لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان

اگر چه نادر است، اما مردان ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. در نتیجه مهم است که درباره علائم سرطان سینه در مردان و چیزهایی که ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهد، بیاموزید. دکتر وحید حریری از جمله معدودترین جراحان پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی در تهران هستند که در زمینه درمان سرطان پستان دارای مهارت بالا و تجارب ارزشمندی هستند.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

آیا احتمال سرطان سینه در مردان وجود دارد؟

بله، سرطان سینه مردانه سرطان نادری است که در بافت سینه مردان ایجاد می‌شود. شایع ترین انواع سرطان سینه در مردان همان انواع سرطان سینه در زنان هستند:

  • کارسینوم مجرای مهاجم

سلول های سرطانی از مجاری شروع می‌شوند و سپس در خارج از مجاری به قسمت های دیگر بافت پستان رشد می‌کنند. سلول های سرطانی مهاجم همچنین می‌توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند یا متاستاز کنند.

  • کارسینوم لوبولار مهاجم

احتمال سرطان سینه در مردان

سلول های سرطانی از لوبول ها شروع می‌شوند و سپس از لوبول ها به بافت های سینه نزدیک گسترش می‌یابند. این سلول های سرطانی مهاجم می‌توانند به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یابند.

  • کارسینوم مجرای درجا (DCIS)

کارسینوم مجرای درجا یک بیماری پستان است که ممکن است منجر به سرطان سینه مهاجم شود. در این بیماری سلول های سرطانی فقط در پوشش مجاری قرار دارند و به سایر بافت های سینه گسترش نیافته اند.

علت ایجاد سرطان سینه در مردان چیست؟

مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان سینه مردان می شود. پزشکان می‌دانند که سرطان سینه مردان زمانی رخ می‌دهد که برخی از سلول‌ های سینه سریع‌ تر از سلول‌ های سالم تقسیم می‌شوند. سلول های تجمع یافته توموری را تشکیل می دهند که ممکن است به بافت مجاور، به غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد(متاستاز سرطان سینه).

علت سرطان سینه در مردان

عوامل خطر زا سرطان سینه در مردان

عوامل متعددی می‌تواند شانس ابتلای مردان به سرطان سینه را افزایش دهد. اما داشتن این عوامل خطر به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست:

  • پیر شدن

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می‌یابد. بیشتر سرطان های سینه بعد از 50 سالگی یافت می‌شوند.

  • جهش های ژنتیکی

تغییرات ارثی (جهش) در ژن های خاصی مانند BRCA1 و BRCA2 خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

  • سابقه خانوادگی سرطان سینه

اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده سرطان سینه داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان بیشتر است.

  • درمان پرتودرمانی

مردانی که تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار گرفته اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

  • درمان هورمون درمانی

داروهای حاوی استروژن (هورمونی که به رشد و حفظ خصوصیات جنسی زنانه کمک می‌کند) که در گذشته برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌شد، خطر ابتلا به سرطان سینه را در مردان افزایش می‌دهد.

  • سندرم کلاین فلتر

سندرم کلاین فلتر یک بیماری ژنتیکی نادر است که در آن یک مرد یک کروموزوم X اضافی دارد. این می‌تواند منجر به تولید سطوح بالاتر استروژن و سطوح پایین تر آندروژن ها در بدن شود (هورمون هایی که به رشد و حفظ ویژگی های جنسی مردانه کمک می‌کنند).

  • شرایط خاصی که بر بیضه ها تأثیر می‌گذارد.

آسیب، تورم یا جراحی برای برداشتن بیضه ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

  • بیماری کبد

سیروز (اسکار) کبد می‌تواند سطح آندروژن را کاهش داده و سطح استروژن را در مردان افزایش دهد و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

  • اضافه وزن و چاقی

مردان مسنی که اضافه وزن دارند یا چاقی دارند در مقایسه با مردان با وزن طبیعی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

علائم سرطان سینه در مردان

شایع ترین علائم سرطان سینه در مردان عبارتند از:

  • توده یا تورم در سینه
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست در سینه
  • تحریک یا گودی پوست سینه
  • ترشح از نوک پستان
  • کشیدن نوک پستان یا درد در ناحیه نوک پستان

این علائم می‌تواند با سایر بیماری هایی که سرطان نیستند نیز رخ دهد. اگر علائم یا تغییراتی دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

راه های تشخیص سرطان سینه در مردان

تست های زیادی برای تشخیص سرطان سینه مردانه استفاده می‌شود. تمام تست هایی که در اینجا توضیح داده شده است برای هر فردی استفاده نمی‌شود. پزشک شما ممکن است این عوامل را هنگام انتخاب یک آزمایش تشخیصی در نظر بگیرد:

  • نوع سرطان مشکوک
  • علائم و نشانه‌ های شما
  • سن و سلامت عمومی شما
  • نتایج آزمایش‌ های پزشکی قبلی

علاوه بر معاینه فیزیکی، آزمایش‌ های زیر ممکن است برای تشخیص سرطان پستان استفاده شود:

  • معاینه بالینی پستان

در طی این روش، پزشک توده هایی را در بافت سینه و زیر بازو احساس می‌کند.

  • ماموگرافی تشخیصی

در صورت مشاهده توده یا ناحیه مشکوک، پزشک ماموگرافی تشخیصی را توصیه می‌کند.

  • سونوگرافی

سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از بافت پستان استفاده می‌کند. سونوگرافی می‌تواند بین یک توده جامد، که ممکن است سرطان باشد، و یک کیست پر از مایع، که معمولا سرطانی نیست، تمایز قائل شود.

  • معاینه ترشحات نوک سینه

مایع حاصل از نوک پستان را می‌توان در زیر میکروسکوپ برای یافتن سلول های سرطانی بررسی کرد.

برای تشخیص سرطان سینه، ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی

مراقبت و درمان پزشکی که برای یک فرد مناسب است ممکن است برای دیگری ایده آل نباشد. بنابراین نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم که یکی از دیگری بهتر است. اما به طور کلی  ماموگرافی، استاندارد طلایی برای تشخیص سرطان سینه است، اما سونوگرافی سینه می‌تواند تغییرات خاص در پستان را نیز شناسایی کند.

سرطان سینه مردان

درمان سرطان سینه در مردان

سرطان سینه اغلب در زنان دیده می‌شود، اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. همچنین همانند زنان، درمان سرطان سینه در مردان نیز به بزرگی تومور و میزان گسترش آن بستگی دارد. درمان ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و درمان هدفمند باشد.

راه های پیشگیری از سرطان سینه در مردان

اگر چند نفر از اعضای خانواده شما سرطان سینه یا تخمدان داشته اند یا یکی از اعضای خانواده شما دارای جهش شناخته شده BRCA1 یا BRCA2 است، این اطلاعات را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است پزشک شما را برای مشاوره ژنتیک معرفی کند. در مردان، جهش در ژن های BRCA1 و BRCA2 می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات درجه بالا و سرطان پانکراس را افزایش دهد. اگر آزمایشات ژنتیکی نشان دهد که شما دارای جهش ژن BRCA1 یا BRCA2 هستید، پزشک شما توضیح می‌دهد که در صورت ابتلا به سرطان چه کاری باید انجام دهید تا سرطان را زود تشخیص دهید. همه مردان با حفظ وزن مناسب و فعالیت بدنی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهند.

جمع بندی

اگرچه سرطان سینه معمولاً به عنوان یک بیماری که زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد تصور می‌شود، سرطان سینه در مردان نیز رخ می‌دهد. سرطان سینه مردانه بیشتر در مردان مسن دیده می‌شود، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. مردانی که در مراحل اولیه سرطان سینه مردان تشخیص داده می‌شوند، شانس خوبی برای درمان دارند. درمان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن بافت پستان است. درمان های دیگری مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است بر اساس وضعیت خاص شما توصیه شود.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *