشع

برخی از روش های پزشکی که از پرتو استفاده می‌کنند، مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن، ممکن است کمی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند.

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سرطان پستان در زنان عبارتند از:

  • ضخیم شدن یا تورم بخشی از سینه
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست در ناحیه نوک سینه یا سینه
  • تحریک یا گودی پوست سینه
  • ترشحات نوک سینه به غیر از شیر مادر، از جمله خون
  • هر گونه تغییر در اندازه یا شکل سینه
  • درد در هر ناحیه از سینه
  • درد در ناحیه نوک پستان
  • توده جدید در سینه یا زیر بغل

نشانه های اولیه سرطان سینه در زنان

اگرچه سرطان سینه به طور کلی هیچ علامتی در مراحل اولیه نشان نمی‌دهد، اما تشخیص به موقع بسیار حائز اهمیت می‌باشد. علائم اولیه سرطان سینه که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

  • تغییرات در شکل نوک سینه
  • تحریک پوست، خارش یا بثورات پوستی
  • ترشحات نوک پستان از یک سینه که شفاف، قرمز، قهوه ای یا زرد است است‌.
  • تورم سینه یا توده‌ای در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو
  • توده ای که سفت و دارای لبه های نامنظم است بیشتر احتمال دارد سرطانی باشد.
  • درد پستان که پس از پریود بعدی شما از بین نمی‌رود.
  • توده جدیدی که پس از پریود بعدی از بین نمی‌رود.

علائم سرطان سینه در زنان شیرده

در میان بسیاری از عوامل خطر برای ایجاد سرطان سینه، شیردهی یک عامل محافظتی شناخته شده است. با این حال، این اثر فوری یا ثابت نیست. بروز سرطان سینه در دوران بارداری و شیردهی نادر است و میزان بروز آن تقریباً 1 در 3000 است.

سرطان سینه در زنان درمان دارد؟

بله، بسته به مرحله و نوع سرطانی که دارید، انواع مختلفی از درمان برای سرطان سینه در زنان وجود دارد. به طور کلی میزان بقای سرطان سینه افزایش یافته است و تعداد مرگ و میرهای مرتبط با این بیماری به طور پیوسته در حال کاهش است.

سرطان سینه در زنان از چه سنی شروع می شود؟

مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان سینه به دلیل ترکیبی از عوامل است. عوامل اصلی که بر خطر شما تأثیر می گذارد عبارتند از زن بودن و افزایش سن. برخی از زنان حتی بدون هیچ عامل خطر دیگری که از آن اطلاع دارند، به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. داشتن یک عامل خطر به معنای ابتلا به بیماری نیست و همه عوامل خطر تأثیر یکسانی ندارند. سرطان سینه عمدتاً در زنان میانسال و مسن رخ می‌دهد. میانگین سنی در زمان تشخیص سرطان سینه 62 سال است. این به این معنی است که نیمی از زنانی که به سرطان سینه مبتلا شده‌اند، 62 سال یا کمتر سن دارند. تعداد بسیار کمی از زنانی که مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده شده اند، جوان تر از 45 سال هستند. اگر تمایل دارید درمورد سن سرطان سینه بیشتر بدانید ما در یک مقاله جداگانه بطور مفصل توضیح داده ایم لذا پیشنهاد می کنم برای مطالعه بیشتر بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

سن سرطان سینه در زنان

راه های جلوگیری از سرطان سینه در زنان

کلید کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه این است که بیشتر تلاش های پیشگیری خود را بر روی آن عوامل خطر قابل تعدیل متمرکز کنید و از راههای مختلف برای نظارت بر مواردی که نمی‌توانید تغییر دهید فعال باشید.

راه های درمان سرطان سینه در زنان

پیشرفت‌ در درمان‌ ها در سال‌ های اخیر، میزان بقا و کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به سرطان سینه به میزان زیادی بهبود بخشیده است. سرطان سینه در حال حاضر با تشخیص زودهنگام یک بیماری بسیار قابل درمان است. هیچ روش “طبیعی” برای درمان سرطان سینه وجود ندارد و درمان های پزشکی برای حذف، کوچک کردن یا کند کردن رشد تومورها ضروری هستند.

راه های درمان سرطان سینه در زنان

برای درمان سرطان سینه زنان در مراحل اولیه، تیم مراقبت شما ممکن است درمان موضعی را توصیه کند که شامل جراحی و گاهی پرتودرمانی است. برای درمان سرطان سینه که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است، تیم مراقبت شما ممکن است درمان سیستمیک را توصیه کند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • جراحی
  • هورمون درمانی
  • درمان هدفمند
  • ایمونوتراپی
  • شیمی درمانی

جمع بندی

هنوز نمی‌دانیم که چرا برخی از زنان با عوامل خطر، به سرطان سینه مبتلا نمی‌‌شوند و چرا برخی دیگر که هیچ عامل خطری ندارند، به‌ جز زن بودن، به سرطان سینه مبتلا می‌‌شوند. با این حال، شما می توانید انتخاب های خاصی در سبک زندگی داشته باشید تا خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. نوع سرطان سینه ای که برای شما تشخیص داده می‌شود به شما و پزشکتان کمک می‌کند تا بهترین گزینه های درمانی را برای شما انتخاب کند.

آدرس مطب: میدان آرژانتین خیابان الوند روبروی بیمارستان کسری بن بست آریا پلاک ۲ ساختمان پزشکان آریا طبقه اول

شماره تماس مطب: 02188732902

منابع:

https://www.mayoclinic.org

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.cancer.org.au

https://www.cancercenter.com

 

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *