لوگو سایت دکتر حریری
دکتر وحید حریری جراح سینه
سن سرطان سینه

سن سرطان سينه

زنان جوان مبتلا به سرطان سینه چالش های منحصر به فردی را تجربه می کنند. بر اساس یک بررسی بالینی در سال 2021، سرطان سینه در حال حاضر شایع ترین نوع سرطان برای زنان کمتر از 39 سال است. با این حال، این بیماری اغلب در مراحل بعدی تشخیص داده می شود، زمانی که تمایل به تهاجم بیشتری دارد. این بدان معناست که میزان بقا کمتر و میزان عود آن بیشتر است. دانستن سن ابتلا به سرطان سینه و عوامل خطر سرطان سینه و علائم و نشانه های اولیه آن و اینکه بدانید سرطان سینه از چه سنی شروع می شود می تواند به شما کمک کند تا درمان را زودتر شروع کنید. لذا پیشنهاد میکنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد سن سرطان سینه بطو مفصل برای شما توضیح بدهیم.

مشاوره تلفنی پستان با دکتر حریری

سن ابتلا به سرطان سینه در مردان و زنان

داشتن یک عامل خطر به معنای ابتلا به بیماری  سرطان نیست و همه عوامل خطر تأثیر یکسانی ندارند. خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می یابد. اکثر سرطان های سینه بعد از 50 سالگی تشخیص داده می شوند. بیشتر سرطان های سینه در زنان 50 ساله یا بیشتر دیده می شود. همچنین اکثر سرطان های سینه در مردان بین 60 تا 70 سالگی اتفاق می افتد.

بر اساس گزارش حاضر، خطر ابتلای یک زن به سرطان سینه طی 10 سال آینده از سنین زیر به شرح زیر است:

خطر ابتلا به سرطان سینه ظرف 10 سال آینده بر اسا س سن

سن

درصد

از هر نفر

افراد 30 ساله

0.49%

1 در 204

افراد 40 ساله

1.55%

1 در 65

افراد 50 ساله

2.40%

1 در 42

افراد 60 ساله

3.54%

1 در 28

افراد 70 ساله

4.09%

1 در 24

خطر ابتلا به سرطان سینه 10 ساله برای زنان جوان کمتر از زنان مسن و با سن بالا است. به عنوان مثال، خطر مطلق 10 ساله برای یک زن 30 ساله حدود 1 در 200 (کمتر از 1٪) و خطر مطلق 10 ساله برای یک زن 70 ساله حدود 1 در 24 است، یعنی حدود 4٪ است.

آمار ابتلا به سرطان سینه در سال 2023 در یک نگاه

موارد جدید

موارد جدید تخمینی در سال 2023

297,790

درصد از همه موارد جدید

15.2%

موراد مرگ و میر

تلفات تخمینی در سال 2023 43,170
درصد از کل مرگ و میرهای سرطانی 7.1%

چگونه سرطان سینه را تشخیص دهیم؟

برست کنسر از بیماری هایی است که زمان تشخیص و تشخیص صحیح نوع سرطان در موفقیت آمیز بودن نتیجه درمان بسیار موثر است. به روش هایی که برای پیداکردن توده های پستان استفاده می شود، روش های غربالگری می گویند در ادامه به بررسی تشخیص سرطان سینه با روشهای مختلف خواهیم پرداخت.

تشخیص سرطان سینه با سونوگرافی

پزشکان با توجه به اندازه و سفتی سینه توده های 1.5-1 سانتی متر را می توانند لمس کنند. در نتیجه سونوگرافی و ماموگرافی به خصوص برای توده های کوچکتر اهمیت پیدا می کند. در این روش، از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای اعماق بدن استفاده می شود. ممکن است از سونوگرافی برای تعیین اینکه آیا توده جدید سینه یک توده جامد است یا یک کیست پر از مایع استفاده شود. اگر تمایل دارید درمورد تفاوت سونوگرافی و ماموگرافی در مورد تشخیص سرطان سینه بدانید پیشنهاد می کنم بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

چگونگی تشخیص سن سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه با آزمایش خون

فاکتورهایی در خون به نام مارکر های سرطانی داریم که در سرطان ها بالا می روند. اما به طور عموم دکتر وحید حریری جراح پستان و فلوشیپ جراحی زیبایی، توصیه می کند که از مارکرها در آزمایش خون برای تشخیص سرطان سينه استفاده نشود. معمولاً مارکر ها در تشخیص اولیه در فردی که هیچ سابقه ای ندارد و فرد نرمالی است، کمک کننده نیستند. چرا که ممکن است بیماری که هیچ علامت و توده ای ندارد، مارکر بالا داشته باشد و بیمار تنها به هزینه و دردسر بیافتد. مارکر ها در بعضی موارد دیگر مانند مصرف برخی داروها یا شرایط خاص مانند افراد سیگاری ممکن است بالا بروند. اهمیت این مارکرها بیشتر در مواردی است که ما یک توده سرطانی داشتیم، درمان کردیم و بعد از درمان می‌خواهیم بررسی کنیم که عود نکند.

تشخیص سرطان سینه با ماموگرافی

اگر مشکلی در سینه خود دارید، مانند توده ها، یا اگر ناحیه ای از پستان در ماموگرافی غربالگری غیرطبیعی به نظر می رسد، ممکن است پزشکان از شما بخواهند که یک ماموگرافی تشخیصی انجام دهید. ماموگرافی یک عکس اشعه ایکس با جزئیات بیشتر از پستان است.

تشخیص سرطان سینه در منزل

خودآزمایی پستان یک چک آپ است که فرد در خانه انجام می دهد تا تغییرات یا مشکلاتی در بافت پستان پیدا کند. معمولاً در معایناتی که خود افراد یا معاینه سینه در خانه انجام می دهند، می توانند توده های 2.5-2 سانتی متر را خودشان لمس کنند.

سرطان سینه در چه سنی رخ می دهد؟

با توجه به منبع معتبر موسسه ملی سرطان، اگر در دهه 30 زندگی خود هستید، خطر ابتلا به سرطان سینه 1 در 204 یا حدود 0.4 درصد است. در سن 40 سالگی، این خطر تقریباً 1 در 65 یا حدود 1.5 درصد است. در سن 60 سالگی، این شانس به 1 در 28 یا 3.5 درصد افزایش می یابد.

سن سرطان سینه

سرطان در سن بلوغ امکانپذیر است؟

اگر شما یک دختر نوجوان هستید، ممکن است در مورد خطر ابتلا به سرطان سینه نگران باشید. ابتلا به سرطان سینه در دوران نوجوانی بسیار نادر است. همچنین در زنان 20 و 30 ساله غیر معمول است. اکثریت قریب به اتفاق سرطان سینه در زنان بالای 50 سال تشخیص داده می شود.

سرطان سینه در سن پایین امکانپذیر است؟

اگرچه سرطان سینه بیشتر در میان زنان مسن رخ می دهد، اما در موارد نادر سرطان سینه زنان زیر 45 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. حدود 9 درصد از کل موارد جدید سرطان سینه در زنان کمتر از 45 سال مشاهده می شود.

سرطان سینه در سن بالا

خطر ابتلا به سرطان سینه با افزایش سن افزایش می‌ یابد و حدود یک سوم سرطان‌های پستان زنان در بیماران بالای 70 سال تشخیص داده می‌ شود. درواقع می توان گفت که سن سرطان سینه در افرادی بالای 70 سال از هر 26 نفر (82/3٪) است.

راههای پیشگیری از سرطان سینه

پیشگیری از سرطان سینه با تکرار عادات سالم مانند داشتن تحرک و فعالیت بدنی شروع می شود. برخی از عوامل خطر، مانند سابقه خانوادگی، قابل تغییر نیستند. با این حال، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر هستند. تحقیقات نشان می‌ دهد که تغییر سبک زندگی می‌ تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را حتی در زنانی که در معرض خطر بالا هستند، کاهش دهد.

پیشگیری از سرطان سینه

برای کاهش خطر آن می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • حفظ وزن نرمال

اگر وزن شما سالم است، برای حفظ آن وزن تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، از پزشک خود در مورد استراتژی های سالم برای انجام این کار سوال کنید. تعداد کالری هایی که در روز می خورید را کاهش دهید و به آرامی میزان ورزش را افزایش دهید.

  • تحرک

فعالیت بدنی می تواند به شما در حفظ وزن سالم و پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند. بیشتر بزرگسالان سالم باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته به علاوه تمرینات قدرتی حداقل دو بار در هفته داشته باشند.

سرطان سینه از چه سنی شروع می شود؟

  • شیر دادن

شیردهی ممکن است در پیشگیری از سرطان سینه نقش داشته باشد. هر چه مدت زمان شیردهی بیشتر باشد، اثر محافظتی آن بیشتر می شود.

  • محدود کردن هورمون درمانی پس از یائسگی

هورمون درمانی ترکیبی ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. بنابراین با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای هورمون درمانی صحبت کنید. ممکن است بتوانید علائم خود را با درمان های غیر هورمونی و داروها مدیریت کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که فواید هورمون درمانی کوتاه مدت بیشتر از خطرات آن است، از کمترین دوزی که برای شما مفید است استفاده کنید و همچنان از پزشکتان بخواهید که مدت زمان مصرف هورمون ها را تحت نظر داشته باشد.

جمع بندی

بسیار اهمیت دارد که سرطان های پستان را در حالی که کوچک تر هستند و منتشر نشده اند، زودتر تشخیص دهیم. در صورتی که با نشانه های سرطان سینه آشنا باشید و به موقع آزمایشات روتین را انجام دهید، اما این بستگی دارد بدانید که سرطان سینه از چه سنی شروع می شود یا سن سرطان سینه از چه زمانی است. لذا با توجه به این عوامل می توانید هرچه سریعتر برای درمان موثرتر اقدام کنید.

دکتر وحید حریری متخصص پروتز سینه

متخصص جراحی سرطان پستان و جراحی زیبایی پستان

فلوشیپ جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی تهران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *